m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

TVR behöver 25 miljoner pund för att kunna lansera nya Griffith
Det är en slant det

Att bara dunka ut en ny bil är inte det enklaste man kan göra. Oavsett om det finns arv och folk köper tack vare nostalgin. Det har TVR bittert fått erfara och nu söker tillverkaren 25 miljoner pund för att kunna sätta modellen Griffith i produktion. Märket återuppstod igen 2017 och visade då upp nya Griffith. Man säger att man har fått in beställningar på mer än 40 miljoner pund men man måste ända ha mer för att kunna utrusta den nya fabriken och göra den klar för produktion. Pengarna hoppas man få in från entusiastiska investerare som förstår märket och dess historia. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Nya TVR Griffith försenad igen
Fabriken är fortfarande inte färdigbyggd

2017 återupplivades namnet TVR Griffith igen med en helt ny bil. Då sa man att den skulle börja tillverkas året därefter. Så blev det aldrig, och man har fortfarande inte satt igång med produktionen. Fabriken där detta ska ske är inte klar än och det är fortfarande oklart när det hela kan dra igång - och när kunderna som har beställt kan få sitt exemplar. TVR:s ordförande Les Edgar har skickat ut ett brev till alla kunder och berättat läget, men det finns som sagt ingen fastställd tid när man kommer kunna gå vidare. De kommande månaderna ska den bil man redan har byggt testas ytterligare ute på vägarna och även delta i lite olika event. Les nämner även att företaget har fått en ny vd och det är Jim Berriman som tidigare har jobbat hos Rover med den första generationen Land Rover Freelander. Han har även jobbat hos BMW med lanseringen av Rolls-Royce Phantom 2003. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0
2018

Nytt klipp på TVR Griffith
Låter mysigt

TVR har som vi tidigare har skrivit om återupplivat modellbeteckningen Griffith. Den nya bilen presenterades för lite mer än ett år sedan men det har varit ganska så tyst sedan dess. I första kvartalet nästa år ska kunderna börja få sina bilar men trots att detta närmar sig med stormsteg har inte alla specifikationer kring bilen offentliggjorts än. Här har vi i alla fall en färsk video och ett par nytagna bilder på åket. Bonusklipp på plats nummer två. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0
2017

Gordon Murray startar eget bilmärke
Första modellen visas i november

Gordon Murray är mannen som designade McLaren F1 vilket automatiskt gör honom till en legend. Efter den succén har han varit med och ritat lite småbilar tillsammans med andra, och nu drar han igång ett eget bilmärke. Gordon Murray Automotive heter det och i november är tanken att man ska visa upp sin första bilmodell. Den kommer att tillämpa den egenutvecklade tillverkningsmetoden iStream som även nya TVR Griffith kommer att använda sig av. Där har man hämtat teknik och material från F1-världen för att göra byggena så okomplicerade och lätta som möjligt. Nästan hela processen är automatiserad för att det hela ska gå snabbare och vara billigare. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Det här är nya TVR Griffith
Brittisk sportbil lever igen

Redan 1963 använde TVR namnet Griffith för första gången. Sen gjorde det ett återbesök mellan 1991 och 2002. Numera ägs TVR av entreprenören Les Edgar som 2013 köpte hela rasket av Nikolai Smolenski. Man har dammat av grejerna och återupplivar nu namnet igen då man i dag presenterade sportbilen vi ser här. V8:a, toppfart på 320 km/h och en prislapp på 90 000 pund. Blir du sugen? Motorn är hämtad från Ford Mustang och den är på 5,0 liter. Cosworth har meckat med den och lockat fram lite fler hästar och mer vrid. Den har numera torrsump och till den kopplas en sexpetad manuell växellåda från Tremec. Torrvikten på bilen anges till 1 250 kilo. Motorns effekt är inte offentliggjord men det borde handla om omkring 500 hästar. Det i sin tur ska ge en 0-100-tid på under fyra sekunder. Chassit består av en blandning mellan kolfiber, stål och aluminium medan karosspanelerna är i kompositmaterial. Styrningen är helt elektronisk och bromsarna fram är 370 millimeter stora skivor med fyrkolvsok. Fälgarna bak mäter 20 tum och dessa är skodda med 275/30-gummi, framtill sitter det istället 19-tummare med 235/35. Till skillnad från tidigare TVR-modeller har den här moderniteter som ABS och en antisladdsystem som man kan ställa in själv. Hela 500 stycken exemplar är redan förbokade men produktionen väntas inte dras igång förrän om ett år på fabriken i Ebbw Vale. Själv fortsätter jag att drömma en Sagaris II. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0
2016
2013
2011