m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Köp!
30W laddare från Anker kostar nu bara 299 kr (tidigare 499 kr)

Kickstarter-kampanj för RUiN
Heja Skövde

Tarhead Studios från Skövde har slängt upp sitt spel RUiN på crowdfunding-tjänsten Kickstarter. Spelet bjuder på arenastrider där tre olika raser ska slåss på kartor som är i konstant förändring. Spelet ser ut att ha sina likheter med ett spel från en annan Skövdebaserad utvecklare, nämligen Battlerite från Stunlock Studios. Kampanjen söker 100 000 kronor och med 30 dagar kvar har man redan dragit in mer än 50 000 kronor. Tumnagel
39.3°
+
Frode Wikesjö
0
2016

Vad är det som gör esport intressant att titta på?
Forskare från Skövde ska ta reda på svaret

Intresset för esport växer bland de som utövar sporten och samtidigt ökar publikintresset. I en rapport från tidigare i år beräknade man exempelvis att både marknadsvärdet för esport och antalet tittare kommer att öka med 43 procent i år. Frågan är då vad det är som gör att esporten innebär en positiv upplevelse för tittarna. Just det vill några forskare från Högskolan i Skövde ta reda på och syftet är att hitta svar som sedan kan leda till att ännu fler bli intresserade. Det säger projektledaren och forskaren Jana Rambusch. – Syftet med vårt projekt är att undersöka, analysera och utvärdera ett åskådarperspektiv på e-sport. Det betyder bland annat att vi vill hitta de faktorer som bidrar till att göra e-sport till en positiv åskådarupplevelse. – Åskådarperspektivet är dock av största intresse då spelare och åskådare utgör ”två sidor av samma mynt”, genom att de gemensamt skapar en unik spelkultur. Utövare och utvecklare av e-sportspel vill nu nå ut till helt nya grupper av åskådare. Därför är det intressant att få ökad kunskap om åskådares upplevelser och hur dessa kan förbättras. Forskningsprojektet, som startar nu i februari och pågår till halvårsskiftet, kommer att ske som ett samarbete mellan Högskolan i Skövde, Tarhead Studio, Stunlock Studios och Folkuniversitetet. Tumnagel
40.0°
+
Emmy Zettergren
0
2015

Ny trailer för RUiN
Svenska spelet finns att testa på Dreamhack

Vi har tidigare skrivit om den svenska studion Tarhead som utvecklar arenaspelet RUiN. Nu har de släppt en ny trailer med anledning av Dreamhack och utvecklarna meddelar att de är på plats på spelmässan för att visa upp spelet. Så är du i Jönköping i helgen kan du helt enkelt besöka dem och testa själv. Tumnagel
41.6°
+
Emmy Zettergren
0

Svenska Tarhead Studio visar upp RUiN
Gameplay från vinnarna av Indies Crash E3

För ett par veckor sedan, under den sista dagen av E3, träffade vi två av utvecklarna från svenska Tarhead Studio. De hade vunnit tävlingen ”Indies Crash E3”, en tävling som ger de bästa indie spelutvecklarna chansen att åka till E3 och visa upp sin produkt. Utvecklarna Viktor och Emil visade stolt upp gameplay från sitt spel RUiN, ett arenaspel i som går ut på att knuffa ut de andra spelarna från en allt mer krympande spelplan. Alla spelare får välja mellan olika defensiva och offensiva förmågor innan spelet börjar. Man är tre i varje lag och samarbete är viktigt, något som bör göra spelupplevelsen extra intressant. Matcherna är korta, runt tre till fem minuter, allt för att göra det så intensivt och spännande som möjligt. De var noga med att säga att RUiN inte var designat för esport, utan att de vill att det i sådana fall ska komma naturligt från spelarna. RUiN är byggt på Unity 5-motorn och ser riktigt bra ut. Även om det vi fick se inte var den färdiga slutprodukten, så fick vi ändå en bra bild av hur roligt det verkar vara och hur tilltalande designen är. Det ska bli spännande att följa Tarhead Studio framöver och se hur utvecklingen fortlöper. Man kan anmäla sig för en gratis beta när den drar igång, så håll utkik! Tumnagel
41.3°
+
Frida Ekström
0

Svenska indiespelet RUiN får sin första trailer
Dags för Alfa

För ungefär ett år sedan berättade vi om Skövdestudion TarHead Studio som jobbar på sitt kommande spel RUiN. Nu har spelet gått in i Alfa och har även fått sin första officiella trailer. RUiN kan beskrivas som en Arena Brawler fast utan specifika hjältar. Istället skapar man sin egen avatar och kan välja mellan olika offensiva, defensiva eller supportande förmågor. Förhoppningen från utvecklarna är att spelet ska kunna gå ut i någon sorts beta innan 2016. Tumnagel
43.1°
+
Emmy Zettergren
0
2014

Spana in RUiN
Indiespel från Skövde

Här på Feber gillar vi att tipsa om trevliga indiespel utvecklade i Sverige. Ett sådant är RUiN som utvecklas av Tarhead Studio. Denna studio består av studenter ifrån Högskolan i Skövde och de har tidigare gjort spelet GRiEF som är ett storydrivet plattformsspel som behandlar de fem stadierna av sorg som en pojke upplever efter att hans far har gått bort i cancer. Deras nästa projekt är alltså RUiN. Spelet befinner sig väldigt tidigt i utvecklingsfasen och än så länge finns det inte särskilt mycket information att finna om det. Men utvecklarna säger i alla fall att det kommer vara en utveckling av den populära warlockmodden till Warcraft III. In RUiN you select your preferred combination of abilities from an ever expanding pool as you join forces and battle it out on a dynamic battlefield in a fast-paced, action packed multiplayer online arena game. It’s Dota 2 meets Super Smash Bros! Det finns lite screenshots och artwork att spana in ovan. Tumnagel
49.8°
+
Peter Tjärndal
0