m

Bygg din Porsche Taycan Cross Turismo
Konfiguratorn är igång

Igår presenterade Porsche den nya modellen Taycan Cross Turismo. En sak man kan fördriva tiden med en fredagskväll är att speca bilen så som man vill ha den. Antingen för att man har tänkt köpa en, eller för att man som mig bara vill drömma lite. Jag utgick givetvis från värstingen Turbo S och efter allt klickande på saker som jag vill ha landade prislappen på 2.759.800 kronor och av detta var 629.800 kronor extrautrustning. Hur bilen blev ser ni bland bilderna. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Porsche rullar ut Taycan Cross Turismo
Versionen för dig som behöver lite mer plats

Då var det dags för Porsche att presentera ytterligare en Taycan. Den här kallar man för Cross Turismo och den kan väl enklast beskrivas som en kombi-version av vanliga Taycan. Hur bilen ser ut har inte varit jättehemligt tidigare men nu är alltså all maskering borttagen. Taycan Cross Turismo har 20 millimeter högre markfrigång än vanliga Taycan. Väljer man till Offroad Design-paketet höjs detta till 30 millimeter. Fyra tycken versioner kommer att erbjudas. Vi börjar med Taycan Cross Turismo 4 som har 380 hästar (476 hästar med overboost för Launch Control). Denna gör 0-100 km/h på 5,1 sekunder och toppar 220 km/h. Räckvidd 38,9 till 45,6 mil. Sen har vi Taycan 4S Cross Turismo med 490 hästar (571 hästar med overboost för Launch Control). 0-100 km/h går på 4,1 sekunder och toppfarten anges till 240 km/h. Räckvidd 38,8 till 45,2 mil. Taycan Turbo Cross Turismo bjuder på 625 hästar (680 hästar med overboost för Launch Control), gör 0-100 km/h på 3,3 sekunder och toppar 250 km/h. Räckvidd 39,5 till 45,2 mil. Sist men inte minst är Taycan Turbo S Cross Turismo som också har 625 hästar men hela 761 med overboost för Launch Control och 1050 newtonmeter i vrid. Den här gör 0-100 km/h på snabba 2,9 sekunder och toppart 250 km/h. Räckvidd 38,8 till 41,9 mil. Alla har ett batteripack på 93 kWh (Performance-Battery Plus). Man ska kunna ladda med upp till 270 kW och gör man det kan man få tio mils räckvidd på fem minuters laddning. Precis som sitt syskon har bilen 800-voltsarkitektur och fyrhjulsdrift är givetvis standard. Den extra kombi-bulan på baken ska ge 47 millimeter mer utrymme för huvudet i baksätet, och i bagaget ska man få in mer än 1200 liter. Porsche har även utvecklat en speciell cykelhållare till bilen som gör att man kan hänga upp till tre stycken cyklar där bak. Bakluckan kan öppnas även när cyklarna är på plats. Man släpper även två stycken nya elcyklar - eBike Sport och eBike Cross. Lansering sker nu i sommar och priserna här i Sverige ser ut som följande: Taycan 4 Cross Turismo 1.140.000 kronor Taycan 4S Cross Turismo 1.270.000 kronor Taycan Turbo Cross Turismo 1.750.000 kronor Taycan Turbo S Cross Turismo 2.130.000 kronor Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

Porsche Taycan Cross Turismo presenteras klockan 16.00
Följ eventet live här

Idag äger världspremiären av Porsche Taycan Cross Turismo rum och det hela kommer att ske i videon ovan klockan 16.00. Är ni peppade? Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Varannan ny Porsche i Sverige är nu laddbar
Över 550 stycken Taycan rullar i landet

Nu är 50,5 procent av alla nya Porschar som säljs i Sverige laddbara (laddhybrid eller helt eldrivna) vilket för företaget är en milstolpe som de vill lyfta. Panamera S E-Hybrid var först ut med sin laddhybridteknik och den lanserades 2013. Idag finns tio stycken olika laddbara hybridmodeller i utbudet - sex stycken Panamera och fyra stycken Cayenne. Taycan som är den helt eldrivna modellen lanserades 2019 och under förra året som var introduktionsåret levererades hela 20.000 stycken exemplar - över 550 stycken av dessa här i Sverige. De laddbara modellerna har gjort att försäljningen av nya Porsche i Sverige mer än fyrdubblats. Härnäst på tur står Taycan Cross Turismo som har sin premiär nu på torsdag den 4 mars. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Första provkörningarna av Porsche Taycan Cross Turismo
Fortfarande som prototyp dock

Premiären av Porsche Taycan Cross Turismo är snart här men innan dess har vissa fått provköra prototypen och här har vi två stycken genomgångar som ger några första intryck. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Porsche Taycan Cross Turismo har premiär den 4 mars
Kombin är snart här

Porsche är precis i sluttampen med testerna av Taycan Cross Turismo som är kombiversionen av den heta elbilen. Nu får vi reda på att den digitala avtäckningen kommer att ske den 4 mars klockan 16.00 här. Stefan Weckbach som är Vice President för Taycan-modellerna säger: "När vi utvecklade Cross Turismo kunde vi naturligtvis bygga på våra erfarenheter från sportlimousinen Taycan. Den största utmaningen var att kombinera kraven på sportighet med goda terrängegenskaper. Resultatet är imponerande. Men, Cross Turismo är ingen renodlad terrängbil, utan är specialiserad på oasfalterade vägar och grusvägar. Den är som en schweizisk armékniv på 21-tumshjul." Lanseringen kommer att ske nu i sommar. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Porsche Taycan Cross Turismo är ute och rör på sig
Ska presenteras i vår

Stefan Weckbach som chefar över Porsches eldrivna modell Taycan har tagit sig en sväng med kombin Taycan Cross Turismo som kommer att presenteras senare i år. Det handlar än så länge om en kamouflerad prototyp men man behöver ändå inte vara hjärnkirurg för att förstå hur bilen kommer att se ut när den väl blir officiell. Porsche kallar bilen för en CUV (Crossover Utility Vehicle) och berättar att den kommer ha ett speciellt CUV-körläge som ska göra det ännu enklare att köra på underlag som inte består av asfalt. Något premiärdatum för Taycan Cross Turismo har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0
2020

Porsche skjuter fram lanseringen av Taycan Cross Turismo
Fokuserar istället på den stora efterfrågan av vanliga Taycan

En kombi-version av Porsches eldrivna modell Taycan är på gång och den får tilläggsnamnet Cross Turismo. Planen var att modellen skulle lanseras i år men på grund av den stora efterfrågan av vanliga Taycan har Porsche beslutat sig för att skjuta fram lanseringen en aning. Istället för att den presenteras senare i år kommer det hela ske i början av nästa år istället. Surt för de som redan betalat deposition men det ger Porsche ännu lite mer tid att finslipa bilen vilket aldrig är dumt. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
2019

Porsche testar kombi-versionen av Taycan på Ringen
Lanseras nästa år

Den som vill ha en Taycan fast med lite mer bagageutrymme får snällt vänta på versionen som kallas för Cross Turismo. Lanseringen kommer att ske nästa år och testerna pågår för fullt, här ser vi klipp från Nürburgring där just denna och vanliga Taycan nyligen var ute och körde lite. Hur mycket kombin kommer att svälja där bak återstår att se men det lär ju bli bättre än sedanen i alla fall som bara får plats med 266 liter. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0
2018