m

Serietillverkningen av Audi e-tron GT drar igång i slutet av året
Kommer dyka upp i RS-version

Det har nu gått två år sedan som Audi först visade upp konceptet e-tron GT. Det här är deras Porsche Taycan kan man säga eftersom modellen bygger på samma grund - J1-plattformen. I slutet av året kommer serietillverkningen av modellen att dra igång och den kommer att byggas bredvid R8 i fabriken Audi Böllinger Höfe som ligger i den tyska staden Neckarsulm. 85 procent av tillverkningen kommer att ske med hjälp av robotar. e-tron GT mäter 4,96 meter på längden, 1,96 på bredden, 1,38 på höjden och har en hjulbas på 2,9 meter. Det är nästan exakt samma mått som Taycan. Precis som sitt syskon kommer även e-tron GT att få fejkat motorljud. Det sitter två stycken högtalare i kupén som simulerar när man gasar och tydligen har man jobbat extremt mycket med att få till det. Det finns även en högtalare på utsidan som spyr ut sig ljudligheter. Det kommer till och med att finnas en extra yttre högtalare på tillvalslistan för den som verkligen vill höras. Undertecknad som bara tycker att detta är trams lär tyvärr ändå inte bli imponerad. En RS-version av modellen kommer att dyka upp men om den då får fem yttre högtalare som standard får vi återkomma till. Läs mer om tillverkningsprocessen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Taycan är nu Porsches bäst säljande bilmodell i Europa
Elbilen är poppis

Porsche går som tåget och verkar inte särskilt påverkade av den rådande pandemin. För några månader sedan meddelade företaget att de sålt fler 911:or under första halvan av 2020 än de gjorde 2019. Nu får vi reda på att den eldrivna modellen Taycan också säljer riktigt bra, såpass bra att den i augusti blev deras bäst säljande modell i Europa. 1183 stycken exemplar av Taycan såldes här förra månaden, men bara 278 stycken Panamera. Av någon anledning har man separerat Cayenne och Cayenne Coupé i grafen, och slår man ihop dessa klår de Taycan i försäljning. Men oavsett så visar detta tydligt att den nya elbilen är populär. One remarkable fact of August’s new car regs in ???? is the position of #PorscheTaycan. It was Porsche’s bestselling product counting for almost 1/4 of total volume. #Taycan was 5th bestselling car in E-segment, 15th bestselling electric car. Source: JATO #carindustryanalysis pic.twitter.com/AQAkdISCp9— Car Industry Analysis (@lovecarindustry) September 22, 2020 Tumnagel
49.6°
+
Bobby Green
0

Marques Brownlee diggar Porsche Taycan Turbo
Finns bara en grej som saknas för att han ska byta från Tesla

Tech-YouTubern Marques Brownlee har testat Taycan Turbo och han gillar verkligen vad Porsche har skapat. Dock tycker han att den saknar en grej innan han kan tänka sig att byta från Tesla. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Elon Musk dissar Bill Gates
För att inte Microsoft-grundaren riktigt tror på ellastbilar

Teslas vd Elon Musk har genom åren gjort sig känd för att vara rätt rättfram när han uttrycker sig på Twitter. Nu har han kommenterat ett utspel Microsoft-grundaren Bill Gates har gjort angående framtiden för eldrivna lastbilar. Det var förra månaden som Gates i ett blogginlägg skrev att han inte var helt säker på att framtidens vägtransporter kommer att skötas av eldrivna lastbilar. Anledningen till det ansåg Gates bland annat var att batterierna som krävs för att driva lastbilarna både är stora och tunga. Gates skrev bland annat i sitt blogginlägg: "Even with big breakthroughs in battery technology, electric vehicles will probably never be a practical solution for things like 18-wheelers, cargo ships, and passenger jets. Electricity works when you need to cover short distances, but we need a different solution for heavy, long-haul vehicles." Detta verkar ha retat upp Musk som verkar anse att Gates är helt fel ute som synes i den inbäddad tweeten nedan. I sitt blogginlägg nämner Gates företag som GM, Ford, Rivian och Bollinger men utelämnar Tesla, kanske även det kan ha retat upp Musk. Musk sa även tidigare i år att han inte var imponerad av de diskussioner han haft med Bill Gates, en kommentar som kom kort efter att det blev känt att Gates köpt en eldriven Porsche Taycan vilket Musk kanske tog som en diss mot Tesla. Tumnagel
23.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jay Kay kör Porsche Taycan Turbo S
På Silverstone

Jamiroquais frontman Jay Kay gillar bilar och därför såg Porsche till att bjuda in honom för att testa Taycan Turbo S på racerbanan Silverstone. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Porsche skjuter fram lanseringen av Taycan Cross Turismo
Fokuserar istället på den stora efterfrågan av vanliga Taycan

En kombi-version av Porsches eldrivna modell Taycan är på gång och den får tilläggsnamnet Cross Turismo. Planen var att modellen skulle lanseras i år men på grund av den stora efterfrågan av vanliga Taycan har Porsche beslutat sig för att skjuta fram lanseringen en aning. Istället för att den presenteras senare i år kommer det hela ske i början av nästa år istället. Surt för de som redan betalat deposition men det ger Porsche ännu lite mer tid att finslipa bilen vilket aldrig är dumt. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
Lovande start på en ny era

Elbilar är framtiden. Eller i alla fall en stor del av framtiden. Efter att ha varit rätt så motsträviga på den här punkten börjar bilvärldens jättar nu äntligen vakna på riktigt och nu vill även de leverera elbilar i stor skala. Problemet är att det går långsamt och segt, lanseringen av Volkswagens första riktiga elbilar ID.3 har blivit uppskjuten flera gånger. TL;DR Volkswagen ID.3 är imponerande rolig att se på och köra, men inredningen känns riktigt billig. Oavsett så kan det här bli en riktig succé för Volkswagen om de bara får igång tillverkningen! Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0

Prior Design tjockar till Porsche Taycan
These Hips Don't Lie

Den som tycker att sin Porsche Taycan ser lite för tanig ut kan slå en signal till Prior Design så fixar gänget detta med sitt nya widebody-kit. Med det monterat får du en betydligt tjockare version av elbilen och en mer aggressiv look överlag. Kitet består av ny front och bak, sidokjolar och rejäla skärmbreddare. Det tillkommer även en parkbänk som monteras på bakluckan. För att runda av det hela sitter det nya 22-tum stora smidda fälgar i hjulhusen. Ska gå att beställa nu men vad man får betala framgår inte. Bonusklipp nedan. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Rykte Model S Plaid presenteras nästa månad?
Elon släpper hint

Tesla fick såklart eld i baken av att Porsche dundrade ut sin Taycan och det började genast snackas om att en värre "Plaid"-version av Model S var på gång. Den har tre stycken elmotorer och ännu bättre prestanda. Nu kanske det kan bli så att bilen presenteras nästa månad under eventet Battery Day den 22 september. Detta rykte kommer efter att Elon Musk twittrat en bild på Herbert Ruggles Tarlek Jr. från den gamla komediserien WKRP in Cincinnati iklädd en rutig (plaid) kostym. Det kan vara så att även Model X kommer i Plaid-version, men det återstår att se. One day soon, I will wear this outfit pic.twitter.com/T0SnF4UgYK— Elon Musk (@elonmusk) August 11, 2020 Tumnagel
34.4°
+
Bobby Green
0

Så tycker racerföraren Andy Pilgrim om McLaren Senna
Testar den på bana där den hör hemma

Vi har tidigare sett när racerföraren Andy Pilgrim testar Porsche Taycan på bana, nu är det istället dags för McLaren Senna att visa vad den går för. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Tesla Model S P90D mot Porsche Taycan Turbo
Dragrace på vått underlag

Lovecars har testat en Tesla Model S P90D mot en Porsche Taycan Turbo och sjävklart handlade det om ett dragrace för att se vilken av bilarna som var snabbast. Varför man inte valde en Model S P100D är dock oklart. Tumnagel
29.4°
+
Bobby Green
0

Snik-version av Porsche Taycan presenterad i Kina
Driver endast på bakhjulen

Förra hösten rullade Porsche ut den eldrivna modellen Taycan och versionerna som fanns då var Taycan Turbo och Taycan Turbo S. Efter detta har Taycan 4S tillkommit som får räknas som en instegsversion. Nu har en ännu billigare och enklare version presenterats i Kina och den skiljer sig genom att endast driva på bakhjulen där de andra är fyrhjulsdrivna. I detta utförande heter modellen kort och gott Taycan och erbjuds i två stycken versioner - antingen med 79,2 kWh och 408 hästar ur elmotorn eller 93,4 kWh och 476 hästar. Räckvidden anges till 41,4 respektive 48,9 mil. Notera att detta är enligt NEDC-cykeln eftersom man inte kör med WLTP där borta. 0-100 km/h går på 5,4 sekunder för båda och toppfarten är begränsad till 230 km/h. Frunken är större här eftersom den inte behöver dela plats med en elmotor, och utrymmet sväljer nu totalt 491 liter vilket är en ökning med 44 liter. Om den här konstellationen kommer att säljas utanför Kina återstår att se. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Racerförare testar Porsche Taycan Turbo S
Andy Pilgrim tar ut bilen på bana

Andy Pilgrim är en professionell racerförare och vet ett och annat om hur en bil ska bete sig för att anses vara bra på bana. Här får vi se när han kör med en Porsche Taycan Turbo S på NCM Motorsports Park i Kentucky för att se vad den går för. En av grejerna Porsche har tryckt på med denna bil är att den fortfarande ska kännas som en Porsche att köra, och inte skämmas för sig vid just bankörning. Resultatet blev lite understyrning men överlag blev Andy imponerad. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Rich spanar in den kraschade Taycanen
Kommer han köpa den?

För några veckor skrev vi om det första kraschade exemplaret av purfärska Porsche Taycan. Bilen står hos Copart som snart ska auktionera iväg den. Rich från Rich Rebuilds brukar i vanliga fall fixa till kraschade Teslor, men han verkar lite sugen på att ge sig på denna. Här får vi se när han tar sig en titt för att försöka förstå hur stora skadorna egentligen är. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Autogefühl bjuder på lång genomgång av Porsche Taycan 4S
Det smartaste valet?

I oktober förra året presenterade Porsche instegsversionen av modellen Taycan - 4S. Den driver på alla fyra hjulen och har 435 hästar och 640 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går på 3,8 sekunder. Räckvidden anges till 40 mil. Siffror som borde räcka gott för de allra flesta. Autogefühl levererar här en ordentlig genomgång av en 4S och enligt dem är detta det smartaste valet. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Köp en krockad Porsche Taycan Turbo och bygg något kul
En snabb lådbil kanske?

En helt färsk Porsche Taycan Turbo har kommit in till Copart och säljs nu iväg på auktion. Det tråkiga med bilen är dock att den är totalkvaddad och inlöst av ett försäkringsbolag som inte tyckte att det var värt att laga den. Exakt vad som har hänt är oklart men en olycklig kollision med något handlar det om i alla fall. Undersidan av bilen ska ha fått rejäla smällar och det bådar inte gott eftersom batteripacket sitter där. Men, känner du att du har lite ont om projekt just nu är det bara att buda loss när auktionen väl drar igång. Kanske ta delarna och sätta i din gamla bil med förbränningsmotor? Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Vill du provköra Porsches alla modeller på bana?
Vi har fem biljetter till Feber-läsarna!

Porsche Center Stockholm och Porsche Center Danderyd kommer att hålla ett event på Arlanda Test Track och vi har fem golden tickets till eventet. Det finns egentligen bara ett stort krav: Du ska aldrig ha ägt en Porsche. Sen måste du vara myndig och ha körkort så klart. Under eventet kommer du att få tillfälle att köra Porsches alla modeller, med andra ord 718, 911, Macan, Cayenne, Panamera och sist men inte minst Taycan. Eftersom du som får följa med inte ska vara van med att köra Porsche kommer det att finnas instruktörer på plats. Eventet är gratis men du måste ta dig dit själv, bor du inte i Stockholm måste du alltså själv ta dig till Arlanda Test Track. Biljetten har inget värde, är personlig och går inte att överlåta eller sälja. Eventet är 28 maj. Så här gör du för att få en golden ticket! Kommentera på den här artikeln vad du kör för bil i dag och varför du borde få köra Porsches alla modeller. Din motivering måste vara postad här innan 22:a maj. De som får en biljett kommer att meddelas i denna artikel. Om vinnarna! Hej alla som undrat. Vinnarna har meddelats här bland kommentarerna. Tumnagel
54.7°
+
Roger Åberg
0

Acceleration och toppfartstest med Porsche Taycan Turbo S
Kvick rackare

Här får vi se lite hur Porsche Taycan Turbo S presterar när det kommer till acceleration och toppfart. 0-100 km/h går på snabba 2,84 sekunder, 0-200 på strax över tio sekunder och 250 km/h når man efter 18,62 sekunder. Det roliga är slut först vid 257 km/h. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Kias eldrivna crossover gör 0-100 km/h på under tre sekunder
Och kan snabbladdas på 20 minuter

2025 är Kias plan att ha elva stycken elbilar ute på marknaden globalt. Gänget kommer att innehålla suvar, minibussar och vanliga personbilar. Nu får vi reda på lite mer kring en kommande crossover som baseras på en helt ny plattform. Modellen blir först ut i den eldrivna satsningen och vi har fått en liten försmak på den genom konceptbilarna Futuron och Imagine som ni kan se inlänkade här nedan. Den nya bilen som internt går under namnet Kia CV bygger på en plattform man kallar E-GMP. Den är utvecklad tillsammans med Rimac. Räckvidden anges till runt 50 mil och man ska kunna snabbladda batteriet på 20 minuter. Snabbladdningen görs möjlig tack vare ett laddsystem på 800 volt liknande det som Porsche Taycan använder sig av. Prestandamässigt ska den nya Kian inte skämmas för sig och det snackas om en 0-100-tid på under tre sekunder. Målet är att den nya elbilen ska lanseras någon gång nästa år. Tumnagel
47.8°
+
Bobby Green
0

BMW M8 Competition Gran Coupé vs Porsche Taycan Turbo S
Vilken är vassast på banan?

BMW M8 Competition Gran Coupé har en dubbelturbomatad V8:a på 4,4 liter som ger 625 hästar och 750 newtonmeter i vrid. Porsches eldrivna Taycan Turbo S har istället 750 hästar och hela 1050 newtonmeter i vrid. AutoBildSportsCars bestämde sig för att jämföra de båda på racerbanan Lausitzring och även om Porschen klår BMW:n är det med extremt liten marginal. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

På sladd med Porsche Taycan
Märkligt när det är så tyst

En av sakerna Porsche trycker på med eldrivna Taycan är att den känns och uppför sig som en Porsche när man kör den. Det innebär att man självklart kan busa med den om man vill, och det har Autocar gjort vilket vi får se här. Den viktigaste frågan är såklart om det går att sladda med den, och det visar sig inte vara några som helst problem. Så länge man väljer Sport-läget och inte Sport Plus. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Porsche Taycan 4S tog sig betydligt längre än väntat
EPA-siffror säger 32 mil, klarade 44 mil enkelt

I december skrev vi att Porsche Taycan 4S fått en så kallad EPA-rating som sa att den bara tog sig 32 mil på en laddning. Det låter ju inte så imponerande såklart, och många blev besvikna. Men stämmer det i verkligheten? Nej visar det sig. Matt Farah har testkört ett exemplar och i den riktiga världen så som vilken Svensson som helst skulle köra bilen visade det sig att den tog sig hela 44 mil på en laddning, utan några bekymmer. Dessutom fanns det 2,9 mil kvar i tanken när det väl var dags att ladda. Tumnagel
53.4°
+
Bobby Green
0

Ny instegsversion av Porsche Taycan på gång
Bakhjulsdrift, mindre batteri och lägre prislapp

Just nu är den billigaste versionen av Porsche Taycan du kan köpa den som heter Taycan 4S. En sån får du från 1.170.000 kronor vilket ändå är en ganska stor slant. Men en billigare version är på väg och troligtvis lanseras den någon gång nästa år. För att få ned prislappen kommer den enbart med en elmotor på bakaxeln som driver bakhjulen. Effekten väntas ligga på 450 hästar och batteripacket lär bli något klenare än det på 79,2 kWh som sitter i 4S. Förutom en instegsversion kommer även en GTS-variant att dyka upp nästa år. Med den ska man fylla tomrummet som finns mellan 4S och Turbo. GTS sägs få dubbla motorer och en effekt på runt 600-620 hästar. Batteripacket är troligtvis det stora på 93,2 kWh vilket lär ge en räckvidd på runt 45 mil. Nästa steg för Taycan är kombiversionen Cross Turismo som ryktas presenteras någon gång i höst. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Fullt ös med Porsche Taycan Turbo S på Autobahn
Ljudlöst upp till 270 km/h

YouTube-kanalen Automann-TV som testar snabba bilar på delarna av Autobahn som fortfarande har fri fart har fått lägga vantarna på en Porsche Taycan Turbo S och det såg ut så här. Tumnagel
44.3°
+
Bobby Green
0

Porsche investerar i företag som gör fejkat motorljud
Så att man får till det där unika Porsche-ljudet

Porsche har nu köpt in sig i företaget DSP Concepts. Det är baserat i Silicon Valley och expertisen ligger kring att utveckla mjukvara för ljudsignaler och ljud-algoritmer. Andra som har investerat i företaget är BMW iVentures, Innovation Growth Ventures/Sony Innovation Fund, MediaTek Ventures och ARM loT fund. Här kan man alltså få hjälp att få till det där fejkade motorljud i sin elbil precis som man vill ha det. Oliver Seifert som är Vice President of Electrics/Electronics Development hos Porsche säger följande: "We are all familiar with the unique Porsche combustion engine sound. We transferred this essential Porsche element to electric powertrains with our first electrically driven sports car, the Taycan. DSP Concepts technology makes it possible for our engineers to implement an individual sound concept for the Taycan and to create a unique Porsche sound signature." Tumnagel
31.1°
+
Bobby Green
0

Marques Brownlee pratar med Bill Gates
Om lite allt möjligt

Marques Brownlee tar sig här ett litet snack med Microsoft-grundaren Bill Gates för att prata om ämnen som YouTube, Porsche Taycan, coronaviruset och hur Bill hanterar sin inkorg. Ett helt klart trevligt och intressant samtal som är väl värt att lyssna på. Tumnagel
43.3°
+
Frode Wikesjö
0

Jay Leno spanar in Porsche Taycan Turbo S
Tar ut den en sväng på Los Angeles gator

Den senaste kärran att hälsa på i Jay Lenos stora garage är Porsche Taycan Turbo S. Bonus-Leno nedan. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Chris Harris snackar Taycan och elbilar
Något bra håller kanske på att hända...

Elbilen är långt från perfekt ännu men saker och ting händer. För vissa ändamål är den redan perfekt, för andra helt värdelös. Om man bor i stan, inte kör så långt och har tillgång till en laddstolpe kan det vara perfekt men om det inte stämmer är elbilen oftast ett alternativ för rika människor som har två bilar och en villa. Hur som helst så händer det saker och Porsche är en av de som får saker och ting att hända. Här pratar Chris lite om elbilar i största allmänhet, Taycan i synnerhet och dessutom lite om Porsches framtid. Tumnagel
38.6°
+
Roger Åberg
0

Super Bowl-reklam för Porsche Taycan
Biljakt i Taycan

Super Bowl närmar sig vilket innebär att många företag spenderar massvis med pengar på reklamfilmer som ska visas under sportspektaklet. Många av reklamfilmerna släpps dock i förlängda versioner på YouTube innan, så som denna fina reklamfilm för nya Porsche Taycan. Lyckades reklamfilmen göra dig extra sugen på en Taycan? Jag blev i alla fall sugen på att jobba på Porsche-muséet i Tyskland. Det verkar vara superhärligt, hänga runt med fina bilar hela dagen och om en av dem stjäls så får man tydligen ta vilken som helst att initiera biljakt med. Tumnagel
40.7°
+
Frode Wikesjö
0

Will Smith skjutsar runt främlingar i Porsche Taycan
Skulle varit en Porsche 964 Turbo

Den 17 januari hade den nya Bad Boys-filmen premiär och för att göra lite reklam för denna gick Will Smith och Lyft samman och bjöd ett gäng främlingar på en åktur i en Porsche Taycan Turbo S. Ingen Porsche 964 Turbo men det får väl duga ändå. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0
Nästa sida