m

Techrules visar banracern Ren RS
Har också avancerad turbinteknik

Förra året visade Techrules upp superbilen Ren. Till mässan i Genève tar man med sig dess racerbansfokuserade syskon Ren RS och så här ser bilen ut. Precis som vanliga Ren har den ett TREV-system (Turbine-Recharging Electric Vehicle) ombord med avancerad mikroturbinteknik. Två stycken elmotorer sitter på framaxeln, fyra stycken sitter där bak och alla samsas med en liten dieseldriven turbin som fungerar som räckviddsförlängare. Enligt tillverkaren ligger effekten på 1.305 hästar och vridet på 2.340 newtonmeter. Det ska räcka för att man ska kunna nå 100 km/h från stillastående på tre sekunder och kunna toppa 330 km/h. Fyller man tanken på 80 liter med diesel ska man få en total räckvidd på 117 mil. En något klenare version med fyra stycken elmotorer och "bara" 870 hästar ska också erbjudas. Chassiet och karossen är helt och hållet i kolfiber och bilens vikt ligger på 1.854 kilo. Bromsarna är också de i kolfiber och fram mäter de 380 millimeter, bak 355 millimeter. Exakt vad som är planen med Ren RS är oklart men det är ju alltid ett bra sätt att kunna visa upp ny teknik på. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Giugiaro visar eldriven konceptbil i Genève
Ska ha självkörande egenskaper

Giorgetto Giugiaro har ett nytt företag som han kallar för GFG Style och med det kommer man att ställa ut en eldriven konceptbil på mässan i Genève. Nu får vi se ett gäng första teaserbilder på bilen som är utvecklad tillsammans med det kinesiska energiföretaget Envision. Förra året visade de båda upp superbilen Techrules Ren som du kan kika mer på nedan. Den nya bilen är en sedan och den ska bland annat ha massa självkörande teknik i sig, såpass mycket att man först planerade på att inte montera någon ratt i den. Mycket mer än så får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0
2017

Techrules visar upp produktionsklara Ren
Dieseldriven turbinladdare, 200 mils räckvidd och sex elmotorer

Det är inte bara etablerade biltillverkare som ställer ut i Genève utan det dyker även upp många intressanta uppstickare som ofta presenterar något spännande som aldrig kommer att bli verklighet. Techrules som vi skrivit lite om tidigare kanske tillhör den kategorin, oavsett så är deras modell Ren ganska så intressant. Det här är deras första produktionsversion och den har en dieseldriven turbin på 1 305 hästar under skalet som ska fungera som laddare till tre batteripack som i sin tur förser elmotorerna som finns ombord med kraft. Modellen går att få med två, fyra eller sex stycken elmotorer. Den sistnämnda har två där fram och fyra där bak och ett totalt vridmoment på 2 340 newtonmeter. Det ska göra att bilen tar sig från stillastående till 100 km/h på bara 2,3 sekunder och att toppfarten blir 320 km/h. Som om inte det var imponerande nog så ska bilen även ha en räckvidd på rätt så imponerande 200 mil på bara 80 liter bränsle. En laddning på upp till 80 procent ska inte ta under 15 minuter med en snabbladdare och på bara el ska man kunna ta sig 20 mil. Ritat bilen har inga mindre än Giorgetto och Fabrizio Giugiaro gjort. Tre stycken personer sitter på rad och har varsitt bubbelformat skal ovanför huvudet. Föraren sitter i mitten och interiören är utformad som en cockpit. Här samsas italienskt läder med jeanstyg och kolfiber. Det sitter tre stycken skärmar framför föraren och i varje säte finns det både högtalare och mikrofoner för att de som är i bilen ska kunna kommunicera lättare med varandra. Enligt Techrules ska man börja tillverkningen redan nästa år och 96 stycken exemplar ska handbyggas i Italien, tio om året. Vad skapelsen kommer att kosta framgår inte, men troligtvis blir det inte billigt. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0
2016

Ny kinesisk elsuperbil med räckvidd på 200 mil
Techrules lovar mycket

Techrules är namnet på ett nytt kinesiskt företag som jobbar med forskning och utveckling kring bilar. De är just nu och ställer ut på bilmässan i Genève och med sig har de en bil med turbin- och elmotorer och den ska ha en räckvidd på 200 mil. Företaget säger sig ha utvecklat en helt nytt system för hybriddrivlinor och de kallar detta för Turbine-Recharging Electric Vehicle (TREV). Det hela fungerar som så att en mikroturbin laddar upp ett batteripack som i sin tur förser elmotorerna med kräm. Drivlinan ska ha 1 030 hästar och ett vrid på hela 8 640 Nm vilket ska göra att man tar sig från 0 till 100 km/h under 2,5 sekunder och vidare mot en begränsad toppfart på 350 km/h. Planen är att bygga en liten serie av superbilen inom några år, för att sedan fokusera på smarta och smidiga stadsbilar. Videon visar AT96, den andra kallar man för GT96. Tumnagel
51.8°
+
Bobby Green
0