m

Gears of War-utvecklare leker med Unreal Engine 5
Fina grejer

Gears of War-utvecklaren The Coalition släppte under gårdagen några teknikdemon i Unreal Engine 5 för att visa vad Epics spelmotor kan göra på Xbox Series X|S. De visade både spelmiljöer och spelkaraktärer där bara ansiktet använder 31 000 polygoner. De kallar teknikdemot för Alpha Point och om det är indikation om vad deras nästa spel blir är oklart för tillfället. Hur som helst är det ju väldigt tekniskt fokuserat men går man igång på sådant så kan man se presentationen i sin helhet bland klippen nedan. Tumnagel
40.3°
+
Frode Wikesjö
0

Nytt teknikdemo för Unreal Engine 5
Fina grejer

Epic Games höll i dag en ny teknisk presentation för spelmotorn Unreal Engine 5. Under denna presentation visade man bland annat upp ett nytt teknikdemo med en jätte som de beskrev var av filmkvalitet. Demot som visades går också att ladda ner som ett sample-projekt och du kan hitta det samt en early access-version av UE5 via länken nedan. Annars var det mest en massa tekniskt snack som säkert är mycket intressant om man är inne i Unreal Engine-svängen. Du kan se presentationen i sin helhet i klippet ovan och vill man höra vad Digital Foundry tyckte om allt detta så kan du kolla in det nedan. Tumnagel
49.0°
+
Frode Wikesjö
0
2018

E3 2018 Microsoft visar upp Halo Infinite
Master Chief!

Microsoft och 343 Industries har visat upp nästa del i Halo-berättelsen. Halo Infinite heter det senaste tillskottet och i trailern, som ni kan skåda ovan, får vi se en hel del miljöer samt en glimt av Master Chief. 343 Industries har tagit fram en helt ny spelmotor för spelet vid namn Slipstream Engine och trailern var praktiskt taget en teknikdemo för att visa vad den nya motorn kan göra. Efter presentationen medverkade Aaron Greenberg, marknadschef på Xbox, i Youtube Live där han fick prata med Geoff Keighley om spelet och sade bland annat detta: "This is an entirely new chapter in the Halo saga. What we did was an in-engine demonstration. The Slipspace engine is new. 343 has built this purposefully to take Halo in a whole new direction. It’s a story that centers on Master Chief. I think you saw visually some of the capabilities of the engine. We’re excited to share more, but for now: There’s a new Halo coming, it’s Halo Infinite and it features really a focus on Master Chief, which I think will be really received well by the fans." Halo Infinite har inte fått något releasedatum, men kommer bli spelbart på PC och Xbox One. Tumnagel
42.2°
+
André Stray
0
2017

Lite snabba intryck från några av spelen till Nintendo Switch
Frode tycker till

I fredags hälsade vi på hos Bergsala för att spela lite Switch-spel. Spelen som jag hade tid att prova var The Legend of Zelda: Breath of the Wild, 1-2 Switch, Splatoon 2, Mario Kart Deluxe och Arms. Nedan kan man läsa lite snabba intryck från dessa spel. Legend of Zelda: Breath of the Wild Spelet man fick vänta längst på var The Legend of Zelda: Breath of the Wild, efter drygt tre och en halv timmes väntan var det äntligen min tur. Demot var det samma som visats på diverse spelmässor de senare månaderna och är väl spelets första 20 minuter. Grafiskt och stilmässigt ger det ett väldigt bra intryck. Färgerna, stämningen, miljöerna, allt verkligen allt osar lekfullheten man förväntar sig av ett spel från Nintendo. Skippade det mesta som hade med handling att göra under detta demo men det lilla man fick se antyder att spännande saker kommer att hända och kommer nog bli intressant att följa. En annan trevlig grej som spelet bjuder på är att droppas och kan hittas loot typ överallt hela tiden. Hur allt det man hittar kommer kunna användas återstår att se men förhoppningsvis till något vettigt. Jag har inte spelat genom ett Zelda-spel sedan Wind Waker då jag kände att Zelda-spelen efter det inte riktigt föll mig i smaken. Men om Breath of the Wild lyckas hålla samma nivå som spelets första 20 minuter gjorde kommer detta nog bli nästa Zelda-spel jag spelar genom från början till slut, med pro-kontrollen då så klart. Som bekant så kommer Breath of the Wild även släppas till Wii U samtidigt som det släpps till Switch. 1-2 Switch 1-2 Switch är som bekant en samling med minispel där fokuset ligger väldigt mycket på att man ska spela det mot någon annan i rummet. På plats fanns tre stycken minispel som man kunde testa. Ett av dem var ett där man skulle gissa hur många kulor gömmer sig i Joy Consen man håller. Detta måste man känna av genom vibrationer som kontrollerna ger ifrån sig. Detta spel gav en bra känsla för hur Joy Con-kontrollernas "HD Rumble" skiljer sig från tidigare implementerade versioner av teknologin. Man känner verkligen att saker och ting rör sig där inne men inte så pass jättebra att alltid visste hur många kulor det skulle vara i kontrollen. Kul teknikdemo men absolut inget jag skulle få för mig att spelar mer än en gång. Revolverduell-spelet går ut på att man ska duellera med pickadoller. När spelet säger till ska man lyfta handkontrollen och skjuta sin motspelare. Inte mycket att hänga i granen men kanske kul några gånger. Mjölka ko-spelet går ut på att man ska röra armarna upp och ner samtidigt som man trycker på Joy Conens axelknappar. Den som mjölkar flest glas mjölk vinner. Inget av dessa tre minispel känner jag någon som helst lust att spela igen. Men även om det inte tilltalar mig överhuvudtaget så kan denna spelsamling nog vara rätt kul för kidsen eller kanske någon festlig tillställning ett tag. Återstår dock att se om spelet kommer vara värt 500 kronor. Tumnagel
38.5°
+
Frode Wikesjö
0
2016

Tested testar Robo Recall
Epic Games nya VR-skjutare

Under Oculus keynote på Oculus Connect visade Epic Games upp sitt nya VR-spel Robo Recall som baseras på deras teknikdemo Bullet Train som företaget visades upp under förra årets Oculus Connect. Tested var på plats på Oculus Connect och bestämde sig för att testa Epic Games nya VR-lir och i videon ovan kan nu se vad de tyckte om spelet. Robo Recall kommer släppas i början av 2017 och kommer inte kosta en endaste krona. Här under hittar ni även en trailer för spelet. Tumnagel
40.6°
+
André Stray
0

Hela Adam-teknikdemot för Unity
Rätt tufft

Under årets GDC-mässa visade Unity upp sitt teknikdemo Adam som skulle visa upp spelmotorns styrka. Nu har man släppt hela klippet och enligt beskrivningen skall allt köras i realtid på en PC-dator med ett GeForce GTX980 GPU i 1440p. En version som man kan prova på sin egna dator kommer släppas inom kort men fram tills dess får man nöja sig med videoklippet ovan. Tumnagel
56.8°
+
Frode Wikesjö
0

De-formers är Ready at Dawns nya spel
Ser skoj ut

I dag presenterade studion bakom spel som The Order: 1886 och God of War: Ghost of Sparta sitt nya spel som de utvecklar för GameStops nya utgivningsgren, GameTrust. Spelet heter De-formers och ser ut att blir ett färgglatt samt intensivt spel. Idén för spelet kom ur ett teknikdemo när studion skulle testa fysik i sin spelmotor för The Order: 1886. Detta var 2014 och då satte man två personer på att ta fram en prototyp som då till slut skulle bli De-formers. Detta flerspelarfokuserade spel går ut på att man skall styra diverse färgglada figurer som via spelets fysikmotor skall besegra sina motståndare. Genom att besegra motståndare eller plocka upp objekt i banorna växer man och blir starkare. Matcherna i spelet är korta och stödjer upp till åtta spelare som kan kombineras både lokalt samt online. Det är för tillfället oklart när De-formers skall släppas men tydligen skall det komma relativt snart till Windows, PlayStation 4 och Xbox One. Studions chef, Ru Weerasuriya, nämnde dock att utvecklingen De-formers inte innebär att studion har slutat göra större spel utan snarare att de vill prova något nytt vid sidan om. Ett annat exempel på nya saker som Ready at Dawn provar att göra är ett ännu outannserat spel för virtuell verklighet. Tumnagel
40.2°
+
Frode Wikesjö
0

Trailer för Mosh Pit Simulator
Baseras på "I have no idea what I'm doing"

Här har vi en trailer för Mosh Pit Simulator som utvecklas av den polske spelutvecklaren Sos Sosowski för virtuell verklighet. Spelidén kommer från ett teknikdemo som Sosowski presenterade tidigare i år. Klippen från dessa demon blev snabbt virala hittar vilket gjorde att Sosowski bestämde sig för att göra ett fullskaligt spel av det hela. Tumnagel
36.2°
+
Frode Wikesjö
0
2015

Lek med Darth Vader i Unreal Engine 4
Teknikdemo med Stjärnornas krig-skurk

CryZENx har lyckats ta Darth Vader-modellen från SoulCalibur 4 och, efter några modifikationer, importerat den i ett Unreal Engine 4-demo. Om man vill så kan man, via länken nedan, själv prova styra runt Vader denna Infinity Blade-karta om man nu inte har något bättre för sig. Tumnagel
38.0°
+
Frode Wikesjö
0

Epic visar teknikdemo för Oculus Rift
Med mycket pang pang

Epic Games (Unreal, Gears of War) visade under Oculus Connect 2 upp ett teknikdemo gör Oculus Rift som heter Bullet Train. Demot utspelar sig på en tågstation där det finns en massa beväpnade nissar som vill skjuta en och målet är då att man skall skjuta dem innan de skjuter dig. Spelet spelas med Oculus Touch-kontrollerna som man då använder för att greppa tag om spelets olika vapen. Det är just nu oklart om detta är en produkt som kommer släppas eller om det förblir ett teknikdemo. Tumnagel
44.2°
+
Frode Wikesjö
0

Epic släpper A Boy and His Kite
Prova Unreal Engine 4-demot

Epic Games släppte i dag en spelbar version av sitt senaste teknikdemo för Unreal Engine 4. Detta demo, som heter A Boy and His Kite, ligger på 6GB och kräver en del av ens dator om man vill köra det med vettiga inställningar. Target spec: 6 core @3.3GHz 24 GB (Editor) GTX 980 Min spec: 4 core @2.8 GHZ 8GB RAM (editor) GTX 680 Demot kan köras via Epic Games Launcher eller laddas ner separat via länken nedan. Tumnagel
45.9°
+
Frode Wikesjö
0
2014

Mozilla släpper VR-sajt
Funkar fint med Firefox och Oculus Rift

Mozilla Foundation, organisationen som bland annat ligger bakom webbläsaren Firefox, har släppt en experimentell sajt där man kan utforska hur det är att VR-surfa på webben. För att ta del av sajten krävs det att man har en webbläsare med VR-stöd samt ett par Oculus Rift. Har man tillgång till det så kan man ta del av diverse teknikdemos, överflygningar och lite andra VR-experiment. Skulle man vara sugen på att bygga sin egen webbaserade VR-upplevelse så har Mozilla även lagt ut information om man man gör detta med tillhörande kod och exempel som finns att ladda ner gratis. Tumnagel
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spana in Microsofts "Room Alive"
Ditt rum blir en spelvärld

I den här videon får vi se en ny teknik som Microsoft håller på att utveckla. De kallar projektet för Room Alive och det går ut på att du förvandlar ditt vardagsrum till en augumented reality-värld där du står mitt i centrum av all action. Det fungerar med hjälp av ett antal olika projektorer och Kinect-kameror som läser av rummet och projicerar spelvärlden på väggar och golv. Du kan sedan fysiskt röra dig i "spelvärlden" och slå på eller skjuta fiender som dyker upp. Tekniken i Room Alive bygger vidare på Microsofts tidigare projekt Illumiroom. I Illumiroom låg det största fokuset på att expandera bilden från TV:n ut i vardagsrummet medan Microsoft i "Room Alive" istället fokuserar på att du ska kunna interagera med spelvärlden i det fysiska rummet. Huruvida denna teknik någonsin når ut till slutkonsument eller inte återstår att se. Just nu verkar det bara vara ett teknikdemo för att visa vad som är möjligt att göra. Men man vet ju aldrig. I framtiden kanske alla spel kommer utspelas direkt i ditt vardagsrum. Tumnagel
41.5°
+
Peter Tjärndal
0

Glid runt på en hoverboard i vardagsrummet
Med hjälp av Wii Balance Board, Oculus Rift och Kinect

Vad händer om man kombinerar en Wii Balance Board, Kinect och Oculus Rift? Jo, en hoverboard-simulator såklart. I videon ovan kan ni se hur det är tänkt att fungera. För tillfället verkar det dock vara ett ganska så tidigt teknikdemo så grafiken är inte den bästa men förhoppningsvis vidareutvecklas konceptet så att det till slut blir ett riktigt fräsigt spel. Tumnagel
40.8°
+
Peter Tjärndal
0

Nintendo visar teknikdemo av Mario Vs. Donkey Kong
Gjort med Web Framework

Under Game Developers Conference har Nintendo visat upp ett teknikdemo av ett nytt Mario Vs. Donkey Kong-spel till Wii U, gjort med utvecklarverktyget Web Framework. Än så länge verkar detta bara vara ett teknikdemo för att visa upp vilka möjligheter det finns att skapa spel med Web Framework, men det skulle inte förvåna mig om det i framtiden utannonseras som ett riktigt spel. Tumnagel
39.7°
+
Peter Tjärndal
0

Sony visar upp virtual reality-glasögon
För PlayStation 4

Natten till i dag så visade Sony äntligen upp de beryktade virtual reality-glasögonen för PlayStation 4 under en presentation på den pågående GDC-mässan i San Francisco. Dessa glasögon går just nu under namnet Project Morpheus och kommer erbjuda full stereoskopisk virtual reality till Sonys konsol. När den väl kommer släppas är oklart men man nämnde att man skulle släppa den så snabbt man kan och för en så låg kostnad som möjligt. Morpheus kommer fungera med PlayStation Camera och PlayStation Move för att, till exempel, räkna ut spelarens händers rörelser som mjukvaran sedan kan reproducera i spelvärlden. Sony kommer visa upp Morpheus under mässan bland annat med spel som CCPs rymdspel EVE Valkyrie och Eidos Montreals Thief samt några teknikdemon. Förhoppningsvis får vi se videoklipp från dessa grejer senare under dagen. Specifikationer för utvecklingsversionen av Project Morpheus avslöjades i samma veva och de ser ut så här: Component: Processor unit, head-mounted unit Display Method: LCD Panel Size: 5 inches Panel Resolution: 1920×RGB×1080 (960×RGB×1080 per eye) Field of View: 90 degrees Sensors: Accelerometer, Gyroscope Connection interface: HDMI + USB Function: 3D audio, Social Screen Värt att nämna är att specifikationerna är för utvecklingsversionen och man klargjorde att versionen som konsumenter kommer få kommer vara annorlunda. Är man sugen på att läsa en liveblogg från själva presentationen så kan man hitta en sådan här. Tumnagel
62.7°
+
Frode Wikesjö
0

Rykte Sony visar upp sitt virtual reality-headset på GDC
Ännu en rapport antyder detta

Vi har vid ett flertal tillfällen rapporterat om att Sony har en Oculus Rift-utmanare på gång och att de kommer visa upp detta under GDC-mässan nästa vecka. Nu har även brittiska Edge sagt att detta kommer hända samt att tredjepartsutvecklare redan har tekniken i sina händer för att anpassa sina spel till dessa. Dock nämner man att det inte finns mycket mjukvara som använder denna teknik ännu men att man under GDC-mässan i alla fall kommer visa upp något teknikdemo. Man nämner även att Sony inte pressar utvecklare att använda tekniken vilket ju låter vettigt men samtidigt undrar man ju hur många som kommer ta sig tid att göra sina spel virtual reality-kompatibla. Enligt rapporten så är tekniken i dessa glasögon mycket bättre än den första versionen av Oculus Rift men det kommer ju sannolikt att jämnas ut när Oculus släpper sin färdiga produkt. Den 18:e mars kommer Sony hålla en presentation på GDC som heter "Driving the future of innovation" kanske får vi se dessa glasögon då. Tumnagel
40.8°
+
Frode Wikesjö
0

BeamNG på Steam Greenlight
Crash! Boom! Bang!

Folket från BeamNG har kommit loss och slängt upp en Steam Greenlight-sida där man kan rösta på att få in bilspelet på Steam. BeamNG är just nu lite av en sandlåda för bilar som kraschar riktigt jädra bra, något som ju alltid är skoj att leka med. Men man planerar att utöka det till ett bilspel där man kan glida runt med bilarna i en öppen värld. Om man redan nu vill prova detta spel så kan man ladda ner ett gratis teknikdemo här eller köpa sig alpha-tillgång för 100 kronor via projektets officiella hemsida. Här ovan kan man se en ny trailer och Greenlight-sidan kan man hitta via länken nedan. Tumnagel
47.6°
+
Frode Wikesjö
0

Imponerande teknikdemo
Oxide Games visar upp Nitrous-motorn

Spelstudion Oxide Games, som består av ett gäng veteraner från Microsoft och Firaxis, jobbar just nu på spelmotorn Nitrous som kommer kunna användas i framtida strategispel. Här har vi ett klipp med ett teknikdemo som då demonstrerar vad spelmotorn kan prestera. Teknikdemot heter Star Swarm och i det kan man se mer än 10 000 skepp kriga i rymden. Tumnagel
49.0°
+
Frode Wikesjö
0
2013

Bugbear avslutar sin Kickstarter-kampanj
För Next Car Game

För två dagar sedan så valde finska Bugbear Entertainment att lägga ner sin pågående Kickstarter för sitt kommande bilspel som går under namnet Next Car Game. Anledningen till detta är att man insåg att man inte kommer klara det utsatta målet på 350 000 dollar. Men bara för Kickstarter-kampanjen ligger på is så innebär det inte att de lägger ner spelets utveckling Istället kommer man fokusera på förköpskampanjen som man håller på sin officiella hemsida. We Finns are not used to giving up so easily, and we are hell-bent to keep on developing the game with our supporters, shaping it into something that no racing game fan can afford to pass. We have this thing called sisu in Finnish, meaning strength of will, and we’re counting on that each of you have a bit of sisu in you! Som ett tack för allt stöd så har man släppt ett spelbart teknikdemo för alla som förköpt spelet. Så om man vill fortsätta stödja detta projekt och prova på att krascha några virtuella bilar så kan man förköpa spelet via länken nedan. Tumnagel
47.1°
+
Frode Wikesjö
0

En titt på Call of Duty: Ghosts
Några sektioner från enspelarläget

Under årets E3-mässa besökte jag Activison för att få en närmare titt på Call of Duty: Ghosts. Det man visade var ett teknikdemo och tre olika sektioner från enspelarläget. Två av dessa sektioner man visade var samma som de man visade i sin presentation i söndags och den tredje sektionen utspelade för det mesta på på utsidan av en skyskrapa. Teknikdemot visade några nyheter med den nya spelmotorn dock fokuserade man enbart på den grafiska biten och nämnde inget vad denna nya spelmotor kommer göra för själva gameplay-delen. Rent grafikmässigt ligger de, trots den nya motorn, en rätt bra bit efter andra FPS-spel i genren men grafik är ju inte allt och spelet flyter ju på riktigt fint med sina 60fps, dock återstår det att se hur länge den ursäkten kommer hålla framöver. Samtliga sektioner från enspelarläget visade inte upp spelet från sin bästa sida då det mer eller mindre enbart var följa John-gameplay där man följer efter en av sina AI-kompanjoner och gör precis det som man blir tillsagd att göra. Det här med att kompanjonen konstant skall kommentera allt man gör eller skall göra gav mig lite samma irriterande känsla som när man ser en film med en person som måste konstant måste kommentera eller förklara varenda grej som händer i filmen. Man får väl anta att övriga spelet bjuder på mer frihet så inte hela spelet går ut på att enbart trycka framåt för att vinna. Tumnagel
33.8°
+
Frode Wikesjö
0

Mina första intryck av Xbox One-kontrollen
Imponerad av nya rumblefunktionen

Som ni nog vet så är jag och Frode i Los Angeles och besöker E3-mässan. Nu har första mässdagen avklarats och jag tänkte i det här inlägget lämna lite snabba intryck av min första provspelning med Xbox One-kontrollen. Om jag ska börja med designen så tycker jag överlag att den ser rätt snygg ut. Dock tycker jag att den känns lite osymmetrisk i och med att Xbox-knappen flyttat upp en bit. Men designen är ju en liten petitess egentligen och huvudsaken är ju att den är skön att använda. Och det är den faktiskt. Jag tycker att Xbox 360-kontrollen var förra generations absolut bästa och Xbox One-kontrollen har absolut potential att kunna bli lika bra om inte bättre till och med. Jag gillar att kontrollen är matt. Det gör att den inte suger åt sig särskilt mycket fingeravtryck och den känns slät och skön att hålla i. Jag gillar också de färgade bokstäverna på knapparna. De båda styrspakarna har det skett en del förändringar med sedan Xbox 360. Numera är det någon slags räffling rung om spakarna vilket gör att man får ett bättre grepp utan att glida av dem. De är också aningens mindre än tidigare, vilket jag inte riktigt gillar. Jag tycker att Xbox 360:s analogspakar var alldeles lagom medan spakarna på One känns lite för små för mina tummar. Det sägs också att de ska vara 25 % lösare än tidigare, men det är inget som jag direkt tänkt på. Även om de kanske är lite lösare så är de i alla fall inte så lösa som PS3:ans vilket är bra, då jag tycker de är på tok för sladdriga. Den kanske största och enligt mig mest imponerande nyheten med den här kontrollen jämför med 360 är den nya rumblefunktionen. Numera sitter det separata rumblemotorer i de båda triggerknapparna vilket gör rumblen mycket mer dynamisk än tidigare. Jag fick testa ett teknikdemo där olika funktioner såsom motorbrummande, hjärtslag och kulsprutande simulerades. Mest imponerad blev jag av hjärtslagen som faktiskt kändes som på riktigt. Jag kan tänka mig att just hjärtslag i form av rumble kan användas på ett väldigt bra sätt för att till exempel visa på låg hälsa eller öka spänningen i ett skräckspel. Än så länge har jag bara testat ett spel som stödjer den här nya rumblefunktionen och det var Forza Motorsport 5. I det här spelet betedde sig rumblen på olika sätt beroende vilken körstil man använde och hur man tog kurvorna. Även om det kanske inte kändes helt revolutionerande så tyckte jag ändå att det gav en lite extra god känsla till spelet. Sådär, det var alltså lite snabba intryck från min första spelstund med Xbox One-kontrollen. Har ni frågor kring kontrollen och hur jag upplevde den så är det fritt fram att droppa en kommentar nedan. Tumnagel
40.5°
+
Peter Tjärndal
0

The Dark Sorcerer Tech Demo
Tolv minuter Quantic Dream-galenskap

Precis som utlovat så släppte Quantic Dream sin tolv minuter långa version av teknikdemot som heter The Dark Sorcerer. Demot demonstrerar vad Heavy Rain-utvecklaren kan göra med PlayStation 4-hårdvaran. Under Sonys presskonferens fick vi se ett kort utdrag från detta demo men här har man alltså hela klippet. Tumnagel
44.1°
+
Frode Wikesjö
0

Teknikdemo för Call of Duty: Ghosts
Tekniksnack

Activision släppte i dag ett klipp som skall visa tekniken bakom sin spelmotor som man kommer använda i Call of Duty: Ghost. Tumnagel
37.1°
+
Frode Wikesjö
0

"Spela" Epic Citadel
Direkt i webbläsaren via HTML5

Epic släppte i går en HTML5-version av sitt teknikdemo Epic Citadel som man nu själv kan prova i webbläsaren. Tack vare standardtekniker som HTML5, WebGL och JavaScript borde det nu vara spelbart med de flesta moderna webbläsare som klarar av ovannämnda tekniker. Dock verkar det som det just nu endast fungera med Firefox 23, sannolikt för att det utvecklades i samarbete med Mozilla. Vill man prova Epic Citadel själv så kan man hitta det via länken nedan. Tumnagel
39.4°
+
Frode Wikesjö
0

Ansikten för nästa konsol-generation från Activision
Framtidens Call of Duty-ansikten?

I dag under en Activision-presentation på den pågående GDC-mässan visade de upp ett teknikdemo som kan ge en glimt av hur karaktärer i ett framtida Call of Duty-spel kan komma att se ut. Tekniken bakom dessa bilder har flera år att utveckla men trots att det ser rätt bra ut är man fortfarande inte riktigt nöjd. Man nämnde att man framöver kommer fokusera på att göra karaktärernas hår mer realistiskt samt ge dem mer realistiska tänder. Man visade även upp ett nytt animationssystem som man utvecklat (se klippet ovan) där man renderar ansiktet i realtid på aktuell PC-hårdvara. Man ville dock klargöra att bilderna och klippet man visade endast är utvecklingsinitiativ som Activision undersöker och att det inte representerar något spel de har på gång. Tumnagel
48.7°
+
Frode Wikesjö
0

Grafikdemo från NVIDIA
"Real Time Dynamic Fracture with Volumetric Approximate Convex Decompositions"

Ett teknikdemo från NVIDIA som visar upp lite fysikgrejer genom förstörelser av byggnader i realtid. Tydligen skall grafikdemot köras på ett GeForce GTX 680 och i 30fps. Tumnagel
43.6°
+
Frode Wikesjö
0

Nattens PlayStation 4-presentation
En hastig/slarvig sammanfattning

Natten till i dag så visade Sony äntligen upp sin kommande PlayStation-konsol som kort och gott heter PlayStation 4. Jag trodde själv att de inte skulle prata detaljerat kring konsolens specifikationer men en av de första grejerna man pratade om var just detta. Man avslöjade vilka processorer konsolen skulle ha samt hur mycket RAM-minne. RAM-minnet kommer ligga på 8GB vilket är en rätt saftig ökning från PlayStation 3 som har två stycken separata RAM-minnen på 256MB var. Man var också mycket noga med att klargöra att man inte längre använder sig av komplicerade CELL-chip utan att man har byggt PlayStation 4 från grunden för att tillfredsställa världens spelutvecklare. Teknikdemon för både Unreal Engine 4 och någon Havoc-grej visades upp i samband med detta. Kort efter det intog Dave Perry scenen och pratade om hur tekniken som Gaikai, Perrys företag som Sony köpte upp för en massa pengar förra året, tagit fram kommer fungera i PlayStation 4. Bland annat så visade man att man kommer kunna spela PlayStation 4-spel på PlayStation Vita i sann Wii U-stil. Man pratade även om att man har som mål att göra samtliga gamla PlayStation-spel tillgängliga via denna spelströmningstjänst. En stor grej man också fokuserade på var att man kommer kunna dela med sig av sina spelsessioner på ett socialt nätverk där man inte längre använder sig av Gamertags bland sina vänner utan sitt riktiga namn. Gamertaggen visas självfallet fortfarande när man spelar multiplayer-spel men väl inne i nätverket så är det mer som Facebook. Man kommer även kunna spela in de senaste minuterna man spelat och dela detta bland sina vänner på olika sociala nätverk via en dedikerad "dela-knapp" som finns på kontrollen. Integrationen med sociala nätverk såg riktigt lovande ut och förhoppningsvis kommer Sony leverera det man visade i natt när konsolen väl släpps lagom till julhandeln. Kontrollen visade man också upp och den var likadan som de läckta bilderna från någon vecka sedan. Kontrollen ser mer eller mindre likadan ut som nuvarande PlayStation-kontroll dock verkar det vara lite större. Än en gång så kan man hitta en Sixaxis-sensor i handkontrollen som skall vara avsevärt mycket bättre än i tidigare modeller. En touchpad finns på framsidan och på toppen kan man hitta en lampa som kan ändra färg för att lättare hålla reda på vem som är vem i spelet. Tillsammans med kontroller så kommer man även slänga med en ny kamera som har två vidvinkelkameror och fyra mikrofoner. Tack vare LED-lamporna på kontrollen så kommer den även kunna känna av var i rummet de olika spelarna befinner sig. Då detta låter rätt likt Microsofts Kinect finner jag detta högst ointressant men det finns nog en och annan som gillar detta. Tumnagel
42.3°
+
Frode Wikesjö
0

Teknikdemo från Quantic Dream
En gammal man

Även Heavy Rain-studion Quantic Dream dök upp på PlayStation 4-presentationen i natt för att visa upp vad man kommer kunna göra med studions nya spelmotor. Man pratade om hur många polygoner studions tidigare spel har haft och avslutade med ett teknikdemo som visade upp en äldre man. Syftet med detta var att demonstrera att de bättre kommer kunna förmedla känslor under nästa konsolgeneration och på så vis skapa handlingarna de alltid velat göra men inte kunnat på grund av hårdvarubegränsningar. Mycket mer än så visade man inte vilket kanske inte är helt konstigt då Quantic Dream har ett PlayStation 3-spel på gång och det vill man nog att folk inte skall glömma bort med något annat som glänser mer. Tumnagel
43.3°
+
Frode Wikesjö
0

Quantic Dream registrerar singularityps4.com
Sannolikt ingen uppföljare till Ravens Singularity

Studion bakom Fahrenheit och Heavy Rain, Quantic Dream, har registrerat domännamnet singularityps4.com. Nu är det relativt omöjligt veta exakt vad detta innebär men man kan ju nästan spekulera i att studion har ett spel på gång för nästa konsolgeneration och som kanske kommer vara PlayStation-exklusivt. Quantic Dream-bossen David Cage har tidigare sagt att Ray Kurzweils bok The Singularity is Near var en stor inspiration för Kara-teknikdemot som man visade upp under GDC-mässan förra året. Så kanske detta spel blir någon slags fortsättning av det vi fick se då. Värt att nämna också är att namnet på domänen följer Quantic Dreams tidigare domännamn då man reggade heavyrainps3.com och beyondps3.com för sina tidigare spel. Tumnagel
38.4°
+
Frode Wikesjö
0
Nästa sida