m
2020

Svenska Lusitano Cars i konkurs
Nytolkningen av JC Indigo 3000 blev tyvärr ingen succé

Från 1994 till 2000 tillverkade den svenska biltillverkaren Jösse Car modellen Indigo 3000. Den tillverkades i 47 exemplar innan man la ned verksamheten. I slutet av 2014 presenterades planerna på en modern uppföljare och sommaren 2017 presenterades resultatet Lusitano 3000R. Förra sommaren började man att leverera bilar till kund som då hade betalat runt en miljon kronor. Nu försätts företaget Lusitano Cars i konkurs då man helt enkelt inte fått den respons man hade hoppats på. På länken nedan kan ni läsa Teknikens Världs provkörning av bilen och även se den på film. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0

Förslag Så kan nya bonus-malus bli
Mer bonus till elbilar

Regeringen har nu presenterat förslag till nya bonus-malus-regler. Dessa ger bland annat mer bonus till elbilar, samtidigt som laddhybrider får mindre bonus. Vidare ska övriga bilar som inte har eldrift som hjälpmedel få en större straffskatt. Idag är supermiljöbilspremien på 60.000 kronor och förslaget är att denna höjs med 10.000 kronor till 70.000 kronor. Idag får de som kör en laddhybrid som max släpper ut 70 gram koldioxid per kilometer bonus. Detta vill man sänka till 60 gram istället. Sen vill man även sänka bonusnivån här. Den högsta bonus en icke renodlad elbil kan få är 60.000 kronor, detta vill man istället ska bli 45.000 kronor. Teknikens Värld tar upp Volkswagen Passat Sportscombi GTE som exempel. Köper man en sådan idag får man 37.866 kronor i bonus. Efter genomförandet av förslaget blir summan istället 26.927 kronor. Alla bilar som inte är laddhybrider får en extra straffskatt (malusskatten). Denna räknas idag från 95 gram och detta vill man sänka till 90 gram. Sen tillkommer en höjning. Alla gram över 90 kommer att kosta 107 kronor, och passerar man 130 gram är det istället 132 kronor per gram som gäller. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
20.3°
+
Bobby Green
0

Mer information om Skodas eldrivna SUV Enyaq
Två olika batteripack, fyra olika effektlägen

Vi har tidigare berättat att Skodas kommande eldrivna SUV får namnet Enyaq. Nu berättar tillverkaren lite mer om bilen och bland annat får vi reda på att den kommer att erbjudas med två olika batteripack och inte mindre än fyra stycken olika effektlägen. Det här är Skodas första modell som baseras på MEB-plattformen och den mäter 4,64 meter på längden, 1,87 på bredden och är 1,61 meter hög. Hjulbasen anges till 2,76 meter. I bagagerummet ska det gå in 585 liter. Instegsversionen som man kallar för Enyaq 60 har en elmotor bak som driver bakhjulen. Motorn ger 180 hästar och den får sin kraft från ett batteripack på 62 kWh. Räckvidden anges till 38 mil. Nästa steg är Enyaq 80 som har 204 hästar, batteripack på 82 kWh och längst räckvidd av alla versioner - 50 mil. Sen har vi 80X som har samma batteripack som 80 men en extra elmotor där fram. Den här bjuder alltså på fyrhjulsdrift och en kombinerad effekt på 265 hästar. "Värstingen" blir vRS som har 306 hästar, fyrhjulsdrift och som klarar 0-100 km/h på 6,2 sekunder. Toppfarten ligger på 180 km/h. Båda de sistnämnda versionerna ska komma 46 mil på en laddning. Enyaq kan laddas med vanlig växelström från en laddbox upp till 11 kW. Då tar en laddning från tomt till fullt batteri 6-8 timmar. Bilen går att snabbladda med upp till 125 kW och gör man det får man från 10-80 procent på 40 minuter. Den nya modellen har världspremiär i höst och produktionen drar igång strax efter detta. Lansering blir det under första kvartalet nästa år men vad bilen kan tänkas kosta är oklart för tillfället. Teknikens Värld har provkört Enyaq och vad deras första tankar är kan du läsa här. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

Teknikens Värld listar 101 stycken bra bilfilmer
Något att titta på när ni sitter i karantän

Det finns ju en herrans massa bra bilfilmer där ute, och nu kanske är ett tillfälle att bränna av några på TV-apparaten? Teknikens Värld har varit snälla och listat 101 stycken bilfilmer de tycker man ska ha sett här i livet och här finns allt från Driver från 1978 till Thelma & Louise från 1991 till Need for Speed från 2014. Hela listan hittas på länken nedan. Saknar du någon får du gärna lägga till den i kommentarerna. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0
2019

Hyundai Nexo vinner Teknikens Värld Stora Bilpris 2020
Grattis!

Teknikens Värld delar varje år ut ett pris till den bil de tycker är allra vettigast just nu. Kriterierna för en seger är något som har nyskapande teknik paketerat i ett format för folket. Nu har man korat årets vinnare, eller ja 2020, och det är vätgasbilen Hyundai Nexo. Trots detta tror man inte att bränslecellsbilar är det hetaste nästa år, men just Nexon ska i alla fall vara den bästa man kan få tag i just nu. Den går att köpa i Sverige (849.900 kronor) och ska ta sig 67 mil med fulla tankar. Runt 60 mil är dock det som Teknikens Värld har mätt upp i sina tester. När man behöver mer vätgas tar det bara några minuter att tanka, dock finns det ju inte överdrivet många ställen att göra detta på än. Läs motiveringen till vinsten och om alla tio stycken bilar som var nominerade på länken nedan. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Jaguar I-Pace får åtta procents extra räckvidd
Genom mjukvaru-uppdatering

Jaguar meddelar nu att man erbjuder en gratis mjukvaru-uppdatering till den eldrivna modellen I-Pace som ska ge lite trevligheter. Tyvärr går det inte bara att tanka hem grejerna hemma i garaget utan man måste bege sig till sin Jaguar-återförsäljare. En av sakerna man får i den nya uppdateringen är dock möjligheten att tanka just uppdateringar Over the Air via 4G-nätet så vid framtida nyheter behöver man inte komma in. Förutom detta får man en ny utformning på det digitala instrumentklustret och infotainmentsystemet. Men det viktigaste, troligtvis, är att man efter uppdateringen får åtta procents längre räckvidd. Det låter kanske inte så mycket men är säkert välkommet eftersom alla mil räknas. Enligt Jaguar har I-Pace en räckvidd på 47 mil enligt WLTP vilket innebär att den nya uppdateringen ska ge 3,7 mil extra. Siffran är dock beräknad enligt en snittförbrukning på 2,1 kWh/mil. När Teknikens Värld testade bilen kom de inte ner under 2,53 kWh/mil. I-Pace kostar från 879.900 kronor. Förmånsvärdet ligger på 3002 kronor per månad och företagsleasing på 3962 kronor per månad. Det går att privatleasa bilen för 9995 kronor per månad. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Teknikens Värld har återigen testat laddhybriders räckvidd
Hur långt kommer de på el - egentligen?

Vi har tidigare skrivit om våra kompisar Teknikens Värld och deras räckviddstester med laddhybrider. Hur långt kommer bilarna egentligen vid verklig körning och stämmer detta överens med vad som står på pappret från tillverkaren? Nu har de återigen testat bilar och det handlar om 20 stycken som fick genomgå diverse tester för att se hur långt de tar sig på bara el. Testmetoden för förbrukning och utsläpp har ändrats vilket har gjort att räckvidderna har blivit kortare på pappret, men också kanske mer verklighetstrogna. Längst av alla i testerna kommer Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid som klarar 5,9 mil på bara el. WLTP-siffran här säger 5,3 mil så det låter ju bra. På plats två hittar vi Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid som tar sig 5,4 mil. Den har bara den gamla NEDC-siffran angiven och den lyder 6,3 mil. På en tredje plats hittar vi Kia Niro Plug-In Hybrid som enligt WLTP ska ta sig 4,9 mil men i verkligheten faktiskt klarar 5,2 mil. Allra längst ner i tabellen hittar vi Mercedes E 350 e. Den ska enligt NEDC ta sig 3,3 mil men det roliga tog slut redan efter 2,1 mil. Hela listan hittar ni på länken nedan. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Här är uppdaterade Mercedes-AMG GLS 63 S
Går också att få med 612 hästar

Om du känner att Mercedes uppdaterade GLE 63 är snäppet för liten och behöver plats för sju kan du glädjas åt att tillverkaren även har uppdaterat bjässen GLS 63. Inte riktigt lika flådig som Maybach-versionen men betydligt vassare med sina 612 hästar och 850 newtonmeter i vrid. Specarna är samma mellan GLE och GLS men den sistnämnda går bara att få i S-utförande som ger maximal effekt ur den dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter. Den 5,21 meter och över 2,6 ton tunga bilen gör 0-100 km/h på 4,2 sekunder och toppar elektroniskt ur vid 250 km/h. Lägg till AMG Driverx27s Package och du kan brumma på upp till 280 istället. Växellådan som skickar kraften till alla fyra hjul är automatisk och har nio stycken växlar. Precis som sina tamare syskon har motorn ett 48-voltssystem kopplat till sig. Förbrukningen anges till 1,19 liter per mil och utsläppen till 273 gram. Det ger enligt Teknikens Värld en årlig fordonsskatt på 18.281 kronor. Aj. Vad Mercedes-AMG GLS 63 4Matic+ som den benämns kostar och när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Polestar 1 och 2 som tjänstebil
Så mycket kostar det

I somras fick vi reda på att Polestars första modell Polestar 1 skulle kosta från 1.699.000 kronor. I höstas släppte man även priset för Polestar 2 som börjar på 659.000 kronor. Skatteverket la nyligen upp Polestars båda modeller i deras bilförmånsberäknare vilket innebär att vi nu får reda på vad bilarna kostar som tjänstebilar. För hybriden Polestar 1 blir det beräknade förmånsvärdet 144.671 kronor per år, eller 12.055 kronor per månad. Teknikens Värld har jämfört med en Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ och för en sådan skulle förmånsvärdet landa på 19.921 kronor. Bara för att det är kul slängde man även in en Lamborghini Urus i ekvationen och den går loss på hela 40.554 kronor varje månad. Tittar man på eldrivna Polestar 2 är siffran istället 45.143 kronor per år vilket innebär 3761 kronor per månad. En Tesla Model 3 Long Range hamnar på 45.503 kronor respektive 3791 kronor så dessa två modeller ligger väldigt lika i pris. Läs mer om hur man har räknat på länken nedan. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Peugeot e-208 kommer att kosta runt 360.000 kronor
Svenska priser är strax klara

En tipsare till Teknikens Värld säger sig ha fått uppgifter på vad helt eldrivna Peugeot e-208 kommer att kosta. Priset sägs börja på 359.900 kronor och då får man versionen som kallas för Active. Sen finns Allure för 379.900, GT-Line för 399.900 och GT för 419.900 kronor. De olika nivåerna beror på utrustningen men under skalet är det samma hos alla. Elmotorn ger 136 hästar och 260 newtonmeter i vrid. Batteripacket är på 50 kWh och på en laddning ska man kunna ta sig 34 mil (WLTP). Preliminär leveranstid för de första kunderna sägs vara mars nästa år. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Motorn i Hondas kommande elbil ger 150 hästar
Och 300 newtonmeter

Honda har nu släppt lite mer uppgifter kring den kommande elbilen e. Nu får vi reda på att motorn som driver den ger 150 hästar och 300 newtonmeter i vrid. Ganska modest kan tyckas men det är heller ingen stor och tung bil det handlar om. e mäter 3,89 meter i längd, 1,75 i bredd och 1,49 i höjd. Några accelerationssiffror eller toppfart får vi inte, men Honda lovar att bilen kommer att bjuda på "highly responsive dynamics, efficiency, and performance". Det kommer även att finnas ett sportläge som ger lite bättre gasrespons. Viktfördelningen anges till 50/50 och sedan tidigare vet vi att bilen blir bakhjulsdriven. Räckvidden har man också avslöjat tidigare och den ska ligga på omkring 20 mil. Produktionsversionen av Honda e kommer att presenteras på Frankfurt-mässan i september. Prototypen vi ser här kommer att dyka upp på Goodwood Festival of Speed som drar igång på torsdag. Teknikens Värld har fått en första provsmak och intrycken från detta kan du läsa här. En första provkörning av Fully Charged hittas som klipp nummer två. Tumnagel
48.0°
+
Bobby Green
0

Första provkörningarna av Polestar 1 är här
Hur känns den?

Journalister har nu fått möjligheten att provköra Polestar 1 och här ser vi ett klipp från Roadshow. Våra kompisar på Teknikens Värld har också provkört, mer om deras upplevelse finns här. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Q är världens första könseutrala röst
Hoppas kunna bli röst i smarta assistenter i framtiden

Ett gäng med utvecklare, lingvister och ljudtekniker har utvecklat vad man säger ska vara världens första könsneutrala röst, det vill säga en röst som lyssnaren inte ska kunna könsbestämma som man, kvinna eller något annat. För att skapa Q så spelade man in rösterna för två dussin personer och lät sedan en testgrupp på 4600 personer avgöra vilken eller vilka av dessa röster som lät mest könslösa, Därefter kom man fram till att röster låter som mest könslösa när de pratar i en ljudfrekvens mellan 145 - 175hz. Tanken bakom Q är att man vill att denna, eller liknande könsneutrala röster, ska ersätta de manliga, och framför allt kvinnliga, röster som används av många av dagens smarta assistenter. Gänget bakom Q uppger att man tagit fram rösten för att återspegla den flytande bilden av könsroller som finns i dagens samhälle även i teknikens värld: "As society continues to break down the gender binary, recognising those who neither identify as male nor female, the technology we create should follow.Q is an example of what we hope the future holds; a future of ideas, inclusion, positions and diverse representation in technology." Hoppar du vidare på länken nedan kan du experimentera lite med dennes röst genom att dra "pratbubblan" fram och tillbaka på webbsidan. Tumnagel
-21.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida