m

Tesla Model 3 får längre räckvidd
Men tappar dragkroken

Tesla fortsätter att pilla på sin mjukvara och den senaste uppdateringen påverkar Model 3 Long Range som får ökad räckvidd och nu landar på 614 kilometer enligt WLTP. När Tesla presenterade Model 3 2017 kom Long Range-versionen nästan 50 mil, så man har alltså lagt till över 10 mil i räckvidd sedan lanseringen. Snyggt jobbat! Anledningen till den ökade räckvidden beror på att man justerat både mjuk- och hårdvara som drivlina och klimatsystem. Om man redan har beställt en Long Range men inte fått den levererad så kommer man automatiskt att få den nya versionen. Uppdatering Tyvärr har Tesla tagit bort dragkrok som alternativ i deras konfigurator. Istället får man som kund prata med den lokala säljaren. Mycket tråkigt eftersom många svenska köper med dragkrok. Model Y och X har fortfarande dragkrok som alternativ. Tumnagel
30.6°
+
Roger Åberg
0

Ioniq 5 är fetare än man kan tro
Stor och rymlig

Hyundais kommande elbil Ioniq 5 ser rätt liten ut på bild, som en Golf typ. Men i verkligheten är den betydligt större och en Tesla Model 3 ser faktiskt lite tanig ut vid sidan av Hyundaien. I den här videon får vi även kolla in inredningen lite, som jag inte tycker är så spännande, men baksätet verkar riktigt stort och att det är elektroniskt flyttbart är lite coolt. Vi får även se hur bilen kan backas in och köra ut ur parkeringsfickor med bara en nyckel. Alltså utan att man sitter i bilen. Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0

Sverige bäst i EU på laddbara bilar
Men det är för att Norge inte är med i EU

Försäljningen av laddbara bilar i EU ökar kraftigt och Sverige leder faktiskt, men det är ju för att Norge inte är med i EU. I Sverige såldes förra året 32,2 procent laddbara bilar och merparten av dessa var plugin-hybrider (PHEV). Bäst i EU på rena elbilar (BEV) är Nederländerna, som sålde mer än 20 procent av dessa, faktum är att det är många andra länder som säljer ungefär lika många BEV som oss men vi har väldigt stor andel PHEV. Norge är i en helt annan liga, där va 74,8 procent laddbara bilar. Klicka här för att läsa om förkortningarna Det är också just PHEV som står för den största ökningen i EU, upp 190 procent. BEV ökade med 89 procent och ICE. Uppgången procentuellt sett är ungefär densamma i Sverige. Båda PHEV och BEV sålde i EU drygt 500.000 under förra året. I Sverige såldes det 28.000 BEV och 66.000 PHEV. Men även om det numera säljs mycket laddbara bilar så är det en väldigt liten del av antalet bilar som finns i landet. BEV står numera för 1,14 procent av det totalen och PHEV står för 2,6 procent så det finns minst sagt många bilar att byta ut. I EU är siffrorna ändå mindre, 0,41 procent BEV och 0,47 procent PHEV. Mest sålda BEV i EU blev Renault Zoe, följd av Tesla Model 3 och VW ID.3. I Sverige var det VW ID.3 som sålde bäst, följd av Tesla Model 3 och Kia E-niro. Mest sålda PHEV i EU blev Passat GTE, följd av Volvo XC40 och Mercedes A-klass. I Sverige sålde Volvo XC60 bäst, följd av Volvo V60 och Passat GTE. Här nedan kan ni ser några plus och minus med VW ID.3. Tumnagel
44.8°
+
Roger Åberg
0

Snubbe monterar solpaneler på taket på sin Tesla Model 3
Funkar, men de ger inte så värst mycket

Det finns en del elbilar som har solceller på sig och dessa kan exempelvis ta hand om kraften din klimatanläggning drar. Men varför har inte alla bilar det? Anledningen är troligtvis för att det inte är så effektivt som man kanske kan tro. Panelerna kan helt enkelt inte generera effekt tillräckligt snabbt för att det ska göra någon vidare skillnad. Här får vi se när en snubbe monterade paneler över hela taket på sin Tesla Model 3 för att se hur mycket extra räckvidd han kunde få. När panelerna hade laddats av solen i en och en halv timme gav dessa 1,1 mil i extra räckvidd. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Det här är BMW i4
En eldriven sedan som tar sig upp till 59 mil

BMW rullar nu ut ytterligare en helt eldriven modell och det är i4. Det här är en sedan som troligtvis vill sno kunde från exempelvis Tesla Model 3. Bilen är byggd som elbil från grunden och baseras inte på någon befintlig modell. i4 liknar nya 3- och 4-serien men har även en hel del egna linjer. Den stora vertikala grillen är givetvis på plats och den verkar vara här för att stanna. Bilen erbjuds med flera stycken olika effektnivåer och den starkaste blir den som har 530 hästar. Den kommer göra 0-100 km/h på runt fyra sekunder. Versionen med längst räckvidd är den som kommer 59 mil på en laddning. Lansering sker under årets fjärde kvartal. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0

Jaguar Mark V med Tesla-hjärta
Spännande projekt

YouTube-användaren SuperfastMatt köpte nyligen en Jaguar Mark V från 1950. Han köpte även motor och batteripack från en Tesla Model 3 och planen är nu att sammanfoga dessa och få en klassisk bil som går på el. I dessa klipp berättar han om den storslagna planen. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Bilprenumerationstjänsten Imove kommer till Sverige
Jämför sig själva med Netflix och Spotify

Igår lanserades den norska bilprenumerationstjänsten Imove här i Sverige. De säger sig erbjuda ett brett utbud med bilar och grejen ska vara att man slipper bindningstid. Företaget jämför sig själva med Spotify och Netflix och precis som alla andra leasingtjänster ingår service och försäkring. Det finns ingen milbegränsning utan du får köra hur mycket du vill för den fasta månadskostnaden. Imove erbjuder bara elbilar och i utbudet finns för närvarande Skoda Citigo e, Volkswagen e-up! och Volkswagen ID.3 (tydligen ersatt av Tesla Model 3) så det där med brett utbud verkar inte gälla här i Sverige, inte än i alla fall. Både Skodan och e-up! är också nedlagda av tillverkaren, så Imove verkar ha fått tag på bilar som inte har blivit sålda och erbjuder nu dessa i denna leasingform istället. Men det kostar. För Skodan och e-up! vill man ha 3990 kronor i månaden, och för Model 3 vill man ha hela 11.990 kronor i månaden. Lanseringen i Sverige sker först i Stockholm och Uppsala. Målet är att ha 500 stycken prenumeranter i slutet av året. Målgruppen är unga personer som inte riktigt vet hur deras bilbehov kommer att se ut de närmaste månaderna och därför kanske inte vill binda upp sig på något långsiktigt. Tumnagel
31.3°
+
Bobby Green
0

Sandy Munro träffar Elon Musk
Klagade rätt hårt på Tesla förut, hur låter det nu?

I början av 2018 skrev vi om ingenjörskonsultfirman Munro & Associates som klagade rätt mycket på Tesla Model 3. Nu har vdn Sandy Munro satt sig ner för att snacka lite med Elon Musk om allt hans bilföretag håller på med. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Räckviddstest med Tesla Model 3 på vintern
Hur mycket försämras den?

Elbilar och låga temperaturer är inte kompisar som ni säkert redan vet. Jason Fenske som har en Tesla Model 3 bestämde sig för att göra två ordentliga långturer i massa minusgrader för att se hur mycket detta påverkar räckvidden. Och det var faktiskt inte så farligt som man kanske hade trott. Jämfört med sommarkörningen så gav bilen bara 20 procent sämre räckvidd och mer om det hela berättar han i klippet ovan. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

Jason jämför Mustang Mach-E med Model 3 och Model Y
Tycker fortfarande att Tesla är bättre

Leveranserna av Fords nya eldrivna modell Mustang Mach-E har dragit igång i USA och en sak som den lovar är att den är minst lika bra som en Tesla Model 3 eller Model Y. Jason som driver YouTube-kanalen Engineering Explained råkar ha en Model 3 så han plockade in en Mustang Mach-E för att jämföra lite, och enligt honom är Teslan vinnaren även fast Forden efter rabatt är billigare. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

Varannan ny bil som säljs i Norge är nu helt eldriven
Första gången det händer

Norge är nu som första land i världen de som kan visa att varannan ny bil som säljs är helt eldriven. Bäst säljande är Volkswagen ID.3 som därmed petar ned Tesla Model 3 från tronen. BEV (Battery Electric Vehicle) stod för 54,3 procent av nybilsförsäljningen i Norge 2020 vilket är en ökning från de 42,4 procent som siffran var 2019. I Sverige är ungefär var tredje nyproducerad bil laddbar, men alltså inte helt eldriven. Tumnagel
68.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida