m

Drako Motors GTE är snabbare än en Tesla Model S P100D
Kostar dock tio gånger så mycket

I augusti förra året drog Drako Motors täcket av sin eldrivna superbil GTE. Det är en stor sedan med inte mindre än 1217 hästar under skalet. Nu har man kört den i ett dragrace mot Teslas värsting Model S P100D och gissa vem som vann? GTE såklart, annars hade de ju aldrig lagt upp följande video. Och det är ju givetvis imponerande eftersom Teslan verkligen är sjukt snabb när det kommer till acceleration från stillastående. Men eftersom GTE:n har fyra elmotorer och betydligt mer effekt vore det ju konstigt om resultatet var annorlunda. Sen kostar den dessutom 1,25 miljoner dollar vilket är runt tio gånger mer än Teslan. Drako Motors planerar att sälja 25 stycken exemplar av GTE. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0
2019

Så stänger man av alla restriktioner i Tesla Model S
För den som vill göra donuts och annat

Brooks som driver YouTube-kanalen DragTimes har en Tesla Model S P100D och han upptäckte nyligen en liten bugg i bilens system som låter användaren stänga av alla restriktioner. Det innebär bland annat att man kan göra donuts med bilen, vilket han självklart ger sig i kast med att göra. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Fully Charged kollar in nya Renault Zoe
Väldigt mycket trevligare insida

Renault Zoe är ingen Tesla Model S P100D, men det är en bil som jag alltid har gillat. Det är liksom en elbil som faktiskt går att köpa för vanligt folk och som är perfekt i stan. Utsidan har alltid varit söt men insidan har verkligen inte varit något att hurra över, visst har det funkat men det har varit rejält trist. Med nya Zoe kommer man inte bara längre på en laddning, man gör det också under trevligare omständigheter eftersom Renault har fixat till inredning och skärmar rejält och det ser faktiskt riktigt bra ut för att sitta i en relativt billig bil. Tumnagel
40.9°
+
Roger Åberg
0
2018

Motorcykel rejsar mot F1-bil och jetplan
Spoiler i videons text

En Kawasaki Ninja H2R, en Tesla Model S P100DL, en Lotus Evora GT430, en Aston Martin Vantage och en F1-bil ställde upp sig vid startlinjen för att göra ett race. På en bana längre bort stod ett privatjet och ett F-16 och också väntade på startsignalen. När det blev grönt brände alla på så mycket de bara kunde för att se vem av dem som passerade mållinjen först. Det hela skedde på Istanbul New Airport och resultatet ser ni i videon här ovan. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Lucid har satt varvtid med elbilen Air på Laguna Seca
Det blev rekord

Lucid Motors som bygger elbilen Air har tagit ut en prototyp av modellen på racerbanan Laguna Seca för att sätta en varvtid. Det slutade med ett rekord för elbilar med tiden 1:41.67 på Pirelli P Zero PZ4-däck. En Tesla Model S P100D med vassare bromsar har kört 1:47.62 på banan medan en standard Jaguar I-Pace har klockat in på 1:48.18. Lucid körde även ett varv med Pirelli P Zero Trofeo R-däck och fick då tiden 1:39.30. Det som skiljde bilen från det man kommer att kunna köpa sen var att den hade en bur monterad, släckningssystem, vassare bromsbelägg och annan bromsvätska. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Tiff Needell provar racing-Teslan
Väger 500 kilo mindre

Electric GT Championship kör racing med en Tesla Model S P100DL. Det extra L:et i benämning står för Light, och den här är hela 500 kilo lättare än en standard Model S P100D. Nu har Tiff Needell fått provköra bilen och så här såg det ut. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Armormax har byggt en skottsäker Tesla Model S
Väger bara 250 kilo mer än original

Armormax skottsäkrar bilar och deras senaste bygge är en Tesla Model S P100D som alltså ska stå emot kulor när de kommer farande. Man kan få skyddet i olika nivåer - B4, B5, B6 och B7. B6 ska kunna stå emot 7.62x51-millimeter stora kulor medan B7 ska stå pall för pansarbrytande skott. Bilen vi ser i den här fantastiskt usla videon företaget har producerat är fullsmetad med skydd och väger 250 kilo mer än original. Inte så värst mycket med tanke på hur mycket grejerna skyddar. Knepet är att man inte använder sig av stål för att säkra upp utan ett syntetfiberlaminat som väger 80 procent mindre. Andra saker man gjort är att ge glasrutorna flera laminatlager, monterat punkteringsfria däck, förstärkt upp fjädringen samt att batteripacket ska ha fått sig ett extra skyddslager. Vad det kostar att få sin bil fixad av Armormax på det här viset framgår tyvärr inte. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0
2017

Ska man verkligen gynna elbilar med stora batterier?
Det ska räcka till alla!

Jag älskar elbilar. De är tysta, snabba, har all kraft direkt och smutsar inte ner (lika mycket). Jag gillar välljudande bensinmotorer också, men helt ärligt - det är väl kanske en procent av alla sålda bilar som kommer att låta så bra att det är värt det. Och i dessa downsizingtider med mindre motorer som vi på olika krystade sätt försöker få att låta härligt känns det oftast som att det är dags att överge det där. Snart står det 2018 i kalendern och då är det två år kvar till det gyllene året 2020 då i princip alla biltillverkare säger att de på riktigt ska ha många modeller som är helt eldrivna i sitt utbud. Och vi som konsumenter vill så klart att det ska sitta så stora batterier som möjligt i bilarna för att vi ska känna oss lugna och slippa få slut på kräm. Men ska det verkligen uppmuntras med stora batterier? Borde de inte tvärtom straffskattas? För även om elbilar skitar ner mindre när de körs är de knappast miljövänliga. Gruvdrift, tillverkning av batterier och återvinning kostar inte bara pengar utan kostar också på för vårt samhälle. Borde vi inte komma överens om att säg 40 kWh* är alldeles lagom för 90 procent av befolkningen och att det räcker? Att om man har en och en halv miljon till att köpa en Tesla Model S P100D så ska man inte få 40 lax och rabatt på skatt och förmånsvärden? Ska vi ta och komma överens om att en bil för en och en halv miljon är en lyxprodukt och att de pengarna istället borde lägga på att byta ut mer normala bilar och få folk att åka andra fordon istället för bilar som tar plats både parkerade och på vägarna? (En Renault Zoe med batteri på 41 kWh kommer 40 mil enligt NEDC och 27 mil i verkligheten.) För när det inte bara är Tesla och några få andra tillverkare som erbjuder elbilar kommer det att krävas mängder och åter mängder av batterier. Och den som inbillar sig att det inte kommer att påverka vår planet att ta fram dessa lever inte i en allt för realistisk värld. Tumnagel
53.1°
+
Roger Åberg
0

Polestar 1 kan kosta upp till 1,5 miljon kronor!
Ingen svensson-kärra det här inte

Att Polestar har presenterat sin första modell har ni nog inte missat. Priset för bilen är inte satt och kommer inte heller att sättas eftersom man kommer att prenumerera på bilen, men vi har hört uppgifter på plats i Shanghai att bilens kostnad ska jämföras med en bil som kostar 1,3 miljoner kronor. Nu säger Johan Meissner, presschef på Polestar, till Autoblog att priset kan vara ännu högre än så. Bilen kommer som sagt inte att ha någon prislapp, men för att kunna jämföra med andra bilar så ligger priset, enligt Johan, på mellan 130.000 och 150.000 euro. Ouch. Det som är intressantast är så klart vad månadskostnaden blir, något som inte är officiellt ännu. En Tesla Model S P100D som kostar runt 1,5 miljoner kronor kostar runt 10.000 kronor per månad att leasa för ett företag, så det är nog i den prisklassen vi ska räkna med att Polestar 1 kommer att kosta. Är den värd det? Tumnagel
19.8°
+
Roger Åberg
0

McLaren 720S vinkar hej då till Tesla Model S P100D
Brittens nya bil är ruggigt snabb

Tesla Model S P100D är sjukt snabb, i alla fall när man snackar acceleration 0-100 km/h. Den sträckan klarar den av på galna 2,4 sekunder, vilket har gjort den till världens snabbast accelererande produktionsbil. Förra veckan skrev vi om om ett dragrace med snabba bilar och (spoiler alert) Teslan kammade hem vinsten. Men, hade banan man körde på varit lite längre hade det handlat om en annan segrare, för när väl bilarna med förbränningsmotor får upp farten är de fortfarande svårstoppade. Det visar McLarens nya modell 720S verkligen bevis på här, när den får det att se ut som om Teslan bromsar när den själv drar iväg. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Dragrace med nya sportbilar
Vem vinner?

Motor Trend har återigen ställt ett gäng med nya sportbilar på rad och tagit reda på vilken av dem som är snabbast i ett dragrace. Årets deltagare var Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, Aston Martin DB11, Chevrolet Camaro ZL1 1LE, Chevrolet Corvette Grand Sport, Ferrari 488 GTB, Lexus LC500, McLaren 570GT, Mercedes-AMG GT R, Nissan GT-R Nismo, Porsche 718 Cayman S, Porsche 911 Turbo S och Tesla Model S P100D. Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0

Ny elbil som är snabbare än Tesla
Elextra lovar stort

Elextra är ny eldriven fyrdörrarscoupé som kommer att visas upp på bilmässan i Genève nästa månad. Bakom den står den danska entreprenören Poul Sohl och den schweiziska designern Robert Palm. Bilen driver på alla fyra och ska enligt uppgift göra 0-100 km/h på bara 2,3 sekunder. Det är snabbare än en Tesla Model S P100D. 100 stycken exemplar ska tillverkas och detta ska ske i Stuttgart. När mässan väl är här lär vi få reda på mer kring denna mystiska skapelse. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på Faraday Future FF91
Marques Brownlee åker med

Marques Brownlee äger en Tesla Model S P100D och passade så klart på att titta närmare på Faraday Future FF91 när han var i Las Vegas. Faraday Futures koncept är på många sätt väldigt intressant, men samtidigt är många skeptiska eftersom företaget har ekonomiska problem. Det är ju också väldigt olika saker att visa upp tre betabilar och att producera stora mängder av dem. Med det sagt, den här bilen är verkligen intressant och får gärna bli verklighet! Tumnagel
53.2°
+
Roger Åberg
0
2016

Lucid Motors presenterar elbilen Air
Har 1 000 hästar och en räckvidd på 65 mil

Startupen Atieva visade tidigare i höstas upp de första planerna för en kommande elbil. Företaget bytte sedan namn till Lucid Motors och nu presenterar de sin första bil - Air. Den har inte mindre än 1 000 hästar under skalet och en räckvidd på nästan 65 mil. Designen verkar inte heller så dum. Nu återstår bara att se om den kommer att sättas i produktion då det som visas nu endast är ett koncept. Och om någon är villig att betala de 160 000 dollar den kostar. Bilen har två stycken elmotorer, en på framaxeln och en på bakaxeln vilket gör den fyrhjulsdriven. Dessa ska vara tillverkade av företaget själva. Man kan välja mellan ett batteripack på 100 kWh eller 130 kWh och det är det sistnämnda som inte helt oväntat ger den längsta räckvidden. Enligt Lucid ska bilen sprinta från 0-100 km/h på bara 2,6 sekunder, vilket är exakt samma tid som det tar för Tesla Model S P100D att göra samma sak. Det är också den bilen Air vill konkurrera med. Insidan ser ut att bjuda på en luftig interiör med ovanligt mycket utrymme för de som sitter i baksätet. Där finns två stycken fåtöljer och dessa verkar gå att fälla ordentligt mycket bakåt för bättre sov- eller vilställning. Eller bara för att man bättre ska kunna kika ut genom det stora panoramataket. Detta är dock ett tillval och en klassisk soffa med plats för tre är standard. Där bak får man även en stor pekskärm att leka med. Instrumentbrädan där fram är ganska så avskalad och precis som i Tesla finns det en stor skärm på mittkonsolen där man styr allt. Man har också inte mindre än 29 stycken högtalare att pumpa ur sin musik från. Bilen ska vara förberedd för självkörning och det ska finnas rätt teknik ombord som man via mjukvara ska kunna uppgradera. Planen är att Air ska finnas ute på marknaden 2018. De 250 stycken första exemplaren ska med full utrustning kosta omkring 160 000 dollar och det går bra att reservera en nu genom att betala en deposition om 25 000 dollar. Efter att Air har börjat säljas kommer en något billigare modell att presenteras. Tumnagel
56.7°
+
Bobby Green
0

Snart kommer Model S P100D att göra 0-100 på 2,5 sekunder
Ny mjukvara skickas ut i december

Nästa månad kommer Tesla att skicka ut ett litet påskågg till alla ägare av Model S P100D. Då kommer bilen att klara av kvartsmilen på bara 10,6 sekunder men det som är riktigt imponerande är den nya 0-100-tiden. Den är visserligen bara kapad med 0,1 sekunder men att en bil i den här storleken ändå kommer att klippa 0-100 km/h på 2,5 sekunder (0-60 mp/h på 2,4 sekunder) är riktigt vasst. Model X P100D får också ta del av mjukvaran men där är 0-100-tiden istället 2,9 sekunder (0-60 mp/h på 2,8). Looks like the Model S P100D Easter egg will allow it to do 0 to 60 mph in 2.4 sec and a 10.6 sec 1/4 mile via software update next month— Elon Musk (@elonmusk) 16 november 2016 Tumnagel
55.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida