m

Teslas lastbil kommer ha upp till 100 mils räckvidd
Elon bekräftar

I en ny intervju har Elon Musk återigen snackat lite om den kommande lastbilen Semi. Bland annat bekräftade han att lastbilen kommer att ha en räckvidd på upp till 100 mil. Redan i maj 2018 sa man att den skulle klara upp till 96 mil men nu verkar det alltså vara 100 mil som gäller. Räckvidden kommer vara möjlig tack vare Teslas egenutvecklade battericeller och batteripack. Den totala vikten för en fullastad Semi kommer att ligga omkring 40 ton. Intervjun med Elon kan ses här nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Teslas lastbil försenas till nästa år
Ingen är förvånad

I november 2017 presenterade Tesla lastbilen Semi men ännu har den inte nått ut till någon kund. Nu får vi reda på att lanseringen försenas till nästa år och därmed är den minst två år försenad mot vad som tidigare har sagts. Vad som är den största bidragande orsaken till förseningen är oklart men pandemin har säkerligen ett finger med i spelet. Det spekuleras även att det kan vara designförändringar som gör att det dröjer. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
2019

En Tesla Semi blir din för bara 250 dollar
Något att ställa i bokhyllan?

Tesla har nu lanserat sin lastbil Semi i en betydligt billigare version. Den är också något mindre än originalet eftersom det handlar om en modell i skala 1:24. Samma 3D-CAD-data som för originalet har dock använts när Teslas designteam tog fram denna. Den mäter 29,2 centimeter på längden, 12,4 på bredden, 17,2 på höjden och väger in på 1,5 kilo. Annat nytt kring Tesla Semi är att förhandsbokningarna för den går att göra om du bor i USA, Kanada, Holland, Norge eller Storbritannien. Den finns med 48 eller 80 mils räckvidd och det uppskattade slutpriset väntas bli 150.000 respektive 180.000 dollar. Att reservera ett exemplar kostar 20.000 dollar. Vill du ha lanseringsversionen som kallas för Tesla Semi Founders Series måste du dock betala hela summan på 200.000 dollar direkt. Lansering väntas ske antingen i slutet av året eller under nästa år. Förutom lastbilen finns det även modeller av 3, S och X i skala 1:18 för samma pris. Tumnagel
35.1°
+
Bobby Green
0
2018

Teslas lastbil ska ha en räckvidd på upp till 96 mil
Låter ju trevligt

Under Teslas senaste kvartalsrapport meddelade Elon Musk att den kommande lastbilen Semi med det största batteripacket kommer att ha en räckvidd på upp till 96,6 mil på en laddning. För denna kommer priserna att starta på 180 000 dollar. En billigare som kommer att kosta omkring 150 000 dollar erbjuds också, och för den är räckvidden istället 48 mil. Produktionen drar igång nästa år och planen är att de första kunderna ska få sina bilar 2020. Tumnagel
55.5°
+
Bobby Green
0

FedEx lägger beställning på 20 stycken Tesla Semi
Något försiktigare än UPS

Det stora fraktföretaget FedEx meddelar nu att de också lagt en beställning på Teslas eldrivna lastbil som går under namnet Semi. Deras order är dock lite mer modest än den UPS la för ett tag sedan. FedEx har beställt 20 stycken bilar men det är nästan en fis i rymden jämfört med UPS beställning på 125 stycken. Oavsett så är det givetvis kul för FedEx, nu gäller det bara att Tesla kan leverera. Tumnagel
52.1°
+
Bobby Green
0

Teslas lastbil gasar på med släp
Ser inte så jobbigt ut

En av sakerna Tesla skryter med kring deras lastbil är att den accelererar snabbt. Det kanske inte är det viktigaste en lastbilschaufför är ute efter men det kan ju vara bra ibland, som exempelvis när man ska ut från en korsning och inte vill stoppa upp all trafik som hamnar bakom. Här får vi se när en prototyp drar på efter en vänstersväng, och det ser inte särskilt ansträngande ut. Tumnagel
51.7°
+
Bobby Green
0

Teslas lastbilar hänger vid laddstation
Första resorna med släp

Två stycken prototyper av Teslas lastbil hängde lite vid en laddstation och givetvis var det någon som fångade detta på film. Enligt uppgift var detta bilarnas första resa med släp och turen går mellan Gigafactory 1 och fabriken i Fremont, en sträcka på runt 40 mil. Tumnagel
47.8°
+
Bobby Green
0

Teslas lastbil är rätt maffig på vägen
Hoppas den är med i nästa Terminator

Jag har svårt att inte bli impad av Teslas lastbil. Det är något speciellt med en såpass stor koloss som susar fram ljudlöst. Den känns verkligen som något taget ur framtiden, och som om den är specialtillverkad för typ Terminator 6. Här ser vi när en fångades på film körandes på motorvägen. Tumnagel
53.1°
+
Bobby Green
0

TeslaSemi bränner gummi
Imponerande farkost

Teslas lastbil är ju spännande för att den möjliggör miljövänligare transporter. Men också för att den är toksnabb. Här får vi se en Tesla Semi glida runt och bränna lite gummi på allmän väg. Tumnagel
48.2°
+
Roger Åberg
0
2017

Gott nytt år kära Feber-läsare!
Hej då 2017, hej 2018!

Även om det då och då känns som att världen är på väg ner i ett svart hål har det faktiskt hänt en hel del riktigt trevliga saker under 2017. Tumnagel
78.3°
+
Roger Åberg
0

UPS lägger order på 125 stycken Tesla Semi
Största bokningen hittills

För knappt en vecka sedan fick vi reda på att Pepsi hade beställt hela 100 stycken exemplar av Teslas lastbil Semi. Nu uppar UPS detta genom att lägga en order på 125 stycken. UPS samarbetar sedan tidigare med Tesla då de bistått elbilstillverkaren med deras egna rutt-information som en del för att utvärdera om lastbilarna skulle kunna vara något för dem. Juan Perez som är chief information and engineering officer hos UPS säger följande: "For more than a century, UPS has led the industry in testing and implementing new technologies for more efficient fleet operations. We look forward to expanding further our commitment to fleet excellence with Tesla. These groundbreaking electric tractors are poised to usher in a new era in improved safety, reduced environmental impact, and reduced cost of ownership." Enligt uppgift ska Tesla nu ha fått in minst 410 stycken förhandsbokningar på lastbilen. Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0

Real Engineering pratar lite siffror kring Teslas lastbil
Intressant

Det finns fortfarande ett par frågor kring Teslas lastbil Semi som företaget själva inte har svarat på. I det här klippet tar YouTube-kanalen Real Engineering upp några av dessa och ger oss svaren. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Den här lastbilen vill utmana Tesla Semi
Thor visar prototypen ET-One

Tesla är inte ensamma om att utveckla en eldriven lastbil. Ett annat amerikanskt företag som sysslar med samma sak är Thor Trucks, och nu visar de upp prototypen ET-One. Planen är att få ut denna på marknaden innan Teslas som släpps 2019. Tanken är också att man ska kunna erbjuda elkonverteringskit till vanliga lastbilar. ET-One ska kunna ta sig 16 mil på en laddning när den är fullastad med 36 ton. En version som klarar 48 mil finns också med i planerna. Den förstnämnda ska kosta 150 000 dollar medan den med längre räckvidd ligger på 250 000 dollar - 100 000 dollar mer än Teslas lastbil alltså. Elmotorernas effekt sträcker sig från 300 till 700 hästar. Bilen bygger på ett Navistar-chassi, har Dana-axlar, motorerna kommer från TM4 och batteripacken är utvecklade av Thor själva. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Pepsi har beställt 100 stycken Tesla Semi
Kommer att frakta både läsk OCH chips

Teslas lastbil Semi är helt klart spännande och kommer att förändra mycket när det kommer till transporter. Nu står det klart att PepsiCo har förbeställt hela 100 stycken exemplar vilket innebär att de hittills har lagt den största ordern. Och förutom att frakta läsk i bilarna kommer de, eftersom de äger Doritos, även att frakta chips. Och det sistnämnda vet vi ju redan att det kommer gå galant. Andra företag som har beställt lastbilen är bland annat Walmart, DHL, Anheuser-Busch, Sysco Corp. och J.B. Hunt Transport Services Inc. Enligt Reuters ska 267 stycken Semi beställts hittills. Bonusklipp nedan. Tumnagel
57.7°
+
Bobby Green
0

Teslas lastbil duger bara till att frakta chips enligt Scaniachef
Konkurrent tycker till om Tesla Semi

När helt nya instick på marknaden dyker upp så kommer det nästan alltid lite roliga citat från konkurrenter som satsat stora pengar på annan teknologi. Det hände med webben, det hände med iPhone och nu har det hänt med Teslas eldrivna lastbil. Den här gången är det Nils-Gunnar Vågstedt, chefsingenjör inom elektromobilitet på Scania som står för citatet som riskerar att bli en klassiker. Eller en sanning. – Den kommer bli jättebra för att transportera påsar med potatischips, säger Nils-Gunnar Vågstedt till Ny Teknik. Det är i en intervju i Ny Teknik som han säger att Teslas lastbil säkert har sina användningsområden men att den inte löser hans kunders nuvarande problem. Anledningen är rätt enkel, för att få lång räckvidd för en så stor sak behövs mycket batterier och de väger mycket och tar dessutom plats. Och har man redan från start mycket vikt har man inte så mycket vikt över att det man faktiskt ska lasta. – Vi är mycket positiva till elektrifiering av transporter, men vi vill arbeta med hållbara tekniker, och här ser vi att man kan jobba utan stora batterier. En annan aspekt är att våra kunder inte vill ha en massa död last, säger Nils-Gunnar Vågstedt till Ny Teknik. Men problemet gäller bara i Europa - det finns en anledning till att amerikanska och europeiska lastbilar ser så annorlunda ut. Man mäter helt enkelt ekipagets längd från hyttens slut i USA, här i Europa mäter man inklusive hytten. Hur lång hytten är spelar alltså stor roll här, men inte där och det är därför som de ser så olika ut. Detta gör också att man i europa vill göra så korta hytter som det bara går och med korta hytter har man lite plats för stora batterier. Det betyder att den version av Tesla Semi som man har visat upp nog i sin nuvarande form inte kommer att vara så aktuell för den europeiska marknaden. I alla fall inte för transporter som är så långa. – Vi kan skapa ett chassi som klarar en räckvidd på 200-300 km, men det räcker inte till fjärrdrift i dag. För att få ned vikten utvecklas avancerade konstruktioner, exempelvis av kolfiber, men då motiverar inte kostnaderna lösningen, säger Nils-Gunnar Vågstedt. Tumnagel
42.2°
+
Roger Åberg
0

Teslas lastbil kostar som en fullsmetad Model S
Från 150 000 dollar

För en vecka sedan presenterade Tesla lastbilen Semi och genast var många företag snabba med att beställa ett par exemplar. Walmart la exempelvis en order på 15 stycken direkt. Nu får vi reda på vad den kommer att kosta och priset börjar på 150 000 dollar. Det är en slant helt klart, men mindre än vad folk verkar ha förväntat sig. Givetvis kommer man att kunna trycka upp det här priset rejält, men i grundutförande med omkring 50 mils räckvidd kostar den alltså som en Model S när man valt till allt. Vill man kunna komma 30 mil till på en laddning får man slanta upp 30 000 dollar till. Precis som för Roadster kommer det att finnas en Founders Series och för en sådan får man betala 200 000 dollar. Vad Founders Series innebär är fortfarande oklart men troligtvis handlar det om att massa prylar är standardmonterat. Tesla Semi ska lanseras 2019. Tumnagel
54.3°
+
Bobby Green
0

Bob Lutz tror inte på Tesla
"At this rate they'll never get to 2019"

I fredags hade Tesla sin presentation av lastbilen Semi. Den kommer, när den väl lanseras, att förändra en hel del inom bilindustrin. En som gärna kommenterar kring just bilindustrin och framtiden är den förre GM-chefen Bob Lutz, så CNBC tog sig ett snack med honom och han har en sak att säga om Tesla - de kommer inte att överleva. Enligt Bob är elbilstillverkaren "a losing enterprise that wonx27t last". Han tror att Tesla har kursat innan 2019 och att detta till stor del kommer att bero på att de har för mycket fasta kostnader som de inte har kontroll på - något som snabbt dränerar företaget på pengar. De har dessutom en ineffektiv tillverkningsprocess och inget riktigt återförsäljarnätverk. Till sist finns det inget hos Tesla som inte någon annan stor biltillverkare kan kopiera. Tror du att Bob har rätt? Bob Lutz: Teslax27s going out of business from CNBC. Tumnagel
29.4°
+
Bobby Green
0

En lastbilschaffis tycker till om Tesla Semi
Har Musk rätt om allt?

Teslas kommande lastbil Tesla Semi ser väldigt imponerade ut. Den är ren, accellerar snabbt och ser allmänt trevlig ut. Men är den verkligen så bra i det vardagliga livet för en lastbilschaffis? Autoblog frågade en och han hade några synpunkter, eller funderingar snarare. Den största frågan är nog placeringen av chauffören som är placerad i mitten av hytten. Det gör att man inte kan böja sig ut och fysiskt kolla bakåt eller nedåt. Den andra saken är att det finns två backkameror - i alla fall vad som är synligt på de bilder som vi har sett hittills. Detta är så klart inte tillräckligt. Men samtidigt så är det ju väldigt enkelt för Tesla att montera några fler - och jag blir oerhört förvånad om det här fordonet inte har miljoner kameror och sensorer när den lanseras. Klicka er vidare för att läsa alla hans åsikter. Tumnagel
40.3°
+
Roger Åberg
0

Det här är Teslas galet stora pickup
Har plats för en vanlig pickup på flaket

Att Tesla även har en pickup på gång har vi vetat ett tag nu och i går visade man snabbt upp en bild på den mellan uppvisningen av lastbilen Semi och sportbilen Roadster. Men om du hade väntat dig en liten smärt sak kommer du att bli besviken, hade du dock väntat dig ett riktigt as till bil kommer du att bli jätteglad. Den här är nämligen en Semi fast med ett flak bakom hytten och det är såpass stort att det får plats ytterligare en pickup där bak. Och den i sin tur är ingen liten sak heller eftersom det i alla fall på bilden handlar om en Ford F-150. Bilen ska du kunna köra på vanligt körkort, men om det kommer att gälla här i Sverige om nu pickisen kommer att komma hit är oklart för tillfället. Tumnagel
50.3°
+
Bobby Green
0

Teslas lastbil är här och siffrorna imponerar!
80 mils räckvidd och 0-100 km/h på 5 sek

Då var den här, Teslas framtid som alltså även inkluderar en lastbil. Man kallar den för Tesla Semi och siffrorna som visas upp är rätt så imponerande. Bilen ska ha en räckvidd på 80 mil när man tuffar fram på motorvägen och full last hänger där bakom - vilket är 40 ton. Fullastad ska man kunna ta sig från stillastående till 96 km/h på 20 sekunder. Kopplar man loss släpet klarar den samma sträcka på bara fem sekunder, vilket är riktigt snabbt för en lastbil. Fyra elmotorer driver bilen framåt och de är kopplade till de fyra hjulen som gömmer sig bakom panelerna där bak. Dessa hjul är även "smarta" och helt oberoende av varandra. Det gör bland annat att man aldrig ska kunna "fällkniva" lastbilen där bil och släp slår ihop. Varje enskilt hjul driver så mycket eller lite som det behövs och ser då till att detta olyckliga aldrig ska inträffa. Tumnagel
91.0°
+
Bobby Green
0
Nästa sida