m

Donald Trump vill bygga staty av Steve Jobs
Ska inkluderas i "National Garden of American Heroes"

Ett av de sista besluten Donald Trump tar som USA:s president verkar bli att uppföra något som kallas för "National Garden of American Heroes". Det ska handla om en park där statyer av en lång rad kända personer kommer att stå placerade och det föreslås bland annat att Apples grundare Steve Jobs ska stå staty i parken. Trump föreslog redan förra sommaren att det skulle byggas en park där personer som på något sätt bidragit till USA:s historia skulle stå staty. Förutom Jobs så föreslås det även att det ska byggas statyer av bland andra Neil Armstrong, Alexander Graham Bell, Albert Einstein, Benjamin Franklin, Edwin Hubble, Nikola Tesla samt svenskan Ingrid Bergman i "National Garden of American Heroes". Huruvida någonsin "National Garden of American Heroes" kommer att byggas återstår att se. I förslaget, som in kan läsa i sin helhet på länken nedan, inkluderas hundratals namn på kända personer som ska få stå staty i parken. Ni hittar dessa i faktarutan nedan. Tumnagel
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så blir Teslas batterier till
Söker folk

Tesla har släppt följande videoklipp som visar lite hur deras batterier blir till för att försöka locka till sig fler personer som vill jobba med just batteriutveckling hos dem. Gammalt bonusklipp nedan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Jason jämför Mustang Mach-E med Model 3 och Model Y
Tycker fortfarande att Tesla är bättre

Leveranserna av Fords nya eldrivna modell Mustang Mach-E har dragit igång i USA och en sak som den lovar är att den är minst lika bra som en Tesla Model 3 eller Model Y. Jason som driver YouTube-kanalen Engineering Explained råkar ha en Model 3 så han plockade in en Mustang Mach-E för att jämföra lite, och enligt honom är Teslan vinnaren även fast Forden efter rabatt är billigare. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

Elon Musk är nu rikast i världen
Efter det att Tesla aktie rusade igår

Tesla-vd:n och Spacex-grundaren Elon Musk är nu världens rikaste person. Detta är något som sker efter det att Teslas aktie gick upp med närmare åtta procent under gårdagen. Enligt Bloombergs så kallade miljardärsindex har Elon Musk nu en förmögenhet på 195 miljarder dollar, motsvarande nästan 1,6 biljoner kronor. Det gör att Musk nu är värd cirka 10 miljarder dollar mer än Amazons grundare Jeff Bezos som numera alltså "bara" är den näst rikaste personen på jorden. Microsofts grundare Bill Gates uppskattas ha en förmögenhet på 134 miljarder dollar och är världens tredje rikaste person. Ni hittar topplaceringarna på Bloombergs miljardärsindex här nedanför. Tumnagel
34.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Waymo slutar använda termen "självkörande bilar"
Kommer nu istället kalla sina bilar för "helt autonoma"

Alphabets bilföretag Waymo meddelar nu att man inte längre kommer att kalla sina bilar för "självkörande". Istället kommer man att gå över till att kalla sina fordon för "helt autonoma", något som ska indikera att bilarna inte på något sätt ska vara beroende av en mänsklig chaufför. Det hela verkar vara en liten pik till Tesla som inkluderat funktioner i sin senaste version av Autopilot som man säger gör Teslas bilar till "Full Self-Driving". Tyvärr verkar det i Teslas fall inte stämma då det redan finns flera exempel där chaufförerna av Teslas bilar varit tvungna att ingripa under färdens gång för att undvika olyckor. I sitt blogginlägg skriver Waymo bland annat om sitt beslut om att nu kalla sina bilar för "helt autonoma": "This is more than just a branding or linguistic exercise. Unfortunately, we see that some automakers use the term “self-driving” in an inaccurate way, giving consumers and the general public a false impression of the capabilities of driver assist (not fully autonomous) technology. That false impression can lead someone to unknowingly take risks (like taking their hands off the steering wheel) that could jeopardize not only their own safety but the safety of people around them. Coalescing around standard terminology will not just prevent misunderstanding and confusion, it will also save lives." Huruvida termen "fully autonomous driving" kommer att fastna hos allmänheten återstår att se. Tyvärr kan det nog vara så att vi redan nu vant oss vid termen "självkörande", något som gör att människor även framöver kanske utsätter sig för risker om de faktiskt tror att till exempel Teslas bilar klarar sig i trafiken helt på egen hand. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Varannan ny bil som säljs i Norge är nu helt eldriven
Första gången det händer

Norge är nu som första land i världen de som kan visa att varannan ny bil som säljs är helt eldriven. Bäst säljande är Volkswagen ID.3 som därmed petar ned Tesla Model 3 från tronen. BEV (Battery Electric Vehicle) stod för 54,3 procent av nybilsförsäljningen i Norge 2020 vilket är en ökning från de 42,4 procent som siffran var 2019. I Sverige är ungefär var tredje nyproducerad bil laddbar, men alltså inte helt eldriven. Tumnagel
68.4°
+
Bobby Green
0

En Tesla kör sig själv från San Francisco till Los Angeles
Klarade sig nästan helt utan ingrepp

Teslas Full Self-Driving-funktion är fortfarande i betastadiet men en del testar ändå för att se vad systemet klarar. Här får vi hänga med i en Model 3 som kör sig själv från San Francisco till Los Angeles. Det hela gick bra men när bilen anlände till Los Angeles var föraren tvungen att ingripa en snabbis eftersom det låg bröte på vägen. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Världens största Supercharger-station har öppnat
Bjuder på 72 stycken laddstolpar

Tesla har nu öppnat portarna till sin största Supercharger-station hittills, och den ligger i Shanghai. Där finns inte mindre än 72 stycken stolpar vilket alltså klår den förra rekordhållaren i Kalifornien som "bara" hade 56 stycken. Den nya laddplatsen finns inomhus på Jing’an International Center som är ett stort handelscentrum mitt i stan. Även om det nya stället har fler stolpar handlar det dock bara om V2-versionen som max kan ladda upp till 150 kW. I Kalifornien är alla 56 stycken av versionen V3 som kan ladda upp till 250 kW. Värt att veta är att det bara är Model 3 och Model Y som kan ladda via V3. Hittills har Tesla öppnat 500 stycken Supercharger-stationer runt om i Kina. World’s Largest Tesla Supercharger Station just opened in Shanghai with a whopping 72 Stall. Congrats @elonmusk @teslacn #Tesla #TeslaChina #China #Supercharger #??? #?? $TSLA pic.twitter.com/HMroUdUZSy— Jay in Shanghai ???? (@JayinShanghai) December 31, 2020 Tumnagel
34.5°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ID.3 blev Sveriges mest sålda elbil 2020
Hela 2564 stycken exemplar såldes i december

I september började de första exemplaren av Volkswagens elbil ID.3 att rulla ut till kunder och även om den bara hann att säljas i fyra månader förra året knep den platsen som Sveriges mest sålda elbil. För första gången någonsin är det även en elbil som toppar listan över Sveriges mest sålda bilar under en enskild månad vilket då blev december. Totalt reggades det in 4009 stycken nya ID.3 under 2020 vilket är 478 stycken fler än den som kom på plats nummer två - Tesla Model 3. Hälften av köparna av ID.3 är privatkunder. Tumnagel
53.5°
+
Bobby Green
0

Tesla levererade 499 550 bilar förra året
Missade målet på 500 000

Under 2020 lyckades Tesla öka mängden levererade bilar med mer än 100 000 fordon. Under förra året levererade de totalt nämligen 499 550 fordon vilket är en liten skvätt mindre än deras mål för 2020 vilket var 500 000 leveranser. Hur som helst är det en klar ökning från 2019 för då låg leveranssiffran nämligen på 367 500. Inte helt oväntat var det Model 3/Y som Tesla levererade flest av, nämligen 442 511 stycken. Men de lyckades också få iväg en del Model S/X-bilar, nämligen 57 039 stycken. Totalt tillverkade Tesla 509 737 bilar under 2020. Tumnagel
35.8°
+
Frode Wikesjö
0
2020

Elon Musk uppger att han ville sälja Tesla till Apple
Men Tim Cook ville inte träffa honom

Teslas vd Elon Musk sa igår på Twitter att han en gång i tiden funderade på att sälja Tesla till Apple. Det hela ledde dock aldrig till något mer än en tanke då Apples vd Tim Cook inte ska ha velat träffa Musk enligt honom själv. Det har tidigare gått rykten om att Tesla skulle kunna säljas till Apple men detta ska vara första gången Musk själv säger något om en sådan potentiell affär. Stämmer det som Musk säger så skulle Apple eventuellt ha kunnat köpa Tesla för en tiondel av vad företaget värderas till idag enligt Musk. Musk kommenterade även ryktet som uppger att Apple ska släppa en bil 2024 och att detta ska förses med ett så kallat monocell-batteri. Enligt Musk skulle det vara "elektrokemiskt omöjligt" då ett sådant batteri inte skulle ha den volt-styrka som krävs för att driva en bil. Istället föreslår Musk att det kanske skulle vara batterier liknande Teslas egna som ryktena handlade om och skriver på Twitter: " Tesla already uses iron-phosphate for medium range cars made in our Shanghai factory.- A monocell is electrochemically impossible, as max voltage is ~100X too low. Maybe they meant cells bonded together, like our structural battery pack?" Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Apple ryktas lansera egen bil 2024
Elbil med batterier utvecklade av Apple

Nyhetsbyrån Reuters har varit i kontakt med källor som uppger att Apple siktar på att lansera en självkörande bil 2024. Enligt uppgifterna ska det handla om en elbil som kan komma att förses med batterier som utvecklats av Apple själva. Det ska handla om "nästa generations" batteriteknik och om detta skriver Reuters: "As for the car’s battery, Apple plans to use a unique “monocell” design that bulks up the individual cells in the battery and frees up space inside the battery pack by eliminating pouches and modules that hold battery materials.Apple’s design means that more active material can be packed inside the battery, giving the car a potentially longer range. Apple is also examining a chemistry for the battery called LFP, or lithium iron phosphate, the person said, which is inherently less likely to overheat and is thus safer than other types of lithium-ion batteries." Vidare sägs det att en eventuell bil från Apple kommer att förses med diverse teknik som till exempel olika Lidar-sensorer men det nämns inget om i vilken omfattning bilen skulle kunna bli självkörande. De flesta verkar dock utgå från att bilen kommer att bli självkörande då Apple tidigare har bekräftat att man utvecklar system för den typen av bilar. Initialt verkar det som om Apple, om de här ryktena stämmer, satsar på att göra en bil för konsumentmarknaden och inte bygga någon egen taxitjänst med självkörande bilar, något som till exempel Googles Waymo pysslar med. Det har ryktats om Apples bilprojekt Project Titan sedan 2014 och Apple har väldigt sällan kommenterat något om ett eventuellt bilprojekt officiellt. Även det här ryktet bör tas med en nypa salt och Trip Miller från Apple-ägaren Gullane Capital Partners säger: "It would seem to me that if Apple develops some advanced operating system or battery technology, it would be best utilized in a partnership with an existing manufacturer under license. As we see with Tesla and the legacy auto companies, having a very complex manufacturing network around the globe doesn’t happen overnight." Hur som helst, Apple verkar på ett eller annat sätt sugna på att ge sig in på fordonsmarknaden. Exakt hur det kommer att se ut återstår att se och håller Apple på och utveckla bilbatterier så kan det säkert vara till nytta för hela branschen. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kinesiska elbilen Xpeng G3 börjar levereras i Norge
Kostar från 358.000 norska kronor

Elbilslandet Norge har nu fått ytterligare en spelare på marknaden - den kinesiska suven Xpeng G3. Leveranserna av modellen har dragit igång och runt 100 stycken exemplar ska ha kommit till landet för tillfället. Under skalet sitter ett batteripack på 66 kWh som ska räcka för att ta sig 45 mil enligt WLTP. Elmotorn ger 197 hästar och 300 newtonmeter och drivningen sker på framhjulen. 0-100 km/h ska gå på 8,5 sekunder och toppfarten anges till 170 km/h. Till skillnad mot många andra nya elbilar använder sig G3 av CHAdeMO-kontakt istället för CCS. I Norge kostar basutförandet Smart 358.000 norska kronor medan Premium kostar 379.000 norska kronor. I priset ingår fem års garanti oavsett hur långt man kör. Som jämförelse kostar en Tesla Model 3 Standard Range Plus kostar från 414.000 norska kronor och en Model Y kostar från 534.900 norska kronor. Modellen har sålts i Kina sedan 2018. Elbilstoken Bjørn Nyland har sedan en tid tillbaka fått testa bilen och ett av hans senaste klipp ser ni här nedan. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

En åktur i Tesla Model 3 som taxi i New York
Den enda i sitt slag

I Sverige är det inte ovanligt att se en Tesla som taxibil. Men i USA och specifikt New York är det mindre vanligt. I november förra året stod det klart att Model 3 godkänts som taxibil och här får vi hänga med i den enda som rullar i New York just nu. Den ägs av Rami som berättar att han under en vanlig dag lägger en timme på att ladda bilen vilket inte känns så farligt. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

Rivian ska bygga ett eget nätverk med laddstationer
Ska sätta ut laddstolpar i naturen

Flera elbilstillverkare har börjat samarbeta med olika laddnätverk där man ska kunna ladda deras bilar. Tesla var dock tidiga med sitt egna Supercharger-nätverk, och Rivian vill göra något liknande. I en intervju med Tech Crunch säger grundaren RJ Scaringe att de också ska skapa ett eget nätverk med laddstolpar, och förutom i städer och längs med motorvägar ska de sätta ut laddstolpar i den amerikanska vildmarken. En av anledningarna till att man valt att göra detta själva säger RJ är för att de vill ha kontrollen över allt - från betalningsplattformen till hur laddaren presterar. "We’re excited about the opportunity to create Rivian charging locations that aren’t on the interstate, that help draw you or enable you to go to places that normally are not the kinds of places that invite or welcome electric vehicles because of charging infrastructure. We’ve spent a lot of time thinking about how you can essentially create these curated drives where, depending on your point of interest, you can pick different paths. If you want to stop midway through the trip for a one-mile, two-mile, or five-mile hike, you know, here’s a route that you want to take, and here’s a charging location right next to it." Rivians modeller använder CCS-kontakt, men om andra elbilar med denna typ kommer att kunna tanka på deras stationer är oklart för tillfället. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
32.7°
+
Bobby Green
0

Ormar och ödlor stoppar arbetet med Teslas nya fabrik i Berlin
Deras vintersömn får inte störas med trädfällning

Miljövänner fortsätter att sätta pinnar i hjulet på Teslas kommande fabrik utanför Berlin och nu har en domstol beslutat att Tesla för tillfället inte får fälla träd i området där fabriken ska byggas. Detta är något som sker då två miljöorganisationer hävdar att trädfällningen riskerar att störa några olika ödle-arter och hasselsnokar som nu gått i vinteride i skogen som snart kommer att avverkas till förmån för Tesla nya fabrik. Ett slutligt besked i frågan förväntas komma framöver men det är oklart när så sker. Tesla har planerat att rulla ut den första bilen från Gigafactory Berlin redan juni 2021. Om det här tillfälliga stoppet för trädavverkning kommer att påverka den tidsplanen finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
50.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Model S Performance och Taycan Turbo S på strippen
Bra klipp i Taycan, som sig bör

DragTimes drog till strippen och hade med sig en Tesla Model S Performance och en Porsche Taycan Turbo S för att se vilken av dessa potenta elbilar som presterade bäst. Teslan klockade 0-96 km/h (60 mph) på 2,34 sekunder som bäst, Porsche klarade 2,34 som bäst. Men den vassaste versionen av Taycan ska vara snabbare. Model S visades första gången redan 2008, började säljas 2012 och har därefter uppdaterats mängder av gånger, men det är fortfarande en gammal bil. Taycan är det senaste från Porsche och då vore det ju lite knas om den presterade sämre. Nästa år lanseras Model S Plaid och det ska bli kul att se hur den då presterar mot andra snabba elbilar. Bonus-Taycan nedan. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Teslas helt självkörande system lanseras nästa år
Elon Musk är helt övertygad att det blir så

I oktober rullade en betaversion av Teslas helt självkörande system (FSD = Full Self-Driving) ut till ett gäng testpersoner. Nu hävdar Elon Musk att han är övertygad att tekniken kommer släppas till allmänheten (på vissa utvalda platser där det är godkänt) under nästa år. Namnet till trots är systemet inte självkörande i Nivå 5 och det är fortfarande inte helt perfekt. I klippet ovanför får vi se lite när tekniken jobbar. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

20 stycken nya snabbladdare placeras ut i Sverige
Bland annat i Norrlands inland

En av grejerna många oroar sig över innan de skaffar elbil är var de ska ladda den när de inte är hemmavid. Tesla har ju varit duktiga på att smacka upp sina Superchargers lite överallt, men om man inte har en Tesla - hur gör man då? Nu meddelar Trafikverket att de har beviljat investeringsstöd på 26,5 miljoner kronor till 20 stycken nya snabbladdare i sju stycken av Sveriges län. Norrlands inland som har störst brist på snabbladdare är ett av ställena. I skrivande stund ska Trafikverket ha fått in 66 stycken ansökningar om att bygga de nya laddstolparna. Målet i det långa loppet är att det ska finnas snabbladdare minst var tionde mil längs de större statliga vägarna över hela landet. Tumnagel
51.2°
+
Bobby Green
0

Det här är Teslas nya battericell 4680
Lättare och billigare än föregångaren

Den battericell som Tesla använder sig av för tillfället heter 2170. De kommande åren ska den ersättas av 4680 som är både lättare och billigare. Cellen tas fram i samarbete med Panasonic. Namnet 4680 står för måtten på cellen - 46 millimeter på bredden och 80 millimeter på längden. Dagens 2170 sitter i Model 3 och Model Y medan Model S och Model X har en som heter 1865. Batteripacket i Model 3 har idag en energitäthet på 247 wattimmar per kilo (Wh/kg), 4680-cellen ska istället bjuda på 330 Wh/kg. 4680 innehåller färre komponenter vilket är det som gör den lättare, och också billigare att tillverka. Den nya designen gör även att temperaturregleringen blir betydligt lättare. Som väntat innehåller den nya cellen mer energi - fem gånger mer än föregångaren. En enskild cell kan därför ge upp till 16 procent längre räckvidd. En Model 3 Standard Range har 2976 celler och det nya packet fast med bara 960 celler kommer ge samma räckvidd. 4680-cellen kommer att ha sin premiär i Cybertruck och Model S Plaid. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Teslas lastbil kommer ha upp till 100 mils räckvidd
Elon bekräftar

I en ny intervju har Elon Musk återigen snackat lite om den kommande lastbilen Semi. Bland annat bekräftade han att lastbilen kommer att ha en räckvidd på upp till 100 mil. Redan i maj 2018 sa man att den skulle klara upp till 96 mil men nu verkar det alltså vara 100 mil som gäller. Räckvidden kommer vara möjlig tack vare Teslas egenutvecklade battericeller och batteripack. Den totala vikten för en fullastad Semi kommer att ligga omkring 40 ton. Intervjun med Elon kan ses här nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Tesla värderas nu till över en halv biljon dollar
Mer än Toyota, Volkswagen, Audi, Daimler och GM tillsammans

Teslas aktier fortsätter att skjuta i höjden vilket gör att företaget nu värderas till över en halv biljon dollar. Idag kostar en Tesla-aktie 555 dollar vilket är en ökning med över 500 procent sedan årsskiftet. När börsen stängde igår hade Tesla ett börsvärde på 526 miljarder dollar, motsvarande nästan 4,5 biljoner svenska kronor. Det är ett högre börsvärde än vad Toyota, Volkswagen, Audi, Daimler och General Motors har tillsammans. Volvo Cars räknas som världens 13:e högst värderade biltillverkare och har ett marknadsvärde på 48 miljarder dollar, alltså mindre än en tiondel av vad Tesla nu värderas till. Här nedanför hittas världens tio högst värderade biltillverkare. Tumnagel
24.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Elon Musk är nu näst rikast i världen
Har gått om Bill Gates på listan över världens rikaste

Tesla- och SpaceX-chefen Elon Musks förmögenhet fortsätter att öka och nu tar han klivet upp på andraplatsen på Bloombergs så kallade miljardärs-index. Tack vare Tesla-aktiens ökning i värde ökade Musks förmögenhet med 7,2 miljarder dollar igår, något som nu gör att han blivit lite rikare än Bill Gates. I Bloombergs miljardärs-index har de båda nu en förmögenhet på runt 128 miljarder dollar. Bara i år har Musks förmögenhet ökat med 100 miljarder dollar vilket gör att han är den vars förmögenhet ökat mest under året. Världens rikaste person är fortsatt Amazons grundare Jeff Bezos som efter att fått se sin förmögenhet öka med 67 miljarder dollar i år nu uppskattas vara värd 182 miljarder dollar. Här nedanför hittar ni världens tio rikaste personer enligt Bloombergs miljardärs-index. Tumnagel
28.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Servicen och reservdelarna är största problemet med Tesla
Jason har ägt sin Model 3 i snart två år nu

Jason Fenske som driver YouTube-kanalen Engineering Explained har haft sin Tesla Model 3 i snart två år nu. Det gör att han utan problem kan berätta vad han gillar och inte gillar med bilen och tillverkaren. I det här klippet delar han med sig av vad han tycker är Teslas största problem - och det handlar om servicen och reservdelarna. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Volkswagenkoncernens eldrivna flaggskepp kommer 2024
Går under kodnamnet Landjet

Många gillar att slänga sig med uttrycket "Tesla-dödare" och det är troligtvis det Volkswagenkoncernen vill att deras kommande eldrivna flaggskeppsmodell ska bli. Den går under kodnamnet Landjet och den ska säljas i olika versioner av Audi, Porsche och Bentley. Målet är inte helt oväntat Tesla Model S. Dock ska modellen, eller modellerna, inte dyka upp förrän 2024. Det här är Audis Artemis-projekt som ska förverkligas och det ryktas om en stor bil med tre sätesrader och plats för sju stycken personer. Räckvidden ska ligga på omkring 65 mil och det blir Audis version som lanseras först. Därefter Porsche och sen Bentley. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Ford funderar på att tillverka sina egna elbilsbatterier
Måste för att hinna med i utvecklingen

I juli sa den före detta Ford-vdn Jim Hackett att Ford inte såg några fördelar med att tillverka sina egna battericeller till elbilar. Nu verkar man dock ha vänt i frågan och den nuvarande vdn Jim Farley bekräftar att de funderar på att ta fram batterier själva. Det är nödvändigt eftersom elbilsförsäljningen har börjat ta fart och ser man då inte till att tillverka fler batterier kommer man inte hinna med utvecklingen. Tesla har som ni säkert alla redan vet egna batterifabriker och investerar mycket i detta. General Motors och Hyundai har också hoppat på det tåget. Båda sistnämnda planerar att sälja en miljon helt eldrivna bilar om året år 2025. Volkswagen räknar med tre miljoner om året samma tid. Så det kommer att behövas en hel del batterier för att täcka allas behov. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida