m

Tesla slutar acceptera bitcoin som betalning
På grund av den miljövidriga utvinningen av kryptovalutor

Teslas vd Elon Musk meddelade igår att bilföretaget beslutat sig för att sluta acceptera bitcoins som betalning för sina bilar, något som man började göra mindre än tre månader sedan. Anledningen till att Tesla inte längre vill ha betalt i bitcoin uppges beror på att bitcoin-utvinningen genererar stora utsläpp från de fossila bränslen som krävs för att driva så kallade kryptofarmar. Tesla uppger att man i framtiden återigen kan tänka sig att acceptera bitcoin som betalning om dessa börjar utvinnas på ett mer miljövänligt sätt. Värdet på bitcoin föll med nästan 15 procent efter Musks uttalande. Ett tag var priset för en bitcoin nere på under 50.000 dollar men handlas i skrivande stund för cirka 51.000 dollar. Tumnagel
50.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in Elon Musks monolog från SNL
Bra eller anus?

Som bekant var Tesla-mannen, Elon Musk, värd för det klassiska amerikanska sketchprogrammet Saturday Night Live natten till i dag. Han är en av de få företagsledarna som varit värd för programmet då det oftast är skådespelare eller artister som står för värdskapet. Under programmet hann han bland annat berätta han har aspergers, klä ut sig till Nintendo-figuren Wario och dra ett skämt om Dogecoins vilket gjorde att värdet på kryptovalutan tokdök. Hur som helst så om du är intresserad av att se om han klarade av att leverera någon vettig monolog så kan du kolla in den i klippet ovan. De flesta sketcherna från nattens avsnitt kan ses på programmets officiella YouTube-kanal. Tumnagel
34.8°
+
Frode Wikesjö
0

Nu kan du betala vid laddstolpen med parkeringsappen
Easypark startar samarbete med Vattenfall

En av de tråkiga sakerna med elbil är att de ska laddas och har man ingen Tesla så är det ett gäng olika tjänster och appar att hålla reda på. Easypark försöker lösa detta precis som man försöker lösa alla appar för parkering och man verkar faktiskt vara mästare på samarbeten. Att betala för laddning via Easypark-appen har fungerat tidigare och man har samarbeten med Eways, Fortum Charge & Drive och Recharge och nu har man börjat samarbeta med InCharge, som är Vattenfalls nätverk av laddare. Samarbetet innebär att man alltså kan betala för sin laddning vid InCharge-laddstationen med Easypark-appen. Samarbetet håller på och rullas ut och det har sedan slutet av april gått att betala vid vissa laddstolpar med Easyparks app. Tumnagel
56.5°
+
Roger Åberg
0

Nu kan du glo på tv i din Polestar 2
Polestar släpper streamingapp

Ibland så sitter man i sin elbil och laddar och har tråkigt, har man en Kia EV6 kan man fälla sätet och sova och i en Tesla kan man lira lite spel. Nu släpper Polestar en app där man har lite streamingtjänster, helt enkelt för att man ska kunna kolla på något medans man laddar eller sitter still i sin bil av någon annan anledning. – Vi har släppt den nya Polestar-appen i betaform så att våra kunder kan börja njuta av fördelarna med videostreaming i bilen, säger Thomas Ingenlath, VD för Polestar. Vi kommer att få feedback – både bra och dålig – som hjälper oss att förfina appen baserat på tusentals användare snarare än en liten begränsad skara. Vi kommer också att fortsätta lägga till kanaler i framtiden, vilket ger appen en enorm tillväxtpotential eftersom den kan integrera i princip alla webbaserade streamingtjänster. Appen är nu i beta och i Sverige finns det saker från SVT, BBC Ideas, Al Jazeera och Tagesschau att kolla på och mer ska komma senare. Det går endast att titta på saker när man står till, när bilen börjar röra på sig så kan man dock fortsätta att lyssna om man vill det. Ganska smidigt om det är hockey eller partiledardebatt eller något som går lika bra att lyssna på. Datan som förbrukas ingår i den dataplan som finns i bilen och kostar inte extra. Tumnagel
43.3°
+
Roger Åberg
0

Dogecoin är nu världens fjärde största kryptovaluta
Meme-valuta har stigit med över 13.500 procent sedan årsskiftet

Kryptovalutan Dogecoin som skapades som ett slags skämtalternativ till bitcoin 2013 har ökat rejält i värde sedan årsskiftet, något som innebär att valutan nu blivit den fjärde största kryptovalutan på marknaden. Vid årsskiftet handlades en dogecoin för 0.005 dollar och i skrivande stund är kursen uppe på 0.683 dollar, något som innebär en kursökning på över 13.500 procent sedan årsskiftet. Sammanlagt är alla världens dogecoin nu värda över 88 miljarder dollar, mer än vad till exempel BMW, Daimler och General Motors värderas till. Det är framför allt den senaste tiden som Dogecoins värde har ökat raketartat, något som antagligen har att göra med att många av världens andra kryptovalutor ökar i värde. Dessutom har Teslas grundare Elon Musk ofta talat sig varm för valutan och det tros att han kommer att nämna dogecoin under sitt framträdande på Saturday Night Live nu på lördag 8 maj. Tumnagel
33.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Teslas fabrik i Tyskland startar först nästa år
Gigafactory Berlin försenad

Många Teslavänner ser fram emot att Teslas fabrik utanför Berlin, Tyskland, ska slå upp dörrarna. När den gör det kommer nämligen leveranserna av Model Y igång på riktigt i Europa och vill man ha en Y så hänger typ det mesta på hur det går för bygget. Men det går segt. Till skillnad mot Kina så kan nämligen befolkningen i Tyskland protestera, vilket gör att bygglov har överklagats och då tar det lite tid. Själva bygget av grunddelarna av Gigafactory Berlin verkar gå bra, men nu sägs det vara förseningar i den nya batterifabriken som ska bygga den nya typen av cell som Tesla har tagit fram. Nytt datum för att första bilen ska rulla av bandet är nu satt till slutet av januari nästa år. Tumnagel
39.5°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen ska börja utveckla egna chip
Gör som Tesla och Apple

Volkswagens styrelseordförande Herbert Diess säger i en intervju med tyska Handelsblatt att företaget planerar att utveckla egna chip för sina framtida självkörande bilar. Det är en liknande strategi som både Tesla och Apple har när det kommer till chip avsedda för självkörande bilar. Tesla använde tidigare chip från Nvidia till sina bilar men har i större grad gått över till egentillverkade chip den senaste tiden. Volkswagen planerar att låta sitt mjukvaruföretag Cariad införskaffa kompetens för att även kunna utveckla chip som är lämpliga att använda i självkörande bilar. Volkswagen har inga planer på att själva tillverka chippen men vill utveckla dem så att man äger de patent som kan uppstå medan man utvecklar chippen. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla har en ny version av batteriet Powerwall på gång
Information om Powerwall+ har börjat skickas ut till kunder

Tesla har börjat skicka ut information om en ny version av sitt batteri Powerwall till en del kunder rapporterar Elektrek, ett batteri som man kallar för Powerwall+. Den nya versionen av Powerwall har även den en kapacitet 13,5kWh men kan leverera 9.6kW elektricitet vilket kan jämföras med de 7kW som originalversionen av Powerwall klarar av att leverera som max. I ett faktablad som Powerwall+ skriver Tesla: "Powerwall+ is an integrated solar battery system to store energy from solar production. Its integrated design and streamlined installation allow for a simple connection to any home, and improved surge power capability brings whole home backup in a smaller package. System smart controls enable owners to customize system behavior to suit their renewable energy needs." Teslas grundare Elon Musk snackade i slutet av förra månaden lite om att Powerwall 2 även skulle kunna få bättre prestanda genom en mjukvaruuppdatering. Om detta finns det dock än så länge inga ytterligare uppgifter tillgängliga. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla hävdar att förare satt bakom ratten vid dödsolycka
Företaget anser inte att Autopilot framförde fordon där två dog

Biltillverkaren Tesla uppgav igår att någon satt bakom ratten på den Tesla som förra helgen var inblandad i en dödsolycka i den amerikanska delstaten där två personer dog. Det är uppgifter som helt går emot det polisen som utreder olyckan tidigare sagt då dessa redan från start sagt att ingen person suttit bakom ratten i den förolyckade bilen. Det var under ett investerarsamtal igår som Tesla uppgav att deformationer på fordonets ratt tyder på att någon satt i förarsätet när bilen körde av vägen och krockade med ett träd. Vidare uppgav företaget att inga säkerhetsbälten i bilen var fastspända, något som krävs för att Teslas körassistent Autopilot ska kunna aktiveras. Den amerikanska myndigheten NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) har än så länge inte kommenterat Tesla uppgifter om att det satt en förare bakom ratten i samband med dödsolyckan som man nu utreder. Tumnagel
32.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo sänker priset på XC40 som elbil
XC40 P8 Recharge blir 18.000 kronor billigare

Volvo måste sänka priset rejält på sin elversion av XC40 innan den ska klassas som billig, men nu är den i alla fall en gnutta mindre snordyr. Det är nämligen dags för ett nytt modellår för bilen och prislappen på 699.000 kronor har sänkts till 681.000 kronor. Det vi pratar om här är listpriset, just nu går det bara att köpa bilen online till en månadskostnad. Hos handlare kan man däremot köpa den. Både Polestar och Tesla har justerat sina priser på sistone och det börjar, äntligen, bli i alla fall en gnutta konkurrens på elbilsmarknaden. Tumnagel
40.5°
+
Roger Åberg
0

Tesla Model 3 får längre räckvidd
Men tappar dragkroken

Tesla fortsätter att pilla på sin mjukvara och den senaste uppdateringen påverkar Model 3 Long Range som får ökad räckvidd och nu landar på 614 kilometer enligt WLTP. När Tesla presenterade Model 3 2017 kom Long Range-versionen nästan 50 mil, så man har alltså lagt till över 10 mil i räckvidd sedan lanseringen. Snyggt jobbat! Anledningen till den ökade räckvidden beror på att man justerat både mjuk- och hårdvara som drivlina och klimatsystem. Om man redan har beställt en Long Range men inte fått den levererad så kommer man automatiskt att få den nya versionen. Uppdatering Tyvärr har Tesla tagit bort dragkrok som alternativ i deras konfigurator. Istället får man som kund prata med den lokala säljaren. Mycket tråkigt eftersom många svenska köper med dragkrok. Model Y och X har fortfarande dragkrok som alternativ. Tumnagel
30.6°
+
Roger Åberg
0

Elon Musk kommer att vara värd för Saturday Night Live i maj
Och Miley Cyrus kommer att stå för musiken

Tesla-vdn och SpaceX-grundaren Elon Musk kommer att vara värd för den klassiska humor-showen Saturday Night Live 8 maj rapporterar Variety. Variety skriver att det inte är särskilt vanligt att företagsledare agerar värd för SNL utan vanligvis handlar det om andra skådespelare eller artister som står för värdskapet i programmet. Miley Cyrus kommer att stå för musikframträdandena som görs under programmet som sänds 8 maj. Det kommer att bli hennes sjätte gästspel i SNL. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ioniq 5 är fetare än man kan tro
Stor och rymlig

Hyundais kommande elbil Ioniq 5 ser rätt liten ut på bild, som en Golf typ. Men i verkligheten är den betydligt större och en Tesla Model 3 ser faktiskt lite tanig ut vid sidan av Hyundaien. I den här videon får vi även kolla in inredningen lite, som jag inte tycker är så spännande, men baksätet verkar riktigt stort och att det är elektroniskt flyttbart är lite coolt. Vi får även se hur bilen kan backas in och köra ut ur parkeringsfickor med bara en nyckel. Alltså utan att man sitter i bilen. Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0

Teslas Autopilot anses ha för dålig koll på föraren
Konsumentorganisation efterlyser säkrare körassistenter

Efter det att en Tesla Model S var inblandad i en olycka där två personer dog i Texas skriver nu den amerikanska konsumentorganisationen Consumer Report att Teslas körassistent Autopilot är för enkel att lura. Enligt polisen som utreder helgens dödsolycka så satt det ingen i förarsätet på Teslan när denna körde av vägen och kolliderade med ett träd, något som kan tyda på att Teslas körassistent Autopilot framförde bilen. Tesla har ett system som ska förhindra att Autopilot ska kunna aktiveras om ingen sitter i förarsätet och håller händerna på ratten men enligt Consumer Report ska detta system vara förhållandevis enkelt att lura. Consumer Report har genomfört flera tester av Teslas Autopilot och deras biltestare Jake Fisher säger: "In our evaluation, the system not only failed to make sure the driver was paying attention, but it also couldn’t tell if there was a driver there at all. Tesla is falling behind other automakers like GM and Ford that, on models with advanced driver assist systems, use technology to make sure the driver is looking at the road." Consumer Report efterlyser nu att Autopilot, och andra tillverkares körassistenter, bättre ska säkerställa att det faktiskt sitter någon i förarsätet och att denne har sin uppmärksamhet riktad mot trafiken. Efter helgens dödsolycka i Texas uppgav Teslas vd Elon Musk att Teslas egen data visade att Autopilot inte varit aktiverad vid olyckstillfället. Huruvida så var fallet är något som polisen nu utreder och de har begärt ut Teslas data för att själva kunna analysera denna. Här nedanför kan ni kolla in ett nyhetsinslag från ABC News Channel 9 om Consumer Reports test av Tesla Autopilot. Tumnagel
44.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oklart om Autopilot låg bakom Tesla-olycka som dödade två
Elon Musk anser inte det i alla fall

De två amerikanska myndigheterna National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och National Transportation Safety Board (NTSB) har nu dragit igång utredningar om vad som orsakade helgens dödsolycka med en Tesla Model S i Texas. Enligt polisen satt ingen vid ratten vid tillfället för olyckan, något som indikerar att Teslans Autopilot framförde fordonet. Detta är dock något som Teslas vd Elon Musk tillbakavisar. Han gick kort efter olyckan ut med ett uttalande på Twitter där han uppgav att Teslas data visar att Autopilot inte ska ha varit aktiverad vid olyckstillfället. Musk sa vidare att ägaren till bilen inte hade köpt den senaste uppdateringen FSD (Full Self Driving) till Autopilot. Enligt vittnen polisen varit i kontakt med ska dock ägaren av bilen tagit med sig en kompis på en biltur just för att visa upp bilens förmåga att köra själv. Teslas data som Musk refererar till är inte heller något som polisen eller de båda myndigheterna som utreder olyckan har fått ta del av. De har därför utfärdat en husrannsakningsorder mot Tesla för att komma åt datan från bilen som kraschade. NHTSA uppgav för nyhetsbyrån Reuters förra månaden att man då hade dragit igång 27 olika utredningar där man utreder bilolyckor med Tesla-bilar, olyckor där bilens körassistent Autopilot kan ha varit delaktig i olycksförloppet. Tumnagel
29.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så bra funkar Teslas soltak
Riktigt bra visar det sig

Tesla får mycket skit för deras soltak, de har väldigt problem att leverera och nyss så höjde de priserna bara så där. Allt annat än succé alltså. Men om man fått ett tak installerat, hur funkar det? Här får vi se en film med lite frågor och svar Austin Flack som fick igång sitt tak för ett drygt år sedan. Elräkningen har typ försvunnit och effektiviteten har varit riktigt bra, trots skogsbränder och skit. Hela 67 procent av den energi som tillverkas verkar gå tillbaka till elnätet, men det verkar Austin inte få en spänn för. Han har valt att inte köpa en Powerwall för att spara energin som blir över för att han helt enkelt inte behöver det och kostnaden hade inte betalat av sig på väldigt lång tid om någonsin. Tumnagel
47.8°
+
Roger Åberg
0

Två dog när Tesla utan förare krockade med träd
Autopilot betyder inte att bilen är självkörande

Flera källor rapporterar att två män dog efter att den Tesla Model S de färdades i kört av vägen och krockat med ett träd i den amerikanska delstaten Texas. Enligt polisen så satt ingen bakom ratten i bilen. En av männen satt i passagerarsätet medan den andra satt i bilens baksäte. Huruvida de båda männen, 59 och 69 år gamla, missuppfattat Teslas-bilens självkörande egenskaper eller varför ingen person styrde bilen finns det än så länge inga uppgifter om. Tesla har tidigare fått kritik för att man kallar sin körassistent för "Autopilot", något som kanske kan göra att en del får uppfattningen att denna gör bilen helt självkörande. Så är inte fallet utan det krävs att en förare sitter bakom ratten även när Autopilot är aktiverad och att föraren ska vara uppmärksam på trafiken och beredd att ta kontroll över bilen om så behövs. I klippet ovan kan ni kolla in bilder från olycksplatsen och vad som blev kvar av Teslan efter dödsolyckan. Tumnagel
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Matchbox släpper Tesla Roadster-modell
Kommer även modeller av andra elbilar och hybrider

De flesta av oss hade nog några Matchbox-bilar i leksakslådan när vi var små och nu släpper de en serie nya modeller av olika elbilar och hybrider. Matchbox släpper bland annat en modell av Tesla Roadster vilken kan ses solo på bilden ovan och tillsammans med bland andra elbils- och hybridmodellerna Nissan Leaf, BMW i3 och BMW i8 här nedanför. Bilarna ska vara tillverkade i 99 procent återvunnet material men Matchbox siktar framöver högre än så. Roberto Stanichi, som är Global Head of Vehicles på Matchbox ägare leksaksföretaget Mattel, säger: "Matchbox is committing to using 100 per cent recycled, recyclable or bio-based plastic materials to do our part in addressing the environmental issues we face today, and empower the next generation of Matchbox fans to help steer us towards a sustainable future." Matchbox senaste elbils- och hybridmodeller kommer att börja säljas på marknaden någon gång under nästa år. Tumnagel
35.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla sänker priset på Model 3
Men lägger till standardutrustning

Elbilar är fortfarande ruskigt dyra, men de blir mer och mer prisvärda. Nu sänker Tesla priserna på två versioner av Model 3 och lägger samtidigt till saker i standardutrustningen på den billigaste versionen. Det handlar om trevliga saker som värmepump, elektrisk bagagelucka och ny mittkonsol med induktiv laddning för två mobiltelefoner. Prislappen sänks alltså samtidigt på Model 3 Standard Range Plus från 579.900 kronor till 549.900 kronor men det är exklusive destinations- och dokumentavgifter på 9180 kronor. Samtidigt skrivs räckvidden upp från 43 till 44,8 mil. Även Model 3 Long Range prissänks från 649.900 till 619.900 kronor plus avgiften på 9180 kronor. Priserna är innan klimatbonusen på 70.000 kronor. Tumnagel
36.3°
+
Roger Åberg
0

Tesla höjer priset på sina soltak ordentligt
Även för de som redan beställt sådana

Det har nu gått snart fem år sedan Tesla och deras dotterföretag Solar City presenterade sina så kallade soltak, tak tillverkade av solcellspaneler. Utrullningen av dessa har dock gått extremt långsamt och nu rapporterar Elektrek att Tesla beslutat sig för att höja priset ordentligt på soltaken, även för de kunder som sedan tidigare beställt sådana. I ett mail till kunder som tidigare beställt soltak från Tesla så uppger Tesla att man kommer att skicka ut ett nytt kontrakt med ett nytt pris som kunden måste underteckna för att få sitt soltak installerat. Kunden kan även välja att helt avbeställa taket. Ni hittar mailet i sin helhet här nedanför. Det sista stycket kanske kan ses som ett förtäckt hot om att godkänna det nya priset snabbast möjligt om man inte vill hamna sist i kön för soltaks-installationer. "We have increased the price of Solar Roof and have added adjustments for individual roof complexity. Learn MoreYou will receive an email in the next 1-2 days when your new agreement is ready for your review and acceptance before moving forward. If you are no longer interested in moving forward with Solar Roof, you can cancel your order by logging into your Tesla Account and your deposit will automatically be refunded.We will be prioritizing customers based on the order in which they accept their updated agreements." Det handlar inte om några små prishöjningar, The Verge har varit i kontakt med en kund som uppger att priset på installationen av soltaket gått upp från 35.000 dollar till 75.000 dollar medan priset för batterierna gått upp från 30.000 dollar till 35.000 dollar. Tesla uppger att prishöjningen beror på takens komplexitet men Elektrek skriver att prishöjningarna verkar ha skett oavsett hur komplext eller enkelt ett tak anses vara. Tesla har än så länge inte kommenterat prishöjningarna av soltaken publikt, något som kanske beror på att Tesla förra året lade ner hela sin pr-division och inte har svarat på förfrågningar från media på över ett år enligt The Verge. Tumnagel
-11.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu går det att beställa en billigare Polestar 2
Nu från 489.000 kronor

Polestar (och Volvo för den delen) har främst satsat på att leverera elbilar i det dyrare segmentet med så mycket lull-lull som möjligt. Anledningen till taktiken är precis som med Tesla att man prioriterar att leverera modeller som man tjänar mycket pengar på och när man får igång produktionen börjar man sälja billigare versioner. Nu verkar det som att Polestar är redo att ta det där klivit, för man har börjat sälja en billigare version av Polestar 2 som kostar från 489.000 kronor. Då får man så klart inte allt man får med den dyrare versionen och det man tummar på är batteri och fyrhjulsdrift, den billigare versionen är alltså framhjulsdriven. Eftersom bilen då bara får en motor blir den långsammare, 7,4 sekunder istället för 4,7 sekunder till hundra. Det verkar dock inte som att Polestar har problem att få iväg de bilar man tillverkar, för leverans är satt till oktober om man beställer i dag. Räckvidden med framhjulsdrift och det mindre batteriet är 42-44 mil enligt WLTP och den kostar alltså 489.000 kronor. För 50.000 kronor till, alltså 539.000 kronor, får man framhjulsdrift och det större batteriet som enligt WLTP ska räcka 51,5-54 mil. För ytterligare 50.000 kronor till, alltså 589.000 kronor, får man även fyrhjulsdrift och då blir räckvidden 45-48 mil. Det går inte att välja en Polestar 2 med fyrhjulsdrift och det mindre batteriet. Den vakne ser då att 589.000 kronor är mindre än de 659.000 kronor som en Polestar 2 kostade tidigare. Man kan alltså i dag få en billigare bil med större batteri och fyrhjulsdrift än tidigare, men då ingår inte samma utrustning. Förut fanns bara paketet Performance, nu finns även paketen Pilot och Plus. Pilot kostar 40.000 kronor och innehåller pixelstrålkastarna, främre LED dimljus och kurvljus, 360-graderskamera, "Driver assistance with Pilot Assist, Adaptive Cruise Control, and Emergency Stop Assist", "Driver awareness with Blind Spot Information System (BLIS) with steering assist, Cross Traffic Alert with brake support, and Rear Collision Warning & Mitigation", automatisk dimning av ytterspeglar och park assist sida. Plus kostar 45.000 kronor och innehåller värmepump, panoramatak, stereo från Harman Kardon, WeaveTech-säten, uppvärmt baksäte, ratt och torkarblad, bättre interiörbelysning, trådlös laddning för mobilen, matkassehållare och tonad bakruta. Pris med de två paketen blir 674.000 kronor, alltså 25.000 kronor dyrare än tidigare. Performance-paketet finns kvar och kostar 60.000 kronor. Uppdatering I en tidigare version av artikeln stod det att bilen var bakhjulsdriven. Det stämmer inte, den är antingen framhjulsdriven eller fyrhjulsdriven. Tumnagel
47.2°
+
Roger Åberg
0

Roligt kommando öppnar laddport på Tesla
Open butthole!

Elon Musk och Tesla är ju kända för att ha lite humor och det senaste i den raden är ett lite annorlunda röstkommando. Man säger helt enkelt Open butthole och så öppnas bilens laddlucka. Självklart kan man också säga Close butthole för att stänga luckan. Ett annat tramsigt kommando är att man kan säga My balls are cold för att sätta på stolsvärmen. Tumnagel
36.2°
+
Roger Åberg
0

85 procent av alla nya bilar sålda i Norge var elektriska
I alla fall under mars månad

Norge gillar som bekant det här med elektriska bilar. De gillar dem tydligen så pass mycket att nästan 85 procent av alla bilar som såldes där förra året var batteridrivna (56,3 procent) eller plug-in hybrider (28,6 procent). Modellen som såldes bäst var Teslas Model 3 följt av Audi e-tron och sedan Nissan Leaf. En mer detaljerad genomgång av Norges elbilförsäljning under mars månad kan kollas in via länken nedan. Tumnagel
63.7°
+
Frode Wikesjö
0

Så här ser det ut när man åker genom Musks tunnel
Den under Las Vegas

Tidigare i veckan fick pressen provåka Elon Musks kollektivtrafik som tar passagerare genom tunlar under Las Vegas. Denna tunnel befinner sig tolv meter under jorden och är sammanlagt ungefär 2,5 kilometer lång med tre stop. Tanken är att det i dessa tunlar ska köra ett stadigt flöde med Teslas som körs autonomt. Bilarna ska också rymma upp till 16 personer. Men just nu är det inte så sexigt då bilarna under denna pressdag var helt vanliga Teslas som kördes av riktiga människor med en fart på runt 55 Km/h Vid full kapacitet är det tänkt att denna loop ska kunna transportera 4 400 i timmen. Om det blir så återstår att se när denna tunnel öppnas upp inom några månader. Under juni månad kommer det hållas en större konferens i Las Vegas och då blir det spännande att om det här är en vettig investering från Las Vegas sida eller ej. Tumnagel
34.8°
+
Frode Wikesjö
0

Sverige bäst i EU på laddbara bilar
Men det är för att Norge inte är med i EU

Försäljningen av laddbara bilar i EU ökar kraftigt och Sverige leder faktiskt, men det är ju för att Norge inte är med i EU. I Sverige såldes förra året 32,2 procent laddbara bilar och merparten av dessa var plugin-hybrider (PHEV). Bäst i EU på rena elbilar (BEV) är Nederländerna, som sålde mer än 20 procent av dessa, faktum är att det är många andra länder som säljer ungefär lika många BEV som oss men vi har väldigt stor andel PHEV. Norge är i en helt annan liga, där va 74,8 procent laddbara bilar. Klicka här för att läsa om förkortningarna Det är också just PHEV som står för den största ökningen i EU, upp 190 procent. BEV ökade med 89 procent och ICE. Uppgången procentuellt sett är ungefär densamma i Sverige. Båda PHEV och BEV sålde i EU drygt 500.000 under förra året. I Sverige såldes det 28.000 BEV och 66.000 PHEV. Men även om det numera säljs mycket laddbara bilar så är det en väldigt liten del av antalet bilar som finns i landet. BEV står numera för 1,14 procent av det totalen och PHEV står för 2,6 procent så det finns minst sagt många bilar att byta ut. I EU är siffrorna ändå mindre, 0,41 procent BEV och 0,47 procent PHEV. Mest sålda BEV i EU blev Renault Zoe, följd av Tesla Model 3 och VW ID.3. I Sverige var det VW ID.3 som sålde bäst, följd av Tesla Model 3 och Kia E-niro. Mest sålda PHEV i EU blev Passat GTE, följd av Volvo XC40 och Mercedes A-klass. I Sverige sålde Volvo XC60 bäst, följd av Volvo V60 och Passat GTE. Här nedan kan ni ser några plus och minus med VW ID.3. Tumnagel
44.8°
+
Roger Åberg
0

Tesla har nu över 500 laddare i Sverige
Och sålde rekordmånga bilar förra kvartalet

Elbilar är fantastiska, men ska man åka långt behövs det ett bra nätverk av laddare. Tesla leder stort här och nu har man nått en ny bilstolpe när man når 500 installerade superchargers utspridda över 45 stationer i Sverige. De senaste laddarna blev 12 nya vid Tornbys handelsplats i Linköping och åtta nya vid Haggården i Mariestad. Här kan du kolla vart alla stationer finns. Antalet V3-laddare, alltså de snabbare som laddar i 250 kW, närmar sig 80 till antalet och man planerar 20 nya stationer med V3-laddare under 2021. Enligt Tesla ska en Model 3 Long Range kunna ladda tolv mils räckvidd på fem minuter. Tesla meddelade också häromdagen att man levererade rekordmånga bilar förra kvartalet. 184.800 bilar blev det, trots att en fabrik stod still lite på grund av att man saknade delar och i princip obefintlig försäljning av Model S och X, som ju kommer i nya versioner alldeles strax. Man räknar dock med att sälja betydligt fler av dessa under det här kvartalet och eftersom marginalen på dem är betydligt högre än på Model 3 och Y räknar man med att tjäna bra med pengar. Tumnagel
35.0°
+
Roger Åberg
0

Mercedes EQS ska ha räckvidd på 77 mil
Nu snackar vi!

Mercedes fortsätter sakta men säkert på elbilsspåret och i augusti är det dags för en elektrisk version av S-klass. EQS som den heter har man inte riktigt visat upp, men nu har man berättat lite fakta om den i alla fall. Man lovar en imponerande räckvidd på upp till 77 mil under WLTP-cykeln (lite beroende på modell och utrustning) och det uppnår man bland annat med ett cd-värde på 0,2, vilket betyder att man har rekordlågt luftmotstånd. Mercedes säger att det är det lägsta någonsin för en produktionsbil. Förbrukningen på den klenare versionen (med 333 hästar) kommer att ligga på mellan 16 och 19,1 kWh/100 km och den starkare versionen på 523 hästar kommer att ha en förbrukning på 16,9 till 20 kWh/100 km. Riktigt bra om det stämmer. Man lovar även en ännu starkare modell lite längre fram. Batterierna kommer att finnas i två storlekar på 90 och 107.8 kWh. Bilen kommer att ha ny batteriteknik som är utvecklat av Mercedes själva och som innehåller en hel hög med nyheter som bland annat gör att man kan packa batterierna tätare. EQS kommer som sagt i augusti och det är lovande att andra än Tesla har ny batteriteknik på gång! Tumnagel
57.5°
+
Roger Åberg
0

Bjørn Nyland kollar in Volkswagen ID.4
Gör det ordentligt

Bjørn Nyland (aka Teslabjørn) har legat däckad i corona ett tag men har nu blivit frisk och levererar massor med innehåll om Volkswagens ID.4. Han har postat en hel hög med videos där han testar vändcirkel, bagageutrymme, räckvidd och massor av annat. Tumnagel
39.6°
+
Roger Åberg
0

Apple ska använda Teslas Megapack i ny anläggning
Batterifarm ska lagra energi som räcker till 7000 hem

Apple har meddelat att man kommer att bygga en ny anläggning för att lagra elektricitet från den solenergi som genereras från solpaneler på Apples solfarm California Flats och Apples huvudkontor i Cupertino. Elektriciteten kommer att lagras i Teslas enorma batterier Megapack och ska kunna lagra upp till 240 megawattimmar. Den lagrade energin ska användas för att driva Apples huvudkontor i Cupertino och är en del i Apples mål att bli helt koldioxid-neutrala till 2030. I ett pressmeddelande skriver Apple att energin som lagras skulle kunna driva 7000 hem under en dag. Apple skriver att 110 av deras partners är inblandade i byggandet av deras nya batterianläggning men nämner inget om att Teslas Megapack ska användas för lagring av solenergin. Inte heller Tesla har kommenterat detta men i ett email till The Verge bekräftar Monterey County planeringschef att det är Teslas batterier som kommer att användas i Apples batterifarm. Tumnagel
48.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snubbe monterar solpaneler på taket på sin Tesla Model 3
Funkar, men de ger inte så värst mycket

Det finns en del elbilar som har solceller på sig och dessa kan exempelvis ta hand om kraften din klimatanläggning drar. Men varför har inte alla bilar det? Anledningen är troligtvis för att det inte är så effektivt som man kanske kan tro. Panelerna kan helt enkelt inte generera effekt tillräckligt snabbt för att det ska göra någon vidare skillnad. Här får vi se när en snubbe monterade paneler över hela taket på sin Tesla Model 3 för att se hur mycket extra räckvidd han kunde få. När panelerna hade laddats av solen i en och en halv timme gav dessa 1,1 mil i extra räckvidd. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida