m

Razer Kaira Pro levererar extra dunk till PS5
Nya headset ute nu

Razer har tidigare släppt headsetet Kaira Pro till Xbox, men nu får även Playstation-ägare möjlighet att känna lite extra dunk när de spelar. Kaira Pro till Playstation har presenterats och erbjuder mer eller mindre samma upplevelse som sitt Xbox-syskon. Den stora grejen med Kaira Pro är HyperSense, vilket är en vibrationsmotor som vibrerar tillsammans med basen, vilket gör att hela huvudet skakar när det bombas och har sig i spel som Battlefield 2042. Utöver bra vibrationer ska även redigt ljud levereras tack vare titan-drivers på 50mm. Det trådlösa headsetet går att koppla in till PS5 via USB-C-dongle, som även kan användas med andra USB-C-enheter, samt andra enheter via bluetooth. Både donglekopping och bluetooth kan rulla samtidigt. Batteritiden ligger på 50 timmar utan RBG och vibrationer och är både ljus och skak igång åker batteritiden ner till 11 timmar. Mikrofonen går att plocka bort vid behov och memory foam-kuddarna är klädda med fejkläder. Razer har även visat upp en vanlig version av Kaira som saknar HyperSense, titan-driversen, RBG-belysning och har lite plastigare bygge jämfört med Pro-versionens metalldetaljer. Memory foam-kuddar har i alla fall lurarna, men dessa är klädda i flowknit-textil. Batteritiden ligger på 30 timmar. Razer Kaira Pro och Kaira går att köpa nu via Razer.com och kommer även dyka upp i välsorterade elektronikbutiker inom kort. Priset ligger på 220 euro för Kaira Pro och vanliga Kaira kommer säljas för 110 euro. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Nu är den äntligen här - Porsche 718 Cayman GT4 RS
Råbarkad version med hela 500 hästar

Porsche har slipat till modellen Cayman ytterligare och presenterar nu 718 Cayman GT4 RS. Detta är en riktigt hårig version anpassad för bankörning och det nya flaggskeppet i 718-familjen. 1415 kilo och boxersexan utan överladdning som ger 500 hästar och 450 newtonmeter i vrid hämtad från 911 GT3. Det i kombination med ännu bättre prestanda genom hela bilen gör att RS tar sig runt Nürburgrings Nordslinga hela 23 sekunder snabbare än Cayman GT4. Till motorn kan man endast få den sjustegade dubbelkopplingslådan PDK. 0-100 km/h går på 3,4 sekunder och toppfarten anges till 315 km/h. För att få ned vikten är bilen försedd med framskärmar och främre huv i kolfiberarmerad plast, lättare bakruta och dörrpaneler, lättviktsmattor och mindre ljudisolering än vanligt. Bilen går att beställa nu och kostar från 1.480.000 kronor. De första leveranserna sker i juni nästa år. Allt om bilen finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Helt eldrivna Toyota bZ4X går från koncept till verklighet
Går att boka från december

I våras presenterade Toyota den helt eldrivna suven bZ4X som koncept. Nu presenteras den i färdigt utförande samtidigt som vi får reda på mer fakta om den. Bilen ska gå att boka från december månad och lansering sker till våren. bZ4X är byggd på e-TNGA som är en plattform framtagen för elbilar. Instegsversionen har framhjulsdrift, elmotor på 204 hästar och 265 newtonmeter, gör 0-100 km/h på 8,4 sekunder och toppar 160 km/h. Det kommer även en version med fyrhjulsdrift och dubbla motorer på 218 hästar, 336 newtonmeter och som gör 0-100 km/h på 7,7 sekunder. Oavsett version så är batteripacket på 71,4 kWh och på en laddning ska man kunna ta sig minst 45 mil. Värmepump är standard och man ska kunna snabbladda med upp till 150 kW. Från och med hösten 2022 erbjuds modellen även med inbyggd trefasladdare som klarar 11 kW. En annan sak på tillvalslistan är att man kan få solceller på taket. I bagagen ska det gå in 452 liter med baksätet uppfällt, vad som ryms när man fäller detta är dock oklart. Senare kommer bilen även med steer-by-wire-teknik vilket innebär att ratten och framhjulen inte har någon mekanisk förbindelse. bZ4X blir den första serieproducerade bilen med tekniken och när den väl är här kommer den traditionella runda ratten att skippas till förmån för något man kallar för One Motion Grip Control - en ratt utan överdel. Vad bZ4X kommer att kosta framgår inte just nu. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

KTH och MIT visar upp robottyg
OmniFibers kan anpassa sig efter bäraren

Forskare på svenska KTH och amerikanska MIT har utvecklat en slags robottextil som själv kan känna av hur mycket det töjs och förändra sin struktur och elasticitet efter detta. Tyget har fått namnet OmniFiber och innehåller sensorer som känner av hur mycket det töjs. Formen på tyget kan sedan anpassas genom att vätska eller luft pressas in i kanaler så att tyget antar den önskade formen. Det hela beskrivs likna en slags artificiell muskel. Forskarna förelår att OmniFiber till exempel skulle kunna användas för att låta till exempel sångare och idrottare att träna upp sin andning eller för patienter som behöver öva upp sin andningsfunktion efter olika operationer. I klippet ovan kan ni kolla in hur OmniFiber fungerar lite närmare. Tumnagel
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ikea och Sonos släpper ny Symfonisk-lampa
Kommer i två olika stilar och färger

Nu släpper äntligen Ikea och Sonos sin andra generations lampa med inbyggd högtalare från Symfonisk-serien. Ikea kör ett lite annorlunda upplägg jämfört med sist, nu kommer lampfoten att säljas separat och kunder får välja själva om de vill ha en lampskärm i textil eller glas. I denna modell har även Ikea bytt till den större sockeln E27 jämfört med E14, som satt i den förra lampan. Lampan finns fortfarande i två färger; vit eller svart. Ikea och Sonos ska ha gjort om själva högtalaren helt och den ska likt Symfonisk-tavlan använda en skräddarsydd vågguide som är tänkt ska fylla ett helt rum med ljud. Den förra lampan var likvärdig Sonos One ljudmässigt, vi får vänta med ett uttalande kring om denna presterar bättre tills vi testat den. Precis som förut har högtalaren stöd för Sonos-appen och AirPlay 2. Högtalaren har fortfarande ingen mikrofon. Den nya lamphögtalaren ska komma till vissa marknader i Europa (antagligen Sverige) med start 12 oktober. Lampfoten kostar 140 dollar, lampskärmen av glas 39 dollar och lampskärmen av textil 29 dollar. Vi uppdaterar artikeln när svenska priser trillar in. Den nya lampan lär dock ligga på ungefär samma prisnivå som den förra, det vill säga runt 2 000 kr. Tumnagel
46.3°
+
Hugo Engström
0

Volvo slutar använda läder i sina elbilar
C40 Recharge är först ut

Volvos nya modell C40 Recharge blir startskottet för en läderfri framtid då man har bestämt att sluta använda detta i alla kommande helt eldrivna modeller. Från 2030 är målet att alla bilar Volvo erbjuder är helt eldrivna och ingen ska då innehålla läder. Senast 2025 ska även minst 25 procent av materialen i nya Volvobilar bestå av återvunnet och biobaserat material. Man strävar också efter att alla direktleverantörer ska använda 100 procent förnybar energi år 2025. Istället för läder kommer man att använda sig av hållbara material tillverkade av biobaserade och återvunna källor. Nordico är ett nytt interiörmaterial som Volvo tagit fram och det består av textilier tillverkade av återvunna PET-flaskor, biobaserat material från skogar i Sverige och Finland och korkar som återvunnits från vinindustrin. Tumnagel
59.2°
+
Bobby Green
0

Mazda lyfter CX-5
Kommer till Sverige under januari 2022

Inför modellår 2022 får sig Mazda CX-5 ett ansiktslyft och så här ser det ut. Designen har vässats en del på både ut- och insida och modellen har fått en ny körlägesväljare, förbättrade köregenskaper och mindre vägbuller. En annan nyhet är Mazda Intelligent Drive Select (Mi-Drive) som låter dig som kör välja mellan olika körlägen, bland annat ett terrängläge för när du ska ut bland bergen och härja. På insidan finns induktionsladdare för mobiltelefonen i mittkonsolen, slät lastyta när baksätet är nedfällt och ett vändbart bagagerumsgolv som tål våta och smutsiga saker. Toppversionen kallas för Signature och förutom stötfångarnas nedre del och hjulhuskanter lackade i bilens färg får man dekorpaneler i äkta japansk träfanér, mer belysning interiört och klädsel i brunt Nappa-läder. CX-5 går att få med en 2.0 Skyactiv G -bensinmotor på 165 hästar (FWD och AWD), 2.5 Skyactiv G bensinmotor på 194 hästar (AWD) och 2.2 liters Skyactiv D dieselmotor på 150 eller 184 hästar (FWD och AWD). De första bilarna kommer till Sverige under januari 2022. Priset är från 312.900 kronor. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Continental gör däck av återvunna PET-flaskor
Ska sättas i produktion nästa år

Continental har tillsammans med textiltillverkaren och fiberspecialisten OTIZ utvecklat en teknik som gör det möjligt att återvinna PET-flaskor och använda dessa till att göra däck. Man utvinner ett polyestergarn ur flaskorna genom en mekanisk process utan kemi inblandat och detta ska alltså helt och hållet kunna ersätta konventionell polyester som används idag. Ett vanligt personbilsdäck består av cirka 400 gram polyestergarn. Det motsvarar 60 stycken återvunna PET-flaskor för en komplett uppsättning däck. Produktionen av de nya däcken ska dra igång nästa år. Tumnagel
49.4°
+
Bobby Green
0

Volkswagen visar lilla ID. LIFE
Elbil som ska kosta från 20.000 euro

Ytterligare en medlem i ID-familjen gör entré och det är ID. LIFE. Den här ska lanseras 2025 och är tänkt att locka yngre köpare som bränner runt i stan. Men unga kanske inte alltid har så mycket pengar så därför ska den kosta runt 20.000 euro när den väl lanseras. Såklart en slant det också, men i alla fall i det lägre segmentet när det kommer till elbilar. Under skalet på konceptet sitter det en elmotor fram som ger 234 hästar. Det ska räcka för att ta bilen från 0-100 km/h på 6,9 sekunder. Batteripacket är på 57 kWh och ska ge en räckvidd på 40 mil. På insidan ska man kunna fälla framstolarna och därefter antingen spela spel eller titta på film på en stor projektorduk. Alla material i bilen är naturliga och tillverkade av återvunnet material. Exempelvis är det avtagbara textiltaket helt gjort av återvunna PET-flaskor. Tumnagel
50.6°
+
Bobby Green
0

Audi visar upp Grandsphere Concept
Ett privatjet för vägarna

Efter konceptbilen Skysphere är det nu dags för Audi att visa upp Grandsphere. Den här eldrivna lyxlimpan beskrivs som ett privatjet för vägarna och självkörning i nivå 4 gör att du kan luta dig tillbaka och låta bilen ta dig dit du vill. Bilen mäter 5,35 meter på längden, två meter på bredden och är 1,39 meter hög. Den bygger på PPE-plattformen och batteripacket är på 120 kWh. Räckvidden ska ligga på över 75 mil. Det sitter en elmotor på framaxeln och en på bakaxeln och den sammanlagda effekten anges till 720 hästar och 960 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på runt fyra sekunder. På insidan är det avskalad lyx som gäller. Skärmar och annat störigt dyker upp först när förarfunktionerna aktiveras, annars är de dolda. Läs allt om konceptbilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida