14 i dag 44 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Opibus tar fram eldriven buss i Kenya Afrikas första eldrivna buss Det svensk-kenyanska företaget Opibus ser nu ut att ta sitt nästa steg för att elektrifiera Afrikas fordonspark. Tidigare har företaget gjort fossilcellsdrivna bilar eldrivna och börjat bygga elmotorcyklar i Kenya. Nu har företaget även börjar utveckla den första eldrivna bussen som är både designad och byggd i Afrika. Opibus skriver om den framtida bussen i ett pressmeddelande: "This bus will be significantly lower cost than importing fully built electric buses. However, it also has superior performance compared to its diesel counterpart. With the installation of a powerful motor, the bus has maximum torque which improves performance while enabling the driver to accelerate more responsively. Additionally, since the electric bus does not have a combustion engine or manual gearboxes, there are no oil/filters/gaskets that need to be changed." Opibus säger att driftskostnaderna, inklusive underhåll, för deras eldrivna buss kommer att bli hälften av vad samma kostnader ligger på för en diseldriven buss. Opibus siktar på att börja testa tio stycken av de eldrivna bussarna i kommersiell kollektivtrafik under anda halvåret i år. Någon gång i slutet av 2023 hoppas man kunna börja massproducera bussarna för den panafrikanska marknaden. Här ovan hittas ett videoklipp där ni kan kolla in Opibus eldrivna buss lite närmare. Tumnagel
47.5°
0
EU-parlamantet röstade för ny europeisk datalag Digital Service Act ska reglera techjättarnas verksamhet EU-parlamentet röstade igår igenom ett förslag på ny lagstiftning som kommer att reglera verksamheten för företag som driver digitala tjänster riktade med EU-medborgare. Lagförslaget kallas för Digital Service Act (DSA) och kommer bland annat reglera hur tjänster tar bort olagligt innehåll, hur tjänsterna får rikta annonser mot sina användare och att det ska införas viss transparens om de algoritmer som tjänsterna använder för att kartlägga sina användare. När det gäller riktad annonsering innehåller DSA bland annat regler som förbjuder annonsering baserad på viss personligt känslig data, bland annat religion, sexuell läggning och etnicitet. Tjänsterna skulle inte heller inte tillåtas rikta annonser mot barn. Företag som bryter mot DSA kommer att kunna få betala böter på upp till sex procent av sin globala årsomsättning. Bland företagen som kommer att påverkas av DSA finns bland andra Facebook, Google, Apple, Twitter och Tiktok. För att DSA ska bli europeisk lag måste förslaget även godkännas av EU-kommissionen och ministerrådet. Om så skulle bli fallet kan DSA bli lag i EU redan någon gång under 2023. Tumnagel
55.8°
0
Robotar tar över sysslor på kinesiska restauranger Kolla in hur det kan se ut här Robotar sägs bli allt vanligare i den kinesiska servicesektorn och har börjat dyka upp på både restauranger och caféer. I inslaget ovan kan ni bland annat kolla in hur robotar har ersatt en del av den mänskliga personalen på en nudel-restaurang i Shanghai. På restaurangen är det en industrirobot som tillagar nudlarna medan människor fortfarande tar emot beställningar. Roboten sägs kunna göra 500 - 800 portioner nudlar om dagen och priset för dessa ligger på motsvarande cirka 30 kronor. I inslaget visas även hur en robot används som en barista på ett café. De som driver restaurangen och caféet med robotar anser att robotarna är bättre på att leverera mat och kaffe av likvärdig kvalitet än vad människor är. Robotarna anses även mer hygieniska och är även billigare att köpa in än vad det är att anställa människor på lång sikt. Man uppger dock att i dagsläget är människor bättre på att kommunicera med kunderna och därför finns det än så länge även mänsklig personal på deras serveringar. Tumnagel
37.5°
0
Google lanserar Ripple Öppen standard för radar på korta avstånd Google har tillsammans med CTA (Consumer Technology Association) samt några andra företag lanserat en öppen standard för radarsystem som kan användas på kort avstånd. Man kallar standarden för Ripple och det hela ser ut att vara en öppen version av det som Google tidigare använt under namnet Project Soli. Project Soli är hård- och mjukvara för radar och något som Google presenterade 2016. Soli har fram tills nu bland annat byggts in i en del av Googles egna produkter, till exempel Nest Hub 2, Pixel-telefoner samt termostater från Nest. Med radarn blir det bland annat möjligt att känna av om någon till exempel befinner sig i närheten av prylen och den går även att använda för geststyrning av prylar. Förutom Google och CTA står även Ford, Blumio, Infineon, NXP och Texas Instruments bakom Ripple. Ford säger att man planerar att utforska hur Ripple skulle kunna användas i deras bilar. Till The Verge säger en talesperson för Ford bland annat: "We are researching how to use interior radar as a sensor source to enhance various customer experiences beyond our leading Ford Co-Pilot360 driver-assist technologies that use advanced exterior radars today. A standard API, with semiconductor industry participation, will allow us to develop software independent of the hardware sourcing and give the software teams latitude to innovate across multiple radar platforms." När vi kan få se några prylar som konkret använder sig av Ripple återstår att se. Här nedan hittas exempel på olika applikationer där Rippe-radar skulle kunna användas. Tumnagel
40.2°
0
Lego-maskin bygger hus av gurkor Next level legobygge Här kan ni kolla in ännu ett avancerat lego-bygge från YouTube-kanalen The Brick Wall. I den här videon har gänget konstruerat en hel "fabrik" i lego vilken på egen hand klarar av att konstruera ett hus byggt av gurkor. Själva bygget består av över 23.000 legobitar samt 21 stycken motorer som driver det hela. För att bygga huset krävdes 18 stycken gurkor men totalt användes 24 stycken då några av gurkorna gick sönder under byggandet. Totalt ska det ha tagit 83 dagar för att planera och konstruera maskinen. Tumnagel
44.5°
0
Mercedes nya elbilskoncept tar sig över 100 mil på en laddning Har en elförbrukning på under 1 kWh/mil Mercedes presenterar nu Vision EQXX som är en eldriven stor lyx-sedan. Man benämner den som den mest effektiva Mercedesen någonsin och den ska kunna ta sig över 100 mil på en laddning. Detta är bland annat möjligt tack vare den tvålkoppsformade karossformen med lågt luftmotstånd (cd 0,17) och batteripacket på 100 kWh. Detta matar i sin tur en 900-voltsdrivlina och en elmotor på 200 hästar. Energiförbrukningen ska vara mindre än 10 kWh per 100 kilometer och energieffektiviteten från batteri till hjul ska ligga på 95 procent. På taket sitter 117 stycken solceller och dessa ser till att skicka kraft till ett separat batteri som i sin tur driver klimatanläggning, infotainmentsystem och belysning. En bra dag ska panelerna kunna ge upp till 2,5 mil extra räckvidd. Bilen väger runt 1750 kilo. När teknik från det här konceptet kan hitta ut till en färdig produktionsbil återstår att se. Tumnagel
59.3°
0
2021
Tokig körning på Nürburgring Många nära ögat Som ni säkert redan vet så är racerbanan Nürburgring ibland öppen för allmänheten. Det innebär att kreti och pleti kan ta sin bil eller motorcykel och köra på sträckan, och då kan allt möjligt inträffa. Man blir inte automatiskt en racerförare för att man befinner sig på en racerbana, men det verkar tyvärr många tro. Här får vi se några händelser från Ringen där det ofta är nära ögat att en olycka ska inträffa. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.6°
0
Volta visar fler varianter av eldrivna lastbilen Zero 7,5- och 12-tonnare Volta som tillverkar eldrivna lastbilar visar nu upp designkoncept för en kommande 7,5- och 12-tonnare. Linjerna påminner om 16-tonnaren Zero men en del punkter har uppdaterats och förfinats. Vad som får följa med till de färdiga produkterna återstår dock att se. Precis som i Zero sitter föraren i mitten och styr och med dessa ska man kunna köra i vissa städer även på söndagar när andra större lastbilar är förbjudna. Volta väntar sig ha en testflotta med de nya bilarna igång 2023, för att dra igång serietillverkning ett år efter detta. Tumnagel
39.2°
0
Opibus ingår partnerskap med Uber Ska leverera 3000 stycken eldrivna motorcyklar nästa år För några veckor sedan skrev vi om det svenska företaget Opibus som fått in 65 miljoner kronor i en ny finansiseringsrunda. Pengarna ska gå till att vidareutveckla företagets eldrivna motorcyklar och nu får vi reda på att de kommer behöva tillverka ett gäng. Opibus ingår nämligen partnerskap med Uber och ska till nästa år leverera 3000 stycken motorcyklar åt Uber-förare. Genom att använda sig av Ubers plattform kan fler förare erbjuda sina tjänster till kunder vare sig det handlar om transporthjälp eller matleveranser. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Opibus är den första afrikanska eldrivna motorcykeln anpassad efter lokala behov. Den har en robust ram, bra offroad-egenskaper och dubbla utbytbara batterier. Tumnagel
42.1°
0
Tre stycken 90-talslegendarer jämförs Toyota Supra, Mazda RX-7 och Nissan 300ZX EverydayDriver har samlat tre stycken legendariska bilmodeller från 90-talet och ställt dessa mot varandra. Det handlar om Toyota Supra, Mazda RX-7 och Nissan 300ZX - lika coola men rätt så olika. För min del är 300:an fräsig men inte lika cool som RX-7:an. Det är dock ändå Supran som hjärtat slår mest för och det kan vi tacka första Fast & Furious för. Tumnagel
40.4°
0
Nästa sida