m

ESA ska rekrytera nya astronauter
Första gången sedan 2008 det sker

Den europeiska rymdmyndigheten ESA meddelade igår att man för första gången sedan 2008 snart kommer att börja rekrytera nya astronauter. Det blir den fjärde gången sedan ESA började rekrytera astronauter 1978 som en sådan rekrytering genomförs. ESA skriver att man söker framtida astronauter med olika bakgrund. Grundkraven är att den ansökande är medborgare i någon av ESA:s medlemsnationer, vilket Sverige är, och har en mastersexamen i något STEM-relaterat eller är pilot samt kan tala engelska flytande. ESA satsar även på att som den första rymdmyndigheten någonsin att rekrytera astronauter med något slags funktionshinder. Detta är något som ESA kallar för "Parastronaut feasibility project" och man skriver om detta: "Inclusiveness: if there is one thing we have learned by working on the International Space Station (ISS), it is that there is great value in diversity. Including people with special needs also means benefiting from their extraordinary experience, ability to adapt to difficult environments, and point of view." Ansökningarna till ESA:s astronautprogram drar igång 28 maj och i oktober 2022 hoppas ESA kunna presentera resultatet från dessa. I grafiken nedan kan ni kolla in lite mer specifikt vilken typ av astronauter som ESA söker till Parastronaut-programmet. I videoklippet nedan kan ni kolla in presskonferensen från när ESA presenterat sitt nya astronautprogram. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

SSC Tuatara ska nu vara världens snabbaste produktionsbil
Men man missade 300 mph-gränsen

Soppan kring SSC North Americas superbil Tuatara började i oktober förra året när man hävdade att man toppat 532,9 km/h med bilen och därmed satt ett nytt rekord för produktionsbilar. Det hela visade sig vara knas och företaget lovade att återkomma med en ordentlig rekordkörning där inget skulle vara felaktigt. Nu säger man sig ha klått rekordet för snabbaste produktionsbilen i världen genom att snitta 455,2 km/h (282,9 mph) under körningar på Kennedy Space Center. Målet var ju såklart 300 mph (482,8 km/h) men det räckte inte den 3,7 kilometer långa raksträckan till. Det tidigare rekordet hålls av Koenigsegg som 2017 fick upp en Agera RS i 447,2 km/h. Grundaren Jerod Shelby säger följande: "We had Racelogic there with their VBOX equipment, we had Life Racing, we had Garmin, and we had IMRA, which is the International Mile Racing Association. We used equipment from all four groups and had staff there from three of those groups. But when it came down to it, it seems that everyone in the car community looks at Racelogic and VBOX as the most respected measurement tool, so they had multiple redundant systems in the car, and they had a gentleman named Jim Lau, their American representative, present for all the tests." Tumnagel
28.8°
+
Bobby Green
0
2020

Crew-1 lyfte mot ISS inatt
NASA:s första reguljära astronautflygning med SpaceX

Här kan ni kolla in hur det såg ut när NASA:s Crew-1 inatt svensk tid lyfte mot den internationella rymdstationen ISS. Det var SpaceX första reguljära astronautflygning till ISS och NASA:s första reguljära astronautflygning från amerikansk mark sedan man skrotade rymdfärjorna 2011. De tre NASA-astronauterna Michael Hopkins, Victor Glover och Shannon Walker samt JAXA:s astronaut Soichi Noguchi var ombord på den Crew Dragon-farkost som lyfte från jorden med hjälp av en av SpaceX Falcon 9-raketer. NASA-chefen Jim Bridenstine sa i en kommentar om det historiska Crew-1-uppdraget: "NASA is delivering on its commitment to the American people and our international partners to provide safe, reliable, and cost-effective missions to the International Space Station using American private industry. This is an important mission for NASA, SpaceX and our partners at JAXA, and we look forward to watching this crew arrive at station to carry on our partnership for all of humanity." Crew-1 förväntas vara framme vid ISS 05:00 tisdag morgon svensk tid. Här ovan hittas ett kort klipp från när Crew-1 och SpaceX Falcon 9-raket lämnade jorden runt 01:30 natten till idag. Tumnagel
48.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft vill koppla satelliter direkt till molnet
Gör som Amazon?

Microsoft uppges vara i full färd med att testa att låta en satellit skicka data direkt in i deras molnplattform Azure, något som kanske skulle vara intressant för rymdföretag och andra som vill lagra data och få tillgång till Azures verktyg för att hantera denna. Amazon är med sin molnplattform AWS Microsofts största konkurrent på molnmarknaden och AWS har sedan två år tillbaka erbjudit en sådan tjänst som man kallar för AWS Ground Station. Att Microsoft nu går i Amazons fotspår beror antagligen delvis på att man inte vill hamna på efterkälken och delvis för att man vill undersöka intresset från kunder för att dra igång en satellittjänst för Azure. I en ansökan till den amerikanska myndigheten FCC om att få testa satellitmottagning direkt till Azure skriver Microsoft bland annat: "If the demonstrations result in significant market interest, Microsoft will file an application for regular earth station authority with the International Bureau (IB) to support future commercial operations, and that application will include a request for U.S. market access for DEIMOS-2." Deimos-2 är den spanska satellit som Microsoft ska försöka att ta emot data från under sitt test. Det är en satellit som bland annat förser streamingtjänsten Urthecast med livebilder över jorden från rymden. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida