5 i dag 12 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Xiaomi bildar elbilsföretag
Lei Juns sista stora entreprenörsprojekt

Världens andra största smartphonetillverkare, Xiaomi, kommer att bilda ett elbilsföretag. Man har formellt registrerat detta som Xiaomi EV Company Limited och fokus ska ligga på smarta eldrivna fordon. Xiaomis grundare och globale vd Lei Jun är huvudansvarig även i detta och det kommer att bli det sista stora entreprenörsprojektet han genomför. Koncernen har för avsikt att investera runt tio miljarder dollar i verksamheten under de kommande tio åren. Den 25 augusti förvärvade Xiaomi företaget Deepmotion Tech som utvecklar lösningar för självkörande fordon. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
36.7°
0

Det här är nya Bentley Bentayga Hybrid
Inga överraskningar direkt

I juli förra året rullade Bentley ut en uppdaterad version av modellen Bentayga. Nu presenteras denna som laddhybrid och det är samma recept som tidigare som gäller. Under huven sitter en dubbelturbomatad V6:a på 3,0 liter som ger 449 hästar och 700 newtonmeter i vridmoment. Till detta kopplas en elmotor och på bara el ska man enligt NEDC-cykeln kunna ta sig runt fem mil. Batteripacket har dock ökat i storlek från 13 till 17,3 kWh och en full laddning ska ta runt 2,5 timmar - men det gjorde det innan också. 2026 ska alla modeller som Bentley erbjuder vara hybrider och 2030 ska alla vara helt eldrivna. Läs allt om den nya bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
34.8°
0
2020

Lucid Air är äntligen här
Billigaste versionen kostar under 80.000 dollar

I december 2016 dök det nya företaget Lucid Motors upp med sin helt eldrivna modell Air. Den verkade rätt spännande och man lovade mycket. Som vanligt när det ploppar upp helt nya elbilstillverkare var många skeptiska till om det ens skulle bli något mer än snygga renderingar. Men företaget hängde kvar och nu presenterar de den helt färdiga produkten som i princip ser exakt ut som konceptet som nu alltså har hunnit bli fyra år. Man beskriver Air som världens mest kraftfulla eldrivna lyxbil och det stämmer troligtvis också. Som bäst ska man på en laddning kunna ta sig hela 83,2 mil. Denna ska även vara snabbast att ladda på marknaden och batteripacket som är på 113 kWh ska palla upp till 3,2 mils laddning per minut. Det innebär att man skulle kunna tanka i 48,2 mil på bara 20 minuter. Bilen kommer att erbjudas i fyra stycken olika versioner - Lucid Air, Lucid Air Touring, Lucid Air Grand Touring och Lucid Air Dream Edition. Air är insteget och den kommer att börja på under 80.000 dollar och lanseras 2022. Det är inte annonserat vad den här har för effekt eller hur lång den tar sig på en laddning än. Air Touring som har ännu mer utrustning och 620 hästar lanseras i slutet av 2021 och kostar från 95.000 dollar. Den här gör 0-100 km/h på 3,2 sekunder, klarar kvartsmilen på 11,4 sekunder och toppar 250 km/h. Air Grand Touring är maxad med prylar, bjuder på 800 hästar, kostar från 139.000 dollar och lanseras i mitten av nästa år. Det är denna som har den bästa räckvidden - 83,2 mil. 0-100 km/h går på tre sekunder och toppfarten anges till 270 km/h. Kvartsmilen klaras av på 10,8 sekunder. Air Dream Edition har allt man kan önska sig och kommer bara i en begränsad upplaga. Det är denna som lanseras nästa vår och priset börjar på 169.000 dollar. Det är också denna som får mest effekt - 1080 hästar. 0-100 km/h går på snabba 2,5 sekunder, kvartsmilen tar 9,9 sekunder och toppfarten ligger på 270 km/h. Räckvidden anges till 74,8 mil med 21-tumsfälgar och 80,9 mil med 19-tumsfälgar. Bilen mäter 4,97 meter på längden, 1,93 på bredden och är 1,41 meter hög. Initialt kommer man inte att kunna få den med dragkrok men det kanske kommer i framtiden. Man ska dock kunna smälla på ett räcke på taket om man vill lasta större saker som inte ryms i bilen. Tillverkningen kommer att dra igång i fabriken i Casa Grande i Arizona de närmaste månaderna. De första leveranserna ska äga rum i Nordamerika i början av nästa år. I slutet av 2021 är planen att 20 stycken Lucid Studios och Services Centers ska ha öppnat, även dessa i Nordamerika. Leveranser till Europa och Mellanöstern, exakta priser för dessa marknader och liknande kommer att annonseras vid ett senare tillfälle. Bland de sista bilderna hittar ni teasers på Lucid Motors nästa modell som är en SUV. När den lanseras är dock oklart. Tumnagel
56.3°
0

Keeping Up with the Kardashians lägger ner
Kim, Kendall, Kourtney och resten av familjen säger hejdå

Idag meddelade Kim Kardashian att reality-serien hon och hennes familj har medverkat i de senaste 14 åren nu lägger ner. Under de 14 åren har det gjorts 20 säsonger av Keeping Up with the Kardashians där tittare från hela världen kunna följa vad den berömda familjen pysslat med. Tittarantalet nådde sin topp under säsongsfinalen av säsong 4 som följdes av 4,8 miljoner tittare i USA. Sedan dess har dock tittarsiffrorna fallit och senaste programmet ska ha setts av 810.000 amerikanska tv-tittare. Den sista säsongen av Keeping Up with the Kardashians kommer att börja sändas i början av nästa år. Här ovanför hittas en snabb introduktion till en del av grejerna som familjen bråkar om i serien. Visa det här inlägget på Instagram To our amazing fans - It is with heavy hearts that we’ve made the difficult decision as a family to say goodbye to Keeping Up with the Kardashians. After what will be 14 years, 20 seasons, hundreds of episodes and numerous spin-off shows, we are beyond grateful to all of you who’ve watched us for all of these years – through the good times, the bad times, the happiness, the tears, and the many relationships and children. We’ll forever cherish the wonderful memories and countless people we’ve met along the way. Thank you to the thousands of individuals and businesses that have been a part of this experience and, most importantly, a very special thank you to Ryan Seacrest for believing in us, E! for being our partner, and our production team at Bunim/Murray, who’ve spent countless hours documenting our lives. Our last season will air early next year in 2021. Without Keeping Up with The Kardashians, I wouldn’t be where I am today. I am so incredibly grateful to everyone who has watched and supported me and my family these past 14 incredible years. This show made us who we are and I will be forever in debt to everyone who played a role in shaping our careers and changing our lives forever. With Love and Gratitude, Kim Ett inlägg delat av Kim Kardashian West (@kimkardashian) 8 Sep 2020 kl. 2:34 PDT Tumnagel
67.8°
0

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.5°
0

Nu har Github börjat lagra data i domedagsvalvet
Publik kod ska lagras på Svalbard i tusen år

Förra året meddelade Microsofts kodtjänst Github att man skulle börja lagra publik programmeringskod i det så kallade domedagsvalvet på Svalbard. Nu rapporterar ZDNet att Github börjat med detta då de börjat lagra en första batch av all kod som finns i Githubs moln i valvet. Sammanlagt ska det handla om 21 terabyte av data som lagrats på filmrullar som nu transporterats till Svalbard och som kommer att lagras i domedagsvalvet under en väldigt lång tid. I ett blogginlägg om transporten av datan från USA till Svalbard skriver Github: "The code landed in Longyearbyen, a town of a few thousand people on Svalbard, where our boxes were met by a local logistics company and taken into intermediate secure storage overnight. The next morning, it traveled to the decommissioned coal mine set in the mountain, and then to a chamber deep inside hundreds of meters of permafrost, where the code now resides fulfilling their mission of preserving the world’s open source code for over 1,000 years." Förutom att lagra datan i sitt eget moln och nu alltså även på Svalbard så har även Internet Archive börjar lagra publik kod från Github så att denna sparas inför framtiden. Detta var ett projekt som drog igång tidigare i år och om det skriver Github: "At present, IA is using a two-pronged approach. First, their well-known Wayback Machine is accessing and archiving raw GitHub data as WARCs, or Web ARChive files. As of this writing they have archived some 55TB of data. Second, they have the goal of making entire archived GitHub repositories available via “git clone,” while also keeping repo comments, issues, and other metadata easily accessible on the web. This second initiative is well underway and initial archiving is expected to commence this month." Tumnagel
49.5°
0

Microsoft bakar in xCloud i Xbox Game Pass i september
Endast Ultimate-prenumerationen dock

Microsoft vill att vi ska ha tillgång till ordentliga spelbibliotek var vi än befinner oss via Project xCloud. Och nu har företaget meddelat hur framtiden ser ut för spelstreamingtjänsten. I september kommer xCloud att bakas in i Xbox Game Pass Ultimate utan extra kostnad. Utöver xCloud får fortfarande tillgång till Game Pass till Xbox och PC samt Xbox Live Gold. Månadskostnaden ligger på 135 kronor i månaden, men nya prenumeranter kan testa en månad för 10 kronor. Med xCloud kommer du tillgång till runt 100 titlar du kan streama till din telefon eller surfplatta. Under det pågående betatestet av tjänsten går det att lira titlar som Gears 5, Forza Horizon 4, Hellblade: Senuax27s Sacrifice och Sea of Thieves. Xbox-chefen Phil Spencer skriver detta i ett blogginlägg: "We want every Xbox player to play all the new games from Xbox Game Studios. Thatx27s why Xbox Game Studios titles we release in the next couple of years - like Halo Infinite - will be available and play great on Xbox Series X and Xbox One. We wonx27t force you to upgrade to Xbox Series X at launch to play Xbox exclusives. För övrigt så får ni inte missa att skriva in 23 juli i kalendern. Då kommer Microsoft hålla låda och äntligen visa upp lite spel som är på ingång till Series X. Tumnagel
41.6°
0
2019

Netflix listar nyheterna i november
Lite smått och gott

Snart är oktober slut och november är på ingång med stormsteg. Ny månad betyder givetvis att Netflix uppdaterar utbudet på sin streamingtjänst med nya och gamla titlar. Highlightsen i november är förstås Martin Scorseses The Irishman som släpps 27 november och The King med Timothée Chalamet som släpps 1 november. Ett mer omfattande släppschema hittar ni nedan: Tumnagel
38.0°
0

En av världens äldsta bilar auktioneras ut
Panhard-Levassor Type A2 från 1901

På Bonhams kommande auktion London to Brighton som äger rum den 1 november kommer den här blåa pärlan att klubbas iväg. Det är en Panhard-Levassor Type A2 från 1901 och en av världens äldsta bilar. Endast fem stycken exemplar av denna modell sägs finnas kvar. Just denna har tack vare färgen fått smeknamnet Le Papillon Bleu och den beställdes av racerföraren René de Knyff. Bilen var med i det första London to Brighton-racet 1927 och har därefter ställt upp i inte mindre än 60 stycken olika race. Vad bilen väntas gå för är oklart. Den nuvarande ägaren har haft den i 27 år. Tumnagel
42.6°
0

Uber kickar 350 personer
Har nu sagt upp över 1100 personer på två månader

Uber fortsätter att stöpa om sitt företag för att få lite bättre ekonomi och igår blev det känt att Uber kommer att säga upp ytterligare cirka 350 av sina anställda. Det innebär att ytterligare cirka en procent av företagets arbetsstyrka sägs upp. I augusti sa Uber upp cirka 800 personer som arbetade på deras marknads-, produkt- och utvecklingsdivisioner. De som nu sägs upp arbetare inom Uber Eats, Advanced Technologies Group, rekrytering och i lite andra teams skriver TechCrunch som har tagit del av ett internt mail som Uber skickat ut till sina anställda. I mailet skriver Ubers vd Dara Khosrowshah bland annat: "As you know, over the past few months, our leaders have looked carefully at their teams to ensure our organizations are structured for success for the next few years. This has resulted in difficult but necessary changes to ensure we have the right people in the right roles in the right locations, and that wex27re always holding ourselves accountable to top performance." Uber börsnoterades i maj och under sina två kvartal som börsnoterat företag har Uber gått back över sex miljarder dollar, motsvarande över 61 miljarder svenska kronor. Tumnagel
38.4°
0
Nästa sida