m

VW ska bygga 18.000 laddstolpar i Europa
Och alla bilar ska rulla på samma plattform med samma OS

Volkswagen har hållit hov och där berättade man bland annat att man storsatsar på fabriker för batterier och gör en gigantisk deal med Northvolt. Men man berättade även lite andra intressanta saker. De två nuvarande plattformarna för elektriska bilar kommer att bli en. För fossilbilar har man använt och använder än i dag plattformarna MQB och MLB där MQB är för mindre och mellanstora bilar som Golf, A3, Passat och Tiguan och MLB är för större bilar främst från Audi och Porsche men också bilar som Touareg och Cayenne. Audi e-tron, som inte är en elbil från grunden bygger på MLB. För elbilar har man använt MEB för folkliga bilar som ID.3, ID.4, Enyaq och Q4 e-tron medan PPE-plattformen är för större och lyxigare bilar och där har vi hittills fått se Audi e-tron GT och Porsche Taycan. Nu satsar man istället på en och samma plattform för alla elbilar och den kommer att komma 2024 och heta SSP. Att ha en och samma plattform för så stor bredd av bilar är så klart inte lätt att genomföra, men det har stora fördelar när det gäller utveckling eftersom man kan fokusera all kraft på en sak. Observera att detta endast gäller elbilar, fossilbilarna kommer att fortsätta byggas på MQB och MLB. Nytt är också att Volkswagen kommer att storsatsa på sitt VW.OS och ska anställa 10.000 utvecklare till plattformen. MEB kör operativsystemet i dag och nästa år ska PPE-plattformen kommer med och 2024 är det SSP och VW.OS 2.0 som gäller. Det gemene man kanske inte vet är att väldigt lite av mjukvaran som finns i bilar görs av tillverkarna, när VW.OS 2.0 finns skulle man kunna tro att VW själva gör all mjukvara men då är planen att 60 procent ska vara skapat inhouse. I dag är den siffran 10 procent. Det är här Tesla har en stor fördel där man inte jobbar med att koppla ihop mjukvara från en stor mängd underleverantörer utan helt enkelt gör sin egen grej. Det är en bra sak, och det verkar VW nu ha fattat. Volkswagen berättade även att man kommer att storsatsa inte bara på batteritillverkning utan också på laddstolpar. Till 2025 ska man femdubbla antalet stolpar som deras kunder har tillgång till och då ska det finnas 18.000 laddstolpar i Europa. Ett rejält lyft alltså. Som jämförelse hade Tesla i slutet av förra året drygt 23.000 laddstolpar över hela världen, så det är en rejäl satsning. Tumnagel
50.9°
+
Roger Åberg
0

Seat Tarroco är en snygg Tiguan
Lite mer karaktär

Har du fastnat för en Volkswagen Tiguan, men tycker att den är lite väl trist? Då kan en Seat Tarraco vara något för dig. Det är nämligen Seats syster till Tiguanen men som är några steg snyggare. Grunden är Tiguan på alla sätt och vis, speciellt i rumpan. Volkswagengruppen är duktig på det som ibland kallas för badge engineering, alltså att man tar en bil och sätter på annan logga och på så sätt har skapat en ny bil. Samma bil finns ofta hos VW och Skoda, Seat och ibland är det exakt samma bil och ibland är det faktiskt rätt mycket skillnad i karaktären på dem. Så bland annat med Golf och Cupra Leon som har en hel del saker gemensamt, men som inte alls känns som samma bil. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Polisen visar upp deras Volkswagen Tiguan
Packad med teknik

Här visar Linda från ordningspolisen i Umeå upp polisens Volkswagen Tiguan som är fullproppad med teknik och allt som polisen kan tänkas behöva i sitt arbete. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0
2020

Volkswagen Arteon R och Tiguan R börjar säljas
Kostar från 579.900 respektive 519.900 kronor

Volkswagen har blivit väldigt frikostiga med sitt prestandaepitet R som de nu smackar på flera modeller. Bara i år har tillverkaren rullat ut Arteon och Arteon Shooting Brake R, Tiguan R och Touareg R. Nu börjar Arteon och Tiguan att säljas och därmed får vi reda på prislapparna som är 579.900 kronor för Arteon R, 589.900 kronor för Arteon Shooting Brake R och för Tiguan R får du betala från 519.900 kronor. Gemensamt för alla bilarna är att de under huven har en turbomatad fyra på 2,0 liter (EA888 evo4) som ger 320 hästar och 420 newtonmeter, har sjustegad dubbelkopplingslåda och drivning på alla fyra hjulen. Alla gör 0-100 km/h på 4,9 sekunder och är spärrade till 250 km/h som toppfart. Men, köper du R Performance-paketet höjs detta till 270 km/h istället. Läs alla nyheter om bilarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

Nu går det att beställa Volkswagen Tiguan eHybrid
Kostar från 463.900 kronor

Volkswagen fortsätter att rulla ut laddhybrider. Härnäst på tur är Tiguan eHybrid som nu går att beställa. Bilen blir din från 463.900 kronor (Elegance) och för det för du en crossover som tar sig fem mil på bara el. Under skalet sitter en turbomatad bensinfyra på 1,4 liter som ger 150 hästar. Den är i sin tur parad med en elmotor på 115 hästar. Den sammanlagda effekten anges till 245 hästar och vridet till 400 newtonmeter. Till paketet kopplas en sexstegad dubbelkopplingslåda som driver framhjulen. Känns konceptet igen? Det kan bero på att det är samma grejer som sitter i Seat Tarraco e-Hybrid vi skrev om tidigare idag. Tiguan eHybrid finns även som R-Line och den kostar då från 498.900 kronor. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0

Nu kan du beställa nya Volkswagen Tiguan
Blir din för 289.900 kronor

I början av juli rullade Volkswagen ut en uppdaterad version av modellen Tiguan. Nu kan du beställa bilen men för tillfället finns det bara två stycken motoralternativ att välja mellan. Priset börjar på 289.900 kronor och för den slanten får du 1,5 TSI med turbomatad bensinfyra på 150 hästar. Till den kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda som i sin tur driver på framhjulen. Det andra alternativet som går att beställa är en dieselfyra på 2,0 liter med 150 hästar. Den har också sjustegad dubbelkopplingslåda men driver istället på alla fyra. Kostar från 349.900 kronor. Övriga versioner som kommer till Sverige är dessa: Tiguan 2,0 TDI 200 hk DSG 4MOTION: preliminär säljstart vid månadsskiftet augusti/september, från 374 900 kronor Tiguan eHybrid (laddhybrid) 245 hk: preliminär säljstart i november, pris ej klart Tiguan R 320 hk: preliminär säljstart i november, pris ej klart Tiguan 2,0 TSI 245 hk DSG 4MOTION: preliminär säljstart i november, pris ej klart Tiguan 2,0 TSI 190 hk DSG 4MOTION: preliminär säljstart i januari 2021, pris ej klart Premiären är förlagd till november. Läs mer i pressmeddelandet nedan och bygg din bil på länken. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Volkswagen lyfter Tiguan
Kommer också som laddhybrid och i R-version med 320 hästar

Redan i början av året läckte bilder på ansiktslyftna Tiguan ut men nu är det alltså dags för Volkswagen att dra av täcket officiellt. Den här följer samma spår som övriga modeller i utbudet och även under skalet ser det samma ut. Precis som för nyligen presenterade Arteon kommer även den här i R-version med 320 hästar och för första gången som laddhybrid. Den heter då Tiguan eHybrid men några specifikationer kring den får vi tyvärr inte för tillfället. Förmodligen får den samma saker som sitter i nya Golf och den ska klara runt fem mil på bara el. Man ska även kunna köra i upp till 130 km/h på bara el. Systemeffekten anges här till 245 hästar. Lansering i Sverige sker i november. Förförsäljningen drar igång i sommar och då släpps även priserna. Läs mer om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Första skissen på Volkswagen Tiguan facelift
Modellen har även nått milstolpe

I början av året smygfotades en facelitad Volkswagen Tiguan utan maskering så hur den ska se ut är ingen direkt nyhet. Nu har i alla fall Volkswagen själva börjat teasa bilen och man börjar med den här skissen. Det vi vet nu kring bilen är bland annat att den kommer att erbjudas som laddhybrid. Annat nytt på Tiguan-fronten är att man nått en milstolpe eftersom man tillverkat sex miljoner exemplar. Bara under förra året tillverkades 910.926 stycken. Siffrorna gör bilen till Volkswagens bäst säljande modell och en av Europas bäst säljande suvar. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Tiguan och Arteon kommer också som laddhybrider
Volkswagen har fler modeller med sladd på gång

Volkswagens laddhybrid Passat GTE säljer på bra vilket gör att man kommer att bredda utbudet av laddbara bilar. Du kan även få nya Golf och Touareg med detta alternativ men "snart" kommer även modellerna Tiguan och Arteon att innefattas. 2016 visades laddhybrid-konceptet Tiguan GTE Active men den mynnade aldrig ut i någon produktionsversion. Vad Tiguan och Arteon med sladd kommer att bjuda på under skalet är fortfarande oklart men det är väl inte helt otroligt att de får den redan befintliga GTE-drivlinan. Tiguan lär dock driva på alla fyra. Båda bilarna ska visas upp i slutet av året och vi ska få mer information kring dem senare i vår. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Tayron X - Volkswagens nya coupé-SUV
Speciellt framtagen för Kina

Tyvärr ser det inte ut som att trenden med coupé-suvar kommer att försvinna så det är väl bara att lära sig att leva med dessa. Volkswagen har nu rullat ut sitt bidrag till detta påhitt och man kallar den för Tayron X. Fräsigt namn minst sagt. Vad som inte är lika fräsigt om man är sugen på en sån här är att den endast är för den kinesiska marknaden. Bilen är framtagen tillsammans med företaget FAW som även tillverkar vanliga Tayron som saknar coupé-linjer. Modellen baseras på MQB-plattformen och är lite större än Tiguan men något mindre än Tiguan Allspace. Tumnagel
28.8°
+
Bobby Green
0

Vi har kollat in nya generationen av Volkswagen Golf
Börjar säljas i dag

Golf är Europas mest sålda bil, det säljs faktiskt en var 40:e sekund, så även om det mest pratas om elbilar nu för tiden så är lanseringen av en ny Golf viktig. Speciellt för Volkswagen så klart som inte vill bli av med en storsäljare. Men är den något bra och hur står den sig mot konkurrensen? Svaret är väl ja. Det är fortfarande en rätt ospännande bil och inte speciellt mycket är nytt. Volkswagen tycker så klart annorlunda, det är ju i deras ögon en ny generation, men bilen bygger på samma platta som förra generationen och även om saker och ting är uppdaterade så finns det ingen revolution här. Nu är det väl inte meningen heller, då hade man riskerat att tappa den där förstaplatsen i försäljningen, men samtidigt blir konkurrenterna knappast sämre. Problemet är inte att nya Golf är dålig, för det är den inte, problemet är att det känns som att den kunde ha varit bättre. Kanske har de bästa ingenjörerna på Volkswagen flyttats till iD-avdelningen? Utsidan är sig lik förutom i fronten där det är en ny look som vi även kommer att få se på nya Tiguan. Jag är inget fan av denna look, men smaken är ju som baken som väl är. På insidan är det också uppdaterat och här är det rejält uppdaterat. Tyvärr är det inte bra gjort, det nya systemet är tvärtom fruktansvärt. Den digitala cockpiten och skärmen i mitten må ha hårdvara som ser finfin ut men för att vara ett nytt system 2020 är det här under all kritik. Det är helt enkelt gjort och godkänt i Powerpoint, några UX-designers verkar inte ha följt med på resten av utvecklingsresan. Och det håller inte 2020. Varken unga eller gamla kommer att attraheras av detta. Unga kommer att fnysa åt att det är så ogenomtänkt eftersom de är vana med så långt mycket bättre gränssnitt på andra ställen, gamla kommer att bli tokiga och be säljaren ställa in någon sorts lagom-inställning och sedan aldrig röra den. Som tur är kan man köra Apple CarPlay. Hur som helst så är det säljstart i dag och tre tråkiga alternativ finns, två bensinare på 150 hästar där en är mildhybrid samt en diesel på 115 hästar. Jag har kört båda bensinarna och ingen av dem var speciellt roliga. Senare kommer även en GTE med 245 hästar som kommer att bli riktigt intressant. Frågan är vad den kommer att kosta. Här är nämligen priserna för de motoralternativ som släpps i dag: 1,5 TSI 150 hk, 6-växlad manuell (bensin): från 273 900 kronor 1,5 eTSI 150 hk, 7-växlad DSG (bensin, mildhybrid): från 299 400 kronor 2,0 TDI 115 hk, 6-växlad manuell (diesel): från 274 900 kronor Närmare 300.000 kronor vill alltså Volkwagen har för en ny Golf. Man ursäktar det med att de är välutrustade, med från start finns bland annat tre-zons klimat, digital cockpit och 10,25 tums skärm men det är ändå mycket pengar. Vill du ha en billigare bil utan så mycket utrustning får man vänta in bensinaren på 110 hästar som kommer att kosta 236 900 kronor. Senare kommer så klart också en GTI och en R som sig bör när det handlar om Golf. Tumnagel
34.4°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen Tiguan facelift fångad utan maskering
Har Golf-liknande strålkastare

Volkswagen har en facelift av modellen Tiguan på gång och nu har bilen fångats helt utan maskering, antagligen under en pressbildsfotografering. Som vi kan se, om bilden nu är äkta, får bilen ungefär samma design på sina strålkastare som nya Golf har. Grillen har även ökat i storlek och den liknar den som Touareg har en del. Troligtvis kommer Volkswagen att visa upp uppdateringen på Genève-mässan i mars. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0
2019

Volkswagens kommande ID.4 ska kosta som en Tiguan
Nästa medlem i ID-familjen

Konceptet I.D. CROZZ som visades våren 2017 kommer att mynna ut i modellen ID.4 nästa år. Det blir då en storebror till nyligen presenterade ID.3 och något som i storleksväg kommer att spegla modellen Tiguan. Något annat den kommer att ha gemensamt med denna är priset, för det är nämligen Volkswagens mål - att den ska kosta som en Tiguan. Men då lär det inte handla om instegsversionen av Tiguan utan om någon av de dyrare versionerna. I Sverige kostar den billigaste från 308.700 kronor medan den dyraste från 429.900 kronor. Planen är att visa upp ID.4 i produktionsutförande i februari nästa år. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Volvo sålde bäst förra månaden
Laddbara bilar ökar rejält

Idag presenterade branschorganisationen Bil Sweden siffrorna för förra månadens nyregistreringar på den svenska bilmarknaden. Dessa visar att Volvo tar guld, silver och brons med modellerna V60, V90 och XC60. Totalt registrerades det 5768 stycken Volvo-bilar och av dessa var 2490 stycken V60 eller V60 Cross Country. 1179 stycken V90 reggades in medan siffran för XC60 landade på 1093 stycken. Under april reggades även 441 stycken XC40, 417 stycken V40 och 148 stycken XC90. V60 är på väg att bli den folkbil som vi förutsatte att den skulle bli, det har skett en tydlig förändring där beställningarna av V60 har ökat lika mycket som V90 har minskat. Även om uppgången för V60 är rejäl så minskar Volvo totalt sett på de både modellerna och eftersom V60 är något billigare minskar omsättningen. Även om Volvo alltså minskar lite ser det mörkt ut hos Volkswagen. Golf minskar med 35 procent, Tiguan med 15 procent och Passat med hela 56 procent. Nu var april förra året en supermånad för bilförsäljningen, men VW-folket kan knappast vara nöjda med detta. Att sälja 640 stycken Passat en månad då Volvo säljer 2490 stycken V60 kan knappast ses som en vinst. Visst är V60 helt ny, men Passaten är i alla fall nyligen ansiktslyft. På elsidan ökar det rejält. Andelen laddningsbara ökade med 44 procent av antalet sålda och rena elbilar ökade med 271 procent. Anledningen till det är så klart Tesla Model 3 som nu säljs på riktigt. Förra månaden kvalade man nästan in på topp 3, men den här månaden blev det en 14 plats med 446 sålda bilar. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0
2018

Skoda presenterar Kodiaq RS
Och det kompakta konceptet Vision RS

Skoda drar nu täcket av inte mindre än två stycken RS-bilar som kommer att ställas ut på mässan i Paris. Dels handlar det om suven Kodiaq som nu kommer i ett sportigare utförande och om konceptbilen Vision RS som förhandsvisar ett kommande krutpaket. Kodiaqen beskrivs som den snabbaste sjusitsiga suven runt Ringen och det är också den första suven från tillverkaren som får tilläggsnamnet. I det här fallet innebär det bland annat att det under huven lurar en biffigare maskin och att bilen får ett sportigare utseende. Motorn man har valt att använda är en dubbelturbomatad dieselfyra på 2,0 liter och den ger 245 hästar och 500 newtonmeter. Samma maskin hittas även i Volkswagens modeller Passat och Tiguan. Kodiaq RS ska göra 0-100 km/h på sju sekunder och toppa 220 km/h. Till motorn kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda som ser till att driva alla fyra hjulen. Som standardmonterat finns bland annat adaptivt chassi, sex stycken olika körlägen, progressiv styrning, LED-strålkastare och digitalt instrumentkluster. Stolarna är klädda i Alcantara och det går att få antingen fem eller sju sittplatser. Dynamic Sound Boost är också standard och det är en teknik som fejkar ut häftigare motorljud i högtalarna. Kanske roligare än knattrig diesel men knappast särskilt roligt ändå. Konceptet Vision RS Concept spinner vidare på RS-tankarna och här har man valt att använda sig av en hybriddrivlina. Den består av en bensinmotor på 1,5 liter som ger 150 hästar som kopplats ihop med en elmotor på 75 kW. Den sammanlagda effekten anges till 250 hästar och 0-100 km/h ska gå på 7,1 sekunder. På bara el ska man kunna köra upp till sju mil. En full laddning ska ta 2,5 timmar. Vad konceptbilen kommer att mynna ut i får framtiden avgöra. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Volkswagen visar T-Roc och Tiguan Allspace R-Line
Snabbare look

Volkswagen visar nu upp modellerna T-Roc och Tiguan Allspace med det sportiga tillvalet R-Line. Paketet ger bilarna lite tuffare utseende och för Tiguanens del handlar det om nya 20-tumsfälgar, takvinge, svart runt luftintagen fram och en diffusor bak. På insidan får man dekorinlägg i aluminium, svart tak och en läderklädd ratt. T-Roc får 19-tummare, sportfjädring, svart runt hjulhusen, sidokjolar lackerade i bilens färg och en takvinge. Ungefär samma grejer Tiguan får på insidan hittar vi även här. Priser och tillgänglighet här i Sverige är oklart för tillfället. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Seat Tarraco läcker ut
Läcker?

Tidigare i veckan fick vi en teaserbild på Seats nya stora SUV och i samma veva bekräftat att bilen får namnet Tarraco. Nu har ordentliga bilder på bilen läckt ut och den ser väl ut ungefär som väntat. Bilen har plats för sju och är Seats version av Volkswagen Tiguan Allspace. Motorer hämtas från både den och Skoda Kodiaq. Enligt Autobild kommer priset att ligga på omkring 30.000 euro. Premiär väntas bli på mässan i Genève och försäljningen kommer att dra igång senare i år. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Dessa bilar sålde bäst förra året
Toyota Corolla i topp

Det är nytt år som ni säkert redan har märkt och allt eftersom börjar det trilla in sammanställningar på saker som skedde förra året. En sak som hände 2017 var att det såldes bilar, och nu har man alltså summerat vilka det var som det såldes flest av. Och högst upp med 1.224.990 stycken sålda exemplar är Toyota Corolla. Modellen är nu inne på sin elfte generation och köparna verkar alltså inte ha för avsikt att titta åt något annat håll. Bilen är världens mest sålda genom tiderna med över 45 miljoner exemplar. På andra plats hittar vi Fords F-serie som sålde i 1.076.551 exemplar och på en tredje plats ligger Volkswagen Golf med 952.826 stycken. Honda Civic har tagit ett rejält kliv på listan och hoppar från tionde till fjärde plats med 819.005 sålda bilar. Suven Nissan Qashqai som många säger är den mest populära i världen hamnar på en 20:e plats med 498.853 sålda exemplar. Den modell det gick sämst för procentuellt sett är Hyundai Elantra som tappade 21 procent. Även Toyota Prius backade med 20,9 procent. Hela listan kan beskådas här nedan. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

De här bilarna sålde bäst förra året
Volvo och VW tar de sju översta platserna

Svenskarna gillar bilmärken som börjar på V. När 2017 nu sammanfattas regerar nämligen Volvo och Volkswagen stort - de två har de sju översta placeringarna. Volvo XC60 är etta med 24.090 sålda, upp från 16.266 förra året. Det är en kombination av nya och gamla modellen. Tvåa ligger S/V90 med 22.593 sålda, upp från 4197 förra året. Det här är ju en ny modell och V70 sålde 17.124 bilar förra året så totalen är inte så annorlunda. På tredje plats kommer VW Golf med 20.055 sålda, ner från 22.084. Volvo S/V60 rasade från 16755 till 15116 sålda men lyckades trots det hålla undan från VW Passat som rasade från 15716 till 15057. Sedan hittar vi Volvo V40, VW Tiguan, BMW 5-serie, Toyota Auris och Skoda Octavia. Året som helhet blev ett rekordår, totalt 379.255 stycken bilar såldes. Några andra noteringar: - VW hann sälja hela 447 Arteon - Det såldes fler BMW i8 (30 st) än Audi A8 (29 st) - Volvo sålde 3171 XC90 vilket är rejält mycket, Audi sålde 773 Q7. - Porsche sålde fler Macan (539 st) och Panamera (346 st) än 911 (330 st) Tumnagel
39.0°
+
Roger Åberg
0
2017

Priserna för Volkswagen Tiguan Allspace klara
Blir din för 336 000 kronor

Allspace är tilläggsnamnet på den Volkswagen Tiguan som har plats för sju stycken personer istället för fem som det brukar vara i vanliga fall. Nu är det dags för försäljningen av den att dra igång och därmed har vi fått de svenska priserna. Bilen börjar på 336 000 kronor och för den pengen får man en 2,0 TSI med 180 hästar och en sjustegad DSG-låda. Bilen har en hjulbas som är 10,9 centimeter längre än vanliga Tiguan vilket har gjort att man har kunnat klämma in två extra stolar längst bak. Sju säten är standard, vill man ha fem stycken ligger det på tillvalslistan - dock utan kostnad. Med sju stolar på plats går det in 615 liter i bagaget, detta ökar till 760 liter med fem stolar. Fäller man alla baksäten går det in 1 920 liter. Sex stycken olika motoralternativ (diesel och bensin) erbjuds och det är effekt från 150 till 240 hästar som gäller. Fyrhjulsdrift blir standard här i Sverige. Lansering sker vid månadskiftet november/december. Priserna ser ut som följande: Bensin: 2,0 TSI 180 hk, 7-växlad DSG, 4MOTION: från cirka 336 000 kr 2,0 TSI GT 220 hk, 7-växlad DSG, 4MOTION: från cirka 405 000 kr Diesel: 2,0 TDI 150 hk, 6-växlad manuell, 4MOTION: från ca 336 000 kr 2,0 TDI 150 hk, 7-växlad DSG, 4MOTION: från ca 351 500 kr 2,0 TDI GT 190 hk, 7-växlad DSG, 4MOTION: från ca 375 000 kr 2,0 TDI GTS 240 hk, 7-växlad DSG, 4MOTION: från ca 437 500 kr (GTS-versionen släpps för beställning vid årsskiftet) Under förförsäljningen och fram till lansering erbjuds Dragpaketet utan extra kostnad. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida