LIVE 23:45 Oculus Gaming Showcase
m
2020

Jaguar Land Rover jobbar på skärmar man inte behöver röra
Minskar distraktionen

Cambridge University och Jaguar Land Rover jobbar på att ta fram skärmar man inte behöver röra. Tekniken att känna av att handen är i närheten av skärmen finns redan i dag i bland annat Volkswagens bilar, men nu har man alltså utvecklat detta och skapat en teknik som i princip gissar vad du vill trycka på. Om detta fungerar så kommer det förhoppningsvis att göra att tryckandet på skärmen i bilen kräver mindre exakthet och därmed mindre uppmärksamhet, så att man kan kolla på trafiken istället. Systemet ska också vara bättre än de "vifta i luften"-gränssnitt som finns i vissa bilar i dag, i alla fall enligt Dr Bashar Ahmad på Cambridge. “Our technology has numerous advantages over more basic mid-air interaction techniques or conventional gesture recognition, because it supports intuitive interactions with legacy interface designs and doesn’t require any learning on the part of the user. It fundamentally relies on the system to predict what the user intends and can be incorporated into both new and existing touchscreens and other interactive display technologies.” Tekniken ska också kunna användas på andra typer av skärmar som många kladdar på och på så sätt minska risken för smittspridning. Tumnagel
37.5°
+
Roger Åberg
0

Honda går tillbaka till rattar och fysiska knappar
Pekskärmarna distraherar för mycket

Nya bilar är idag i stort sett som stora mobiltelefoner. Skärmarna på insidan har ökat i storlek och de fysiska knapparna har ersatts av touch, gester och röststyrning. Men alla gillar inte utvecklingen, och eftersom kunder hos Honda har klagat på att allt pekande stör väljer tillverkaren nu att ta ett steg bakåt och återinföra de klassiska ratt-reglagen och knapparna vi alla minns. I den senaste upplagan av modellen Jazz styrs nu inställningarna för värmen och AC:n av rattar och tryck-knappar istället. Meny-upplägget i pekskärmen har även gjorts enklare och det ska nu gå betydligt snabbare att hitta till de mest använda funktionerna. Projektledaren för bilen, Takeki Tanaka, säger följande: "The reason is quite simple - we wanted to minimise driver disruption for operation, in particular, for the heater and air conditioning. We changed it from touchscreen to dial operation, as we received customer feedback that it was difficult to operate intuitively. You had to look at the screen to change the heater seating, therefore, we changed it so one can operate it without looking, giving more confidence while driving." Tumnagel
64.4°
+
Bobby Green
0
2019

Tesla stryper Autopilot-funktioner i Europa
För att möta lokala lagar och regler

Tesla har börjat skicka ut en mjukvaru-uppdatering till bilar i Europa som begränsar Autopilot-systemet en del. Anledningen är lokala regler och lagar som måste följas eftersom funktionerna inte får användas på samma vis överallt. Exempelvis påverkas Summon-funktionen där man kan köra bilen med sin telefon när man inte sitter i den. Efter uppdateringen måste man stå inom sex meter från bilen för att det hela ska fungera, tidigare fanns ingen sån restriktion. Även Auto-Lane Changing-funktionen ändras. Om man använder denna och det går mer än fem sekunder kommer bilen att avbryta filbytet och automatiskt återvända till filen den var i. Vidare kommer en påminnelse om att hålla händerna på ratten nu att ljuda var 15:e sekund, detta händer dock bara om ratten inte känner av att den har någon hand på sig. Uppdateringen ska redan ha rullat ut till Model 3-ägare och ska nu även vara på väg till Model S och Model X. Ni som kör omkring i en Cybertruck eller Roadster drabbas alltså inte, än. Under "Läs mer" kan ni läsa mailet Tesla ska ha skickat ut. Tumnagel
31.5°
+
Bobby Green
0

BMW iNext får en jättestor skärm på instrumentpanelen
En kurvad sådan

BMW:s nya eldrivna modell iNext är inte här förrän 2021 men redan nu får vi en liten smygtitt på vad som kommer att finnas på insidan. Konceptet har tidigare visat två stycken skärmar men dessa har slopats till förmån för en stor kurvad sak istället. Via denna pekskärm kommer man att kunna sköta infotainment-systemet, klimatanläggningen och mycket annat. Skärmen är placerad på en tunn hållare i magnesium och när man sitter i bilen ska det nästan se ut som om den svävar ovanför instrumentpanelen. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0
2018

Yale börjar göra smarta lås tillsammans med August
Assa Abloys låsföretag börjar samarbeta

Assa Abloys låsföretag Yale och det nyligen uppköpta smarta lås-företaget August har inlett ett samarbete vilket resulterat i något man kallar för "Assure Locks - Connected by August". Det handlar om Yales Assure-lås som försetts med August smarta hemmet-teknik vilket gör låsen "smarta". Det innebär att man kan öppna och låsa dem med mobilen samt även hålla koll på låsets status via August mobilapp. Låsen går att styra via nätet så användaren behöver inte vara i närheten av låset om den vill låsa eller låsa upp låset. Yale släpper även en modul som man kallar för "Connected by August Kit" med vilken man göra redan installerade Yale-lås smarta med August teknik. De båda Connected by August-låsen Assure Lock SL och Assure Lock Touchscreen kommer att kosta cirka 300 dollar respektive 280 dollar. Ett Connected by August Kit kommer att kosta 130 dollar. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida