m

Toyota presenterar Aygo X prologue
En ny riktning för småbilsklassen

Toyota känner att småbilsklassen behöver ruckas om lite och presenterar därför konceptet Aygo X prologue som man tidigare smygvisat lite av. Den har är framtagen av Toyotas europeiska designavdelning ED2 och visar en ny vision för A-segmentet. Det här är alltså inte den kommande elbilen från Toyota som vi skrev om igår utan snarare en förhandstitt på hur nästa Aygo kan tänkas bli. Bilen har hög markfrigång, skärmbreddare och 19-tummare i hjulhusen. Toyota vill kanske skapa en slags mini-crossover men även om vi inte får veta några specifikationer tvivlar jag på om denna driver på alla fyra. När nya Aygo presenteras är oklart för tillfället. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
2020
2019

Transition-One gör fossildrivna bilar eldrivna
Gör din bil lite miljövänligare för 90.000 kronor

Nyhetsbyrån Bloomberg har gjort ett reportage om det franska startup-företaget Transition-One vars affärsidé är att bygga om äldre dieseldrivna bilar så att dessa istället går att köra på elektricitet. Företaget uppger att man kan bygga om de flesta av de mest populära bilarna som sålts i Europa de senaste tio åren. Bland modellerna som nämns hittas bland andra Citroen C1, Peugeot 107, Fiat 500, Toyota Aygo, Twingo II samt Volkswagen Polo. Bilen som syns på bilden ovan är en Renault Twingo från 2009 där man bytt ut bränsletanken mot batterier från Tesla som ger bilen en räckvidd på 180 kilometer på en batteriladdning. Det kommer att kosta 8500 euro, motsvarande cirka 90.000 kronor, att bygga om sin bensin- eller dieselbil till den eldriven bil. I Frankrike subventioneras ombyggnationen av staten och därför blir kostnaden där bara 5000 euro, motsvarande lite mer än 53.000 svenska kronor. Huruvida det är vettigt att lägga nästan 100.000 kronor på att bygga om en tio år gammal bil så att denna fixa eldrift är antagligen något ni kan diskutera i kommentarerna. Jag har själv inte riktigt tagit ställning till det och inväntar klokheter från er. Tumnagel
49.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Toyota lyfter lilla Aygo
Krysset tonas ned

Toyota kommer bland annat att ta med sig en faceliftad version av modellen Aygo till mässan i Genève och nu får vi bilder som visar hur den ser ut. Kryssformen i fronten är något mildare samtidigt som strålkastarna har fått DRL-slingor i sig. Under strålkastarna sitter fejkade luftintag för att ge bilen ett sportigare utseende. Bakljusen har också gjorts om och de har numera en ljusslinga alá Prius som löper längs med hela lampan. Under huven har man bland annat begåvat den trecylindriga bensinmotorn på 1,0 liter med nytt insprutningssystem och högre kompression. Den ger nu 72 hästar jämfört med tidigare 69. Vridet sjunker dock från 95 till 93 newtonmeter. Motorn är Euro 6.2-certifierad. 0-100 km/h ska gå på 13,8 sekunder och förbrukningen enligt NEDC-körcykeln anges till 0,39 liter per mil med ett utsläpp på 90 gram koldioxid per kilometer. Väljer man Eco-versionen sjunker denna siffra till 86 gram. På säkerhetssidan finns bland annat kollisionsvarnare och autobroms. När bilen börjar säljas och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2015

Toyota sätter väderpresentatörer på plats
Utmanar deras väderleksrapporter

Prognoser brukar ibland vara lite luriga och det känns som att väderpresentatörerna ofta har lika mycket rätt som de har fel. För att promota sin nya bil Aygo med en gigantisk sollucka på taket bestämde sig Toyota för att sätta tre kända europeiska väderpresentatörer på plats. Paulo Corozzan, Tatiana Silva Och Roberto Brasero fick varsin Toyota Aygo som de skulle använda för att köra till och från jobbet med. Grejen med bilarna var att takluckan var kopplad till deras väderprognoser. Om de dagen innan sagt att det skulle bli sol så skulle takluckan vara öppen under hela resans gång. Och om de sa att det skulle regna så skulle takluckan hållas stängd. Som sagt så beter sig vädret lite hur som helst och resultatet av denna månad ser ni ovan. Tumnagel
52.7°
+
André Stray
0
2014

Nya Toyota Aygo läcker ut
Läcker?

Nu i veckan drar äntligen årets upplaga av bilmässan i Genève igång och där kommer Toyota bland annat att visa upp helt nya Aygo som är syskon med nyligen presenterade Peugeot 108 och Citroën C1. Toyotan är den som sticker ut mest och här är det både annan front och bakdel som gäller. Motormässigt är det samma spisar som i fransmännen, vilket innebär en trecylindrig bensinare på 1.0 liter som ger 68 hästar och en större på 1.2 som ger 82 hästar. Motorena kopplas till en femväxlad manuell låda eller en automatlåda. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Toyota teasar nästa Aygo
Snart är det dags

Peugeot 107, Citroën C1 och Toyota Aygo är alla stöpta i samma form. Peugeot har redan visat upp sin efterträdare 108 och snart är det även dags för de andra två, och här har vi en första teaser för Toyotas modell. Toyota kallar bilens designspråk för "J-Playful" och säger att den här ska bli en riktigt rolig bil. Om det stämmer återstår bara att se. Nya Aygo visas upp på bilmässan i Genève nästa månad. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
2012

Litet lyft för Peugeots minsting 107
Andra lyftet på kort tid

Peugeot lanserade modellen 107 2006 och nu är det dags att fräscha upp modellen lite, för andra gången. Bilen uppdaterades nämligen så sent som 2009. Men vad är nytt? Inte helt enkelt att se. Den skarpsynte ser att Peugeot har piffat lite i fronten men en modifiering av grillen och loggan samt strålkastarna. Bakljusen har blivit lite mörkare och ett nytt lackalternativ kallat "Plum" har tillkommit. Under huven ser det likadant ut som tidigare, med en bensinmotor på 1.0 liter kopplad till antingen en manuell eller automatisk växellåda. Bilen släpper ut 99 gram med manuell låda och klassas alltså som miljöbil, även med automatlådan. 107 är även ett syskon till Toyota Aygo och Citroën C1 för er som inte visste det och 2013 är det dags för helt nya modeller i denna serie från de tre tillverkarna. Även det japanska och franska syskonet har genomgått en liten facelift. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0
2010

Gaspedalsproblemet större än väntat
Ford och PSA också drabbade

Det har varit svårt att missa allt snack som pågått kring Toyotas problem med att gaspedalen fastnade i golvmattorna. Problemet har tvingat Toyota att återkalla mängder av bilar, men nu visar det sig att även Ford, Citroën och Peugeot är drabbade. Toyota har återkallat cirka åtta miljoner bilar i USA, och runt 1,8 miljoner bilar i Europa. Då PSA (Peugeot och Citroën) tillverkar sina nästan identiska modeller 107 och C1 i samma fabrik som Toyota Aygo, kan de nu tvingas återkalla uppemot 100 000 bilar. Ford uppges också vara drabbade, och det sägs att de har stoppat produktionen av den kinesiska varianten av Transit. Det finns misstankar om att det är just gaspedalproblemet som legat bakom 19 stycken dödsolyckor under de senaste 10 åren, bilarna som varit inblandade har alla varit Toyota. Toyota Motor Europe kommer att återkalla åtta stycken modeller i Sverige. Följ länken för att se vilka modeller som är berörda. Tumnagel
35.8°
+
Bobby Green
0
2009
2008

Toyota Aygo förnyas
En liten facelift

Först presenterades uppdaterade Citroën C1, sen kom Peugeot 107 och här är också Toyota Aygo i uppdaterad kostym. Men det handlar inte om några drastiska förändringar. Toyota har nämligen nöjt sig med att montera tre kromringar i bakljusen samt förändra luftintagen fram - thats it! "Toyota Optimal Drive" är en annan nyhet som ska vara någon form av samlingsnamn för bränslesparande teknik men vad det egentligen innebär får vi reda på först när 2009-års Aygo presenteras i början av december. Tumnagel
37.2°
+
Erik Svensson
0

BMW, Subaru och Toyotas ägare nöjdast
Årets enkät klar

Motormännen gör varje år en undersökning hos nybilsköpare hur nöjda de är med sitt köp och nu är årets undersökning klar och vinnaren är BMW. Med en förstaplats till 5-serien och en tredjeplats till 3-serien lär man vara nöjda på BMW i dag. Glada i dag är nog också Subaru som kommer tvåa med sin Legacy och Toyota som kniper fjärdeplatsen med Avensis och femteplatsen med Yaris. För Volvo är det inte lika roligt. Bara C30, S60 och S80 kommer över medelbetyget, S40, V70 och V50 hamnar riktigt långt, långt ner på listan. Även Saab lyckas hamna under medelbetyget. Hyundai och Kia anses traditionellt som budgetmärken men de placerar sig alla över medel. Hela listan efter hoppet. Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0

17 500 kronor
Men bilen på bilden är extrautrustad

Nu är den här, den indiska folkvagnen Tatu Nano. 17 500 kronor kostar den och den är ful, redigt ful. Men 17 500 kronor är ju trots allt bara 17 500 kronor. Tre versioner kommer att finnas, standard (den röda), deluxe och luxery (den gula), även om jag inte hittar deluxe i deras konfigurator. Standardmodellen är verkligen fattig, ratten har bara två ekrar till exempel. Lyx-versionen är lite bättre utrustad med lackade kofångare, bättre lampor, dimljus, centrallås, elhissar, AC, tvåfärgad interör, ratt med tre ekrar och säten med stoppning. Men då kostar den så klart inte 17 500 längre. Vill man lyxa till det ännu mer så finns det dekaler och aluminiumfälgar att lyxa till det med. tata.com Men även om vi fnyser och fnissar åt bilar som denna i vårt land där vi helst kör runt i Volvo V70 så är det en tydlig trend att bygga små och billiga bilar. Som tur är har stora tillverkare börjat se billig som en utmaning istället för att bara plocka bort viktiga saker som säkerhet. Toyota Aygo (med syskon) var kanske den första bilen där man faktiskt lagt ner pengar på att skapa en billig bil. Flera detaljer finns bara för att göra bilen billigare att tillverka, som bakluckan eller det faktum att bagagerumsskyddet bara har ett snöre att hänga sig i. Citroëns C-cactus (som Aftonbladet har provkört) har fortsatt på samma spår och kommit långt i jakten att ta bort delar. Borta är till exempel instrumentbrädan eftersom den bara är till för att gömma dåligt designa saker. Och då behöver man ingen airbag för passageraren. Och så vidare. Resultatet är inte bara en billigare bil att tillverka utan även en lättare bil att framföra. Och lätt betyder mindre bensin eller diesel för att komma framåt. Och möjlighet till roliga lösningar och mer spännande formgivning. Det ser ljust ut för framtiden helt enkelt. Eller vad tycker ni? Tumnagel
36.9°
+
Roger Åberg
0
2007

Diesel-andelen över 40%
I alla fall i november

Av nybilsregistreringarna i november var hela 41.9% diesel-bilar - en ökning från 26.3% från förra året. Topplistan för i år ser ut så här (förra årets siffror inom parantes): Volvo V70 (gamla) - 8 889 st (10 329 st) VW Passat - 5 439 st (2 996 st) Volvo V70 - (nya) 4 332 st (0 st) Volvo V50 - 4 062 st (2 768 st) Saab 9-3 - 2 799 st (2 175 st) Audi A4 - 2 684 st (1 443 st) BMW 5-Serie - 2 336 st (1 591 st) Peugeot 307 - 2 183 st (1 018 st) Skoda Octavia - 2 005 st (1 155 st) Volvo XC70 (nya) - 1 929 st (0 st) På sätt och vis så har alltså Volvo V70 förstaplatsen med 15 150 sålda dieselbilar. Andelen miljöbilar fortsätter också att öka, från 14.3% till 22.5%. Top 5 miljöbilar som registrerats i år är Saab 9-5 BioPower, Ford Focus Flexifuel, Saab 9-3 BioPower ,Volvo V50 Flexifuel och Toyota Aygo. Undra hur många av dessa som körs på annat än bensin... Tumnagel
37.1°
+
Roger Åberg
0

Toyota Aygo får antisladdsystem som standard
Toyota tar till sig kritiken

Toyotas minsting Aygo har fått klara sig utan antisladdsystem fram till nu. Nu meddelar Toyota att man har tagit kritiken på allvar och inför nu antisladdsystem, antingen som standard eller tillval, på alla versioner av Aygo. På den svenska marknaden kommer systemet att vara standard på alla bilar. Systemet kommer att vara standard på alla bilar tillverkade från och med mars. Hur detta kommer påverka priset är ännu inte klart. Inte heller om samma sak gäller syskonen Peugeot 107 och Citroën C1. Tumnagel
37.5°
+
James Hunt
0
2006
2005

Toyota Aygo med DJ-anläggning

Toyota har gjort en DJ-version av sin nya småbil Aygo. Den har två Technicsspelare, mixerbord och en hel del högtalare.Detta är en så länge bara en prototyp men jag misstänker att man hade dominerat hårt om man kunde glida omkring i den här i sommar.www.di.se/Avdelningar/Artikel.aspx Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0