m

På sladd med Toyota GR Yaris
Hej vad det går!

Att Toyota GR Yaris verkar vara en kul bil att busa runt med får vi ytterligare bevis på i den här videon där den körs hårt på en avstängd väg. Bonusklipp nedan som visar Toyota-reklam i Australien som förbjöds eftersom den uppmanade till osäker körning. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0
2020

Toyota GR Yaris busar i snön
Ser kul ut!

Snö och en fyrhjulsdriven bil är ju en kul kombo. Och eftersom Toyota GR Yaris driver på alla fyra hjul ska den såklart ut i snön och busa, vilket vi får ta del av här. De otroligt dåliga fejkade motorljudet som strömmar ur bilens högtalare ingår. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Toyota GR Yaris på Ringen
Kvick rackare

Här får vi hänga med en Toyota GR Yaris när den kör det kortare varvet på Nürburgrings nordslinga. Tiden blev 7 minuter och 56 sekunder vilket gör att bilen är lika kvick som Corvette C5 Z06 och Porsche 996 Turbo, och faktiskt snabbare än BMW M2 innan facelift. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Jonny provkör Toyota GR Yaris
Bra grepp, grym styrning och kanonmotor

GR Yaris är Toyotas svar på andra tillverkares små "hot hatchs" men där de flesta sådana bara driver på framhjulen har Toyotan ett ess i rockärmen eftersom den är fyrhjulsdriven. Under huven sitter en turbomatad trea på 1,6 liter som ger hela 261 hästar och 360 newtonmeter i vrid. Jonny från The Late Brake Show har fått provköra ett exemplar utrustat med Circuit Pack som ger dig smidda 18-tummare, vassare fjädring och en Torsen-diff på fram- och bakaxeln. Bonusklipp nedan. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Så är Toyota GR Yaris på bana
Första presskörningarna i Japan är genomförda

I början av året rullade Toyota ut den hårigaste versionen av Yaris hittills - GR Yaris. Den bjuder på en turbomatad trea på 1,6 liter som ger 260 hästar, fyrhjulsdrift, sexpetad manuell växellåda och ett uppkäftigare utseende. En plats den lär trivas på är banan och där har nu japanska motorjournalister fått testa bilen vilket såg ut så här. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Idag kan du reservera en Toyota GR Yaris
Från klockan 10:00

Idag klockan 10:00 öppnar Toyota möjligheten att reservera den nya busbilen GR Yaris. Priset börjar på 394.900 kronor och visst kan det kännas saftigt för en Yaris men du får också en mycket speciell bil med turbomatad trecylindrig maskin på 1,6 liter som ger hela 261 hästkrafter och 360 newtonmeter i vrid. Den skickar kraften vidare till alla fyra hjulen och systemet kan fördela upp till hundra procent av drivningen till fram- eller bakaxeln beroende på vilket körläge du har valt. Standard är 60:40 mellan fram och bak medan Sport-läget ger dig 30:70 istället. Väljer du Track är det 50:50 som gäller. 0-100 km/h går på 5,5 sekunder och toppfarten är begränsad till 230 km/h. Bilen har kolfibertak, sportstolar i läder och Alcantara och eluppvärmd ratt. Väljer du Circuit Pack-versionen som istället kostar 416.900 kronor får du dessutom smidda 18-tumsfälgar, diffbroms fram och bak, racinganpassade stötdämpare och ett stabiliseringsstag mellan fjäderbenstornen. För att reservera en GR Yaris måste man vara registrerad på MinToyota. Där väljer du version, färg och vilken återförsäljare som ska leverera bilen. Antalet exemplar är begränsat och de första kunderna ska få sina bilar i januari 2021. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Toyota presenterar GR Yaris
Rallybil för gatan

Efter en hel del teasers presenterar Toyota nu GR Yaris. Det är en upphottad version av vanliga Yaris som bjuder på stark motor, fyrhjulsdrift och rally-känsla. Under motorhuven sitter en trecylindrig turbomaskin på 1,6 liter som ger 261 hästar och 360 newtonmeter. Till den kopplas en sexpetad manuell låda som ser till att skicka vidare kraften till alla fyra hjulen. Tack var bilens låga vikt på 1280 kilo kan man ta sig från 0-100 km/h på 5,5 sekunder och nå en begränsad toppfart på 230 km/h. Taket är i kolfiber medan motorhuven, dörrarna och bakluckan är i aluminium. Bromsskivorna mäter 356 millimeter och greppas av fyrkolvsok. Bilen bygger på en helt ny plattform och har ny hjulupphängning. Fyrhjulsdriften kan skicka all kraft till framhjulen eller allt till bakhjulen om det behövs, standardläget är 60 procent drivning fram, 40 bak. Väljer man Sport-läget blir dessa siffror istället 30:70. Track ger dig 50:50. Väljer man tillvalet Circuit Pack får man två Torsen-diffar som även hanterar kraftfördelningen mellan höger och vänster sida, ännu vassare hjulupphängning och smidda 18-tumsfälgar med Michelin Pilot Sport 4s-däck i dimensionen 225/40. Bilen har premiär på Tokyo Auto Salon idag och börjar säljas i Sverige till hösten. Vad man får betala framgår tyvärr inte just nu. Tumnagel
50.5°
+
Bobby Green
0
2019
2018
2017
2016
2014
2013
2012
2011
2010
Nästa sida