m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

Ryan Tuercks Toyota Supra får en Judd-V10:a
Everyone liked that

Vi har tidigare skrivit om drifting-proffset Ryan Tuerck och hans Toyota GT86 som fått Ferrari 458-motor under huven. Fräsigt bygge helt klart, men hans nya bil är garanterat coolare. Det är den senaste generationen av Toyota Supra och den är just nu i full färd med att få en Judd-V10:a monterad i sig, en GV4 V10 närmare bestämt. För er som inte vet så är detta en maskin hämtad från LMP1 och Formel 1. Den är på 4,0 liter och ger 750 hästar utan överladdning. Varvstoppet ligger på 11.000 varv. Det första avsnittet av 14 kring bygget släpptes igår och det kan du ser här nedan. På plats två finns ett bonusklipp ni inte vill missa. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Bygg små Toyota GT86 i papper
En har Ove "Påven" Anderssons färger

Om du känner för att pyssla lite kommer Toyota här med undsättningen. De har tagit fram PDF-mallar som du kan skriva ut och sedan bygga ihop till små GT86-kopior. Bilarna har olika teman och ett är färgerna den svenske rallyföraren Ove "Påven" Andersson hade på sin Celica 1600GT. Du hittar alla PDF:erna på länken nedan. Skulle du snickra ihop en bil får du gärna dela med dig av en bild på den här i kommentarerna. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Toyota GT86 med drivlina från Nissan Leaf
Intressant hemmabygge

Om en bilmodell man gillar inte erbjuds som elbil kan man ju alltid fixa till det själv. Det är precis vad Philip Schuster har gjort här eftersom han har stoppat ned drivlinan från en Nissan Leaf i sin Toyota GT86. Elmotorn ger 190 hästar och 400 newtonmeter i vrid. I klippen ovan och nedan förklarar Philip hur han har gjort. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
2019

Det kommer en ny generation av Subaru BRZ
Och av Toyota GT86

Det har gått ett par rykten om att Toyota skulle lägga ner modellen GT86 och att det också skulle leda till att systerbilen Subaru BRZ också skulle försvinna. Toyota har ju nya Supra nu och även om GT86:an är mildare kanske den inte skulle behövas i utbudet. Men nu står det klart att ryktena inte stämde och att det kommer att släppas nya generationer av bägge modellerna. När bilarna kan tänkas dyka upp är oklart för tillfället, men det har tidigare snackats om någon gång 2021. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0
2017

Tuerck sladdar med sin Ferrari-motoriserade Toyota GT86
Pussades lite med en bergskant

Ryan Tuercks nyaste leksak är en Toyota GT86 där man stoppat ned motorn från en Ferrari 458 Italia under huven. Det gör bland annat att det blir hyfsad snurr på bakhjulen när man trampar på gasen, men även att bilen låter helt galet. Nyligen var man ute och filmade lite bus med kärran och det tog inte mer än några minuter innan man hade kraschat. Men skam den som ger sig, lite snabbmeck och grejerna var redo att piskas igen. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0
2016

Ryan Tuercks nya busbil har Ferrari-hjärta
Verkar pigg

Drift- och leksnubben Ryan Tuercks senaste projekt är en Toyota GT86 som fått motorn utbytt mot en sådan som sitter i Ferrari 458 Italia. Helt plötsligt har alltså motorn fått hitta till fronten på en bil och som vi kan se är det en tight fit det handlar om. I fredags kickade de igång snurran för första gången, och i helgen hann de med att filma klippet här ovan. Bilen kommer att stå utställd på SEMA-show i Las Vegas som öppnar i dag. Bonusklipp nedan. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Toyota visar GT86 som Shooting Brake
En lite mer praktisk sportbil

Toyota i Australien presenterar nu ett spännande koncept baserat på den lilla sportbilen GT86. De har nämligen byggt en Shooting Brake av den vilket gör att man får ett mer kombiliknande utseende och en lite mer praktisk bil. Under skalet är det oförändrat vilket innebär att drivningen framåt sker via en boxerfyra med 200 hästar som skickar kraften till bakhjulen. Bilen finns för tillfället endast i ett exemplar och är endast ett bygge som visar vad man kan göra, att den här sätts i produktion är nog tyvärr osannolikt. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Toyota ger GT86 ett litet lyft
Och 5 extra hästar

Det är nog många som hade önskat att Toyota presenterade en GT86 med lite mer knuff i maskineriet men när tillverkaren nu visar upp en liten facelift handlar det tyvärr mer om utseende. Det man får är uppfräschade strålkastare med LED-teknik, ett annat kjolpaket med bland annat större luftintag fram, nya baklampor och en interiör som ska ha tagit ett kliv upp i kvalitet. Motorn är samma 2-liters boxerfyra som driver bakhjulen. På något vis har man lockat fram så lite som 5 extra hästar och 5 Newtonmeter i vrid till så nu säger siffrorna istället 205 hästar och 211 Newtonmeter. Den sexpetade manuella lådan har även fått tätare steg mellan växlarna. Utöver det har man filat lite på fjädring och dämpare för att få till en lite sportigare framtoning. Premiär blir det på New York Auto Show nästa vecka. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0
2015
2014

Toyota GT86 med kompressor och 400 hästar
Monstaka gör rolig bil roligare

Jag har bara kört Subaru BRZ men eftersom det är exakt samma bil som Toyota GT86 vågar jag säga att jag vet hur även den bilen känns. 200 hästar och bakhjulsdrift gör dessa modeller riktigt roliga att köra, men de går ju som vi vet alltid att göra roligare. Franska Monstaka har hängt på en kompressor samt lite annat godis på motorn och därmed dubblat effekten, och resultatet ser riktigt skoj ut. Kitet kostar 7 000 euro. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

Nytt rekord i längst sladd
Nästan 15 mil

Tysken Harald Müller har bakom ratten till en Toyota GT86 satt nytt världsrekord i längst sladd. I 2 timmar och 25 minuter sladdade han vilket resulterade i körsträckan 89.55 miles (144.1 kilometer). Tumnagel
14.0°
+
Bobby Green
0

Två stycken Toyota GT86 med två olika karaktärer
TRD vs tuningfirma

Toyota GT86 är en rolig sportbil men den skulle behöva lite mer knuff under huven. Toyota själva erbjuder en version med tilläggsnamnet TRD (Toyota Racing Development) där du får en fetare kjolpaket, större hjul och bromsar och ett ljudligare avgassystem - men bibehållen effekt. HKS däremot kan mot en summa hänga i en kompressor i bilen, något som lyfter effekten med omkring 70 hästar. Då börjar det hända grejer. Här testas de två nämnda versionerna mot varandra. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

100 bilar från Forza Horizon 2
Vroom vroom

Microsoft avslöjade i dag de 100 första bilarna som kommer kommer kunna köra i kommande Forza Horizon 2. Spelet kommer ha mer än 200 bilar när det väl släpps med övriga utbudet kommer offentliggöras vid ett senare tillfälle. Forza Horizon 2 släpps den 30 september och en en lista på dessa 100 bilar kan hittas efter hoppet. Tumnagel
41.3°
+
Frode Wikesjö
0

Cosworth trimmar din Toyota GT86 och Subaru BRZ
Upp till 380 hästar

För den som inte orkar vänta på att Toyota och Subaru ska skicka ut vassare versioner på sina sportbilar GT86 och BRZ finns det ju alltid trim att tillgå. Du köper oftast separata delar och det kan bli lite meckigt att få allt att lira ihop. Nu presenterar dock Cosworth kompletta paket till bilarna och de finns i tre olika steg beroende på hur tjock din plånbok är. Stage 1 ger dig 230 hästar, Stage 2 325 hästar och Stage 3 hela 380 hästar. Ett komplett steg 1-paket går loss på 3 800 pund men vad de andra stegen som släpps nu efter sommaren kommer att innehålla och kosta framgår tyvärr inte. Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0

Porsche Cayman, Alfa Romeo 4C och Toyota GT86
Autocar testar vilken som är bäst

Autocar har nyligen ställt tre stycken små sportvagnar mot varandra - Porsche Cayman, Alfa Romeo 4C och Toyota GT86. De två förstnämnda är ungefär lika dyra medan Toyotan är rätt överkomlig. Får man så mycket mer om man betalar ett högre pis eller räcker den billigaste? Steve Sutcliffe utvärderar. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0
2013

Världens snabbaste drift
På sniskan i 217.9 km/h

Man kan sätta världsrekord i allt, som att sladda fort till exempel. Det har nyligen Kuba Przygonski gjort då han bakom ratten på en 1 000 hästar stark Toyota GT86 driftade i 217.9 km/h, vilket är ett nytt världsrekord. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Fredric Aasbø är bäst på att drifta
Vann årets Gatebil World Powerslide Champion

Det norska bileventet Gatebil utser varje år en vinnare i den fetaste sladden, eller breisladd som de kallar den. Priset, Gatebil World Powerslide Champion, gick i år till Fredric Aasbø som på ett mycket vackert sätt framförde sin ombyggda Toyota GT86 med ständigt brinnande bakhjul. Här nedan finns ett klipp från tidigare i år om hur det ser ut från insidan av bilen. Tumnagel
48.5°
+
Bobby Green
0

Denna Toyota GT86 går på ammoniak
Byggd av däcktillverkaren Marangoni

I Genève visas det inte bara upp nya bilar utan även specialversioner av redan presenterade åk. Ett av dessa var den här GT86:an från den italienska däcktillverkaren Marangoni. GT86-R Eco Explorer som de kallar den, går på ammoniak. Förutom att vara kittad med ett nytt kjolpaket och stora fälgar klädda med Marangonis illröda M-Power EvoRed-däck har företaget alltså även pillat lite under huven. Ett Bigas International NH3-system har monterats, och det är detta som gör att man alltså kan köra bilen på ren ammoniak. "One litre of ammonia costs just 20 cents, and the 30 liters that the Toyota GT86-R tank can hold are enough to travel around 180 km. At engine speeds up to 2,800 rpm, the car can be fuelled on ammonia alone, then switching to direct injection and petrol at higher engine loads. Consequently, for city driving the car can almost completely run on ammonia. Due to the high energy output of ammonia the original and exciting performance potential of the GT 86 is maintained." I mina ögon är det här ett bra, och ganska så smart sätt, att marknadsföra något så tråkigt som däck. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0
2012

Jeremy Clarkson testar Toyota GT86
Tydligen en av de bästa bilarna han har testat på länge

Jeremy Clarkson i en liten sportbil med en inte alltför kraftfull motor? Det låter inte som en kombo som rimmar riktigt i hans värld, men faktum är att Toyota GT86 faktiskt imponerar på gubben. Se själva. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0

Söt liten Toyota GT86
Photoshop i verkligheten

Ni har säkerligen sett förminskade bilar gjorda i Photoshop ett antal gånger. Oftast rätt roliga och det är lite tråkigt att de bara finns i digital form. Toyotas racingpartner Gazoo bestämde sig dock för att göra verklighet av fenomenet och byggde en ihoptryckt mini-version av en Toyota GT86. I själva verket är det en liten Daihatsu Midget III under skalet, en mini-lastbil med plats för två. Allt som behölls var chassiet som sedan kläddes med ett annat skal och större hjul. Gulligt, och något som ser ut att platsa i en Disney-film. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Så reagerar din käresta om du köper en Toyota GT86
Eller?

Vad är en Toyota GT86 egentligen? En pojkdröm, en medelålderskris eller något som du egentligen inte fick köpa för frugan? I den här mycket märkliga reklamen med okänd avsändare får vi reda på hur den andra hälften kommer att reagera om du skulle få för dig att skaffa en. Bara så att du vet. Tumnagel
44.3°
+
Bobby Green
0

Subaru BRZ får motorn den förtjänar
Turbo och troligtvis 280 hästar

Det är nu officiellt att Subaru håller på att ta fram en turbomatad version av boxerfyran som sitter i modellen BRZ. Det har tidigare klagats på att motorn är lite för slö och att den måste varvas mycket för att vara rolig. En turbo skulle definitivt kunna råda bot på detta och ge bilen mer rättvisa. Effekten med twinscroll-fläkten väntas bli omkring 280 hästar och 340 Nm vilket låter helt okej i denna hyfsat nätta bil. Krutet kommer fortsättningsvis även att enbart skickas till bakhjulen. Bilen dyker troligtvis upp med sitt nya motoralternativ nästa år eller 2014 och får då säkert tilläggsnamnet STI. Om samma motor hittar ner i syskonen Toyota GT86 och Scion FR-S är oklart men så blir det säkert. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0