m

Ryan Tuercks Toyota Supra får en Judd-V10:a
Everyone liked that

Vi har tidigare skrivit om drifting-proffset Ryan Tuerck och hans Toyota GT86 som fått Ferrari 458-motor under huven. Fräsigt bygge helt klart, men hans nya bil är garanterat coolare. Det är den senaste generationen av Toyota Supra och den är just nu i full färd med att få en Judd-V10:a monterad i sig, en GV4 V10 närmare bestämt. För er som inte vet så är detta en maskin hämtad från LMP1 och Formel 1. Den är på 4,0 liter och ger 750 hästar utan överladdning. Varvstoppet ligger på 11.000 varv. Det första avsnittet av 14 kring bygget släpptes igår och det kan du ser här nedan. På plats två finns ett bonusklipp ni inte vill missa. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Brians Supra från The Fast and the Furious renoveras
En modellversion av den i alla fall

I den första Fast-filmen The Fast and the Furious kör karaktären Brian Ox27Conner en tokorange Toyota Supra. Här får vi se när Good Restore renoverar en kopia av den bilen, fast i lite mindre skala än originalet. Bonusklipp nedan. Tumnagel
35.8°
+
Bobby Green
0

Rykte M3-motorn hittar in under huven på Toyota Supra
Supra GRMN får hela 520 hästar

Nya Toyota Supra är en BMW Z4 i andra kläder och delar således motor med denna. Den har en rak sexa på 340 hästar och tidigare i år lanserades den även med turbofyra under huven. Nu snackas det om att en ännu hårigare version är på väg och att den får samma motor som kommande BMW M3 och M4, fast med hela 520 hästar istället. Supra GRMN som namnet väntas bli får alltså den dubbelturbomatade S58-motorn som idag återfinns i bland annat X3 M och X4 M där den ger 480 hästar (510 i Competition-utförande). Till paketet kommer en sjustegad dubbelkopplingslåda att monteras. Supra GRMN väntas dock inte dyka upp förrän 2023 och sägs bara byggas i 200 exemplar. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Lite rallykörning med nya Toyota Supra
Hej vad det går!

Nya Toyota Supra är väl inte direkt tänkt att använda för rallykörning utan att man först modifierar bilen, men även om man inte gör det ser den ut att klara sig ganska så bra ändå. Inget för den som är rädd för stenskott dock. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

En genomgång av skillnaderna mellan Toyota Supra 2,0 och 3,0
Turbofyra vs turbosexa

En Toyota Supra "ska" ju ha en sexa under huven men det kan ju finnas de som även nöjer sig med en fyra. Därför introducerades just detta till nya Supra i början av året. Maskinen är på 2,0 liter och ger 255 hästar mot den raka sexan som är på 3,0 liter och 382 hästar. Den sistnämnda är även 100 kilo tyngre vilket kanske kan spela in när man står där i butiken och väljer mellan dessa två. Redline Reviews har jämfört de båda versionerna och kommer berätta om skillnaderna över tre stycken videos, det här är den första. Vilken gillar ni bäst? Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Hur är nya Toyota Supra med fyran under huven?
Autogefühl tar sig en tur

En Supra ska ha en rak sexa under huven, så är det bara. Och det har nya Supra, men eftersom den egentligen är en BMW Z4 erbjuds den sedan en tid tillbaka även med ett fyrcylindrigt alternativ. Autogefühl har testat bilen för att se hur den motorn passar till modellen. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Dags för årets dragrace!
McLaren Senna är i en annan klass

Det är dags för World’s Greatest Drag Race nummer nio. I den här omgången får vi se Toyota Supra, McLaren Senna, Ford Mustang Shelby GT350, Porsche 911 Carrera S, Jaguar XE SV Project 8, Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, BMW 850i xDrive, Bentley Continental GT V8, BMW M2 Competition, Aston Martin DBS Superleggera, Lamborghini Urus och Dodge Challenger Hellcat Red Eye Widebody. Men vem vinner? Med en McLaren Senna med i gänget är det kanske inte så supersvåra att gissa, men bakom är det inte alls så självklart. Och det är viss skillnad på quarter-mile och half-mile. Bilen jag kör den här veckan ramlar in på plats nummer nio... Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

Nya Toyota Supra går nu att få med fyra cylindrar
100 kilo lättare

Toyota presenterar nu nya GR Supra med ett nytt motoralternativ i Europa och det handlar om BMW:s turbomatade fyra på 2,0 liter. Den ger 258 hästar och 400 newtonmeter i vrid och den är kopplad till en åttastegad automatlåda som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 5,2 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Den nya motorn gör bilen 100 kilo lättare och eftersom man har kunnat placera den längre bak har man nu fått till en viktfördelning på 50:50 mellan fram och bak. Det nya motoralternativet firas med specialversionen Fuji Speedway som släpps i 200 stycken exemplar. Dessa har en unik vit metalliclack, röda backspegelkåpor, matta 19-tumsfälgar, extra kolfiber på insidan och svart Alcantara blandat med rött läder. Försäljningen drar igång i mars men tyvärr meddelar Toyota Sverige att bilen inte kommer att säljas här. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0
2019

Toyota Supra klockar 7:52.17 på Ringen
Snabbare än BMW M2 Competition

Sport Auto har tagit ut nya Toyota Supra på Nürburgring för att se vad den går för och resultatet blev en tid på 7:52.17. Det gör bilen snabbare än bland annat BMW M2 Competition (7:52.36) och modellen den är kraftigt besläktad med - BMW Z4 M40i (7:55). Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

AC Schnitzer har moddat nya Toyota Supra
Ger den bland annat 400 hästar

Den klassiska tuningfirman AC Schnitzer presenterar nu modifieringarna de erbjuder till nya Toyota Supra. Firman brukar i vanliga fall ta sig an BMW men eftersom Supran döljer en BMW Z4 M40i under skalet var det inga problem i detta fallet. Effekten i den tre liter raka sexan har man höjt från 340 hästar och 500 newtonmeter till 400 hästar och 600 newtonmeter. Det kanske inte låter så märkvärdigt men då ska man också ha i åtanke att det med paketet även lämnas en garanti på 36 månader. I övrigt har man monterat en sportigare ljuddämpare och dess dubbla avgaspipor kan man antingen få i kolfiber eller svart. Chassimässigt sitter det här coilovers i varje hörn som ger bättre stabilitet samtidigt som de sänker bilen med 25 millimeter. Fälgarna man kan välja mellan är på 20 tum och ett av alternativen är smidda. Utseendemässigt har man smackat på en splitter fram, en vinge på bakluckan och huvventilation i kolfiber. Prislista hittar ni på länken nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Road & Track har utsett Performance Car Of The Year
Hyundai Veloster N vann

Varje år utser tidningen Road & Track vilken de tycker är årets prestandabil. I år plockade man med sig elva stycken kandidater till racerbanan Thunderhill Raceway Park och efter att ha kört dem på banan kokade man ner siffran till sex stycken. Dessa bilar tog man sedan ut och körde på bergskedjan Sierra Nevadas slingriga vägar och efter detta hade man en vinnare - Hyundai Veloster N. Något otippat kanske eftersom de övriga bilarna man hade att välja mellan var BMW M2 Competition, Chevrolet Corvette, Lamborghini Huracan Evo, Lexus RC F Track, Lotus Evora GT, Mazda Miata RF Club, McLaren 600LT Spider, Nissan GT-R NISMO, Porsche 911 och Toyota Supra. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

TRD tar med sig fet version av nya Supran till SEMA
Har klassisk vinge

En sak som sticker ut med generation fyra av Toyota Supra är den enorma vingen man kunde få på bakluckan. Den ser nu ut att göra en comeback på den senaste upplagan av modellen. TRD (Toyota Racing Development) har nämligen specialbyggt en bil som de kommer att ta med sig till årets upplaga av SEMA-mässan. GR Supra 3000GT som bygget heter kommer att presenteras den 5 november. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Need for Speed fast på riktigt del två
Denna gång med R34 Skyline och Lancer Evo

I slutet av juni visade vi ett klipp där en YouTuber knåpat ihop något som såg ut som TV-spelet Need for Speed fast på riktigt. Nu är del två här och den innehåller bland annat bilarna Nissan R34 Skyline GT-R, en Toyota Supra och en Mitsubishi Lancer Evolution VIII. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

En nedmontering av motorn i nya Toyota Supra
BMW:s B58

Som ni säkert redan vet så delar nya Toyota Supra mycket med nya BMW Z4. Motorn är en sådan sak, och här får vi se när den plockas ned i delar så att vi kan får reda på vad som döljer sig där inne. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

The Stig tar ut Toyota Supra på banan
Brum brum!

I senaste avsnittet av Top Gear tar The Stig ut Supran på ett varv och tiden blev 1.23,1. Det betyder att bilen är lite, lite långsammare än Alpin A110 hur mycket det nu säger. Tumnagel
37.2°
+
Roger Åberg
0

Nya Toyota Supra mot BMW Z4 M40i
Borde vara lika snabba, eller?

Nya Toyota Supra delar som ni säkert redan vet väldigt mycket med BMW Z4 M40i. Dock ser bilarna olika ut men eftersom det under skalet är massvis med likheter borde ju bilarna prestera på samma sätt? CarWow bestämde sig för att testa vad som händer om man ställer de två modellerna bredvid varandra och kör ett drag race. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Carfection kör Morgan Plus Six
Tillverkarens första med turbomaskin

I mars rullade Morgan ut den nya modellen Plus Six. Den må se ut som vilken Morgan som helst men under skalet är det massa nyheter - däribland en ny turbomatad motor. Det är samma maskin som sitter i nya BMW Z4 och nya Toyota Supra och i det här klippet får vi reda på hur den fungerar i Morgans modell. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Nya Toyota Supra mot sina motståndare
Hur klarar den sig?

Autocar har tagit ut nya Toyota Supra och testat den mot sina främsta rivaler - BMW M2 Competition, Porsche 718 Cayman T och Alpine A110. Så, hur klarar sig nykomlingen mot motståndet? Vilken hade du valt? Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

TRD visar godis till nya Toyota Supra
Tuffar till bilen ytterligare

I februari visade man upp Toyota Supra TRD Concept som var en bil kittad med TRD-prylar som förhöjde utseendet och förbättrade aerodynamiken en aning. Nu visar man upp grejerna igen fast denna gång utan konceptstämpel, så det här är alltså saker du kommer att kunna köpa och smacka på din bil. Det finns en tredelad frontspoiler, sidokjolar, vinge på bakluckan, diffusor och panelerna bakom dörrarna - allt i kolfiber. Fälgarna är också nya och de är 19-tummare smidda i aluminium. Allt släpps först i Japan men borde hitta ut till resten av världen så småningom. Några priser har vi tyvärr inte än. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Jämförelse mellan manuell och automatväxlad Supra MK4
Och en trimmad med 1000 hästar

Nya Supra börjar dyka upp här och där men den som många fortfarande brinner för är förra generationen - MK4. I det här klippet jämför man en turbomatad sådan med manuell låda och automatlåda. Men det finns ytterligare en bil - och den har inte mindre än 1000 hästar. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Första provkörningarna av nya Toyota Supra är här
Mer än en BMW Z4?

Journalister har nu fått möjligheten att klämma och känna på nya Toyota Supra. Här har ni ett helt gäng med videoklipp från detta som säkerligen kan hjälpa er att lära känna bilen lite mer om ni är intresserade. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Nya Toyota Supra med 2JZ-motor
Inte direkt oväntat att detta skulle hända

Toyota Supra är världskänd mycket tack vare den härliga 2JZ-motorn. Men den får man inte i den nya generationen A90 utan där sitter det istället en BMW-snurra. Så kan man ju inte ha det tyckte den japanska driftkungen Daigo Saito som såg till att stoppa ner den gamla motorn i det nya skalet. Här ser vi en första tur med den nya skapelsen. Fler bilder på bilen hittas här. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Plus Six - Morgans första nya bil på 19 år
Har motorn från Z4 och Supra

Den må se ut som vilken annan Morgan som helst, och skulle kunna vara 50 år gammal. Men Plus Six är faktiskt det första nya från tillverkaren sedan Aero 8 presenterades för 19 år sedan. Designen är kvar i dåtiden men under skalet är det modernt för här återfinns bland annat B58 - den raka turbomatade sexan på 3,0 liter som nya BMW Z4 och Toyota Supra använder sig av. Den ger 335 hästar och har ett vrid på 500 newtonmeter. Maskinen kopplas till en åttastegad automatlåda från ZF och kraften skickas till bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 4,2 sekunder medan toppfarten anges till 267 m/h. Vikten på bilen anges till låga 1 075 kilo. ABS finns på säkerhetsfronten annars är det snålt med såna moderniteter. En manuell låda ska erbjudas senare. Bilen bygger på ett nytt chassi bestående av aluminium och trä som man kallar för CX. Det är förberett för hybridlösningar, ren eldrift och även självkörande prylar. Målet är att bygga 300 stycken exemplar om året och prislappen börjar på 77.995 pund. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

TRD-prylar sportar till nya Supran ytterligare
Inget trim, bara utseende

Om du tycker att din nya Supra ser lite för mesig ut kan gänget på TRD (Toyota Racing Development) hjälpa dig. Nu visar de upp Toyota Supra TRD Concept och den är full med eftermarknadsprylar du kan klistra på din bil för att lyfta utseendet ytterligare. Det finns bland annat en vinge på bakluckan, en tredelad splitter i kolfiber fram, bakre diffusor och svarta smidda 19-tumsfälgar. Vad delarna kostar och när de släpps är oklart för tillfället. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Är Toyota Supra och BMW Z4 samma bil?
En titt på hur de blev till

BMW Z4 har väl aldrig riktigt blivit en ikon, i alla fall inte av den dignitet som Toyotas Supra är. När de nu båda har kommit i nya versioner verkar det som att både Z4- och Supra-fansen, framförallt de senare kanske, inte riktigt är nöjda över samarbetet. Supran anklagas för att vara för mycket BMW helt enkelt. Ska man vara tråkig så är det väl så att utan samarbetet så hade det kanske inte blivit någon ny Z4 eller Supra, så vi borde kanske sitta här och vara tacksamma för det vi får. Och 99 procent av de som gnäller på internet har inte kört någon av bilarna. Men samtidigt, är något med en halv själ verkligen något att ha? I det här klippet får vi reda på hur samarbetet mellan BMW och Toyota kom till och hur långt det sträckte sig. Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida