LIVE 18:30 Kolla in när Starliner skjuts upp till rymden
m

Det går framåt för Varbergstunneln
Nu har man byggt i ett och ett halvt år

Efter ett och ett halvt års byggande har man börjat komma en bit på projektet med Varbergstunneln. Det handlar om att man bygger ut Västkustbanan med dubbelspår och tunnel under Varbergs centrum. Syftet är att resor mellan Göteborg och Malmö ska gå snabbare. Säkerheten ska ökas och miljön förbättras och man hoppas att staden kan växa mot havet när spåren försvinner under mark. Projektet ska vara klart 2024. I videon får vi se hur långt bygget har kommit. Tyvärr har klippet varken speaker eller musik. Tumnagel
43.3°
+
Roger Åberg
0

Nu bygger man Norrbotniabanan
Snabbare och bättre mellan Umeå och Luleå

Trafikverket fortsätter att lägga ut intressanta videos, denna gång om Norrbotniabanan. Det handlar om en ny järnväg mellan Umeå och Luleå som passerar Piteå och Skellefteå. Sträckan är 27 mil lång och när järnvägen är klar ska det bli enklare och snabbare att ta sig längs sträckan. Tricket är nämligen att Norrbotniabanan ligger längs kusten där de fyra städerna ligger. Dagens järnväg ligger mer inåt landet med avstickare till de olika städer. Norrbotniabanan ska ge halverade restider med bättre sträckning och högre hastigheter, men även klara av tyngre laster och därmed mer gods. Man räknar med att järnvägen kommer att minska utsläppen med cirka 80.000 ton koldioxid per år. Tumnagel
52.0°
+
Roger Åberg
0

Klart för elväg mellan Hallsberg och Örebro
Ska vara färdig 2025

El är bra, speciellt härligt är det för transporter. Tunga lastbilar har inte riktigt slagit som elfordon eftersom man inte riktigt löst räckvidden, men i förra veckan visade Mercedes upp sin lastbil som i alla fall har 40 mils räckvidd och trevlig snabbladdning. En annan lösning är så kallade elvägar där lastbilar laddas på ungefär samma sätt som tåg gör. Region Stockholm och Örebro och har tävlat om vilken av dessa som skulle få den första permanenta elvägen och det blev E20 mellan Hallsberg och Örebro som vann. Trafikverket säger "Örebro och Hallsberg ligger mitt i logistiktriangeln mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Dessutom har vi sett att ett flertal företag använder just den här sträckan för en stor del av sina transporter. Det ger tillsammans goda förutsättningar för att piloten ska realisera förväntade resultat och det är även viktiga förutsättningar för en framtida fortsatt utbyggnad." Tanken med elvägar är god, hybridlastbilar körs på diesel i normala och på el där det finns en elväg. Hinner man ladda upp med mer el än man gör av med under sträckan kan den så klart användas även utanför elvägen. Smolket i bägaren är att den här vägsträckan ska vara färdig 2025. Frågan är hur länge den kommer att vara modern och hur många som kommer att anpassa sina fordon för vägtypen. Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0

Specialbyggt fordon målar 20.000 kvadratmeter per natt
Bra dagsverke

Södra länken är en viktig del av Stockholm, det märks framförallt när den är avstängd och hela stan slutar fungera. 130.000 fordon åker i den varje dag. Ibland måste man dock stänga av den på nätterna för underhåll och under vecka 27-29 passar man på att göra det när det inte är så mycket trafik. En del av underhållet är att man målar om taket i tunneln. Salt och vatten tränger tydligen ner i taket och genom att måla om det så förlänger man livslängden med 30-40 år. Det blir dessutom ljusare för dem som kör där. Men det är en del yta som ska målas och att göra det för hand hade tagit lång tid och slitit ut många målare. Så därför har man byggt ett speciellt fordon för ändamålet. Hela 15.000-20.000 kvadratmeter hinner fordonet måla varje natt. Tumnagel
51.1°
+
Roger Åberg
0

Det här händer med Västlänken
En sommaruppdatering

Häromdagen berättade vi lite om vad som händer med Förbifart Stockholm. Eller Trafikverket berättade snarare. I den här filmen får vi se vad som händer med Västlänken runt Göteborg. I Västlänken kommer inte biltrafik att rulla utan här är det järnväg som gäller, både pendel- och regiontåg. Tre nya stationer kommer att komma, Centralen, Haga och Korsvägen. När det hela är slut kommer kapaciteten på Göteborgs central att ha fördubblats. Tumnagel
43.1°
+
Roger Åberg
0

Hur går det för förbifart Stockholm?
En liten rapport

Förbifart Stockholm är ett jättebygge som dels görs för att bilar och framförallt lastbilar som kommer söder ifrån inte ska behöva åka in i Stockholm för att åka norr ut. Men projektet gör också att Stockholmare får en annan väg att ta sig från norr till söder av stan och tvärtom. Här kommer en rapport från Trafikverket om vad statusen är just nu. Nedan kan du se kanalen Stockholmshjärta prata om projektet. Tumnagel
48.6°
+
Roger Åberg
0

Här är sommarens alla vägarbeten!
Karta över ställen du ska hålla dig borta ifrån

Sommaren är inte bara glass och ballonger, det är också vägarbeten. Vi kör ju sönder vägarna på vintern och lagar dem på sommaren. Det är inte dags att bli irriterad nu, det är ju faktiskt för din skull som vägarbetarna sliter i hettan. Men det är aldrig härligt att köa så därför kan det vara smart att hålla koll på vart vägarbetena ska hålla hus. Att hålla alla i huvudet är inte möjligt, men på bilden nedan finns de stora byggena och på länken här under hittar du alla på en interaktiv karta. Här kan du se alla vägarbeten på en karta. Grundtipset är att ha gott om tid på dig, kolla ut vägen på Google Maps innan du åker och kör för i hela fridens namn långsamt och säkert förbi arbetsplatserna. Tumnagel
41.4°
+
Roger Åberg
0

Trafikverket satsar på snabbladdare i norra Sverige
Avsätter 45 miljoner kronor till det

Trafikverket gör nu en ny satsning på att bygga ut infrastrukturen för elbilsladdning i Sverige. TT rapporterar att Trafikverket kommer att avsätta 45,3 miljoner kronor i investeringsstöd vilket ska gå till 39 snabbladdningsstationer i norra Sverige. Trafikverket satsade även på stationer för snabbladdningar förra året vilket då ledde till att 20 laddningsstationer i sju av Sveriges län beviljades investeringsstöd. I dag finns cirka 600 snabbladdningsplatser med minst 50 kilowatt i Sverige. Enligt Trafikverkets beräkningar kommer 16 nya att vara i drift före årets slut. De 39 snabbladdningsstationer som nu beviljats investeringsstöd från Trafikverket hittas i tabellen här nedanför. Sammanlagt finns det cirka 12.000 offentliga laddningsspunkter i Sverige. Tumnagel
54.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trafikverket ska släppa app som ska varna bilister för tåg
Vid obevakade järnvägsövergångar

Trafikverket säger till SVT att man planerar att utveckla en app som ska kunna varna bilister om det närmar sig ett tåg i samband med att bilisten närmar sig en obevakat järnvägsövergång. I Sverige finns det idag cirka 3500 obevakade järnvägsövergångar och navigationsappar kan redan idag varna för dessa. Nu vill Trafikverket även kunna få in information om när tåg närmar sig dessa övergångar. Detta är något som Trafikverket, tillsammans med tågoperatörer och teknikbranschen, ska arbeta för att ta fram. Det hela ska också finnas tillgängligt i en separat mobilapp. Någon gång i slutet av året hoppas Trafikverket ha en prototyp till en app färdig och man hoppas kunna börja testa den under nästa år. Här ovanför kan ni kolla in ett inslag från SVT om varningssystemet för tåg som närmar sig obevakade järnvägsövergångar. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Gandalf levererar trafikinformation från Trafikverket
Informerar om att en del av E6:an ska stängas snart

Mellan den 13 och 30 maj kommer trafikverket stänga av en sektion av E6/E20 norr om Malmö. Detta för att det ska skjutas till en ny motorvägsbro eftersom två spår ska bli fyra mellan Malmö och Lund för bättre tågtrafik samt färre störningar. Därför uppmanar Trafikverket allmänheten att man bör planera alternativa vägar till sin destination om man hade tänkt köra förbi trafikplats Alnarp under denna period. Tumnagel
60.3°
+
Frode Wikesjö
0

Olaglig fartkamera var i själva verket en fågelholk
Ägaren får nu tillbaka den

Ägaren till en fågelholk som såg ut som en fartkamera får nu tillbaka denna efter att polisen beslagtog den förra veckan. "Fartkameran" dök upp strax intill kommungränsen mellan Kungsbacka och Mölndal i början av april och Trafikverket, som är ansvarig för landets, fartkameror sa då att den inte var uppsatt av dem. Därefter misstänkte både Trafikverket och Polisen att någon hade tagit ned en av Trafikverkets riktiga fartkameror och satt upp den på platsen. Efter att polisen beslagtagit vad man trodde var en olaglig fartkamera kunde man dock konstatera att det hela var en oerhört välgjord kopia av en fartkamera som var tänkt att användas som en fågelholk. Anders Lycke, förundersökningsledare vid polisen, säger till Göteborgs-Posten: "Den var oerhört välgjord, man får verkligen ha en ådra för att tillverka bra saker. Det har inte jag men helt klart den här personen. Mig veterligen har jag aldrig sett något så precist." Det är enligt polisen inte mer olagligt för privatpersoner att sätta upp en fågelholk som ser ut som en fartkamera än vad det är att ställa ut skyltar där det står "kör försiktigt" eller "lekande barn". Fågelholken har därför återlämnats till markägaren nu. Huruvida denne kommer att sätta upp sin fågelholk ut med vägen igen återstår att se. Tumnagel
79.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rekordlångt godståg testkördes i Sverige
Långa tåg anses vara bättre för miljön

Trafikverket skriver i ett pressmeddelande att ett rekordlångt godståg testades på sträckan mellan tyska Maschen och Malmö i helgen. Tågets sammanlagda längd var på 835 meter vilket är betydligt mycket längre än maxlängden på 630 meter som är tillåten på de flesta godsstråk i Sverige. På Malmbanan mellan Luleå och Narvik får dock godstågen får vara 750 meter långa. Tanken bakom att testa längre godståg i Sverige är att dessa skulle kunna transportera mer gods vilket skulle göra transporterna miljövänligare. Med en tåglängd på 835 meter kan 55 stycken 45-fots containrar dras, jämfört med 41 stycken vid en tåglängd på det idag tillåtna 630 meter skriver Trafikverket. Redan idag tillåts längre godståg i till exempel Finland, Danmark, Tyskland, Frankrike och Schweiz. Fram till 2030 har EU dessutom beslutat att trafikering av minst 740 meter långa tåg ska vara möjligt på det transeuropeiska transportnätet (TEN-T). Vill ni kolla in fler bilder på det rekordlånga tåget som testades i helgen så hittas lite sådana på Järnvägar.nu. Tumnagel
57.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trafikverket med flera lanserar initiativet Zhero
Alla behöver hjälpas åt för att vi ska nå Nollvisionen

Trafikverket lanserar nu tillsammans med Polisen, NTF, Transportstyrelsen, Arbetsmiljöverket, Folksam, Göteborgs stad, MHF, Safer, Stockholms stad och STR initiativet Zhero för ökad trafiksäkerhet. Alla behöver hjälpas åt för att vi ska nå Nollvisionen (noll döda i trafiken) och trafiksäkerhet är en samhällsfråga där alla tjänar på att bidra. En sak man kan göra som privatperson är att hålla hastigheten, och inte köra onykter. Om alla höll hastighetsgränsen skulle omkring 100 liv kunna räddas per år. 25 procent av alla dödsolyckor har även koppling till rattonykterhet. Maria Krafft som är måldirektör trafiksäkerhet på Trafikverket säger: "Alla som använder vägsystemet kan bidra till att förändra normer – privatpersoner, företag och organisationer. Det finns stora möjligheter för ledare att ta ansvar för trafiksäkerhet i den egna verksamheten. Säkra resor är en hållbarhets- och arbetsmiljöfråga. Företag behöver ta ansvar för sina trafiksäkerhetsavtryck, på samma sätt som man redovisar sina klimatavtryck. När många engagerar sig i trafiksäkerhet finns stora möjligheter att minska skadade och omkomna i vägtrafiken." Läs mer om initiativet på länken nedan. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Appen Eyescanner ska kunna se om någon är drogpåverkad
Svenskutvecklad app analyserar användarens ögon

Det svenska startup-företaget Eyescanner har utveckalt en app som man säger ska kunna bedöma om någon är påverkad av droger. Företaget säger själva att man har som mål att deras app ska bli lika tillförlitlig som de drogtester som idag baseras på urin- eller salivprov skriver Ny Teknik. Eyescanners app fungerar genom att mobilens kamera filmar ögonen hos personer som misstänks vara drogpåverkade. Sedan analyserar maskinlärnings-algoritmer det inspelade materialet och jämför med exempel på drogpåverkade ögon som finns i Eyescanners databas. Eyescanner ska kunna hitta personer som är påverkade av olika typer av droger och Jenny Johansson, en av företagets två grundare, säger till Ny Teknik: "Olika narkotiska substanser påverkar ögats reaktions- och rörelsemönster på olika sätt. En person som är påverkad av opiater får exempelvis små pupiller medan en person som är påverkad av cannabis får stora. När en ljuskälla riktas mot pupillen så ska den omedelbart dra ihop sig. När någon tar droger fördröjs ofta sammandragningen vilket är en indikation på drogpåverkan." Eyescanner har än så länge genomgått en mindre pilotstudie och ska snart testas i en forskningsstudie tillsammans med Sahlgrenska universitetssjukhuset, Rise, Qamcom Research & Technology samt Trafikverket. Appen är primärt tänkt att användas av olika polismyndigheter och företag. När den släpps, vad den kommer att kosta och om den kommer att vara allmänt tillgänglig finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
30.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det var dålig tågpunktlighet förra månaden
Sämsta på mer än två år

Under februari månad kom knappt 89 procent av alla persontåg kom fram i tid och det är första gången den punktligheten låg under 90 procent sedan oktober 2018. Anledningen till att tågen var så kassa på att hålla tiderna var, enligt Trafikverket, på grund av allt snö som täckte hela landet förra månaden, plankorsningsolyckan på västkusten samt urspårningen vid Häggvik som bidrog till stora förseningar. "Det årets inledning efter två år med rekordsiffror visar med all tydlighet, är två saker; Dels att punktlighetsarbetet aldrig kan eller får stanna av, dels att det inte finns en enskild åtgärd som tar oss närmare målet" Järnvägsbranschens mål är att 95 procent av alla persontåg ska komma i tid och ett tåg anses vara i tid om det kommit fram inom fem minuter efter utsatt ankomsttid enligt Trafikverket. Tumnagel
28.1°
+
Frode Wikesjö
0

Koldioxidutsläpp från nya bilar har minskat rejält
Anledningen är laddbara bilar

Ett pressmeddelande från Trafikverket visar att det har skett en rekordstor minskning av koldioxidutsläpp från nya bilar. Under 2020 har koldioxidutsläppen från nya personbilar jämfört med 2019 minskat från 120 gram per kilometer i snitt till 93 gram. Detta kan vi tacka de laddbara bilarna för och förra årets nybilsregistrering visar att en av tre bilar var en batteribil eller laddhybrid. Och även de bilar som inte är laddbara har blivit energieffektivare. Här sjönk siffran från 132 till 126 gram per kilometer. Totalt minskade utsläppen av växthusgaser från vägtrafiken med cirka nio procent eller drygt 1,3 miljoner ton. 90 procent av detta beror dock på den minskade trafiken i och med den rådande pandemin. Tumnagel
55.6°
+
Bobby Green
0

Man får böter för att ha målat tillbaka övergångsställe
Tyckte att det var dumt att det togs bort

Östersunds-Posten rapporterar att en man i Östersund nu döms att betala böter och skadestånd efter det att han målat tillbaka ett övergångsställe som Trafikverket tidigare tagit bort. Anledningen till att mannen beslutade sig för att måla tillbaka övergångsstället uppges bero på att han tyckte att det var dumt att det togs bort då övergångsstället användes av många. Mannen döms nu att betala böter på 30 dagsböter om 400 kronor. Han ska också betala skadestånd till Trafikverket på drygt 21.000 kronor. Tumnagel
23.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trafikverkets rapport om elektrifiering av vägar för tung trafik
I första hand behövs en infrastruktur för stationär laddning

Trafikverket har nu skickat ut sin rapport kring hur man kan bygga ut elvägar och laddinfrastruktur för den tunga trafiken. Arbetsprogrammet bytte förra året namn från Elvägar till Elektrifiering av det statliga vägnätet för tunga transporter. Magnus Lindgren som är senior sakkunnig på Trafikverket säger följande: "Det speglar utvecklingen och vår ökade kunskap. De eldrivna lastbilar som finns på marknaden och som förväntas komma den närmaste tiden är hybrider eller batteridrivna lastbilar. För att dessa ska kunna användas, och ge ett betydande bidrag till klimatmålen, behövs i första hand en infrastruktur för stationär laddning." Kenneth Natanaelsson som är biträdande programledare hos Trafikverket säger: "Elvägar är en lösning som har potential att reducera utsläppen för de så kallade fjärrtransporterna. Vi har tagit fram en plan för en etappvis utrullning och bedömer att kvarvarande frågetecknen kring exempelvis juridiken, kan lösas fram till en eventuell utbyggnad startar. Det finns stor potential att reducera de fossila utsläppen från den tunga trafiken över tid med olika typer av åtgärder. Klimateffekterna från elvägar är lägre än vad tidigare bedömningar har visat men förväntas ändå kunna bidra med en reduktion på upp emot ca 15 procent av de totala utsläppen från tung trafik 2040." Rapporten hittar ni på länken nedan. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

I framtiden kan skor komma att få halkmärkning
Så att vi får koll på det när vi shoppar vinterskor

Det svenska forskningsinstitutet RISE håller på att ta fram en ny säkerhetmärkning för skor som i framtiden ska kunna visa hur halksäkra ett par skor är, något som kanske kan vara intressant att veta när man shoppar skor och kängor inför vintern. Viveca Wallqvist, forskare inom materialvetenskap på forskningsinstitutet Rise, säger om den halkmärkningen som man håller på att ta fram: "Medvetenheten är låg. Man kan ha vinterskor som ser bra ut, men ramla ändå. Det går inte att avgöra i affären hur sulorna uppför sig när det är halt. Det är så mycket som påverkar hur halkiga skorna är, som gummiblandningen, räfflingen, temperaturen och hur åldrad sulan blivit." Trafikverket är med och finansierar arbetet med att ta fram den nya halkmärkningen som tros kunna vara klar om tre år. Varje år inträffar runt 3500 olyckor där fotgängare skadas allvarligt då de ramlar, varav de flesta ska orsakas på grund av halka på is eller snö. Trafikverket har som mål att dessa ska minska med 25 procent fram till 2030. Tumnagel
54.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Trafikverket och Euro NCAP har krocktestat skåpbilar
Säkerheten ligger flera år efter personbilar

Skåpbilar testas och säkerhetsklassas för första gången genom ett samarbete mellan Euro NCAP och bland annat Trafikverket. De har testat 19 stycken olika modeller av skåpbilar utrustade med förarstödssystem som exempelvis autobroms. Testerna visar att säkerheten i skåpbilarna ligger flera år efter personbilar. Rikard Fredriksson som är senior sakkunnig fordonssäkerhet på Trafikverket säger följande: "Skåpbilar är betydligt sämre utrustade med förarstödssystem än personbilar och de system som finns är oftast sämre än i moderna personbilar. Att testa och utvärdera skåpbilar är ett första steg för fordonsindustrin att integrera säkerhetsutrustning som redan finns, i nya skåpbilar. Säkerhetssystem i skåpbilarna erbjuds i allra flesta fall endast som tillval och i realiteten är det få köpare som prioriterar detta." Betygsskalan är i fem olika nivåer - platina, guld, silver, brons och ej rekommenderad. Ingen av skåpbilarna fick högsta betyg. Läs hela testet på länken nedan. Tumnagel
33.0°
+
Bobby Green
0

20 stycken nya snabbladdare placeras ut i Sverige
Bland annat i Norrlands inland

En av grejerna många oroar sig över innan de skaffar elbil är var de ska ladda den när de inte är hemmavid. Tesla har ju varit duktiga på att smacka upp sina Superchargers lite överallt, men om man inte har en Tesla - hur gör man då? Nu meddelar Trafikverket att de har beviljat investeringsstöd på 26,5 miljoner kronor till 20 stycken nya snabbladdare i sju stycken av Sveriges län. Norrlands inland som har störst brist på snabbladdare är ett av ställena. I skrivande stund ska Trafikverket ha fått in 66 stycken ansökningar om att bygga de nya laddstolparna. Målet i det långa loppet är att det ska finnas snabbladdare minst var tionde mil längs de större statliga vägarna över hela landet. Tumnagel
51.2°
+
Bobby Green
0

121 mil svensk väg får sänkt hastighet
Många 90-vägar blir 80-vägar

Trafikverket kommer att ändra hastigheten på 135 mil väg runt om i Sverige. 121 mil av dessa kommer att få sänkt hastighet och det handlar främst om sträckor där det idag är 90 km/h. Där kommer man att sänka till 80 km/h. Men vissa sträckor där det idag är 100 km/h kommer också att sänkas till 80 km/h. De 14 mil som inte kommer få sänkt hastighet kommer som väntat istället att få höjd hastighet - från 110 till 120 km/h. Det är även vissa sträckor som går från 90 till 100 km/h. Gemensamt för sträckorna som får sänkt hastighet är att de saknar mitträcke. Med den nya sänkta hastigheten hoppas Trafikverket att sju stycken liv kan räddas varje år. Läs mer på deras hemsida nedan. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

50 kronor per liter bränsle för att nå klimatmålen 2030
Ny rapport från Trafikverket

Trafikverket släppte idag sin senaste rapport som heter "Inriktningsunderlag inför transportinfrastrukturplanering för perioden 2022-2033 och 2022-2037". Rapporten har tagits fram på initiativ av Regeringen och den ska användas som inriktningsunderlag inför den långsiktiga infrastrukturplaneringen i Sverige. I rapporten pratar man bland annat om hur vi ska nå klimatmålen 2030. Ett sätt att göra det är att höja bränslepriset, rejält. Över 50 kronor per liter för bensin och diesel säger man skulle krävas för att få till siffrorna. Lena Erixon som är generaldirektör hos Trafikverket säger att siffran är orealistisk men att priserna måste höjas om vi inte börjar använda biodrivmedel i större utsträckning. Du hittar hela rapporten på länken nedan. Tumnagel
12.6°
+
Bobby Green
0

Svedea visar mc-förare om var det finns rullgrus
Vill att vi ska upplysa varandra om trafikfaran

Försäkringsbolaget Svedea fortsätter sin kamp mot det förrädiska rullgruset som finns på våra vägar, en trafikfara som leder till ökad olycksrisk för framför allt motorcyklister. Tidigare i år gick försäkringsbolaget ut och varnade för rullgrus och man har även tagit bort självrisken för mc-olyckor orsakade av rullgrus under årets sommarmånader. Nu har Svedea även dragit igång en tjänst där man varnar för vägar där det finns rullgrus. Det handlar om en tjänst där motorcyklister och andra själva kan anmäla var det finns rullgrus på vägar runt om i landet. Dessa rapporter läggs sedan in på en karta så att andra trafikanter kan uppmärksammas om den eventuella faran. Tjänsten är med andra ord långtifrån heltäckande över var det kan finnas rullgrus på vägarna. Svedeas verkar med sin nya tjänst även vilja rikta en känga mot Sveriges väghållare och skriver i ett pressmeddelande: "Svedea och Sveriges MotorCyklister, SMC, har i flera år lyft problemet med rullgrus, det vill säga löst grus på belagda vägar, ofta som följd av vägarbeten. Gruset utgör stor risk för mc- och mopedförare som lätt kan förlora vägfästet, men det drabbar även bilister genom kostsamma glas- och lackskador. Väghållaren har ansvar att följa Trafikverkets riktlinjer, men här slarvas det ganska ofta och mc-förarna drabbas." Ni hittar Svedeas rullgrus-tjänst på länken nedan och där går det även att skicka in sina egna tips om var det eventuellt kan finnas rullgrus på vägen. Tumnagel
47.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Region Stockholm vill elektrifiera Nynäsvägen
Tävlar mot Örebro om att få vara med i Trafikverkets elvägspilot

DN rapporterar att Region Stockholm är sugna på att få vara med i Trafikverkets kommande pilotprogram för elvägar. Region Stockholm anser att väg 73 mellan Stockholm och Nynäshamn skulle lämpa sig bra för att för att testa elvägar avsedda för framför allt tung trafik. Region Stockholms tillväxtregionråd Gustav Hemming (C) säger om förslaget att elektrifiera väg 73: "Vi har en bra trafikmiljö, stora flöden av godstrafik och en fordonsindustri med tyngdpunkt i miljövänliga transporter. Scania, KTH och en mängd andra aktörer kommer att bidra till att det blir en succé. Både spridningseffekten och teknikutvecklingen borde bli bäst här." På elvägar laddas fordonen samtidigt som det framförs. Detta sker antingen direkt från vägen eller via en trådad lösning som går över vägen. Region Stockholm tävlar mot Örebro om att få elektrifiera en väg i regionen till Trafikverkets kommande pilotprogram för elvägar. Enligt regeringens önskemål är målsättningen att en pilotsträcka bör vara startklar i slutet av 2021 skriver Trafikverket på sin hemsida. Tumnagel
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tågen mellan Malmö och Lund stängs av
Så nu får du springa som Forrest Gump istället

Nästa vecka kommer Trafikverket att stänga av järnvägen mellan Malmö och Lund under några dagar. Anledningen till detta är för att man bygger ut till fyra spår. För att göra folk uppmärksamma om händelsen har man släppt den här Forrest Gump-inspirerade reklamfilmen. Tumnagel
66.8°
+
Bobby Green
0

Fartkamera i Göteborg fångar flest fartsyndare
Chilla på sträckan Bräckemotet – Eriksbergsmotet

TT rapporterar att fartkameran som hitintills fångat flest fartsyndare i år finns i Göteborg. Den kameran hittar man på sträckan Bräckemotet – Eriksbergsmotet och har i år fångat 4 239 fortkörare. På andra- och tredjeplats ligger kameror på Norra samt Södra länken i Stockholm. I Sverige finns det runt 2 000 fartkameror som de senast tre åren fångat 300 000 fartsyndare. Enligt polisen så leder dock endast omkring 40 procent av ärendena som de får in via kamerorna till att någon lagförs för brottet. Anledningen till att det inte är 100 procent beror oftast på dåliga väderförhållanden som gör att bilderna blir suddiga. Enligt Polisen och Trafikverket räddar fartkamerorna cirka 20-30 liv per år samt minskar antalet svårt skadade i trafiken med omkring 30 procent. Tumnagel
41.6°
+
Frode Wikesjö
0
Nästa sida