m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Dagens Black Week-erbjudanden!

EHangs passagerardrönare har testats i Sydkorea
Kan bli del av autonomt taxiflyg i Seoul i framtiden

Det kinesiska drönarföretaget Ehang har testflugit sin passagerardrönare EHang 216 ännu en gång och den här gången skedde detta i Sydkoreas huvudstad Seoul. Den lilla flygfarkosten rymmer två passagerare och ska kunna hålla sig flygande i 30 minuter på en laddning. Under testflygningen i Sydkorea flögs dock farkosten utan några passagerare för säkerhets skull. Sydkorea siktar på att dra igång flygningar med autonoma taxi-drönare under sitt "Korean Urban Air Mobility (K-UAM)"-projekt någon gång mellan 2023 och 2025. Då är det antagligen inte helt omöjligt att farkoster från EHang kommer att ingå i den autonoma taxiflottan. Sydkoreas borgmästare Seo Jeong-hyup säger om K-UAM-projektet: "The air taxi is a dream of mankind for the future transportation. We are excited that Seoul can host the countryx27s first domestic demo flight. Seoul is pioneering itself as an innovative hub of the world. Urban air mobility services are drawing keen attentions as an option to alleviate ground traffic congestions with a huge potential for growth. The city government will strive to realize the human dream of safe flights for Seoul citizens and thus support the future industry of Korea." EHang uppger att deras autonoma drönare redan används för olika typer av godstransporter i Kina. Än så länge har dock inga kommersiella tjänster med autonoma taxiflyg för persontrafik startat någonstans i världen. Här nedan kan ni kolla in när EHang 216 testades i Seoul 11 november. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Företag ska utveckla teknik för att utvinna syre på månen
Brittiska Metalysis har fått kontrakt av ESA för att testa det

Det brittiska företaget Metalysis har fått i uppdrag av den europeiska rymdstyrelsen ESA att utveckla ett system som skulle kunna användas för att utvinna syre från månen. Ett sådant system skulle givetvis kunna komma till pass den dagen människan börjar bosätta sig där då vi skulle slippa transportera de enorma mängder syre som antagligen krävs från jorden. Metalysis planerar att utveckla ett system där man använder sig av teknik där syre utvinns från måndamm och andra naturtillgångar som finns på månen. Systemets biprodukt skulle bli aluminium, järn och andra metallegeringar som skulle kunna användas till att bygga andra saker på månen. I material som hämtats från månen har det visat sig att detta kan innehålla 45 procent syre och forskare från Metalysis och University of Glasgow har redan lyckats utvinna 96% av syret när man testat sin teknik i simulerat månmaterial. Tekniken används redan här på jorden för att frigöra metaller men här ses syret mest som en oönskad biprodukt. Systemet som Metalysis nu ska utveckla ska se till att fånga in och lagra syret som frigörs. Syret som frigörs skulle även kunna användas för bränsle till raketer och Mark Symes från University of Glasgow säger. "Oxygen is useful not only for astronauts to breathe, but also as an oxidiser in rocket propulsion systems. There is no free oxygen on the moon, so astronauts would have to take all their own oxygen with them to the moon, for life support and to enable their return journey, and this adds considerably to the weight and hence expense of rocket launches bound for the moon." I klippet ovan kan ni kolla in på lite av det arbetet som hittills gjort för att kunna utvinna syre på månen. Tumnagel
48.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Du kan få betala om du parkerar elsparkcykeln fel
Om det går att bevisa att det är du som gjort det

Lokaltidningen Mitti rapporterar att parkeringsböter som företagen som hyr ut elsparkcyklar drabbas av eventuellt kommer att skickas vidare till användarna om det går att bevisa att det är de som är ansvariga för det felparkerade fordonet. Sedan en tid tillbaka har både Stockholm och Malmö börjat beslagtagit eller flyttat felparkerade elsparkcyklar vilket är något de vill ha betalt för. I Stockholm planeras en "flyttavgift" på 250 kronor och det är denna som kan komma att skickas vidare till användaren som är ansvarig för felparkeringen. Lime är ett av företagen som hyr ut elsparkcyklar i Stockholm och deras användare måste nu fotografera elsparkcykeln när den parkeras, något som skulle kunna användas som eventuellt bevis om en tvist uppstår mellan Lime och användaren för eventuella felparkeringar. Även Voi tittar på en liknande lösning som man planerar att börja testa i lite mindre skala skriver Mitti. Under de tre veckorna som Stockholms parkeringvakter testat att flytta felparkerade elsparkcyklar utan att ge företagen böter gjordes runt 300 stycken sådana flyttar. Man har tidigare även transporterat bort cirka 200 felparkerade elsparkcyklar och då har det kostat företagen 500 kronor att lösa ut fordonen. Den nya "flyttavgiften" på 250 kronor planeras att införas i Stockholm 1 mars 2021. Tumnagel
62.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Virgin Hyperloop testat med passagerare för första gången
Är det så här vi transporteras i framtiden?

Virgin Hyperloop, företaget som startade 2014 och som tidigare hetat "Hyperloop Technologies" och "Hyperloop One", har nu genomfört sitt första test med passagerare i en av hyperloop-poddarna "X2", även kallade "Pegasus Pod". Det hela skedde på företagets DevLoop-anläggning i den amerikanska delstaten Nevada. Där fick två passagerare testa på att åka i den 500 meter långa testtuben som Virgin Hyperloop byggt upp där. Hastigheten höll sig till rätt så beskedliga 170 km/h. Detta på grund av att inbromsningen i den rätt så korta testtuben inte skulle bli allt för häftig för de båda passagerarna. Vid tester utan passagerare har Virgin Hyperloop fått upp podden i runt 400 km/h. När Elon Musk, som inte är inblandad i Virgin Hyperloop, först presenterade Hyperloop som ett koncept 2014 snackades det om att dessa skulle kunna komma upp i hastigheter på över 1200 km/h. Det lär nog dock dröja ett tag innan Virgin Hyperloop eller någon av deras konkurrenter når de hastigheterna. Tumnagel
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo presenterar komplett program med eldrivna lastbilar
Rullar ut nästa år

Volvo Lastvagnar presenterar nu ett komplett program med eldrivna lastbilar. Nästa år kommer åkerier i Europa att kunna beställa bilarna som ska kunna tillgodose de flesta olika branscherna. Just nu genomförs testar av eldrivna Volvo FH, Volvo FM och Volvo FMX som kommer att användas i Europa för regionala transporter och för anläggningstransporter i stadsmiljöer. Räckvidden ska vara upp till 30 mil. Fordon för krävande och tunga fjärrtransporter kommer att lanseras under det här decenniet. De kommer då att vara både batteri-elektriska och bränslecells-elektriska lastbilar med längre räckvidder. Tumnagel
61.8°
+
Bobby Green
0

Ny svensk film med Noomi Rapace i huvudrollen
Romanen Svart krabba blir långfilm

Svart krabba är en roman av författaren Jerker Virdborg. Nu ska den bli långfilm på Netflix och i huvudrollen kommer vi att se Noomi Rapace. Det hela ses som en återkomst av Noomi som spenderat tio år utomlands och gjort filmer som Prometheus, Sherlock Holmes och What Happened to Monday. För regin av filmen Svart krabba står Adam Berg som tillsammans med författaren Per Rådström har skapat ett fantasifullt manus baserat på boken. Synopsisen lyder som följande: "Svart krabba är en skandinavisk actionthriller som utspelar sig i en postapokalyptisk värld som har förfallit till följd av klimatförändringar och krig. Under en vinter som aldrig tycks ta slut skickas sex soldater på ett farligt uppdrag över det frusna havet för att transportera ett paket som äntligen kan få kriget att upphöra. Utrustade med skridskor och omedvetna om vad de bär på eller vem de kan lita på utmanar uppdraget deras tilltro och tvingar dem att ställa sig frågan: Vad är de villiga att offra för sin egen överlevnad?" Global premiär på Netflix är 2022. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Ariane 6-raketen försenas igen
Europas prestigeraket kommer inte att lyfta förrän 2022

Det ser ut som om ESA:s och ArianeGroups kommande raket Ariane 6 har drabbats av ytterligare förseningar skriver Ars Technica. Ariane 6 började designas 2016 och tanken var att raketen skulle göra sin första testflygning i år. Detta blev dock framflyttat till 2021 tidigare i år på grund av pandemin. Nu uppger dock Daniel Neuenschwander, ESA:s chef för rymdtransporter, att Ariane 6 första testflygning inte kommer att genomföras förrän som tidigast under våren 2022. Än en gång uppger ESA att det är pandemin som tvingat dem att flytta fram den första testflygningen av Ariane 6 men det verkar även ha uppstått lite tekniska problem som måste lösas. För detta krävs det ytterligare 230 miljoner euro i utvecklingskostnader vilket innebär att denna nu landar på 3,8 miljarder euro totalt. När Ariane 6 presenterades var det tänk att denna skulle bli ett europeiskt alternativ för kommersiella satellituppskjutningar. I dagsläget kan det dock se lite mörkt ut på den fronten givet SpaceX framgångar med att skjuta upp satelliter med sina Falcon 9-raketer. Ariane 6 kommer givetvis att komma att användas av europeiska länder som vill skjuta upp satelliter som de inte vill att USA och Ryssland ska sätta i omloppsbana. Om Ariane 6 kommer att kunna konkurrera med SpaceX raketer och andra kommersiella rymdföretag återstår dock att se. Tumnagel
35.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Självkörande båtar har börjat trafikera Amsterdams kanaler
MIT visar upp Roboat II

Förra året skrev vi om den självkörande båten Roboat som utvecklats av amerikanska MIT CSAIL och Amsterdam Institute for Metropolitan Solutions (AMS). Nu har MIT visat upp efterföljaren till denna, en lite större båt som fått namnet "Roboat II" Roboat II har plats för två passagerare och kan med hjälp av GPS och LiDAR ta sig fram på egen hand i Amsterdams kanaler. Båten är försedd med fyra propellrar som ger den möjlighet att färdas i vilken riktning som helst utan att behöva svänga med hjälp av ett roder. Professor Daniela Rus säger om Roboat II: "Roboat II navigates autonomously using algorithms similar to those used by self-driving cars, but now adapted for water. We’re developing fleets of Roboats that can deliver people and goods, and connect with other Roboats to form a range of autonomous platforms to enable water activities." Framöver planerar MIT på att utveckla en ännu större version av Roboat som ska kunna transportera fyra till sex passagerare på egen hand. Här nedanför hittas ett videoklipp där Roboat II visas upp lite närmare. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Roboten Digit ska arbeta sida vid sida med människor
Kan leverera paket och arbeta på lager

Det amerikanska robotföretaget Agility Robotics har fått in en investering på 20 miljoner dollar och i samband med det släppte man bland annat en ny video på sin robot Digit, en robot vi har skrivit om några gånger tidigare här på Feber. Den humanoida roboten Digit är utvecklad för att bland annat kunna lyfta upp och transportera lådor. Tanken verkar vara att den till exempel skulle kunna arbeta sida vid sida med människor på till exempel ett lager eller användas som varubud som levererar paket. Digit går att köpa nu men vad det exakta priset är finns det inga uppgifter om. Det har dock tidigare sagts att det handlar om ett sexsiffrigt belopp i dollar vilket innebär att varje robot borde kosta runt en miljon kronor styck, antagligen mer. Här nedanför hittas den senaste videon på Digit. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ordentlig trailer för Monster Hunter
Monsterslagsmål!

Monster Hunter har fått en ordentlig trailer och denna kan ni skåda ovan. Filmen baseras på spelserien med samma namn och i filmatiseringen får vi möta Kapten Artemis och hennes trupp som transporteras till en främmande värld som är lite mer knökfull av massiva bestar än den vanliga världen. Monster Hunter har premiär i december. Bonusvideo nedan som kan vara bra om man inte fattar ett jota av vad som händer i trailern ovan. Tumnagel
42.0°
+
André Stray
0

Kort teaser för Monster Hunter
Filmen då

I går kväll dök det upp en teaser för Monster Hunter-filmen med Milla Jovovich och Tony Jaa. I filmen spelar Milla en ledare för en grupp soldater som transporteras till en ny värld där massiva bestar, som Black Diablos, härjar. Tanken var att filmen skulle ha premiär april nästa år men enligt denna teaser så verkar de ha bestämt sig för att den ska släppas i biograferna under december månad 2020 istället. Tumnagel
37.9°
+
Frode Wikesjö
0

Volkswagen Caddy, Transporter och Crafter nu som elbilar
Konverterade av ABT

Volkswagen presenterar nu transportbilarna ABT e-Caddy, ABT e-Transporter och e-Crafter. Alla går på el och är precis som namnet antyder ett samarbete med tuning-företaget ABT. ABT e-Caddy bygger på det längre Maxi-chassiet och ska kunna lasta nästan fyra kubikmeter. Den har en elmotor på 113 hästar, batteripack på 37,3 kWh och räckvidden på en laddning anges till 14,1 mil enligt WLTP-cykeln. På dragkroken får man hänga upp till 750 kilo. Om man inte vill bara vill använda bilen till att köra grejer finns även en personbils-version med plats för fem stycken personer. ABT e-Transporter kan lasta upp till 6,7 kubikmeter och ett ton i vikt. Den har samma drivlina och batteripack som e-Caddy och toppfarten anges till 120 km/h. Räckvidden ska ligga på 11,9 mil. e-Crafter bjuder på 136 hästar och 290 newtonmeter i vrid. Här är batteripacket istället på 35,8 kWh och man ska kunna lasta upp till 10,7 kubikmeter. Några priser och när modellerna lanseras vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Det här är den långa versionen av nya BMW 5-serie
Framtagen för den kinesiska marknaden

I Kina gillar bilköparna bilar med rejäla baksäten. Nu visar BMW upp senaste 5-serien i ett 13 centimeter längre utförande som ska ge gott om benutrymme för den som blir transporterad runt och slipper köra. Under skalet återfinns laddhybrid-drivlinan från 535Le. Den består av en turbomatad fyra på 2,0 liter och en elmotor som tillsammans genererar 296 hästar. Den blandade förbrukningen anges till låga 0,15 liter per mil. Premiär blir det på Beijing Auto Show som öppnar sina dörrar den 26 september. Vad versionen kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Det här är Mercedes nya vätgasdrivna lastbil
Ska ha en räckvidd på 100 mil

Mercedes presenterar nu konceptet GenH2 som är en vätgasdriven lastbil i full storlek. Den här är tänkt för långväga transporter och det är en 40-tonnare som kan lasta 25 ton. Ombord finns två stycken vätgastankar som tillsammans rymmer 80 kilo. Bränslecellen är på 300 kW och det finns även ett batteripack på 70 kWh som tillfälligt kan skjuta till ytterligare 400 kW kraft. Lastbilen har två stycken elmotorer på vardera 312 hästar och 1577 newtonmeter i vrid. Med fulla tankar anges räckvidden till 100 mil. GenH2 är som sagt ett koncept men enligt Mercedes en förhandsvisning av en produktionsversion som ska dyka upp inom några år. De sista två bilderna visar även eActros LongHaul och det är en helt eldriven lastbil som ska ha en räckvidd på 50 mil. Målet är att sätta denna i produktion 2024. Tumnagel
50.7°
+
Bobby Green
0

Elon Musk dissar Bill Gates
För att inte Microsoft-grundaren riktigt tror på ellastbilar

Teslas vd Elon Musk har genom åren gjort sig känd för att vara rätt rättfram när han uttrycker sig på Twitter. Nu har han kommenterat ett utspel Microsoft-grundaren Bill Gates har gjort angående framtiden för eldrivna lastbilar. Det var förra månaden som Gates i ett blogginlägg skrev att han inte var helt säker på att framtidens vägtransporter kommer att skötas av eldrivna lastbilar. Anledningen till det ansåg Gates bland annat var att batterierna som krävs för att driva lastbilarna både är stora och tunga. Gates skrev bland annat i sitt blogginlägg: "Even with big breakthroughs in battery technology, electric vehicles will probably never be a practical solution for things like 18-wheelers, cargo ships, and passenger jets. Electricity works when you need to cover short distances, but we need a different solution for heavy, long-haul vehicles." Detta verkar ha retat upp Musk som verkar anse att Gates är helt fel ute som synes i den inbäddad tweeten nedan. I sitt blogginlägg nämner Gates företag som GM, Ford, Rivian och Bollinger men utelämnar Tesla, kanske även det kan ha retat upp Musk. Musk sa även tidigare i år att han inte var imponerad av de diskussioner han haft med Bill Gates, en kommentar som kom kort efter att det blev känt att Gates köpt en eldriven Porsche Taycan vilket Musk kanske tog som en diss mot Tesla. Tumnagel
23.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Japan ska skicka en 8K-kamera till Mars
Som ska fota planeten och dess månar

Japans rymdmyndighet JAXA meddelade i förra veckan att man kommer att skicka en 8K-kamera till Mars som kommer att få följa med på deras nästa Mars-uppdrag MMX (Martian Moon Exploration). Tanken är att MMX ska fota Mars och dess båda månar Phobos och Deinos i 8K-upplösning för att skapa bilder i extrem hög upplösning av himlakropparna. Bilderna ska delvis skickas tillbaka till jorden under uppdragets gång men kommer även sparas i en kapsel som ska ta sig tillbaka hit till jorden i slutet av det här årtiondet. MMX kommer även att landa på Mars måne Phobos för att samla upp lite material från denna. Även detta kommer att transporteras tillbaka till jorden i kapseln där originalbilderna från 8K-kameran kommer att lagras. JAXA förväntas skicka MMX till Mars 2024 och den kommer att anlända dit 2025. 2028 är det tänkt att MMX returkapsel ska återvända till jorden och går allt som det ska så förväntas denna landa på jorden någon gång under 2029. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Wallenius Marine och KTH ska bygga jättestor "segelbåt"
Oceanbird ska frakta bilar över Atlanten

Det svenska rederiet Wallenius Marine har designat ett fartyg som man kallar för en "wind Powered Car Carrier" (wPCC) vilket är ett 200 meter långt vinddrivet fartyg som primärt är tänkt att användas för att transportera bilar över Atlanten. Båten kommer att heta Oceanbird och Wallenius Marine har tagit fram designen tillsammans med KTH och det göteborgs-baserade företaget SSPA. Oceanbird drivs framåt med hjälp av enorma vindkrafts-konstruktioner som gör att fartyget får en höjd på hela 100 meter. "Seglen" är dock en slags teleskopshistoria som synes i klippet nedan och går att sänka så att totalhöjden över vattenytan bara blir 50 meter. Wallenius Marine räknar med att Oceanbird ska kunna leverera 6000 - 7000 bilar på en färd över Atlanten som beräknas ta cirka 12 dagar. Det är fem dagar långsammare än vad fossildrivna fartyg med samma fraktkapacitet tar sig över Atlanten. Utsläppen från Oceanbird är dock 90 procent lägre än vad de är för likvärdiga fossildrivna fartyg, något som kanske kan motivera den lite längre frakttiden. Någon gång i slutet av 2024 hoppas Wallenius Marine och de andra inblandade att kunna sjösätta Oceanbird. Tumnagel
71.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA vill köpa månstenar av privata företag
Blir det en "guldrush" på månen nu?

NASA tar nu ett stort steg mot att kommersialisera företagande på månen. Nu har den amerikanska rymdmyndigheten tagit beslut om att erbjuda sig att köpa stenar och jordprover från månen som samlats in av privata företag. I ett blogginlägg skriver NASA att man är intresserade av att köpa månstenar och andra jordprover från månen. Man vill att dessa prover ska vara på 50 - 500 gram och är beredda att betala 15.000 - 25.000 dollar för varje prov som företagen samlar in. Det verkar "bara" som om företagen behöver ta sig till månen och samla in de aktuella proverna. NASA har själva tänkt att transportera det insamlade materialet tillbaka till jorden för egen maskin någon gång i framtiden. NASA-chefen Jim Bridenstine skriver om hur NASA tänker sig att det hela ska gå till: "The requirements we’ve outlined are that a company will collect a small amount of Moon “dirt” or rocks from any location on the lunar surface, provide imagery to NASA of the collection and the collected material, along with data that identifies the collection location, and conduct an “in-place” transfer of ownership of the lunar regolith or rocks to NASA. After ownership transfer, the collected material becomes the sole property of NASA for our use." Det här initiativet från NASA är primärt framtaget för att kommersialisera månen och inleda handel med olika naturtillgångar som finns där. NASA har sedan sina månresor på 60- och 70-talet redan 328 kilo månsten i sina gömmor. Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volta Trucks presenterar eldrivna lastbilen Zero
Ska sköta leveranser i city

Idag har den eldrivna lastbilen Zero från den svenska startupen Volta Trucks premiär. 16-tonnaren är byggd från grunden som en elbil och är tänkt som ett miljövänligare alternativ för transporter och paket-leveranser i city. Företaget är grundat i Sverige och baserat i Stockholm, bilarna byggs dock i England. Räckvidden för Zero ligger på mellan 15 och 20 mil beroende på batteripack (160-200 kWh). Toppfarten är 90 km/h. Målet är att bli den säkraste tillverkaren av stora kommersiella fordon. Föraren sitter i mitten och lägre än i vanliga lastbilar. I kombination med de stora glasytorna ska detta göra att man ännu bättre kan upptäcka exempelvis gångtrafikanter. De första kommersiella exemplaren av Volta Zero kommer att rulla i Stockholm, London och Paris. Postnord och Bring blir först i Sverige att använda lastbilarna. En prototyp är under tillverkning just nu och den kommer ut på vägarna senare i år. Pilot-tester med kunder ska dra igång i början av nästa år. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Bollinger Motors visar transportbilen Deliver-E
Ska börja tillverkas 2022

Vi har tidigare sett de eldrivna modellerna B1 och B2 från företaget Bollinger Motors. Den förstnämnda är en SUV och den andra en pickup. Nu visar man renderingar på Deliver-E som är en stor skåpbil avsedd för transporter av olika saker. Den här ska erbjuda batteripack från 70 till 210 kWh beroende på hur mycket räckvidd man kan tänkas behöva. Skåpbilen är än så länge bara ett koncept men om allt går vägen ska den komma i produktion 2022. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Region Stockholm vill elektrifiera Nynäsvägen
Tävlar mot Örebro om att få vara med i Trafikverkets elvägspilot

DN rapporterar att Region Stockholm är sugna på att få vara med i Trafikverkets kommande pilotprogram för elvägar. Region Stockholm anser att väg 73 mellan Stockholm och Nynäshamn skulle lämpa sig bra för att för att testa elvägar avsedda för framför allt tung trafik. Region Stockholms tillväxtregionråd Gustav Hemming (C) säger om förslaget att elektrifiera väg 73: "Vi har en bra trafikmiljö, stora flöden av godstrafik och en fordonsindustri med tyngdpunkt i miljövänliga transporter. Scania, KTH och en mängd andra aktörer kommer att bidra till att det blir en succé. Både spridningseffekten och teknikutvecklingen borde bli bäst här." På elvägar laddas fordonen samtidigt som det framförs. Detta sker antingen direkt från vägen eller via en trådad lösning som går över vägen. Region Stockholm tävlar mot Örebro om att få elektrifiera en väg i regionen till Trafikverkets kommande pilotprogram för elvägar. Enligt regeringens önskemål är målsättningen att en pilotsträcka bör vara startklar i slutet av 2021 skriver Trafikverket på sin hemsida. Tumnagel
44.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Voltas eldrivna lastbil Zero presenteras den 3 september
Framtagen för city-transporter

Vi har tidigare skrivit om den svenska startupen Volta Trucks som ska bygga eldrivna lastbilar. Nu släpper de en teaser inför Volta Zero som kommer att presenteras online klockan 10.00 torsdag den 3 september. Zero är ett transportfordon i 16-tonsklassen som är speciellt designat för frakt av varor och gods i innerstan. Räckvidden ska ligga på mellan 15 och 20 mil. Den första prototypen tillverkas just nu och lansering ska ske senare i år. De första riktiga testerna ska dra igång under första kvartalet nästa år. Så här säger Rob Fowler som är Chief Executive Officer hos Volta: "Three years after the Volta Zero was first conceived, I am delighted that we will soon be able to reveal the vehicle. In 2017, we realised the opportunity that delivering a large zero-emission inner-city delivery vehicle could bring to the logistics industry, but also to the inhabitants of the city that it serves. Reducing pollution, improving safety, offering fleet operators a credible alternative to the internal combustion engine, and helping them with the migration to electrification, were our main drivers at the outset. The Volta Zero has over-delivered on all of these ambitions. Despite the headwinds we have all experienced in 2020, we will launch the Volta Zero on time, which is testament to a strong team, and fantastic partners. I’m really looking forward to revealing the Volta Zero, and seeing the truck used in our first pilot trials soon." Mer om Zero finns på länken nedan. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Turtle Beachs nya gamingheadset får ny design och USB-C
Samt ny utfällbar mic

Turtle Beach gör rackarns trevliga headset, i alla fall när det kommer till ljudet. Designen har dock lämnat en hel del att önska och varit densamma sedan 2017, men med nya Stealth 600 och Stealth 700 blir det ordentlig ändring på den fronten. Den nya designen erbjuder ett nytt huvudband som ser mer enhetligt ut och knappar och reglage har flyttats till en mer lättillgänglig plats på den vänstra kåpan. Sedan har de trådlösa headseten äntligen fått USB-C-port för laddning, vilket är betydligt trevligare än att behöva pilla med micro-USB. Mikrofonen på båda nya headseten har fått ordentligt med kärlek och kan nu vikas in mot kåpan, vilket är betydligt smidigare än att behöva dra ur mikrofonen när man ska transportera headsetet. I vanlig ordning kommer Stealth 600 och Stealth 700 i versioner för både Xbox och Playstation som differentieras med gröna respektive blå detaljer. Playstation-versionen kommer med en USB-dongle, som du även kan använda till PC och Nintendo Switch, medan Xbox-varianten kan kopplas direkt till krysslådan utan dongle. Även Xbox-varianten går att använda på PC om man har Xbox Wireless Adapter. Nya Stealth 600 Gen 2 kommer kosta 100 dollar och Playstation-versionen har börjat säljas idag i USA. Xbox-versionen kommer släppas 20 september. Stealth 700 kommer ha ett pris på 150 dollar och release kommer ske 20 september i USA. Hur det ser ut med release i Sverige är för tillfället okänt. I Sverige kommer Playstation-versionen av Stealth 600 Gen 2 släppas på söndag och resterande enheter kommer dyka upp i butik 20 september. Priset kommer ligga på 1099 kronor för Stealth 600 Gen 2 och Stealth 700 Gen 2 kommer kosta 1699 kronor. Tumnagel
35.7°
+
André Stray
0

Hase uppdaterar tandemcykel Pino
En ligger och en sitter

Tyska Hase Bikes presenterar nu en ny version av deras tandem-cykel Pino. Precis som tidigare är den lite speciell eftersom personen längst fram ligger ned medan den bakom sitter som på en vanlig cykel. Nytt för i år är att cykeln ska blivit ännu tåligare, ha fler justeringsmöjligheter och mer tillbehör så att man kan få den utefter de behov man har. Hjulbasen är numera justerbar och det främre pedalstället justerar sig själv vilket gör att personen där framme kan vara av vilken längd som helst och bara hoppa på. Man behöver inte ha med sig några verktyg för att ändra positionen. För den som hellre vill transportera gods än människor ska nu dessa möjligheter också ha blivit bättre. Det går nu att få lastgaller både fram och bak, men även under ramen och på sidorna om framhjulet. Det finns tre stycken färdiga versioner att välja mellan - Allround, Tour och Steps. Den sistnämnda får lite elkraftshjälp från en Shimano-motor på 250 watt. Allround kostar från 5335 euro, Tour 7412 euro och för en Steps får man hosta upp hela 8561 euro. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Sonys eldrivna konceptbil är nu i Tokyo för vidare tester
Ska börja testas på väg senare i år

I början av året rullade Sony lite oväntat ut en eldriven konceptbil som de döpt till Vision-S. Bilen är utvecklad tillsammans med Bosch, NVIDIA, Continental och Qualcomm. Nu har den transporterats till Tokyo för ytterligare tester och utveckling och i samband med detta gjorde man detta lilla klipp. Målet är att man ska ta ut bilen på ordentliga väg-tester senare under året. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Airbus ska bygga världens första fraktfarkost mellan planeter
ERO ska frakta rymdstenar från Mars till jorden

Idag lyfter NASA:s rover Perserverance mot Mars och under sitt uppdrag där kommer den bland annat att samla in material som senare ska transporteras tillbaka till jorden. Igår blev det klart att det kommer att bli Airbus som bygger den farkost som någon gång i framtiden ska frakta materialet som Perseverance samlat in tillbaka till jorden. Det handlar om en satellit som går under namnet "Earth Return Orbiter" (ERO) vilken är tänkt att skjutas upp mot Mars någon gång under 2026. När ERO väl kommer fram till Mars är det tänkt att den ska ligga i omloppsbana runt planeten tills materialet från Mars yta levereras till satelliten med hjälp av en raket, en raket som NASA planerar att skjuta upp från Mars någon gång senare det här årtiondet. Därefter ska ERO fånga in det uppskickade materialet och bege sig tillbaka till jorden. Det handlar med andra ord om ett rätt så komplicerat uppdrag och Dr David Parker på ESA säger till BBC: "This is not just twice as difficult as any typical Mars mission; itx27s twice squared - when you think about the complexity involved. And this satellite that Airbus will build - I like to call it x27the first interplanetary cargo shipx27, because thatx27s what it will be doing. Itx27s designed to carry cargo between Mars and Earth." Att forskarna gärna vill analysera material från Mars här på jorden beror på att det finns mer avancerad utrustning här, utrustning som kanske kan fastslå om det funnits liv på Mars en gång i tiden. När ERO och dess last från Mars förväntas vara tillbaka här på jorden finns det än så länge inga uppgifter om. Perseverance, NASA:s rover som ska samla in materialet som ska transporteras tillbaka till jorden, lyfter mot Mars senare idag. Det kan ni kolla in live här. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google lägger ännu en kabel mellan USA och Europa
Grace Hopper ska gå mellan New York, Bilbao och Bude

Google har nu börjat bygga en ny kabel som ska transportera data mellan USA och Europa för dem och deras kunder. Det blir Googles fjärde helt egna internetkabel till havs efter kablarna Dunant, Equiano och Curie. Googles senaste kabel har fått namnet Grace Hopper och den ska gå från New York i USA till Bilbao i Spanien och Bude i Storbritannien. Därifrån är det tänkt att kabeln ska kopplas ihop med Googles Cloud-infrastruktur i London och Madrid. Inuti Grace Hopper kommer det att gå 32 stycken fiberoptiska kablar vilka Google säger kommer förbättra datatrafiken mellan USA och Europa avsevärt. Någon gång under 2022 hoppas Google kunna ta Grace Hopper i drift. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida