m
2019

Porsche presenterar nya 911 Speedster
Baseras på GT3

I somras visade Porsche upp 911 Speedster Concept. I oktober hade man plockat bort koncept-stämpeln och visade återigen upp bilen, då nästan helt klar för produktion. Nu är den det och därmed får vi en officiell presentation av vad som erbjuds. Bilen baseras på GT3 och kommer endast att tillverkas i 1 948 stycken exemplar. Den blir din för 274.500 dollar och för den slanten får du något som inte alla andra har. Det finns bara två sittplatser och när man tycker att det blir lite för blåsigt finns det en tygsufflett att fälla över kupén. Baktill hittar vi boxersexan på 4,0 liter utan överladdning. Den har här fått dubbla trottelhus från 911 GT3 R och effekten anges till hela 509 hästar och 469 newtonmeter. Varvstoppet ligger på 9 000. Till maskinen kopplas en sexpetad manuell (!) låda som driver bakhjulen och är man snabb med den kan man ta sig från stillastående till 100 km/h på 3,8 sekunder. Toppfarten ligger på 309 km/h. Bilen har bakhjulsstyrning och keramiska bromsar som standard. För att hålla vikten nere har man skippat AC och servot som styr suffletten. Sen är även motorluckan, framskärmarna och den främre luckan i kolfiberarmerad plast. Tomvikten anges till 1 460 kilo vilket bara är 45 kilo mer än en GT3. Orderböckerna öppnar den 7 maj. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0
2017

Den här Spykern har motor utvecklad av Koenigsegg
V8:a på 5,0 liter utan överladdning

Biltillverkaren Spyker lever fortfarande och de överraskade nog de flesta genom att ställa ut på bilmässan i Genève. I deras monter står den här - en helt ny C8 Preliator Spyder med motor från Koenigsegg. Maskinen som är en V8:a på 5,0 liter utan överladdning är speciellt utvecklad för bilen och ersätter den V8:a från Audi man använt sig av tidigare. Den nya motorn ger 600 hästar och har ett vrid på 600 newtonmeter. Den är kopplad till en sexpetad manuell växellåda och 0-100 km/h ska ta 3,6 sekunder, toppfarten anges till 322 km/h. Christian von Koenigsegg säger så här om samarbetet: "I have known Victor and Spyker for way over a decade, and we obviously share the passion for handcrafted and bespoke automobiles. It gives us great pleasure to work with Spyker to design and produce an engine specifically for them that will suit the handcrafted, luxurious, and high-performance nature of all Spyker cars. In terms of performance, the introduction of our light, responsive, and powerful engine will transform the driving experience of the Preliator." I övrigt får bilen fjädring och upphängning från Lotus, en semiautomatisk tygsufflett som går att fälla bort, DAB+ radio, Bluetooth, Apple CarPlay och head-up-display med gestteknik för att nämna några saker. Den erbjuds även i det nya lackalternativet Ascot Bronze. Produktionen ska dra igång nästa sommar och bilen kommer att sättas ihop i fabriken i Coventry, Storbritannien. Endast 100 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 403 500 euro, innan skatt. Är du inte så vass på nederländska finns det även bilder på bilen på länken nedan. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0
2016

Mercedes-AMG GT nu även som cabriolet
Kommer i två mumsiga versioner

Väntan är över, den cabbade versionen av Mercedes AMG GT är här och den är lika vacker som den är aggressiv i sin framtoning. Där vanliga GT kanske kan kännas lite för snäll och GT R lite för stygg hamnar den här någonstans mittemellan. Bilen erbjuds i två olika utföranden vilket innebär att man nu får hela fem stycken olika versioner att välja mellan - jobbigt! Motorn är samma dubbelturbomatade V8:a på 4,0 liter oavsett vilken man väljer men den finns nu i fler smaker. GT i coupéutförande är insteget och den bjuder på 462 hästar, GT S har istället 510. GT R som presenterades tidigare i år har hela 585 hästar. Cabben kommer som GT Roadster med 476 hästar och GT C roadster med 557 hästar. Den sistnämnda får även lite godis från värstingen GT R - som exempelvis stötdämpare som är aktiva och elektroniskt styrda. Den får även en elektroniskt styrd diffbroms som standard och samma aktiva bakhjulsstyrning som finns i GT R. Den ser till att styra bakhjulen åt motsatt håll jämfört med framhjulen vid lägre hastigheter, en finess som gör bilen enklare att svänga runt. Kommer man över 100 km/h styr de dock åt samma håll. Allt för att bilen ska bli ännu stabilare, speciellt vid kurvtagning. Ytterligare en trevlig sak man "får på köpet" är sportavgassystem. GT C är även lika bred över rumpan som GT R tack vare fetare bakskärmar, och för att fylla ut de större hjulhusen har man monterat fläskiga 305/30-däck med 20-tumsfälgar där bak. GT Roadster gör 0-100 km/h på fyra sekunder blankt, vassare GT C kapar den tiden till 3,7 sekunder. Toppfarten ligger på 302 respektive 316 km/h vilket borde vara tillräckligt för de allra flesta. Precis som i GT R finns det på både GT Roadster och GT C Roadster en aktiv grill i nosen som beroende på hastighet och temperatur styr hur mycket kylning bilen ska få och hur mycket luftgenomströmning som behövs. Den sjustegade dubbelkopplingslådan Speedshift DCT är det enda växellådsalternativet. Den har moddats lite jämfört med föregångaren och fått sig en annan utväxling. Kraften skickas som vanligt endast till bakhjulen. Taket är en tygsufflett i tre lager tillverkad i magnesium, stål och aluminium. Den kan fällas och stängas i upp till 50 km/h, något som tar elva sekunder. Taket finns i svart, rött eller beige. Bilen går att få i elva stycken olika kulörer, interiören i tio. Cabben väger 65 kilo mer än sina coupé-syskon och vågen stannar på 1 595 kilo för GT Roadster och 1 660 kilo för GT C Roadster. Premiär för de nya vrålåken blir på bilmässan i Paris. Allt om bilarna finns att läsa om i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
45.4°
+
Bobby Green
0

Cabbad version av Mercedes AMG GT snart här
Visas upp i Paris

Det kanske inte kommer som en direkt överraskning att en cabbad version av Mercedes AMG GT var på väg och nu får vi en första officiell teaser på bilen. Den kommer att heta Mercedes AMG GT C och som vi kan se i videon begåvas den med en tygsufflett som kan fällas ned när man vill lyssna lite extra på det fantastiska avgasljudet, eller släppa in solen i kupén. Motormässigt får den samma dubbelturbomatade V8:a på 4.0 liter som sitt plåttakförsedda syskon men cabben väntas även få lite trevliga komponenter från värstingen GT R. Vad detta kan vara återstår att se. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Mercedes C-Klass Cabriolet blir din för 431 900 kronor
Försäljningen är igång

I mars visade Mercedes för första gången upp C-Klass som cabriolet. Nu är bilen prissatt och försäljningen igång. Vill du bli ägare till en får du göra plånboken beredd på att skiljas från 431 900 kronor. Tyvärr är lanseringen först den 17 september så något glidande i sommar blir det inte. Bilens tygsufflett tar 20 sekunder att fälla upp och ner och detta kan göras i hastigheter upp till 50 km/h. Den finns i färgerna svart, mörkblått, mörkbrunt och mörkrött. Vill du att den ska vara lika tyst som ett fast tak kan du för 2 900 kronor få en så kallad akustiksufflett. Airscape som blåser varmluft ur nackstöden och Aircap som leder luften över kupén är standard. För utgångspriset får du en C 180. Värst blir Mercedes-AMG C63 S Cabriolet med dubbelturbo-matad V8:a på 4,0 liter och 510 hästar. Hela prislistan hittar ni på länken nedan. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0
2015

Nya Mini nu även som cabriolet
Fortfarande lika gullig?

Det var två år sedan nya Mini gjorde entré och det är först nu som den presenteras i ett cab-utförande. Cabben är som väntat större än sin föregångare eftersom Mini nu för tiden inte är så Mini då den vuxit på alla leder. Taket består av en stålkonstruktion omgiven av en tygsufflett som man på 18 sekunder kan stänga eller öppna, och detta kan man göra i upp till 30 km/h. I det lilla bagaget där bak får man in 215 liter när taket är uppe, 160 när det är nere, vilket är 25% mer än i föregångaren. Det ska även vara enklare att lasta i och ur saker då öppningen blivit bredare. Under huven sitter samma spisar som i övriga Minis och toppversionen är Cooper S som får en turbomatad fyra på 2.0 liter som levererar 192 hästar och 280 Nm. Den gör 0-100 km/h på 7.2 sekunder och toppar 230 km/h om man kör med manuell låda. Längre fram kommer även en John Cooper Works-version med hela 228 hästar. Några svenska priser eller när den lanseras här i Sverige är inte officiellt ännu. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Alfa Romeo 4C Spider lanseras i Sverige
Blir din för 694 990 kronor

I början på året presenterade Alfa Romeo cabversionen av modellen 4C - Spider. Nu är det dags för lansering i Sverige och med det också ett svenskt pris - 694 990 kronor. För pengarna får du en liten sportbil för två med mittmonterad turbofyra på 1.75 liter som ger 240 hästar och som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska med hjälp av en dubbelkopplingslåda avklaras på 4.5 sekunder och toppfarten anges till 257 km/h. Du får även en liten tygsufflett som du kan montera av när solen tittar fram och vad jag gissar massvis med körglädje. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0
2013

Ingen vind i seglen för Wind
Renault lägger ner modellen

Minns ni Renault Wind? Kanske, kanske inte. Den lilla cabben baserad på Twingo med ett fällbart plåttak presenterades för tre år sedan, och nu läggs den ned på grund av för dålig försäljning. Vad gick snett? Var det det något klumpiga utseendet som inte föll folk i smaken eller att den saknade tygsufflett? Nu återstår att se om Renault vågar bygga en cab baserad på nästa Twingo. Tycker ni att de borde göra det? Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Corvette Cabriolet
Chevrolet delar med sig av ett gäng bilder

Om det var en läcka eller bara ett duktigt CGI-jobb vi såg för ett tag sedan på nya Corvette Cabriolet har jag ingen aning om, men att det var så nya cabben skulle se ut var nog alla överens om. Nu delar Chevrolet själva med sig av bilen som kommer att visas upp i Genève, fast bara framifrån. Vad tycks? Hela pressmeddelandet finns under "Läs mer". Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Nya Beetle Cabriolet kostar från 215 900 kronor
För det får man 1.2 TSI med 105 hästar

Våren lyser på utsidan och det är dags för biltillverkarna att släppa lös sina cab-modeller. Det har nyligen varit presskörning av Volkswagens helt nya Beetle Cabriolet och nu får vi de svenska priserna. Beställer du bilen idag får du den lagom till sommaren. Utrustningsnivåer, tillval, paket och motorer är identiska med vanliga Beetle. Det betyder att instegsmodellen är 1.2 TSI med 105 hästar kopplad till en manuell låda. Förutom denna finns det 1.4 TSI med 160 hästar och 2.0 TSI med 200 hästar jämt. Bägge är utrustade med manuell låda som standard, dubbelkopplingslådan DSG är alltså tillval. För den som vill brumma diesel är det 1.6 TDI med 105 hästar som gäller. Priserna är följande: 1,2 TSI 105 hk: 215 900 kronor (manuell växellåda) 1,6 TDI 105 hk: 241 900 kronor (DSG +14 500 kr) 1,4 TSI 160 hk: 241 900 kronor (DSG +14 500 kr) 2,0 TSI GT 200 hk: 281 900 kronor (DSG +14 500 kr) Hela pressmeddelandet hittas under "Läs mer". Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0
2012

Opel visar upp nya cabben Cascada
Mer plats för fyra än i föregångaren

Opel presenterar nu nya Astra cabriolet, förlåt Cascada. Bilen är två decimeter längre än tidigare och ska bjuda på helt okej plats för fyra personer. Opel har återigen gått tillbaka till tygsufflett som i upp till 50 km/h kan fällas vilket ska ta 17 sekunder. Motorerna hämtas inte helt oväntat från Astra och under locket sitter det antingen en 1.4:a med turbo på 120 eller 140 hästar, eller en diesel på 2.0 liter på 165 hästar. Det finns dock ytterligare en helt ny motor, en 1.6:a på 170 hästar. Fler starkare alternativ kommer att komma senare, kanske till och med en OPC om vi har tur. Cascada lanseras nästa år till ett ännu okänt pris. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Nya Bubblan i cabutförande här
Klassiker i ny tappning

Nya Bubblan i cabriolet-version visar nu upp sig på bild och världspremiär blir det på Los Angeles Auto Show i slutet på november. Som vanligt handlar det om en tygsufflett som när den är ihoppackad snyggt lägger sig ovanför bakluckan, precis som den gjort i alla år. Fällningen tar tio sekunder och kan göras i upp till 30 km/h. I bagagen ska man få plats med 225 liter och vill man lasta mer går det att fälla baksätet. Instegsmotor blir en TSI på 1.2 liter med 105 hästar och manuell låda. Vill man ha starkare är det 1.4 och 2.0 TSI på 160 respektive 200 hästar. Bägge har DSG-låda som tillval. För den som vill ha diesel finns alternativet 1.6 TDI BlueMotion på 105 hästar, kan även den fås med DSG. Bilen går att beställa från och med årsskiftet och levereras under andra kvartalet nästa år. Priset är dock oklart. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0
2011

Smygtitt Mercedes SLS AMG Roadster
Den utan måsvingar

Mercedes släpper nu de första bilderna på SLS AMG Roadster, måsvingen utan vingar alltså. Och även om både bak- och framlysen är lite maskerade så vet vi ju hur det ser ut där under. Roadstern skippar som sagt de traditionella måsvingedörrarna, vilket kan kännas lite synd då det var en utav sakerna som fick bilen att sticka ut ordentligt. Istället har man nu kapat bort taket och monterat en tygsufflett. Kanske inte optimalt för en sportbil när det börjar svänga. Men enligt Mercedes ska det fungera bra. Roadstern har fått feta sidobalkar och en extra tvärbalk bakom motorn för att styva upp som kompensation för taket. Cabbar brukar dra på sig viktökningar på grund av detta, men faktum är att Roadstern bara väger pyttiga två kilo mer än coupén. Taket är i tre olika sorters tyg och stommen består av stål, aluminium och magnesium. Upp till 50 km/h går det bra att fälla taket. Premiär blir det på bilmässan i Frankfurt i september, med försäljningsstart strax därefter. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Volkswagen Golf Cabriolet
Hatten av för Golf - igen

Volkswagen har lyckats sälja 1,5 miljon cabbar genom tiderna och nu är det dags igen. Med nya Golf Cabriolet ska de förhoppningsvis fortsätta att rida på vågen och sälja bilar till de som gärna låter vinden susa genom håret. Golf generation IV och V blev aldrig cabifierade, utan det var hela tio år sedan Volkswagen senast erbjöd en Golf med tygsufflett. Nu får dock generation VI chansen att briljera på den fronten, jämte syskonen Eos och Beetle. Ingenjörerna på Volkswagen har lagt ned mycket tid på att få bilen tyst, och påstår att just denna bil är en utav de tystaste cabrioleterna på marknaden. Taket packas ihop på snabba 9,5 sekund och man kan fälla det upp eller ner i hastigheter upp till 30 km/h. När det är ihopfällt tar det relativt liten plats och man kan fortfarande få plats med 250 liter bagage där bak. Designmässigt går det inte att ta miste på att det handlar om en Golf. Fronten är exakt likadan som på övriga karossvarianter. Där bak hittar vi nu samma bakljus som Golf R har och bakluckan ser inte helt oväntat lite annorlunda ut. Den har vuxit några centimeter på längden om man jämför med vanliga Golf och mäter in på 4,25 meter. Bredden är dock densamma med 1,78 meter men höjden har droppat cirka en halv decimeter till 1,42 meter. Massa motorer finns att välja bland, i detta fall sex. Fyra bensinare och två dieslar. Svagast på bensinsidan blir 1,2 TSI med 105 hästar och starkast blir 2,0 TSI med sjuväxlad DSG-låda och 210 hästar. Alla bensinare går att få med DSG-låda mot tillägg. Dieslarna är på 1,6 liter respektive 2,0, 105 och 140 hästar. Den minsta är kopplad till en femväxlad manuell låda medan den större har sex kuggar. Man kan om man vill lägga till lite kulor även få DSG-lådan till den stora dieseln. Minsta dieseln och alla bensinare utom 2,0 TSI har start/stopp-teknik och bromskraftsåtervinning. Till Sverige kommer dock bara två bensinalternativ, 1,4 TSI på 122 respektive 160 hästar och först i höst. Till vilket pris är inte annonserat ännu. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0
2010

Camaro Cabriolet officiell
Genom Camaros Facebooksida

Camaro har en egen officiell Facebooksida (såklart) och där har Chevrolet nu lagt ut bilder på Camaro Cabriolet som ska visas upp på Los Angeles Auto Show. Och visst har vi sett den förut, då som "koncept" men med exakt samma utseende. Nu är den alltså officiell och vi får första gången se hur den ser ut med tygsuffletten uppe. Lite uppgifter finns också gällande motorer och tillgänglighet. Bilen kommer med en V6:a på 312 hästar och en LS3 V8:a på 426 hästar till SS-modellen. I mars börjar den säljas och kommer då att kosta från 30 000 dollar. Avtäckandet blir som sagt på LA Auto Show nästa vecka. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0
2009

Mercedes E-klass Cabriolet
De officiella bilderna är här!

Den 10 januari nästa år börjar nya E-klass cabriolet att säljas på Europamarknaden, men redan nu kan vi ta del av lite officiella bilder på den nya cabben som tävlar mot BMWs 3-serie cabriolet och Audi A5 cabriolet. E-klass cabriolet får en elmanövrerad tygsufflett till tak istället för ett vikbart plåttak. En unik detalj för bilen är den lilla infällbara vindavvisaren som sitter placerad uppe på vindrutan, kallad Aircap. Fäller man ut den så skickar den vinden över passagerarna och ska ge en behagligare åktur. Under huven är det samma motorer som i Coupén (undantagsvis minsta dieseln och den minsta bensinaren som är nya) och till Europa kommer det tre dieslar och fyra bensinare. På dieselsidan hittar vi först den 170 hästar starka E220 CDI, 250 CDI med 204 hästar och slutligen E350 CDI med 231 hästkrafter. Bensinarna börjar med E200 CGI som har 184 hästar, 204 hästar starka E250 CGI, E350 CGI med 292 hästar och så toppmodellen E500 som har en V8:a på 388 hästkrafter. Mer information om nya E-klass cabriolet väntas komma inom kort, tills vidare får ni hålla till godo med de vackra bilderna. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Boxster Spyder
Kort klipp på Porsches lättviktare

Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Porsche Boxster Spyder
Lätt roadster

Nya Spyder baseras på Boxster S och debuterar nästa månad på Los Angeles Auto Show, försäljningen startar i början på 2010. Det som skiljer Boxster S från Boxster Spyder är vid en första titt pucklarna på ryggen och den lite större vingen bak. Bilen får även lite annorlunda luftintag bakom dörren, sportigare fjädrar, ny frontspoiler och lite retroklibbor på sidorna. Viktminskning har också varit en del på schemat och för att få ner vikten har man tagit bort dimljus, varselljus och även Boxsterns automatiska tygsufflett. Istället får man en liten tygbit som fästs i framrutan och hakas fast bakom stolarna, allt sköts manuellt. Taket är enbart tänkt för låga hastigheter och även med alla rutorna uppe glipar det lite här och var. Vidare har bilen även strippats på AC, stereo, och standardstolarna som numera är ersatta av lättare sportstolar i kolfiber. Allt som allt väger bilen 80 kilo mindre än en Boxster S. Motorspecifikationerna är numera samma som Cayman S vilket innebär boxersexa på 3,4 liter och 320 hästar. Viktminskningen gör att 0-100 km/h nu går på 4,8 sekunder med PDK-lådan, 0,2 sekunder snabbare än Boxster S. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Audi R8 Spyder 5.2 FSI Quattro
Snuskigt snygg

Som förväntat visade Audi upp sin läckra R8 i cabrioletutförande. På tillvalslistan finns en mängd olika saker men man kan nu också kryssa i en liten smart och säker sak, nämligen säkerhetsbälten med integrerad mikrofon för handsfree. Perfekt att ha när du vill kunna prata i telefon utan att behöva höja rösten när taket är nere. Förutom de vanliga funktionerna i cockpiten finns det även en lap timer för att hålla koll på varvtiderna vid bankörning. Skinnet i bilen erbjuds i sex olika färger och sätena är färgade på ett speciellt sätt så att de reflekterar den infraröda strålningen från solen. Detta gör att det blir upp till 20 grader svalare än traditionellt läder. Bang & Olufsen står för musikanläggningen, om du nu mot förmodan skulle tröttna på motorsången. För att veta att det är en Spyder man sitter i har Audi också piffat upp instrumenteringen och växelspaksknoppen med röda dekorringar. Hårda fakta då: Motor: V10 FSI med direktinsprutning, mestadels handbyggd i aluminium Effekt: 525 hk vid 8000 v/min Vridmoment: 530 Nm vid 6500 v/min 0-100 km/h: 4,1 sekunder 0-200 km/h: 12,7 sekunder Toppfart: 313 km/h Bränsleförbrukning: 14,9 l/100 km (13,9 l/100 km med R-Tronic) Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0