m
2014

Tio minuter Child of Light
Utvecklarna berättar

Här har vi ett klipp där PlayStation Access pratar med Ubisofts Patrick Plourde om utvecklarens kommande rollspel, Child of Light. Tumnagel
39.3°
+
Frode Wikesjö
0

Förhandstitt Peter har spelat Child of Light
Kliv in i en sagobok

Under de senaste åren har indiespels-scenen verkligen blommat ut. Det har såklart alltid funnits människor som på egen hand har knåpat ihop annorlunda och nyskapande spel men på senare tid upplever jag att dessa spel har fått ett rejält uppsving. Framförallt beror det såklart på att alla de tre stora konsoltillverkarna Sony, Nintendo och Microsoft gjort det betydligt enklare för indiestudios att bli publicerade på deras respektive konsoler. Detta har i sin tur lett till att fler personer har fått nys om spelen och ett större fokus har riktats mot dessa spel. I takt med att indiespelen blivit mer och mer populära så har också mer resurser kunnat läggas på att lyfta fram och marknadsföra dessa titlar på ett bättre sätt. De stora bolagen har äntligen börjat inse att indiespel inte längre bara är små enkla spel som bara lockar en mindre skara människor. Det finns faktiskt ett stort värde i indiespel och en väldigt stor publik som hungrar efter spel som vågar bryta mönster och vara annorlunda. Den här texten kommer handla om spelet Child of Light som inte på något sätt är ett indiespel. Det görs av Ubisofts Montreal-studio som knappast är någon indiestudio. Trots det känns Child of Light mer som ett indiespel. Mycket på grund av den annorlunda grafiska stilen och att Ubisoft vågat göra ett stillsamt och sagoinspirerat jrpg som placerar sig långt ifrån den ganska säkra actiongenren. Child of Light handlar om flickan Aurora som plötsligt förflyttas till sagolandet Lemuria där den onda drottningen stulit månen, solen och stjärnorna varpå det blir Auroras uppgift att ta tillbaka dessa och samtidigt ta reda på vad det är för land hon har kommit till och hur hon ska ta sig tillbaks till den riktiga världen. Under hela sin resa får hon hjälp av den lilla fen Igniculus. Hon stöter också på flera andra personer med olika problem och egenskaper som joinar henne under hennes resa. Tumnagel
43.0°
+
Peter Tjärndal
0

Child of Light har datum
Och en ny trailer

Ubisoft-spelet Child of Light har nu fått ett spikat releasedatum - 30 april. Spelet är ett RPG som utspelar sig i den magiska världen Lemuaria. Du spelar som Aurora som har blivit tagen från sitt hem. På sin resa på väg hem igen måste hon ta tillbaks solen, månen och stjärnorna ifrån The Queen of Night. En ny trailer kan beskådas ovan. Tumnagel
42.8°
+
Peter Tjärndal
0
2013

Trailer för Valiant Hearts: The Great War
Första världskriget

Igår utannonserade Ubisoft ett helt nytt spel kallat Valiant Hearts: The Great War. Det är ett spel i genren problemlösning/äventyr och utspelar sig under första världskriget. Under spelets gång kommer vi få följa kriget från fem olika personers synvinklar. The story of Valiant Hearts The Great War focuses on the journey of five people as they brave the battles and difficulties of the Great War following their faithful canine companion. The game is set in the Western Front, a crossroads between World War One’s Allied and Central Powers and home to some of the War’s most intense military confrontations. All of the main characters are inextricably drawn together, and friendship, love, sacrifice and tragedy befall each as they help each other to retain their humanity against the horrors of war. Spelet är byggt med Rayman-motorn Ubi Art Framework och jag tycker att det ser ruskigt snyggt ut. Valiant Hearts: The Great War kommer att släppas någon gång under 2014 till nuvarande generations konsolver, next gen och till PC. Tumnagel
44.7°
+
Peter Tjärndal
0

Förhandstitt Rayman: Legends
Jag har spelat

Jag har fått möjlighet att testa en förhandsversion av Rayman: Legends och tänkte därför dela med mig av lite intryck ifrån det jag fått spela. Jag testade spelet för allra första gången i juni förra året, då till Wii U, och blev helsåld på konceptet med en gång. Det var just det assymetriska gameplayet där en spelare spelade med gamepaden och de andra med vanliga handkontroller, som jag fastnade för. Det var två helt olika spelupplevelser och till skillnad från New Super Mario Bros. U så spelade gamepad-spelaren en betydande roll i spelet då det hela tiden (åtminstone i vissa banor som var uppbyggda kring det här konceptet) behövdes touchas eller vridas på skärmen för att hjälpa de andra spelarna. Nu finns spelet också till Playstation 3, Xbox 360 och PS Vita och jag har testat alla versioner. Mer om dessa sedan. Rayman Legends påminner mycket om föregångaren. Det är fortfarande en skön plattformshoppare med makalöst snygg grafik. Den här gången har de utvecklat grafikmotorn Ubi Art Framework som skapades särskilt för Rayman Origins. Bland nyheterna hittar vi bland annat bättre och mer dynamiska ljuseffekter och möjligheten att skapa 3D-objekt och sätta in dem i en 2D-miljö. Jag fick en liten demonstation av hur det funkar att utveckla i Ubi Art Framework och det var rätt coolt faktiskt. Nu är inte jag någon hejare på programmering direkt men tydligen ska det vara väldigt enkelt för utvecklarna att skapa olika skisser som de sedan sätter ihop och så fixar motorn ihop sköna animationer av det hela. Som sagt så ser det riktigt bra ut fortfarande och har man spelat föregångaren så kommer man att känna igen sig både till utseendet och hur spelet spelas. Det som är nytt rent spelmässigt i Legends är just legends-biten. Varje värld är kretsar kring en specifik Legend. Bland annat finns det en värld som kretsar kring medeltiden och en annan med inspiration från grekisk mytologi. Nytt är också så kallade "Invasion Levels" som man låser upp lite då och då under spelets gång. Det är tidigare spelade banor som är helt omgjorda och som man dessutom måste klara på bara 60 sekunder. Tumnagel
40.0°
+
Peter Tjärndal
0
2012
2011

Så skapades Rayman Origins
Visar upp grafikmotorn Ubi Art Framework

Den här videon är visserligen lite gammal, men jag stötte inte på den förrän igår så tänkte ändå tipsa om den för den är rätt så intressant. Den ger en inblick i hur Rayman: Origins-teamet bar sig åt när de animerade figurerna i spelet. Till spelet användes en egenutvecklad grafikmotor som heter Ubi Art Framework som gjort det väldigt enkelt att få till snygga animationer. The idea behind our animation system is to be able to animate any kind of image. The image may be a 3D rendering, an India ink drawing, a modelling clay background, an image drawn on a graphics tablet or a scanned image, and so on. In fact, any visual source can be used. Once the drawing is ready, an in-house tool lets us add the skeleton and determines which part of the drawing will move and how. Then all the animator has to do is design the animation poses, and the tool takes care of the image deformation. Tydligen ska den här motorn bli open source så att vem som helst kan använda tekniken, vilket säkerligen kan öppna upp för många snygga spel i framtiden. Via länken nedan förklaras det lite mer ingående om hur tekniken fungerar. Tumnagel
38.8°
+
Peter Tjärndal
0
2010