m
2016
2013

Ubisoft har visat upp sin digitala lineup
Och jag har provspelat

I tisdags höll Ubisoft för tredje året i rad sin egen lilla spelmässa kallad Ubisoft Digital Days där de visade upp en hel rad kommande spel. På Ubisoft Digital Days ligger allt fokus på nedladdningsbara spel, free to play-spel och mobilspel. Jag var där och testade många av spelen och i den här artikeln tänkte jag delge en del intryck från några av de spel som fanns på plats och som jag fick spela. Valiant Hearts: The Great War Jag börjar med det spel som jag gav allra starkast intryck på mig under dagen. Nämligen Valiant Hearts: The Great War. Detta trots att vi som var på plats inte själva fick spela det. Istället fick vi titta på när en av utvecklarna spelade en sektion av spelet och pratade om det samtidigt. Spelet utspelar sig under första världskriget och under spelets gång kommer vi få möta fem olika personer som på olika sätt har koppling till kriget. Spelets estetik är inspirerad av serietidningar och karaktärerna känns så där härligt karikatyrmässiga. Jag fick en hel del Tintin-vibbar av spelets miljöer faktiskt. Valiant Hearts är gjort med hjälp av UbiArt Framework som verkligen får spelet att glänsa med grymma animationer och väldigt sköna miljöer. Spelet har mycket historisk anknytning och de berättade att de gärna vill ha med verkliga händelser. Jag fick känslan av att de vill berätta en ganska seriös och dyster historia om ett fruktansvärt krig trots den gulliga serietidnings-estetiken och den humoristiska framtoningen. Trailer för Valiant Hearts: The Great War Child of Light Child of Light är ytterligare ett spel som är byggt med UbiArt Framework. Det här spelet var verkligen populärt och det tog en lång stund innan jag äntligen kom in i båset där spelet visades upp. Child of Light ser ut som en sagobok och har också inspirerats mycket av sagoberättandet i storyn. Spelet handlar om barnet Aurora som stjäls från sitt hem. På sin väg hem igen måste hon ta tillbaks solen, månen och stjärnorna som hålls fångna av "The Queen of Night". Aurora kan sväva i luften och genom att åka runt i världen så fortgår storyn samtidigt som man löser pussel och problem. Jag spelade i co-op tillsammans med en annan person. Jag styrde då flickan medan den andra personen styrde en liten fe-liknande varelse som kunde hjälpa till på vägen. Han kunde till exempel flyga runt och hitta hälsa till mig eller blända fiender för att jag lättare skulle kunna besegra dem. En sorts biroll eller assistent skulle man kunna likna det vid. Det som kändes mest intressant med spelet var striderna som på ett klassiskt JRPG-vis var turodningsbaserade. På en liten "progress-bar" längst ner såg man hur lång tid det skulle ta för både dig själv och fienderna att ladda upp sina attacker. Det gällde då att ha koll på denna för att förstå om man skulle skydda sig eller attackera. Jag fick berättat för mig att alla fiender kommer ha olika svagheter och att det då gäller för dig att testa dig fram med olika attacker och strategier för att klara dig helskinnad från striderna. Det är rätt svårt att förklara på ett bra sätt i textform hur det fungerar. Man måste nog nästan spela det själv för att fullt förstå. Men jag kan i alla fall säga att det kändes annorlunda på ett bra sätt som jag tidigare nästan aldrig sett i ett sånt här spel. Jag tror det finns stor potential för Child of Light att kunna bli riktigt bra. Trailer från Child of Light. Tumnagel
38.8°
+
Peter Tjärndal
0

Trailer för Valiant Hearts: The Great War
Första världskriget

Igår utannonserade Ubisoft ett helt nytt spel kallat Valiant Hearts: The Great War. Det är ett spel i genren problemlösning/äventyr och utspelar sig under första världskriget. Under spelets gång kommer vi få följa kriget från fem olika personers synvinklar. The story of Valiant Hearts The Great War focuses on the journey of five people as they brave the battles and difficulties of the Great War following their faithful canine companion. The game is set in the Western Front, a crossroads between World War One’s Allied and Central Powers and home to some of the War’s most intense military confrontations. All of the main characters are inextricably drawn together, and friendship, love, sacrifice and tragedy befall each as they help each other to retain their humanity against the horrors of war. Spelet är byggt med Rayman-motorn Ubi Art Framework och jag tycker att det ser ruskigt snyggt ut. Valiant Hearts: The Great War kommer att släppas någon gång under 2014 till nuvarande generations konsolver, next gen och till PC. Tumnagel
44.7°
+
Peter Tjärndal
0
2012

En rapport från Ubisoft Digital Days
Jag har lirat spel

Paris - sniglarnas, baguetternas och grodlårens absoluta huvudstad. Det var också här som Ubisoft höll sitt ”Ubisoft Digital Days”. Varför det kallades för ”days” förstår jag inte då det bara var under en dag. Men, men, så är det väl. Allt i världen kan man inte förstå. Jag var där och tänkte avlägga en liten rapport om en del av spelen som visades upp. Själva eventet fokuserade på mobilspel, e-sport, arkadspel och free to playspel. Med andra ord var det inte några riktigt stora trippel A-spel på plats utan bara lite mindre och lite uddare spel. Säkerligen ett riktigt bra val av Ubisoft att ha detta fokus då dessa spel lätt hade kunnat drunkna i mediebruset av de riktigt stora titlarna annars. En hel del av spelen som fanns på plats hade redan visats upp i någon form tidigare men det fanns i alla fall några spel som var helt nya och som avtäcktes under själva eventet. Pang, pang! Du är död!! Ett av dessa var Call of Juarez: Gunslinger och det var också detta spel som jag tyckte såg allra bäst ut under hela eventet. Det kommer vara ett nedladdningsbart spel till Xbox Live Arcade och Playstation Network och släppas någon gång i början av nästa år. Jag fick tyvärr inte möjlighet att prova det själv utan det var bara en "titta på medan Ubisofts personal spelar"-visning. Personen som visade spelet berättade att de valt att gå tillbaka till 1800-talet till en mer old-school westernmiljö. Man spelar som en ”bounty hunter” och kommer få stöta på en rad olika western-personligheter. Bland annat ”Billy the Kid”. Och det var just Billy the Kid som stod i centrum i det kapitlet som jag fick se. Medan spelet fortlöpte var det en riktigt skön berättarröst som likt Bastion hela tiden berättade vad som hände på skärmen. Jag fick en riktigt skön westernfeeling under själva presentationen och trots att jag själv inte fick möjlighet att spela så tyckte jag mig ändå ana att det faktiskt finns ganska mycket potential i spelet. Ett spel att hålla ett extra öga öppet på med andra ord. Tumnagel
39.1°
+
Peter Tjärndal
0
2011
2007