m
2019

McLaren presenterar ny Elva
Superbil utan tak för 1,69 miljoner dollar

Nej, inte nio-elva, ny Elva. Elva är namnet på en sportbil som McLaren körde racing med på 60-talet. Nyheten ingår i Ultimate Series och precis som föregångaren saknas det tak och vindruta på ekipaget. Det sistnämnda kan ju göra att det blir lite dragigt i kupén men detta säger sig McLaren ha löst genom ett gäng smarta luftintag och en aktiv deflektor som reser sig och gör så att luften passerar ovanför de som sitter i stolarna. Bakom sittbrunnen sitter den numera klassiska V8:an på 4,0 liter med dubbla turbo. Här ger den 815 hästar och 800 newtonmeter i vrid. Det räcker för att kunna ta sig från 0-100 km/h på under tre sekunder och 0-200 km/h på bara 6,7 sekunder - något som gör den här snabbare än modellen Senna. Priset börjar på 1,69 miljoner dollar och endast 399 stycken exemplar kommer att tillverkas. De första leveranserna ska äga rum i slutet av nästa år. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

McLarens nästa medlem i Ultimate Series är en roadster
Har väldigt liten vindruta

Det mest ultimata McLaren har att erbjuda får man om man köper något ur Ultimate Series. På årets Pebble Beach Concourse d’Elegance kommer man att visa upp nästa medlem, och det är en tvåsitsig cabriolet som vi ser en dunkel bild på här. Bilen kommer att ha sin debut i slutet av 2020 och endast 399 stycken exemplar kommer att tillverkas. Exakt vad den kommer att kosta är oklart men någonstans mellan 1-2 miljoner pund lär det ändå bli. Vdn Mike Flewitt säger följande: "At McLaren Automotive we are consistently pushing the boundaries to deliver the purest and most engaging driving experience whether for the road or track. Our two current Ultimate Series cars, the Senna and Speedtail, offer unique and distinct driving experiences. Now this new addition to the Ultimate Series, an open-cockpit roadster, will take road-focused driving pleasure to new levels." Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0
2018

Uppföljaren till McLaren F1 är här
Hyper-GT med 1.050 hästar

Efter den tidigare läckan har McLaren nu officiellt presenterat den nya modellen Speedtail. McLaren kallar bilen för en Hyper-GT och det är verkligen en extrem bil på alla sätt. Precis som dess föregångare F1 var och är. Precis som den finns det här tre stycken platser och föraren sitter självklart i mitten för optimal översikt över monstret. Alla 106 stycken exemplar med prislappen från 1,75 miljoner pund innan skatt är redan sålda och vi vanliga dödliga kan bara drömma om att få se en med egna ögon någon gång. Under det 5,2 meter långa kolfiberskalet finns en hybriddrivlina på sammanlagt 1.050 hästar. Det hjälper till att göra den här bilen till McLarens snabbaste någonsin. Toppfarten är hela 403 km/h. 0-300 km/h ska gå på bara 12,8 sekunder. McLaren P1 behöver 16,5 sekunder för samma bedrift. Speedtail väger in på 1.430 kilo torr och den rullar på specialtillverkade Pirelli P-Zero. Den susar genom luften extra smidigt tack vare sin slanka form, fälgkåporna på framhjulen och att backspeglarna som egentligen är kameror går att fälla in i karossen. Insidan är riktigt spännande och en intressant sak är att det inte finns några solskydd. Istället kan man mörka vindrutan längst upp med ett knapptryck och få samma effekt. Passagerarna sitter i egna stolar på vardera sida något bakom föraren. Det finns förvaringsutrymme både i nosen fram och baktill. Skärmarna på instrumentbrädans kanter fungerar som backspeglar. Allt om bilen finns i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida