38 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

CES 2019 Fem finalister i Mobility Unlimited Challenge
Dessa koncept kanske kan hjälpa oss i framtiden

Toyota Mobility Foundation kör något som de kallar för Mobility Unlimited Challenge på CES-mässan och det här är de fem finalisterna i årets upplaga. Koncepten fokuserar som namnet antyder på på mobilitet och prylar som i framtiden kan hjälpa människor som behöver det för att kunna ta sig fram bättre. Vi börjar med Evowalk som är ett litet band du sätter runt benet. Detta känner sen av när du går och stimulerar musklerna i benet för att på så vis öka mobiliteten. Bakom Evowalk står det amerikanska företaget Evolution Devices. Quix kommer också från ett amerikanskt företag - IHMC & Myolyn. Det är ett exoskelett som ska ge användaren ett snabbt, stabilt och smidigt hjälpmedel för att kunna stå upp. Moby är utvecklad av det italienska designföretaget Italdesign som mest är känt för att rita bilar. Det är en hjulförsedd plattform som man ställer en vanlig rullstol på. Plattformen är eldriven och ska göra det enklare att ta sig fram eftersom man inte längre behöver rulla med handkraft. Tanken är att dessa ska placeras ut på stan och sedan låsas upp med en smart telefon för de som behöver den. Phoenix Ai Ultralight Wheelchair är en regelrätt rullstol och den är helt i kolfiber. Den är smart på så vis att den hela tiden justerar tyngdpunkten själv beroende på vad användaren gör. Detta ska enligt tillverkaren ta bort obekväma vibrationer. Sist ut är Qolo som är utvecklad av ett gäng från University of Tsukuba i Japan. Det är ett exoskelett på hjul som gör det möjligt för användaren att både sitta eller stå när den ska ta sig fram. Alla finalister får 500.000 dollar var för att fortsätta utveckla sina projekt. Vinnaren utses 2020 och får då en prissumma på en miljon dollar. Tumnagel
38.3°
0
2018

BlackFly är ytterligare en flygande "bil"
Eldriven och självkörande

Det snackas mycket om flygande bilar nu för tiden. BlackFly är en nyhet i genren, men så mycket bil verkar den inte vara, även om den ser ut att kunna flyga. Den är helt eldriven och dessutom självkörande, eller självflygande kanske man säger. Manicken är skapad av Silicon Valley-startupen Opener och prototypen har varit under utveckling i nio års tid. För tillfället klassas den som ett "ultralight aircraft" och som vi kan se finns det endast plats för en person åt gången i den. Du ska inte behöva ett pilotcert för att få köra den och det ska räcka med bara några minuters träning innan du kan hoppa i och flyga iväg. På en laddning ska man kunna komma fyra mil och toppa 100 km/h. Att ladda batterierna till fullt igen ska ta omkring 25 minuter. Planen är att försäljningen ska dra igång nästa år och prislappen ska inte vara mer än vad en SUV kostar. Tumnagel
46.0°
0

Träningskläder med inbyggda lampor
Perfekt för nattjoggare

Nova är en jacka för joggare. Det har inbyggda LED-lampor på fram och baksidan så att joggaren ska synas bättre. De är tvättbara, batteriet är ganska litet, en laddning räcker 8 timmar och man ska synas över 100 meter bort. Prislappen ligger på 109 dollar men först måste Indiegogo-kampanjen gå i hamn. Tumnagel
39.4°
0
2015

Ares Design ger sig på Lamborghini Huracán
Dany Bahars nya företag

Ares Design är ett italienskt företag som tar fram eftermarknadsprylar till olika bilar och grundaren är Dany Bahar - den före detta chefen för Lotus. Nu presenterar de sin tagning på Lamborghini Huracán och så här ser den ut. Bilen har försetts med ett nytt kjolpaket som får bilen att se lite annorlunda ut jämfört med vad konkurrenterna har att erbjuda. Bland annat får man intrycket av att strålkastarna har annan form och att baken blivit lite större. Insidan ska vara klädd i det finaste italienska Nappa och Nubuk-lädret. Med hjälp av lite programvara kan man även få mer effekt i spisen. Effekten höjs från 610 till 650 hästar. Ett avgassystem i titan finns också tillgängligt. Vad Ares Design tar betalt för de separata delarna framgår tyvärr inte men en helt ombyggd bil ska kosta 367 000 euro. Tumnagel
44.6°
0
2014

Corvette Z06 nu även som cab
Snabb hårtork

Folket behöver en cab med över 600 hästar. Chevrolet levererar och visar nu upp värstingen Z06 med tygtak. Det här blir tillverkarens absolut snabbaste cab och en maskin som torkar ditt nytvättade hår på två röda. Under den långa huven sitter en V8:a på 6.2 liter som får konstgjord andning via en kompressor. Effekten anges till 634 hästar och vridet till 861 Nm. Till motorn kopplas en manuell låda med sju kuggar eller en åttastegad automat. Trots avsaknaden av stabiliserande tak ska bilen uppföra sig bra och den ska faktiskt vara 20 % styvare än förra Z06 med hårt tak. Bilen visas upp på bilmässan i New York men börjar inte säljas förrän nästa år. Tumnagel
41.0°
0

Nya Corvette Z06 nu officiell
Ett 634 hästar starkt banracingmonster

Chevrolets nya bansmiskare heter Corvette Z06. Den tar vid där föregångaren lämnade av och blir betydligt vassare på alla punkter. En Z06 som är som förra ZR1 i princip, fast bättre. Under den böljande huven ruvar en ny LT4-V8:a på 6.2 liter. Den får till skillnad mot förra Z06 en kompressor och levererar 634 hästar och ett vrid på 860 Nm. Till motor kopplas antingen en sjupetad manuell låda eller ny åttastegad automat. Vad det rör sig om för prestandasiffror får vi dock inte reda på än. Bilen går att få i tre olika utföranden, allt beroende på hur mycket du vill lätta på lädret. Från standardutrustning till mer avancerade grejer som ställbar bakvinge med mera. I hjulhusen sitter det 285/30 ZR19 fram och innanför dessa bromsar från Brembo med sexkolvsok. Där bak fläskas det på med 335/25 ZR 20. Väljer du till Z07-paketet får du Pilot Sport Cup-däck och keramiska bromsskivor som sparar tio kilo i vikt. På insidan får man en sportigare ratt med platt botten att hålla i, och sitter gör man i sport- eller skalstolar. I kupén samsas nappaläder med aluminium, kolfiber och mocka på sina ställen. För första gången i en Z06 ska du även kunna plocka bort en bit av taket och njuta av solen när den är framme. Med taket bortplockat är bilen fortfarande 20 % styvare än ZR1, med det på 60 %. Nya Corvette Z06 börjar levereras i januari nästa år. Tumnagel
47.7°
0
2012

Motorn slutar fungera i litet flygplan
Tvingas nödlanda på väg

Motorn slutar helt plötsligt att fungera i det här lilla flygplanet och piloten tvingas nödlanda på en väg. Det hela ser ändå ut att gå bra och Kathy ser ut att ha klarat sig utan skador. Tumnagel
41.3°
0
2010

Yike Bike - ultralätt el-cykel
Väger under tio kilo

YikeBike är en ihopfällbar elcykel som är framtagen på Nya Zeeland. Den tar sig fram med en maxhastighet på cirka 20 kilometer i timmen och batteriet laddas upp till 80% på cirka 20 minuter. Hur länge en laddning räcker framgår tyvärr inte. En YikeBike kostar cirka 3 500 euro. Under "Läs mer" finns ytterligare en video. Tumnagel
38.7°
0
2009

Grace E-motorbike
Ultralätt, Tysk och snuskigt dyr

Den elektriska cykeln är ju ingen nyhet, men den här skönheten får mig ändå att höja på ögonbrynen till krampen i pannan inställer sig. Grace, som cykeln heter, är handmonterad i Berlin och kan stoltsera med att vara utrustad med en vattentät ram i CNC-bearbetad lättviktsaluminum. Ramen huserar Li-jon-batterierna, vilka driver motorn på 1300 Watt som ger cykeln en maxfart på nära 50 km/h och en imponerande räckvidd på 5 mil. Att ladda upp cykeln till full kapacitet ska inte ta mer än ynka 60 minuter, under den tiden hinner man ju knappt ta en fika. I januari kan den här e-cykeln bli din för endast 5,877 Euro, dags att börja lägga undan lite pengar? Tumnagel
38.4°
0
2008

Ny 13,3-tummare från Lenovo
Och välutrustad minsann

Lenovo verkar också släppa en ny lättviktare inom kort. Gizmodo har hittat lite information om en ThinkPad döpt till X300, som definitivt ser ut att vara en PC-motsvarighet till Apples MacBook Air. Under skalet sitter en Merom-baserad 2,0GHz-processor som inte drar mer än 12W. Den 13,3" stora LED-bakgrundsbelysta skärmen kommer med 1440x900 pixlars upplösning, upp till 4GB DDR2-RAM, fingeravtrycksläsare, touchpad och trackpoint, samt webbkamera och DVD-brännare. Lenovo har även lyckats klämma in Gbit ethernet, Bluetooth, 802.11n, Verizons Ev-DO, Cingular HSDPA och Wimax, så anslutningar är inga problem för denna lilla rackare. Med fyra timmars batteritid och en vikt på 1,13 kilo väger den inte farligt mycket heller, men med den inkluderade 64GB SSD-enheten lär den inte bli billig. Troligtvis kommer även HDD-alternativ för den som har lite mindre pengar. Tumnagel
37.1°
0
Nästa sida