m

Nu kan du ladda ner The Matrix Awakens
En interaktiv The Matrix-upplevelse i Unreal Engine 5

De senaste dagarna har surrats en del om att det skulle komma någon form av digital The Matrix-upplevelse via spelmotorn Unreal Engine 5. Nu har denna grej blivit bekräftad och är något som du kan ladda ner på omedelbumsen. Denna upplevelse heter The Matrix Awakens: An Unreal Engine 5 Experience och är gratis att ladda ner på PlayStation 5 samt Xbox Series X|S. Det hela är mer eller mindre ett glorifierat tech-demo med inhopp av både Keanu Reeves och Carrie-Anne Moss. Men även om du kan ladda ner grejen nu så kommer det inte kunna köras förrän efter spelgalan The Game Awards som hålls den 9 december. Tumnagel
39.9°
+
Frode Wikesjö
0

Unity köper Weta Digital
Effektstudion bakom Sagan om Ringen och en massa annat

Spelmotorföretaget Unity har nu köpt effektstudion Weta Digital för nästan 13 miljarder kronor. Weta Digital grundades i samband med Sagan om Ringen-filmerna och har sedan dess gjort effekter för massvis med filmer så som Avengers: Infinity War, Max Max: Fury Road, Avatar samt Blade Runner 2049. Med köpet får Unity Weta Digitals verktyg som de då kommer erbjuda Unity-användarna. De får också de 275 ingenjörerna från Wetas tekniska avdelning men de som jobbade på Weta Digitals avdelning för visuella effekter kommer fortsätta köra sin grej under namnet WetaFX som fortsätter ha Peter Jackson och Prem Akkaraju om majoritetsägare. Som vi tidigare rapporterat så användes Unreal Engine för många av effekterna i tv-serien The Mandalorian och antagligen vill Unity erbjuda filmskapare liknande möjligheter med sin grafikmotor. Tumnagel
41.6°
+
Frode Wikesjö
0

Snubbe bygger Simpsons: Hit & Run i Unreal Engine 5
Ambitiöst

Simpsons: Hit & Run från 2003 var en förvånansvärt kapabel GTA-klon i Simpsons-miljö. För att spelet inte ska se ut som ett nästan 20 år gammalt spel har YouTube-användaren Reubs börjat bygga upp spelet igen med hjälp av Unreal Engine 5. Just nu har han endast byggt första uppdraget i spelet men det lyckades han göra på bara någon vecka. Självklart dokumenterade han processen som du kan kolla in i klippet ovan. Tumnagel
53.1°
+
Frode Wikesjö
0

Ta en titt på Black Myth: Wukong i Unreal Engine 5
Ser rackarns bra ut

Black Myth: Wukong från kinesiska studion Game Science har vi fått se tidigare, men nu har utvecklarna släppt en ny gameplayvideo från spelet som rullar i Unreal Engine 5. Black Myth: Wukong har inget släppdatum ännu, men väntas dyka upp på marknaden 2023. Tumnagel
45.7°
+
André Stray
0

Så här ser The Ascent ut ur ett förstapersonsperspektiv
Tufft

The Ascent är inte bara kul att spela det är riktigt snyggt också. Men spelets alla vackra cyberpunk-miljöer kan ju mer eller mindre endast upplevas ur ett fågelperspektiv när man väl spelar spelet. Men för att se hur livet i spelvärlden ser ut på lite närmare håll har YouTube-användaren Griff använt Universal Unreal Engine 4 Unlocker och flyttat kameran till ett mer klassiskt förstapersonsperspektiv. Resultatet kan du se i klippet ovan och där kan man också se vilken otrolig detaljrikedom spelet har trots att spelet egentligen har kameran på ett rätt så bra avstånd. Tumnagel
43.2°
+
Frode Wikesjö
0

Gears of War-utvecklare leker med Unreal Engine 5
Fina grejer

Gears of War-utvecklaren The Coalition släppte under gårdagen några teknikdemon i Unreal Engine 5 för att visa vad Epics spelmotor kan göra på Xbox Series X|S. De visade både spelmiljöer och spelkaraktärer där bara ansiktet använder 31 000 polygoner. De kallar teknikdemot för Alpha Point och om det är indikation om vad deras nästa spel blir är oklart för tillfället. Hur som helst är det ju väldigt tekniskt fokuserat men går man igång på sådant så kan man se presentationen i sin helhet bland klippen nedan. Tumnagel
40.3°
+
Frode Wikesjö
0

Pro Evolution Soccer blir eFootball
Och free-to-play

Konami har bestämt sig för att dumpa namnet Pro Evolution Soccer (PES) för att istället köra sin populära fotbollsspelserie under namnet eFootball. Året spel kommer vara helt byggt från grunden i Unreal Engine 4 och kommer också köras under free-to-play-modellen. Det innebär att spelet kommer vara gratis att spela och istället finansieras via diverse mikrotransaktioner. Om dessa mikrotransaktioner förblir mikro eller blir makro återstår dock att se. I bilden nedan kan man se hur Konami planerar att uppdatera spelet det första året. Då det är gratis att spela kommer det inte säljas någon fysisk version av spelet utan kommer endast kunna laddas ner via respektive plattforms digitala butiker. eFootball kommer släppas under hösten till PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X/S, Xbox One och Windows. Det ska också komma till iOS samt Android vid ett senare tillfälle. Tumnagel
38.3°
+
Frode Wikesjö
0

Nu kan du spela Gears of War 3 på PlayStation 3
Om du har ett utvecklingskit

För ungefär tio år sedan ville Epic Games testköra den senaste versionen av spelmotorn Unreal Engine på PlayStation 3 och för att göra det byggde man en PlayStation 3-version av Gears of War 3. Detta var ju så klart inget som skulle släppas då Gears of War-serien var exklusivt för Microsofts grejer. Men som så mycket annat så letade sig gameplay från denna version av spelet ut på nätet för något år sedan. Nu har spelet också lagts upp på Internet Archive så vem som helst kan ladda ner och prova det. Nu är detta dock inget man bara kan ladda ner och spela då det endast kan köras på ett PlayStation 3-utvecklingskit. Det kan ännu inte heller köras i RPCS3-emulatorn men folk jobbar på att få det att funka där. Tumnagel
38.1°
+
Frode Wikesjö
0

Epic Games köper svenska Planetic Labs
Heja Malmö

Epic Games har köpt upp Malmöbaserade Planetic Labs för en okänd summa pengar. Planetic Labs är ett relativt nytt bolag då det grundades 2019. Planetic Labs mjukvara används för att enkelt generera stadsmiljöer för datorspel. Mjukvaran skapar nämligen automatiskt stadsmiljöerna med hjälp av GIS-data så det enda utvecklarna egentligen behöver göra är att att fixa till fasaden och rita ut några fönster. Man får väl anta att Planetic Labs mjukvara kommer integreras i Unreal Engine i framtiden. Tumnagel
45.8°
+
Frode Wikesjö
0

Facebook vill skapa avatarer som är mer verklighetstrogna
Mark Zuckerberg snackar lite om framtidens virtuella verklighet

Facebook-grundarne Mark Zuckerberg har tagit sig ett snack med The Information om hur han ser på framtiden för virtual reality för Facebook och deras dotterföretag Oculus. I The Informations podcast säger Zuckerberg bland annat att företaget siktar på att utveckla avatarer som är mer verklighetstrogna i framtiden. Facebook och Oculus har utvecklat avatarer i flera generationer och kommer att presentera ytterligare en ny version senare i år uppger Zuckerberg. Om framtidens avatarer säger han: "When I think about where you’re at with VR today, you go into the experience — there are some pretty good games and different experiences. But I’d love to get to the point where you have realistic avatars of yourself, where you can make real authentic eye contact with someone and have real expressions that get reflected on your avatar." Facebooks målsättning är att utveckla avatarer som är lika avancerade som de människoliknande skapelserna som går att skapa med Unreal Engines nyligen presenterade verktyg "MetaHuman Creator", ett verktyg som vi skrev om förra månaden. Till skillnad från Unreal Engine så vill dock Zuckerberg generera avatarer som dessa via maskinlärning. För att Zuckerbergs vision om att skapa avatarer som både ser ut och agerar som människor så kommer det dock krävas en hel del nya sensorer i VR-headset och andra VR-tillbehör. För att inte tala om den datorkraft som kommer att krävas för att få alla dessa avatarer, deras ansiktsuttryck och andra rörelser att genereras i realtid. Det innebär sannolikt att avatarer som ser ut som de i MetaHuman-demon här nedanför antagligen inte kommer att dyka upp i våra VR-världar i brådrasket. Men någon gång i framtiden är det nog inte alls omöjligt att så kommer att bli fallet. Tumnagel
28.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida