29 i dag 12 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Facebook vill skapa avatarer som är mer verklighetstrogna
Mark Zuckerberg snackar lite om framtidens virtuella verklighet

Facebook-grundarne Mark Zuckerberg har tagit sig ett snack med The Information om hur han ser på framtiden för virtual reality för Facebook och deras dotterföretag Oculus. I The Informations podcast säger Zuckerberg bland annat att företaget siktar på att utveckla avatarer som är mer verklighetstrogna i framtiden. Facebook och Oculus har utvecklat avatarer i flera generationer och kommer att presentera ytterligare en ny version senare i år uppger Zuckerberg. Om framtidens avatarer säger han: "When I think about where you’re at with VR today, you go into the experience — there are some pretty good games and different experiences. But I’d love to get to the point where you have realistic avatars of yourself, where you can make real authentic eye contact with someone and have real expressions that get reflected on your avatar." Facebooks målsättning är att utveckla avatarer som är lika avancerade som de människoliknande skapelserna som går att skapa med Unreal Engines nyligen presenterade verktyg "MetaHuman Creator", ett verktyg som vi skrev om förra månaden. Till skillnad från Unreal Engine så vill dock Zuckerberg generera avatarer som dessa via maskinlärning. För att Zuckerbergs vision om att skapa avatarer som både ser ut och agerar som människor så kommer det dock krävas en hel del nya sensorer i VR-headset och andra VR-tillbehör. För att inte tala om den datorkraft som kommer att krävas för att få alla dessa avatarer, deras ansiktsuttryck och andra rörelser att genereras i realtid. Det innebär sannolikt att avatarer som ser ut som de i MetaHuman-demon här nedanför antagligen inte kommer att dyka upp i våra VR-världar i brådrasket. Men någon gång i framtiden är det nog inte alls omöjligt att så kommer att bli fallet. Tumnagel
28.1°
0

Epic Games presenterar MetaHuman Creator
Nya verktyg för att skapa karaktärer i Unreal Engine

Karaktärsdesign i spel brukar vara en lite blandad historia. I vissa fall får vi karaktärer med extremt väldesignade ansikten med mänskliga rörelser och små detaljer som att se svettdroppar bildas ur porer. Och ibland är det så illa att man undrar om spelskaparna någonsin interagerat med en annan människa. Epic Games har visat upp lite nya verktyg som kan hjälpa utvecklare som jobbar med Unreal Engine att leverera riktigt realistiska karaktärer till sina spel. Det nya verktyget heter MetaHuman Creator och ska med enkla medel hjälpa spelskapare att skapa realistiska digitala människor som de i sin tur kan importera till Unreal Engine, vilket både ska fungera med Unreal Engine 4 och kommande Unreal Engine 5. Det hela ska fungera via en webbläsarapp och använder sig utav Unreal Engine Pixel Streaming. MetaHuman går att testa nu och det som behövs är Unreal Engine 4.26.1, eller senare version. Initialt får man leka runt med ett begränsat antal förinställda karaktärer, men med de tillgängliga verktygen får man i alla fall en hum om hur det hela kommer fungera senare. Tumnagel
51.8°
0
2020

Just Cause kommer till mobiler
Spräng saker överallt!

Just Cause-serien har låtit spelare spränga saker på PC och konsol, men nästa år är det dags att uppleva litervis med explosioner på mobila enheter. Square Enix har presenterat Just Cause: Mobile och kort och gott är det ett sprillans nytt spel där spelare kommer kunna ta del av en actionspäckad singleplayerkampanj, multiplayermatcher med 30 spelare och co-op-uppdrag med 4 spelare. Spelet rullar med Unreal Engine, och inte Avalanches APEX Engine som vi fick se i Just Cause 4, och kommer vara optimerat för mobiler med touchkontroller. I sann Just Cause-anda kommer vi få tillgång till fallskärm, änterhake och wingsuit. Just Cause: Mobile kommer släppas någon gång nästa år till iOS och Android. Tumnagel
36.7°
0

Epic Games vill tillbaka till App Store
Ber domstol om att ordna det

Sagan om Epic och Apple fortsätter och nu har Epic gått till domstol igen. Anledningen är att man tycker att domstolen ska tvinga Apple att ha Fortnite i App Store under tiden de bråkar, eller som Epic uttrycker det "today we ask the Court to stop Apple from retaliating against Epic for daring to challenge Applex27s misconduct while our antitrust case proceeds". Att Epic vill bråka och tjäna pengar samtidigt är ju kanske inte superförvånande. I dokumentet man skickat till domstolen har man fyra skäl som man för fram. This motion is made on the grounds that: (1) Epic is likely to succeed on the merits of its claims that Apple’s conduct violates the Sherman Act; (2) absent a preliminary injunction, Epic is likely to suffer irreparable harm; (3) the balance of harms tips sharply in Epic’s favor; and (4) the public interest supports an injunction. Man berättar också varför det blev just Epic som tog upp fighten. Epic was willing to stand up to Apple because it was the right thing to do, and because Epic believed it was better positioned than many other companies to weather the storm. But Epic is not immune from irreparable harm. And Epic’s willingness to challenge an unlawful monopoly is not a basis on which to discount its harm. Vi får också lite statistik och siffror. Spelandet på iOS har gått ner med 60 procent sedan bråket började, Epic säger att man har råkat ut för "a loss of goodwill and irreparable damage to Epic’s reputation" och att man kan ha tappat dessa spelare för evigt. Man säger även att detta skadar Epics dröm om att vara överallt (eller att skapa ett metaverse som man uttrycker det). Epic säger själva att 116 miljoner användare någon gång har använt Fortnite på iOS. Spelet har totalt 350 miljoner användare så det är en del, dock finns det säkerligen många som bara har testat någon gång och några som bara spelar mobilt. Epic säger att iOS-versionen har spelats 2,86 miljarder timmar och räknar jag rätt så är det ett snitt på 23 timmar per spelare vilket ändå är rätt högt med tanke på att Fortnite är gratis att ladda ner. Apple har inte svarat på just det här dokumentet, men generellt så är deras åsikt att om Epic tar bort sin egen betallösning i spelet så är de välkomna tillbaka. Tumnagel
33.1°
0

Apple avslutar Epics utvecklarkonton
Epic gick direkt till domstol

I förra veckans så började Epic bråka om de 30 procent som Apple och Google vill ha för allt som säljs i App Store och Play Store. I korthet så startade man sin egen affär inne i spelet vilket bryter mot reglerna, man blev snabbt utkastade och Epic skickade sedan snabbt in stämningar som var väl förberedda. Den som trodde att detta skulle få Apple på fall trodde tydligen fel, för nu har Apple meddelat att de kommer att stänga av alla utvecklarkonton som Epic har och på så sätt helt enkelt blocka dem från att utveckla för iOS och macOS. Epic gick så snart de fick reda på detta till domstolen. Apple verkar alltså tycka att det är värt att bråka och att det är ok om Fortnite inte finns på plattformen. Hela den här soppan är superintressant samtidigt som det är väldigt svårt att välja sida och säga att någon har rätt. Alla inblandade är till exempel giriga och tjänar hiskeliga pengar så det är inte direkt synd om någon. Videon ovan är intressant att se för den som inte hängt med i den här soppan. Tumnagel
47.3°
0

Sony köper in sig i Epic Games
Langar in 250 miljoner dollar i Fortnite-skaparna

Spelutvecklaren Epic Games meddelade igår att Sony köper en minoritetspost i företaget för 250 miljoner dollar vilket motsvarar lite över 2,3 miljarder svenska kronor. Sony kommer nu att äga 1,4 procent av Epic Games vilket värderar företaget till 17,86 miljarder dollar, motsvarande nästan 165,5 miljarder kronor. Sonys vd och ordförande Kenichiro Yoshida säger om den strategiska investeringen i Epic Games: "Epic’s powerful technology in areas such as graphics places them at the forefront of game engine development with Unreal Engine and other innovations. There’s no better example of this than the revolutionary entertainment experience, Fortnite. Through our investment, we will explore opportunities for further collaboration with Epic to delight and bring value to consumers and the industry at large, not only in games, but also across the rapidly evolving digital entertainment landscape." Det här innebär dock inte att Epic Games nuvarande och kommande speltitlar kommer att bli exklusiva för Sonys, det är något som Epic Games vd Tim Sweeney bekräftar för Venture Beat. Epic Games är antagligen mest kända för sitt populära spel Fortnite men har även utvecklat spelmotorn Unreal Engine och företaget driver även den egna spelbutiken Epic Games Store. Företaget är även en av de drivande krafterna bakom att skapa det så kallade "Metaverse", en initiativ som man på sikt hoppas ska kunna koppla ihop alla världens virtuella plattformar. Tumnagel
36.0°
0

Unreal Engine får stöd för ansiktsspårning från mobil
Lär underlätta rejält för hemmastadda utvecklare

Att animera ansiktsrörelser i spel är rätt tidskrävande, men det kan underlättas rejält med motion capture-teknik. På grund av coronan jobbar allt fler utvecklare och animatörer hemifrån, vilket gör att tillgången till sådan teknik kan vara lite svår om man inte har en ordentlig studio på hemmaplan. Genierna på Epic Games har tagit fram en lösning på detta genom att lägga till stöd för ansiktsspårning med mobilen i spelmotorn Unreal Engine. Live Link Face App heter den nya applikationen som animatörer har möjlighet att använda. Appen använder Apples ARKit-plattform och TrueDepth-kameran på nyare iPhones som du enkelt kan föra över till karaktärsmodeller i spel. Mer info om Live Link Face App har ni via länkarna här nere till höger och vänster. Tumnagel
39.4°
0

Digital Foundry tar en ordentlig titt på Final Fantasy VII Remake
Hur bra presterar spelet på Sonys konsoler?

Digital Foundry har grottat ner sig i Final Fantasy VII Remake för att se hur spelet presterar på den tekniska fronten. Mer specifikt pratas det om dynamiska upplösningar, framerate, användandet av Unreal Engine 4 och lite annat smått och gott. Det pratas även om högupplösta texturer som laddas in väldigt långsamt, och i bland inte alls, vilket verkar vara ett problem oavsett om du kör vilken version av PS4 du kör på eller typ av lagring. Tumnagel
37.9°
0

Epic Games köper Cubic Motion
Ska göra Unreal Engine lite fetare

Spelutvecklaren Epic Games har köpt upp ännu ett företag och den här gången handlar det om företaget Cubic Motion, ett företag som kanske inte är så känt men vars prylar säkerligen många gamers sett någon gång. Cubic Motion gör verktyg som låter spelstudios animera verklighetstrogna ansikten baserade på verkliga människors ansikten genom så kallad motion capture-teknik. Företagets verktyg ska bland annat ha använts till karaktärer i spel som till exempel God of War, Hellblade Senuax27s Sacrifice och Marvelx27s Spider-Man. Tanken bakom uppköpet är att Cubic Motions verktyg ska inkluderas i Epic Games spelmotor Unreal Engine, den spelmotor som tillsammans med Unity är bland de populärare på marknaden. Cubic Motions personal kommer nu att flytta in hos Epic Games men kommer, åtminstone tillsvidare, arbetare vidare med sina nuvarande kunder och partners parallellt med integreringen av sina verktyg i Unreal Engine. Vad Epic Games betalar för Cubic Motion finns det än så länge ingen information om. Här ovanför kan ni kolla in Cubic Motions showreel från 2018. Tumnagel
38.7°
0

ILM visar hur Unreal Engine användes i The Mandalorian
Lite morgonnörderi

Det är lite bisarrt att tänka att både Fortnite och The Mandalorian använder samma grafikmotor för att skapa sina världar, men så är fallet. Industrial Light & Magic har släppt en video där vi får se hur The Mandalorian spelades in med hjälp av den mångsidiga spelmotorn Unreal Engine, en 6 meter hög LED-vägg och VR. Tumnagel
49.3°
0
Nästa sida