m

Unity köper Weta Digital
Effektstudion bakom Sagan om Ringen och en massa annat

Spelmotorföretaget Unity har nu köpt effektstudion Weta Digital för nästan 13 miljarder kronor. Weta Digital grundades i samband med Sagan om Ringen-filmerna och har sedan dess gjort effekter för massvis med filmer så som Avengers: Infinity War, Max Max: Fury Road, Avatar samt Blade Runner 2049. Med köpet får Unity Weta Digitals verktyg som de då kommer erbjuda Unity-användarna. De får också de 275 ingenjörerna från Wetas tekniska avdelning men de som jobbade på Weta Digitals avdelning för visuella effekter kommer fortsätta köra sin grej under namnet WetaFX som fortsätter ha Peter Jackson och Prem Akkaraju om majoritetsägare. Som vi tidigare rapporterat så användes Unreal Engine för många av effekterna i tv-serien The Mandalorian och antagligen vill Unity erbjuda filmskapare liknande möjligheter med sin grafikmotor. Tumnagel
41.6°
+
Frode Wikesjö
0

Mass Effect 5 lär köras i Unreal Engine i stället för Frostbite
Låter ju rimligt

Mass Effect: Andromeda använde sig utav DICE:s spelmotor Frostbite, men det verkar som att det kommande spelet kommer köra den mer lätthanterliga Unreal Engine. I alla fall om man tror på en jobbannons som EA publicerat på sin hemsida. EA letar efter någon som kan jobba på Mass Effect-serien hos Bioware och en stor bonus är om personen har erfarenhet med Unreal Engine 4. "Amen vem fan bryr sig" kanske ni tänker nu, men detta kommer förhoppningsvis underlätta för utvecklarna att leverera ett kompetent och underhållande äventyr. Andromeda kritiserades rejält jämfört med tidigare spel i serien på grund av knepiga animationer, många buggar och ojämn story. Någon månad efter spelets release publicerade Kotaku ett reportage om den långa och struliga utvecklingsperioden och Bioware-utvecklade sade kort och gott att det var rätt problematiskt att jobba med Frostbite. Mer specifikt tillbringades majoriteten av utvecklingstiden med att lära sig spelmotorn och de sista 18 månaderna med att faktiskt jobba på spelet. Hur som helst. I och med att Mass Effect 5 är några år bort så kommer troligtvis spelet använda sig utav den urläckra Unreal Engine 5 och vi kommer få ett Mass Effect-spel som kommer hålla samma höga nivå som originaltrilogin. Vi håller tummarna att det blir så i alla fall. Tumnagel
44.9°
+
André Stray
0

Snubbe bygger Simpsons: Hit & Run i Unreal Engine 5
Ambitiöst

Simpsons: Hit & Run från 2003 var en förvånansvärt kapabel GTA-klon i Simpsons-miljö. För att spelet inte ska se ut som ett nästan 20 år gammalt spel har YouTube-användaren Reubs börjat bygga upp spelet igen med hjälp av Unreal Engine 5. Just nu har han endast byggt första uppdraget i spelet men det lyckades han göra på bara någon vecka. Självklart dokumenterade han processen som du kan kolla in i klippet ovan. Tumnagel
53.1°
+
Frode Wikesjö
0

Rykte Nya versioner av Grand Theft Auto III verkar vara på gång
Kul!

I går började det florera rykten om att Rockstar håller på att utveckla uppdaterade versioner av Grand Theft Auto III-spelen som släpptes under PlayStation 2-eran. Ryktet påstår nämligen att Grand Theft Auto III, Vice City och San Andreas kommer alla att släppas senare i år. Dessa utgåvor sägs utvecklas av Rockstar Dundee (före detta Ruffian Games) och i Unreal Engine. Tydligen Förutom då uppdaterad grafik ska spelets gränssnitt vara moderniserat men annars ska det vara så troget de där gamla spelen som möjligt. Rockstar eller Take 2 har ännu inte kommenterat dessa rykten. Tumnagel
50.8°
+
Frode Wikesjö
0

Så här ser The Ascent ut ur ett förstapersonsperspektiv
Tufft

The Ascent är inte bara kul att spela det är riktigt snyggt också. Men spelets alla vackra cyberpunk-miljöer kan ju mer eller mindre endast upplevas ur ett fågelperspektiv när man väl spelar spelet. Men för att se hur livet i spelvärlden ser ut på lite närmare håll har YouTube-användaren Griff använt Universal Unreal Engine 4 Unlocker och flyttat kameran till ett mer klassiskt förstapersonsperspektiv. Resultatet kan du se i klippet ovan och där kan man också se vilken otrolig detaljrikedom spelet har trots att spelet egentligen har kameran på ett rätt så bra avstånd. Tumnagel
43.2°
+
Frode Wikesjö
0

Pro Evolution Soccer blir eFootball
Och free-to-play

Konami har bestämt sig för att dumpa namnet Pro Evolution Soccer (PES) för att istället köra sin populära fotbollsspelserie under namnet eFootball. Året spel kommer vara helt byggt från grunden i Unreal Engine 4 och kommer också köras under free-to-play-modellen. Det innebär att spelet kommer vara gratis att spela och istället finansieras via diverse mikrotransaktioner. Om dessa mikrotransaktioner förblir mikro eller blir makro återstår dock att se. I bilden nedan kan man se hur Konami planerar att uppdatera spelet det första året. Då det är gratis att spela kommer det inte säljas någon fysisk version av spelet utan kommer endast kunna laddas ner via respektive plattforms digitala butiker. eFootball kommer släppas under hösten till PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X/S, Xbox One och Windows. Det ska också komma till iOS samt Android vid ett senare tillfälle. Tumnagel
38.3°
+
Frode Wikesjö
0

Epic Games vill lära filmmakare att använda Unreal Engine
Ska anordna workshops tillsammans med Tribeca

Epic Games vill göra det enklare för filmmakare att använda företagets spelmotor Unreal Engine i filmproduktioner. Företaget har därför inlett ett samarbete med Tribeca Enterprises, företaget som bland annat arrangerar Tribeca Film Festival. Samarbete innebär att Epic och Tribeca kommer att arrangera utbildningar och workshops för filmmakare som vill lära sig använda Unreal i filmer. Unreal Engine används i en lång rad spel, bland andra Final Fantasy VII Remake, Star Wars Jedi: Fallen Order och Fortnite. Motorn har även används i filmer och tv-serier som till exempel The Mandalorian, Rogue One: A Star Wars Story, War of the Planet of the Apes, Ford v Ferrari och Star Wars: The Rise of Skywalker. Att man kan göra en hel del feta grejer med Unreal Engine har Epic och deras samarbetspartners visat upp åtskilliga gånger de senaste åren. Ni hittar lite demon från sådant i de inlänkade artiklarna här nedanför. Här ovanför hittas den senaste demon där Epic Games tillsammans med svenskgrundade Quixel visar upp lite vad som går att göra med kommande Unreal Engine 5. Tumnagel
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nytt teknikdemo för Unreal Engine 5
Fina grejer

Epic Games höll i dag en ny teknisk presentation för spelmotorn Unreal Engine 5. Under denna presentation visade man bland annat upp ett nytt teknikdemo med en jätte som de beskrev var av filmkvalitet. Demot som visades går också att ladda ner som ett sample-projekt och du kan hitta det samt en early access-version av UE5 via länken nedan. Annars var det mest en massa tekniskt snack som säkert är mycket intressant om man är inne i Unreal Engine-svängen. Du kan se presentationen i sin helhet i klippet ovan och vill man höra vad Digital Foundry tyckte om allt detta så kan du kolla in det nedan. Tumnagel
49.0°
+
Frode Wikesjö
0

Nu kan du spela Gears of War 3 på PlayStation 3
Om du har ett utvecklingskit

För ungefär tio år sedan ville Epic Games testköra den senaste versionen av spelmotorn Unreal Engine på PlayStation 3 och för att göra det byggde man en PlayStation 3-version av Gears of War 3. Detta var ju så klart inget som skulle släppas då Gears of War-serien var exklusivt för Microsofts grejer. Men som så mycket annat så letade sig gameplay från denna version av spelet ut på nätet för något år sedan. Nu har spelet också lagts upp på Internet Archive så vem som helst kan ladda ner och prova det. Nu är detta dock inget man bara kan ladda ner och spela då det endast kan köras på ett PlayStation 3-utvecklingskit. Det kan ännu inte heller köras i RPCS3-emulatorn men folk jobbar på att få det att funka där. Tumnagel
38.1°
+
Frode Wikesjö
0

Epic Games köper svenska Planetic Labs
Heja Malmö

Epic Games har köpt upp Malmöbaserade Planetic Labs för en okänd summa pengar. Planetic Labs är ett relativt nytt bolag då det grundades 2019. Planetic Labs mjukvara används för att enkelt generera stadsmiljöer för datorspel. Mjukvaran skapar nämligen automatiskt stadsmiljöerna med hjälp av GIS-data så det enda utvecklarna egentligen behöver göra är att att fixa till fasaden och rita ut några fönster. Man får väl anta att Planetic Labs mjukvara kommer integreras i Unreal Engine i framtiden. Tumnagel
45.8°
+
Frode Wikesjö
0
Nästa sida