m

Hur stenar i spel ser så verkliga ut
Vox hänger med Quixel

Vox har tillbringat lite kvalitetstid med Epic Games-ägda Quixel för att se hur gänget jobbar med att plåta stenar för att kunna återskapa dessa i Unreal Engine. Tumnagel
41.4°
+
André Stray
0

Mass Effect 5 lär köras i Unreal Engine i stället för Frostbite
Låter ju rimligt

Mass Effect: Andromeda använde sig utav DICE:s spelmotor Frostbite, men det verkar som att det kommande spelet kommer köra den mer lätthanterliga Unreal Engine. I alla fall om man tror på en jobbannons som EA publicerat på sin hemsida. EA letar efter någon som kan jobba på Mass Effect-serien hos Bioware och en stor bonus är om personen har erfarenhet med Unreal Engine 4. "Amen vem fan bryr sig" kanske ni tänker nu, men detta kommer förhoppningsvis underlätta för utvecklarna att leverera ett kompetent och underhållande äventyr. Andromeda kritiserades rejält jämfört med tidigare spel i serien på grund av knepiga animationer, många buggar och ojämn story. Någon månad efter spelets release publicerade Kotaku ett reportage om den långa och struliga utvecklingsperioden och Bioware-utvecklade sade kort och gott att det var rätt problematiskt att jobba med Frostbite. Mer specifikt tillbringades majoriteten av utvecklingstiden med att lära sig spelmotorn och de sista 18 månaderna med att faktiskt jobba på spelet. Hur som helst. I och med att Mass Effect 5 är några år bort så kommer troligtvis spelet använda sig utav den urläckra Unreal Engine 5 och vi kommer få ett Mass Effect-spel som kommer hålla samma höga nivå som originaltrilogin. Vi håller tummarna att det blir så i alla fall. Tumnagel
44.9°
+
André Stray
0

Snubbe bygger Simpsons: Hit & Run i Unreal Engine 5
Ambitiöst

Simpsons: Hit & Run från 2003 var en förvånansvärt kapabel GTA-klon i Simpsons-miljö. För att spelet inte ska se ut som ett nästan 20 år gammalt spel har YouTube-användaren Reubs börjat bygga upp spelet igen med hjälp av Unreal Engine 5. Just nu har han endast byggt första uppdraget i spelet men det lyckades han göra på bara någon vecka. Självklart dokumenterade han processen som du kan kolla in i klippet ovan. Tumnagel
53.1°
+
Frode Wikesjö
0

Ta en titt på Black Myth: Wukong i Unreal Engine 5
Ser rackarns bra ut

Black Myth: Wukong från kinesiska studion Game Science har vi fått se tidigare, men nu har utvecklarna släppt en ny gameplayvideo från spelet som rullar i Unreal Engine 5. Black Myth: Wukong har inget släppdatum ännu, men väntas dyka upp på marknaden 2023. Tumnagel
45.7°
+
André Stray
0

Gears of War-utvecklare leker med Unreal Engine 5
Fina grejer

Gears of War-utvecklaren The Coalition släppte under gårdagen några teknikdemon i Unreal Engine 5 för att visa vad Epics spelmotor kan göra på Xbox Series X|S. De visade både spelmiljöer och spelkaraktärer där bara ansiktet använder 31 000 polygoner. De kallar teknikdemot för Alpha Point och om det är indikation om vad deras nästa spel blir är oklart för tillfället. Hur som helst är det ju väldigt tekniskt fokuserat men går man igång på sådant så kan man se presentationen i sin helhet bland klippen nedan. Tumnagel
40.3°
+
Frode Wikesjö
0

Epic Games vill lära filmmakare att använda Unreal Engine
Ska anordna workshops tillsammans med Tribeca

Epic Games vill göra det enklare för filmmakare att använda företagets spelmotor Unreal Engine i filmproduktioner. Företaget har därför inlett ett samarbete med Tribeca Enterprises, företaget som bland annat arrangerar Tribeca Film Festival. Samarbete innebär att Epic och Tribeca kommer att arrangera utbildningar och workshops för filmmakare som vill lära sig använda Unreal i filmer. Unreal Engine används i en lång rad spel, bland andra Final Fantasy VII Remake, Star Wars Jedi: Fallen Order och Fortnite. Motorn har även används i filmer och tv-serier som till exempel The Mandalorian, Rogue One: A Star Wars Story, War of the Planet of the Apes, Ford v Ferrari och Star Wars: The Rise of Skywalker. Att man kan göra en hel del feta grejer med Unreal Engine har Epic och deras samarbetspartners visat upp åtskilliga gånger de senaste åren. Ni hittar lite demon från sådant i de inlänkade artiklarna här nedanför. Här ovanför hittas den senaste demon där Epic Games tillsammans med svenskgrundade Quixel visar upp lite vad som går att göra med kommande Unreal Engine 5. Tumnagel
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nytt teknikdemo för Unreal Engine 5
Fina grejer

Epic Games höll i dag en ny teknisk presentation för spelmotorn Unreal Engine 5. Under denna presentation visade man bland annat upp ett nytt teknikdemo med en jätte som de beskrev var av filmkvalitet. Demot som visades går också att ladda ner som ett sample-projekt och du kan hitta det samt en early access-version av UE5 via länken nedan. Annars var det mest en massa tekniskt snack som säkert är mycket intressant om man är inne i Unreal Engine-svängen. Du kan se presentationen i sin helhet i klippet ovan och vill man höra vad Digital Foundry tyckte om allt detta så kan du kolla in det nedan. Tumnagel
49.0°
+
Frode Wikesjö
0

Epic Games presenterar MetaHuman Creator
Nya verktyg för att skapa karaktärer i Unreal Engine

Karaktärsdesign i spel brukar vara en lite blandad historia. I vissa fall får vi karaktärer med extremt väldesignade ansikten med mänskliga rörelser och små detaljer som att se svettdroppar bildas ur porer. Och ibland är det så illa att man undrar om spelskaparna någonsin interagerat med en annan människa. Epic Games har visat upp lite nya verktyg som kan hjälpa utvecklare som jobbar med Unreal Engine att leverera riktigt realistiska karaktärer till sina spel. Det nya verktyget heter MetaHuman Creator och ska med enkla medel hjälpa spelskapare att skapa realistiska digitala människor som de i sin tur kan importera till Unreal Engine, vilket både ska fungera med Unreal Engine 4 och kommande Unreal Engine 5. Det hela ska fungera via en webbläsarapp och använder sig utav Unreal Engine Pixel Streaming. MetaHuman går att testa nu och det som behövs är Unreal Engine 4.26.1, eller senare version. Initialt får man leka runt med ett begränsat antal förinställda karaktärer, men med de tillgängliga verktygen får man i alla fall en hum om hur det hela kommer fungera senare. Tumnagel
51.8°
+
André Stray
0
2020

Digital Foundry går igenom Unreal Engine 5-visningen
Lite kvällsnörderi

Igår levererade Epic Games en riktig rackabajsare till nyhet genom att visa upp kommande Unreal Engine 5 som rullade på Playstation 5. Det hela såg riktigt bra ut och man längtar ju onekligen till att få lira spel baserade på den nya spelmotorn. Nu har Digital Foundry fått tid att gå igenom demonstrationen och har släppt en video där gänget går in lite mer i detalj hur de nya teknikerna kommer fungera. Tumnagel
48.5°
+
André Stray
0

Ta en titt på Unreal Engine 5 på Playstation 5
Rätt imponerande!

Vi har fortfarande inte fått se allt för mycket gameplay från spel som är på ingång till next gen-konsolerna, men under dagens Summer Games Fest-ström får vi en liten inblick i hur framtiden ser ut. Mer specifikt är det Epic Games som visar upp Unreal Engine 5 och pratar om vad den nya spelmotorn är kapabel till. Och det hela är onekligen väldigt imponerande. Unreal Engine 5 kommer med två stora nyheter som går under namnen Nanite och Lumen. Med Nanite-systemet kan utvecklare ta fram diverse tillgångar med miljarder polygoner som spelmotorn sedan skalar ner så att den kan visas på ett tjusigt sätt på spelarnas enheter. Tim Sweeney förklarar hur Nanite kommer underlätta livet rejält för utvecklare: “Nanite frees developers from having to worry about polygon count and levels of detail. It enables you to author all the content in the game at its full, movie quality level of resolution, and then rely on the game engine to scale it down so it runs in real-time on every device.” Ljussystemet Lumen gör att ljus i spel reagerar på olika sätt baserat omgivning, scener och ljusändringar, vilket ska ske i realtid för en lite mer realistisk upplevelse. I ett blogginlägg skriver Epic Games detta om Lumen: Lumen is a fully dynamic global illumination solution that immediately reacts to scene and light changes. The system renders diffuse interreflection with infinite bounces and indirect specular reflections in huge, detailed environments, at scales ranging from kilometers to millimeters. Artists and designers can create more dynamic scenes using Lumen, for example, changing the sun angle for time of day, turning on a flashlight, or blowing a hole in the ceiling, and indirect lighting will adapt accordingly. Lumen erases the need to wait for lightmap bakes to finish and to author light map UVs—a huge time savings when an artist can move a light inside the Unreal Editor and lighting looks the same as when the game is run on console. Unreal Engine 5 kommer börja bli tillgängligt i början av 2021 och i slutet av året kommer användare ha full tillgång till den nya grafikmotorn. Under året kommer Epic Games populära spel Fortnite att gå över till den nya spelmotorn. Epic Games meddelar för övrigt att utvecklare som använder sig utav Unreal Engine inte behöver betala licensavgift för spelmotorn förrän 1 miljon dollar nåtts i bruttointäkter, vilket är rätt generöst. Nedan har ni en video med lite highlights från Unreal Engine 5 samt en ordentlig genomgång av spelmotoron från Digital Foundry. Tumnagel
73.4°
+
André Stray
0
2019
Nästa sida