m

Bygg och skapa VR i Unreal Editor med VR
Utvecklare viftar med armarna

Alla som sitter och jobbar vid datorn om dagarna borde nog egentligen vara uppe och röra sig mer än vad de gör i dag. Därför känns det här lösningen framtagen för Unreal Editor, programvaran där utvecklare kan skapa grafik och animationer till spelmotorn Unreal Engine, riktigt kul och intressant. I videon ovan kan ni se när en utvecklare använder VR för att skapa VR i programmet och med andra ord står han på golvet och använder sina armar för att flytta och placera objekt. Perfekt lösning. Då är vardagsgymnastiken avklarad på arbetstid. Epic Games planerar att visa upp lösningen på GDC den 16 mars i år och vi ser fram emot att få se mer. “Using the Oculus Touch and HTC Vive motion controllers, your movement in the real world is mapped one-to-one in VR; you can reach out, grab, and manipulate objects just as you would in real life. You already know how to use this tool, because it works like the world works. These are the early days of the revolution in immersive VR content creation, but we’re so excited about what’s up and running that we couldn’t keep it a secret anymore!” Tumnagel
49.6°
+
Emmy Zettergren
0
2014

Nu har Unreal Engine 4 släppts
Och CryEngine kommer i maj

Nu har den nya spelmotorn Unreal Enginge 4 släppts och Epic Games testar en ny prismodell för licensiering av motorn. Tidigare har utvecklare behövt förhandla om en rimlig licenskostnad för att få tillgång till alla verktyg i motorn. Nu med Unreal Enginge 4 så kostar det istället 19 dollar per månad. För den summan får man tillgång till hela verktygskitet. Utöver detta tar Epic 5 % av intäkterna för det färdiga spelet. "This is our complete engine, with everything Epic provides to leading game developers, priced accessibly for teams of all sizes, budgets and aspirations," said Tim Sweeney, founder of Epic Games. När vi ändå snackar grafikmotorer så har också Crytek berättat de från och med maj kommer licensiera ut sin nya CryEngine-motor för månadskostnaden 9,90 dollar. As a first tier of its new program, Crytek has revealed that from May this year, indie developers will be able to use all of CryEnginex27s cutting-edge features for a monthly subscription fee of 9,90 USD/EUR per user - royalty free. Those features include the recently announced addition of CryEngine features such as Physically Based Shading, Geometry Cache and Image Based Lighting - an upgrade already shown in action by Crytek at this yearx27s GDC conference in San Francisco. Mycket skoj den grafiktokige med andra ord. Tumnagel
48.5°
+
Peter Tjärndal
0
2007

Square Enix använder Unreal 3.0
Mer tid skall gå till handling och annat viktigt

Square Enix har nu också hoppat på Epics Unreal Enginge 3.0-tåg. Nyligen skrev parterna på ett avtal som ger Square Enix rättigheterna att använda Unreal 3-motorn som middleware i sina spel. Square Enix säger att målet med att använda Unreal 3.0 är att förenkla den tekniska processen och ge utvecklarna mer tid för att koncentrera sig på spelens handling etc. “The complexity of next-generation game systems featuring HD graphics and multi-core parallel processing poses a number of technological challenges to our game development. However, we can expedite our game development process significantly while allowing extra time and resources to be spent on game design and mechanics by establishing an effective technology platform.” Det kommer att bli intressant att se vad Square Enix kommer att göra med Epics spelmotor. Tumnagel
37.1°
+
Frode Wikesjö
0