m

Lanzante visar specialversioner av McLaren-modeller
Inspirerade av Le Mans-vinnande F1 GTR

För att hylla att det nu är 25 år sedan som McLaren vann Le Mans med F1 GTR har Lanzante tagit fram ett gäng specialversioner som de kallar för LM 25 Edition. Detta unika paket erbjuds till modellerna 600LT Coupé och Spider, Senna, Senna GTR, 765LT Coupé och 765LT Spider som inte är presenterad ännu. Ytterligare en modell finns med i programmet men vilken det är vet vi inte för tillfället. Alla sju inspireras av F1 GTR och lackas i färgen Ueno Grey och får kontrasterande detaljer i ljusgrått. Fälgarna är femekrade och helt tillverkade i kolfiber och de är sju kilo lättare än standardfälgarna. Självklart är bromsoken lackade i guld med röd McLaren-text precis som F1 GTR. Insidan som vi inte har bilder på än får lätta skalstolar som sparar ytterligare 18 kilo, diverse kolfiberdetaljer, Alcantaraklädd ratt och några loggor som skvallrar om att detta är en specialversion. Motormässigt kommer det inte att ske någon förändring hos någon modell. Däremot kommer man att byta ut värmesköldarna till avgassystemet med diton som är guldpläterade. Bilen får du stå för själv och sedan kör du den till Lanzante som behöver tre månader för att förvandla ditt exemplar. Operationen kostar från 144.000 pund. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Svenska forskare vill blockera solen med parasoller
Ser det som en alternativ plan för att rädda jordens klimat

Forskare runt om i världen arbetar med att hitta lösningar för att förhindra att vår planet blir allt varmare och nu kommer ett förslag från svenska forskare som går ut på att delvis blockera solens strålar från jorden. Det är de båda forskarna Christer Fuglesang och John Hassler som i en debattartikel i DN skriver att världen bör ta fram en Plan B för att rädda jordens klimat i händelse av att vi inte lyckas sänka de skadliga utsläppen som orsakar den globala uppvärmingen. Forskarna föreslår i sin debattartikel att man börjar undersöka möjligheten att skicka upp en slags parasoller som skulle kunna blockera en del av solens strålar från jorden. Forskarna anser att dessa parasoller skulle kunna placeras vid den så kallade Lagrangepunkten L1 som ligger cirka 1,5 miljoner kilometer från jorden, se bild nedan. Man föreslår vidare att "värmeskölden" skulle bestå av miljontals manövrerbara "parasoller" som skulle kunna skydda de delarna av jorden som drabbas mest av de globala uppvärmningarna, till exempel jordens båda poler. I sina beräkningar har man kommit fram till att det skulle krävas "parasoller" som tillsammans skulle väga runt 10 miljoner ton för att tillverka en effektiv värmesköld. Då har man räknat med att parasollerna skulle tillverkas i ett liknande material som solseglet Lightsail-2 som syns på bilden ovan, ett material som väger endast 6,5 gram per kvadratmeter. Fuglesang och John Hassler tror att det skulle krävas parasoller motsvarande en yta av tre stycken Sverige för att kunna blockera cirka 1 procent av det solljus som idag når jorden. Att skicka upp så mycket parasoller till rymden skulle givetvis bli oerhört dyrt. De båda räknar dock med att kostnaden för att skicka upp ett kilo material till rymden kan vara nere på runt 100 dollar/kg om tio år, något som kan jämföras med dagens pris på runt 2700 - 10.000 dollar/kg. Skulle man få ner priset till 100 dollar så skulle det kosta en biljon dollar att skicka upp 10 miljoner ton parasoller till rymden, en kostnad som forskarna anser vara rimlig för att försöka sänka, eller åtminstone bibehålla, jordens nuvarande medeltemperatur. Christer Fuglesang och John Hassler anser att det är hög tid att börja planera inför en Plan B redan nu. Skulle så bli fallet så skulle den kanske kunna vara klar att ta i bruk om 10 - 20 år i den händelse av att andra åtgärder för att rädda jordens klimat har misslyckats eller visat sig inte räcka till. Tumnagel
43.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Varför ska SpaceX bygga en rymdfarkost i rostfritt stål?
Här snackas det lite mer om det

Jag antar att de flesta sett bilder på SpaceX senaste Starship-design där man valt att bygga farkosten i rostfritt stål vilket kanske kan anses vara ett lite "omodernt" material i dagens rymdindustri. Här förklarar Real Engineering lite om om varför SpaceX har valt att använda rostfritt stål i stället för aluminium, kolfiber eller något annat material i Starship. Det korta svaret är att det har med Mars och värmesköldar att göra. Tumnagel
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

InSight fotograferad från rymden
Känns som den kan vara lite ensam på Mars

NASA har släppt lite bilder på sin senaste mars-farkost InSight och den här gången handlar det om bilder som fotograferats på den stationära farkosten från rymden. Bilderna fotograferades av NASA:s HiRISE-kamera (High Resolution Imaging Science Experiment) som finns installerad ombord på deras Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) som ligger i omloppsbana runt planeten. Den sjätte och den elfte december fotograferade HiRISE InSight samt farkostens värmesköld och fallskärm, tre objekt som befinner sig på en omkrets av några hundra meter på Mars yta vilket ni kan se på bilden nedan. Det ska observeras att bilderna inte har de färgerna i verkligheten som de har här på bilderna och NASA skriver: "Thatx27s not their actual color: Light reflected off their surfaces causes the color to be saturated. The ground around the lander appears dark, having been blasted by its retrorockets during descent. Look carefully for a butterfly shape, and you can make out the landerx27s solar panels on either side." Ovan hittas HiRISE foto på InSight och nedan hittas bilder på fallskärmen och värmeskölden. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA har testat en ny värmesköld
Går att fälla ut som ett paraply

NASA har nu testat sin nya värmesköld ADEPT (Adaptable Deployable Entry Placement Technology) vilken till exempel kan komma att användas vid framtida resor till Mars. Det som skiljer ADEPT från traditionella värmesköldar på rymdfarkoster är att denna går att veckla ut som ett paraply. Det gör att den kan få plats i smalare rymdfarkoster och vecklas ut i sin fulla storlek när farkosten väl befinner sig i rymden. Brandon Smith är chef för ADEPT-projektet på NASA och han säger: "Typically, heat shields are rigid structures, but this one can actually deploy in space. What that allows you to do is to get around the volume constraints of a typical launch vehicle that are long and slender." Under testet med ADEPT sköts denna upp från en rymdbas i New Mexico och vecklades ut till full storlek runt 100 - 120 kilometer upp i luften. Därefter landade den i öknen vid White Sands Missile Range i USA. Hur testet gick är än så länge för tidigt att säga då NASA fortfarande väntar på data från testet. Tumnagel
45.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Värmeskölden på Mars 2020-farkost skadad under test
Ska dock inte påverka tidsschemat

NASA har meddelat att en värmesköld som sitter på den farkosten som ska ta ytterligare en så kallad rover till Mars 2020 har skadats under ett test. Det ska ha handlat om sprickor som uppstått i värmesköldens yttre kanter. När farkosten väl kommer fram till Mars kommer den att utsättas för temperaturer på upp till 2100 grader när den faller mot planetens yta med en hastighet på närmare 20.000 km/h. När farkosten befinner sig cirka fem kilometer ovanför Mars yta kommer värmeskölden att separeras från farkosten som sedan ska veckla ut fallskärmar som låter den landa säkert på Mars. Trots skadan på värmeskölden så uppger NASA att man fortsatt siktar på att skjuta upp farkosten till Mars 17 juli 2020. På bilderna här kan ni kolla in Mars Science Laboratory vilket var den farkost som landsatte Curiosity på Mars 2012. Tumnagel
36.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart skickar NASA Parker Solar Probe till Solen
Tar sig en sväng förbi Venus med

Ars Technica har gjort ett ingående reportage om NASA:s rymdfarkost Parker Solar Probe som snart kommer att undersöka universums bästa stjärna, vår egen sol. Forskare och ingenjörer har velat genomföra det här uppdraget i över 60 års tid men nu verkar det äntligen vara dags då dagens teknik kommit ikapp dåtidens idéer. Parker Solar Probes huvuduppdrag på solen kommer att bli att försöka fastställa varför solens atmosfär, den så kallade koronan, är tre gånger varmare än ytan på solen. Farkosten kommer även att undersöka solvindar och hur dessa eventuellt kan påverka jorden. Tumnagel
45.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

ESA skickar snart upp IXV
Ska testa värmesköldar och annat

Inom kort så kommer den europeiska rymdorganisationen ESA att skicka upp en raket med en farkost de kallar IXV. IXV står för Intermediate eXperimental Vehicle och det är en farkost fullsmetad med testutrustning och sensorer. IXV kommer endast att befinna sig i rymden under 100 minuter men det är inte själva rymdresan som är det intressanta denna gång. Denna farkost är nämligen framtagen för att testa nya tekniker för att skydda farkoster när de återvänder till jorden. Tumnagel
43.3°
+
Gordon Andersson
0

Orionkapseln utan kläder
Så här ser den ut

I slutet av förra året testflög NASA framtidens rymdkapsel Orion för första gången och här kan ni kolla in hur kapseln ser ut när den är tillbaka på jorden och man har plockat av farkostens skyddande värmesköldar. Orion är nu tillbaka på Kennedy Space Center i den amerikanska delstaten Florida där man kommer att underhålla farkosten för att senare analysera hur den klarade av sin fyra och en halv timma långa testflygning runt jorden. Till höger på bilden kan ni se en av värmesköldarna och som synes klarade den amerikanska flaggan av ett återinträde i jordens atmosfär alldeles utmärkt. NASA borde helt klart börja sälja den färgen de använde till flaggan då den verkar mycket stryktålig. Tumnagel
45.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

Bildspel Orionuppskjutningen
Snart landar den igen

Tidigare idag lyfte NASA:s nya rymdkapsel Orion mot rymden för första gången och under dagens testflygning ska man bland annat testa Orions värmesköldar och fallskärm. Man förväntar sig att Orion kommer att landa i Stilla Havet utanför Mexikos kust runt 17:30 svensk tid idag. Tills dess kan ni kolla in de här vackra bilderna som United Launch Alliance fotograferade när ekipaget lyfte mot rymden vid 13-tiden svensk tid. Tumnagel
53.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Orion har lyft mot rymden
Nu börjar en ny era i amerikansk rymdutforskning

Efter gårdagens misslyckade försök att få iväg nästa generations rymdfarkoster till rymden lyckades NASA idag att få iväg sin Orion-kapsel till rymden. Orion var vid uppskjutningen obemannad men tanken är att Orion ska ta människor till månen och Mars i framtiden. Orion lämnade jorden lite efter klockan 13 idag svensk tid och meningen är nu att bärraketen ska ta Orion till 600 mils höjd för att därefter låtar Orion dala ner mot jorden igen. På vägen ner mot jorden kommer NASA ha möjlighet att testa Orions värmesköldar, det kommer att bli runt 2000 grader varmt när kapseln återinträder i jordens atmosfär, samt kapselns fallskärmar. Någon gång runt 17:30 idag kommer Orion att landa i Stilla Havet någonstans utanför Mexiko om allt går som det ska. NASA har en drönare någonstans i området där det är tänkt att Orion ska landa så förhoppningsvis kan vi återkomma med lite bilder senare i kväll eller under helgen. Tumnagel
59.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Intel återgår till fastlödda värmesköldar i Haswell-E
Ger mycket bättre prestanda än kylpasta

I och med lanseringen av Haswell-E processorerna så väntas Intel återgå till fastlödda värmesköldar istället för som i vissa tidigare generationer där de använt en form av kylpasta. De flesta moderna processorer i stationära datorer har ett metallock som sitter ovanför processorkapseln och skyddar den samt att den även erbjuder en större yta att fästa en kylare på. Prestandan blir dock endast bättre om locket ansluter bättre till processorkapseln än kylaren och det kan ibland bero helt på hur de två fästs samman. Intel körde från början med en fastlödd värmesköld som skapade en riktigt bra kontakt men i och med Ivy Bridge gick de över till att använda en kylpasta, något som senare visade sig ha sämre prestanda. Detta medförde dock ett ökat intresse att pilla upp värmeskölden hos entusiaster och verktyg inom det området. Många hävdade att övergången till kylpasta från Intels sida var ett sätt att öka vinsten men det finns också tekniska orsaker då processorkapseln kan skadas i tillverkningsprocessen. Nu verkar Intel dock ha löst de problemen och tänker återgå till fastlödda värmesköldar i Haswell-E. Bilden ovan visar ett Haswell-E engineering sample med avtaget lock. Vi kan se att processorkapseln gått sönder i avtagningsprocessen och halva följde med locket. Intel har inte lämnat någon kommentar då Haswell-E inte är lanserad ännu. De nya processorerna väntas komma någon gång under september månad i år. Tumnagel
43.0°
+
Samuel Paulsson
0

Intel börjar skeppa ut Devil's Canyon
Finns snart i butikhyllorna

Intels Devilx27s Canyon-processorer lanserades tidigare under månaden vid Computex 2014 i LGA1150-plattformen och nu börjar företaget att skeppa ut dem till återförsäljare vilket betyder att de snart kommer dyka upp i butikshyllorna. Devilx27s Canyon baserar sig på 22 nm "Haswel Refresh"-arkitekturen och är designade för överklockning då de har högre tolerans för spänning, bättre elektriska komponenter samt förbättrat värmeledningsmaterial mellan processorkapseln och värmeskölden. Processorserien inkluderar Core i5-4690K och Core i7-4790K där de första är klockad till 3,5 GHz med en turbo på 3,9 GHz samt att den andra ligger på 4,0 GHz med en turbo på 4,4 GHz. i5-4690K har en L3-cache på 6 MB medan i7-4790K ligger på 8 MB och har dessutom HyperThreading. Priset kommer hamna på 250 dollar respektive 350 dollar. Tumnagel
39.0°
+
Samuel Paulsson
0

Devil's Canyon-processorer fungerar i fler och fler äldre moderkort
Tillverkare släpper BIOS-uppdateringar på löpande band

Intels upplåsta Devilx27s Canyon-processorer skulle från början bli exklusiva för 9-seriens chipset men de börjar nu få stöd hos fler och fler tillverkare i äldre moderkort baserade på 8-seriens chipset. Vi har redan sett att de fungerar i moderkort från Asus med Z87-chipsetet då företaget släppt en BIOS-uppdatering. Nu rapporteras det att fler och fler tillverkare släpper uppdateringar för BIOS för att ge stöd åt de nya processorerna, även i moderkort baserade på andra varianter än Z87-chipset som till exempel H81, B85 och H87. Intel har själva lagt upp en lista på sin egen webbsida över vilka moderkort som ger stöd åt processorerna. De flesta populära Z87-baserade moderkorten finns med på listan vilket gör att de som under förra året gjorde en uppgradering inte behöver lägga ut ytterligare pengar på att köra med upplåsta Haswell Refresh-processorer. Devilx27s Canyon består av speciellt utvalda produktionsexemplar från Haswell Refresh som klarar av högre spänning än normalt samt att de har ett bättre värmeledningsmaterial mellan processorpaketet och värmeskölden. Tumnagel
39.7°
+
Samuel Paulsson
0

Devil's Canyon-processorer finns redan i onlinebutiker
Lanseras antagligen nästa vecka under Computex 2014

Flera butiker online har börjat lista Intels kommande upplåsta LGA1150-processorer redan nu innan de ska lanseras nästa månad. Detta är dock inte helt ovanligt och bland de listade processorerna finns Core i7-4790K, Core i5-4690K och Pentium G3258. De två första går under kodnamnet "Devilx27s Canyon" och är speciellt utvalda exemplar som klarar av högre spänning. De får också ett bättre värmeledningsmaterial mellan processorpaketet och den integrerad värmeskölden, även kallad IHS. Core i7-4790K är en quadcore-processor med HyperThreading, HD 4600-grafik, 8 MB L3-cache och en klockfrekvens på 4,1 GHz med en Turbo Boost på 4,4 GHz. Core i5-4690K är också en quadcore-processor men saknar HyperThreading och har bara 6 MB L3-cache samt en klockfrekvens på 3,5 GHz med en Turbo Boost på 3,9 GHz. Priset för de två kommer att hamna omkring 370 dollar respektive 250 dollar. Med finns som sagt också Pentium G3258 som vi under förra veckan fick höra är Intel jubileumsprocessor för att fira 20 år av Pentium-processorer. Processorn baserar sig på "Haswell"-arkitekturen och är en dualcore-processor utan HyperThreading men kommer däremot med Turbo Boost och AVX instruktionssetet. Basklockfrekvensen ska ligga på 3,2 GHz och processorn har 3 MB L3-cache. Priset hamnar runt 80 dollar. Tumnagel
38.5°
+
Samuel Paulsson
0
2012

Nu vet DARPA varför deras nya leksak störtade
Det flög ur sitt eget skinn vid mach 20!

Förra året testflög DARPA sitt nya överljudsplan Falcon HTV-2 (Hypersonic Test Vehicle-2) det klarade sig i luften 9 minuter innan det störtade. Nu har myndighetens interna utredning av händelsen presenterats, och det visar sig att planets yttre värmesköld började glida av planets kroppen efter drygt tre minuters flygning i Mach 20. Inte så konstigt kanske när prototypen snuddar vid 21000 km/h? HTV-2 är under utveckling åt USA:s flygvapen för att kunna göra militära insatser med minsta möjliga varsel och nu skickar nog DARPA tillbaka sina ingenjörer till ritbordet för ytterligare en trial-and-error-prototyp. Den här gången med starkare värmesköldar. I videon kan man se en snutt av testflygningen. Tumnagel
42.2°
+
Daniel Oden
0
2011

Är det en Fiesta? Nej en Tank!
Nytt sätt att gömma sig i natten

Dagens militärteknik går till BAE Systems och deras modulbaserade värmesköld. Det är ett gäng hexagonala plattor som monteras på en tanks utsida och som sedan kan styras att härma omgivningens temperatur och på så sätt bli osynlig för värmekameror. Det coolaste är dock att man kan styra plattorna individuellt och på så sätt få vissa delar av tanken att försvinna, för att exempelvis får den att se ut som en liten Ford Fiesta från sidan. Man kan även använda tekniken för att skriva osynliga ord eller annat på tanken som gör att man kan identifiera vänner även i mörker. Tumnagel
45.0°
+
Gordon Andersson
0
2010

Ferrari återkallar 458
Lim kan orsaka motorbrand

Alltför många Ferrari 458 Italia har fatta eld på sistone. Ferrari berättade att de skulle kolla över orsaken och väljer nu att återkalla alla 458:or byggda hittills. Det sägs att det finns en risk för överhettning av ett lim som håller en värmesköld. Överhettningen kan i sin tur leda till att motorn börjar brinna. Lösningen blir att en ny värmesköld monteras, fast denna gång med popnit istället för lim. 1248 stycken 458 Italia är hittills byggda, och alla ägare uppmanas att kontakta närmaste Ferrrari-verkstad för att få värmeskölden åtgärdad. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0