m

Lexus LFA och Porsche Carrera GT bjuder på välljud
En V10:a är inte så dumt ändå

Lexus LFA och Porsche Carrera GT har något väldigt mumsigt gemensamt - de har båda en V10-motor. Och det är nog dessa två som låter bäst när det kommer till V10-försedda bilar för gatan, eller vad tycker ni? Här får vi höra de båda bjuda på sina välljudande toner. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Ian Callums företag ska designa ungersk eldriven superbil
Hur den ser ut får vi reda på senare i år

Hoppsansa, en ny eldriven superduperhyperbil är på gång, spännande! Denna ska komma från den ungerska startupen Kincsem som nu fått klart att Ian Callum och hans företag är de som kommer att designa bilen. Modellen som kallas för Liv ska presenteras någon gång senare i år. Namnet Kincsem kommer från en ungersk tävlingshäst som obesegrad kammade hem 54 stycken tävlingar i rad. För att hedra hästen kommer endast 54 stycken exemplar av bilen att bli till. Tillverkningen ska ske i Storbritannien. Kraften ska enligt uppgift komma från ett hybridsystem hämtat från Formel 1-världen. Det här blir alltså inte en ren elbil utan en hybrid. Det snackas om att det kan handla om fyra stycken elmotorer och en V10:a som fungerar som räckviddsförlängare. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Lexus LFA firar tio år!
Grattis och tack för ditt avgasljud

Det har nu gått tio år sedan Lexus lanserade superbilen LFA. Idag är den ett riktigt samlarobjekt som få förunnade kan njuta av. Modellen har varit en inspiration till flera senare modeller och en testbänk för både ny teknik och nya materialval. Endast en bil tillverkades om dagen på fabriken i Motomachi och totalt tillverkades 500 stycken exemplar. Alla är utrustade med en oerhört välljudande frontmonterad V10:a på 4,8 liter som ger 560 hästar vid 8700 varv. Till motorn sitter en sexstegad sekventiell växellåda som tar bilen från 0-100 km/h på 3,7 sekunder. Toppfarten anges till 325 km/h. Grattis LFA och tack för allt! Hoppas jag får tillfälle att i alla fall höra en live någon gång. Tumnagel
47.9°
+
Bobby Green
0
2020

Norska Zyrus presenterar galen Huracán med 1200 hästar
Får köras på gatan

Zyrus är ett norskt customföretag som nu presenterar Zyrus 1200 Strada. Det är en helt galen Lamborghini Huracán som man breddat rejält och smiskat upp till 1200 hästar. Skapelsen som ser ut som ett rymdskepp får faktiskt köras på gatan. För att nå den nya effekten har V10:an på 5,2 liter fått dubbla turbo och massa annat godis. Gateffekten ligger på 900 hästar och 1200 får man först när man växlar över till track mode. Totalt har bilen fått över 600 stycken nya delar och på vågen står det efter att allt är monterat 1427 kilo. På prislappen står det från 595.000 euro. Det finns även en version som endast får köras på bana som heter LP1200 R. Den väger istället bara 1200 kilo, har mer downforce och kostar från 525.000 euro. Bonusklipp på plats två där Peter Björck besöker Zyrus i Norge. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

DriveTribe spanar in en Connaught D-Type
Liten sportbil med kompressormatad V10:a på 2,0 liter

Connaught D-Type är en bil som kanske inte alla känner till, eller snarare väldigt få. Det är en brittisk liten sportbil som presenterades 2004. Målet var att tillverka 300 stycken exemplar men tyvärr fick man inte ihop kosingen till att förverkliga projektet. Det som gör att den sticker ut en aning är dess drivlina. Under skalet sitter det nämligen en V10:a. Den är dock bara på 2,0 liter, men eftersom den även har en kompressor på sig spottar den ur sig 300 hästar. Till maskinen sitter det en fempetad manuell växellåda. 0-100 km/h ska gå på 4,4 sekunder och toppfarten anges till 273 km/h. Motorn har hybridteknik och målet var att den även skulle ha både cylinderdeaktivering och start/stopp-funktion. Vikten på bilen ska ligga på 950 kilo. DriveTribe har snokat upp en prototyp som fortfarande lever och fungerar och så här såg det ut. Denna bil ägs av företaget Bevan Davidson International och deras mål är att återuppliva märket och dra igång tillverkningen igen. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Elation Freedom - ny eldriven superbil från USA
Har fyra motorer och upp till 1929 hästar

Elation är en nystartad biltillverkare från Kalifornien grundad av Carlos Satulovsky och Mauro Saravia. Nu visar de upp sin första modell Freedom och det är en helt eldriven superbil som ska bjuda på upp till 1929 hästar. 0-100 km/h ska gå på 1,8 sekunder och toppfarten ska vara elektroniskt begränsad till 418 km/h. Kraften kommer från fyra stycken elmotorer och dessa får i sin tur kraft från batteripack på 100 till 120 kWh vilket ska ge en räckvidd på mellan 48,3 till 64,4 mil på en laddning. Bilen bygger kring en kolfibermonocoque som ska väga 82 kilo. Det ska även erbjudas en version med tre stycken elmotorer och då är effekten istället 1434 hästar. Gillar man förbränningsmotorer bättre än elmotorer kan man istället välja Freedom Iconic. Den har en V10:a på 5,2 liter parad med en sjustegad S-tronic-låda. Som väntat kommer detta paket från Audi och deras R8. Effekten har dock pumpats upp till 760 hästar och 664 newtonmeter i vrid. Den här ska klara 0-100 km/h på 2,5 sekunder och toppa 386 km/h. Enligt Elation har deras ingenjörer jobbat med F1 på Le Mans 24-timmars och i flera andra olika europeiska racingdivisioner. Startpriset för en Freedom ligger på 1,7 miljoner euro. Freedom Iconic kostar från 1,9 miljoner euro. Som väntat är detta endast renderingar för tillfället och det återstår att se om det någonsin kommer att bli verklighet av projektet. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Det här är Lamborghini Hurácan STO
En Super Trofeo-racer för gatan

Lamborghini rullar nu ut Hurácan STO som är det närmaste du kan komma racerbilen Super Trofeo utan att vara en racerförare. Den här får alltså framföras på gatan men du lär nog få svårt att utnyttja dess vassa aerodynamik på bästa sätt på allmänna vägar. Så köper du en - ta den till banan och äg. Effekten är samma som i Hurácan Evo vilket innebär att V10:an på 5,2 liter ger 640 hästar. I STO skickas dock all kraft endast till bakhjulen. Vridet är lite lägre med 565 newtonmeter men så är också vikten - den här väger 43 kilo mindre än Hurácan Performante och vågen stannar på 1339 kilo. 0-100 km/h ska gå på tre sekunder blankt, 0-200 på nio sekunder och toppfarten anges till 310 km/h. De första kunderna får sina exemplar nu i vår och då har de betalat 249.412 euro för sin bil. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Porsche Carrera GT har fyllt 20 år!
Modellen med vackraste motorljudet får nu handla på Systemet

I slutet av september år 2000 körde racerföraren Walter Röhrl runt med en Porsche Carrera GT Concept i Paris eskorterad av poliser. Produktionen drog visserligen inte igång förrän 2003 men modellen har nu alltså funnits i 20 år vilket såklart är värt att hylla. Konceptet baserades på en ny typ av racerbil som man tänkte tävla med i 24-timmars på Le Mans. Den hade chassi i kolfiber, V10-motor och dess internbeteckning var 9R3. Men man bestämde sig för att lägga ned tävlingssatsningarna, och tog istället fram en gatversion. Bilen bjuder på massvis av godsaker som exempelvis keramiska bromsskivor, kolfibermonocoque och horisontellt liggande fjädrar. Men en stor grej var såklart motorn. I produktionsversionen ökade litervolymen från 5,5 till 5,7 liter. De tio cylindrarna såg tillsammans till att ge maskinen 612 hästar och 590 newtonmeter i vrid. Som enda alternativ erbjöds en sexväxlad manuell växellåda som i sin tur driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder, 0-200 på 9,9 och toppfarten anges till 330 km/h. Bilen väger in på 1380 kilo. Tillverkningen pågick från 2003 till 2005 och 1270 stycken exemplar blev till. Frånpriset när bilen var ny låg på 452.690 euro - en summa som stigit ordentligt med åren. Jag själv hade turen att få inspektera ett exemplar med egna ögon i år och det är verkligen en fantastisk skapelse. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Jay Leno visar upp sin Dodge Viper GTS från 1996
Rätt färgkombo

Jay Leno har alla "viktiga" bilmodeller i historien och en av dessa är denna Dodge Viper GTS från 1996. En välpresterande muskelbil som osar USA och avgaser från en bensin-slukande V10:a. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Ryan Tuercks Toyota Supra får en Judd-V10:a
Everyone liked that

Vi har tidigare skrivit om drifting-proffset Ryan Tuerck och hans Toyota GT86 som fått Ferrari 458-motor under huven. Fräsigt bygge helt klart, men hans nya bil är garanterat coolare. Det är den senaste generationen av Toyota Supra och den är just nu i full färd med att få en Judd-V10:a monterad i sig, en GV4 V10 närmare bestämt. För er som inte vet så är detta en maskin hämtad från LMP1 och Formel 1. Den är på 4,0 liter och ger 750 hästar utan överladdning. Varvstoppet ligger på 11.000 varv. Det första avsnittet av 14 kring bygget släpptes igår och det kan du ser här nedan. På plats två finns ett bonusklipp ni inte vill missa. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Lyssna på V10:an i Shelby Cobra Concept
Den moderna AC Cobran som aldrig blev av

2004 ville Ford lansera en modern version av den klassiska modellen AC Cobra. Det fanns även tankar att den här skulle kunna ersätta modellen GT. Det man visade upp var Shelby Cobra Concept som under den långa huven hade en V10:a på 6,4 liter som pumpade ur sig 614 hästar och 679 newtonmeter i vrid. Det blev dock aldrig något av bilen. För tre år sedan köpte den förra Ford-ingenjören Chris Theodore en fungerande prototyp på auktion för 850.000 dollar och nyligen visades den upp på M1 Concourse där den fick gasa loss lite. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Audi hyllar framgångarna R8 LMS haft på Ringen
Presenterar R8 Green Hell Edition

Nürburgrings nordslinga kallas även för "Det gröna helvetet". För att hylla framgångarna man haft med racerbilen R8 LMS på sträckan rullar man nu ut specialversionen R8 Green Hell Edition som baseras på R8 Performance. Sedan 2012 har R8 LMS vunnit 24-timmars på Nürburgring fem gånger. Lanseringsfärgen för specialaren är mörkgrön men man kan även få den i Ibis White, Daytona Gray i Mythos Black. Till färgen får man backspeglar, sidokjolar och diffusor i svart, och matta detaljer på taket, frunken och a-stolparna. Fälgarna som mäter 20 tum är mattsvarta med röda inslag. Vidare har den några dekaler som avslöjar att det här minsann inte är en vanlig svenne-råtta och Alcantara-klädda skålade sportstolar. Sömmarna är blågröna och bilen har en speciell ratt och golvrattor. Maskineriet har lämnats orört vilket innebär att den 5,2 liter stora V10:an bjuder på 620 hästar. Till den sitter en sjustegad S tronic-låda som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,1 sekunder och toppfarten anges till 331 km/h. Endast 50 stycken exemplar kommer att byggas och på prislappen står det 233.949 euro. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Ninebot GoKart Pro nu i Lamborghini-version
Kan låta som en också

Xiaomi presenterar nu sin lilla Ninebot GoKart Pro som Lamborghini Edition för dig som vill ha ett lite fräsigare åk. Den är lackad i Lambo-gult och har några klibbor med den italienska biltillverkarens logga. Specialversionen är framtagen för att fira att Xiaomi fyller tio år i år. Under skalet sitter ett batteripack på 432 Wh och den ska ha andra hjul som ska vara enklare att sladda med. Det finns även en ljudpryl som kan få gokarten att låta som om den hade en Lamborghini-V10 eller Lamborghini-V12-motor. Priset för ett exemplar ligger på 9999 Yuan vilket i svenska kronor är cirka 12.500 kronor. Om den kommer att säljas utanför Kina är dock oklart. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

MediaWorkstations släpper "bärbara" a-XP
Laptops är för töntar

Laptops är smidiga om man vill utföra arbete när man är på vift, men när det kommer till rå prestanda så kan laptops ibland lämna lite att önska. Med MediaWorkstations a-XP-enheter får man dock det bästa från två världar med en släpbar dator med AMD:s kraftfulla Threadripper 3990X med 64 kärnor. Enheten i sig är bedrövligt ful, men ger dig all datorkraft man skulle kunna behöva när man är ute på vift. Utöver att kunna utrustas med 3990X kommer du kunna kitta datorn med 256GB ram, ett gäng SSD:s och hårddiskar, dubbla Nvidia Tesla V100 med 32GB vRAM vardera och extrabatterier. Samt en stor skärm på sidan som kan köra upp till 4K-upplösning. Allt detta i ett litet paket med måtten 43 x 35 x 22 cm och en vikt på 16 kilo. MediaWorstations a-XP går att beställa via företagets hemsida och priset ligger på mellan 12.000 och 60.000 dollar beroende på vad man vill ha för komponenter. Tumnagel
44.6°
+
André Stray
0

Telenor lanserar Telenor Stream Mini
För dem som tröttnat på tv-boxar och TV4

Telenor lanserar nu ett nytt abonnemang till sin streamingtjänst vilket man kallar för Telenor Stream Mini. Det är avsett för dem som kanske inte längre orkar ha en tv-box men ändå vill kunna ta del av de flesta traditionella svenska tv-kanalerna. I abonnemanget ingår de tolv kanalerna SVT1, SVT2, Kunskapskanalen, Barnkanalen, SVT24, TV3, Kanal 5, TV6, TV8, Kanal 9, TV10 och Kanal 11. Det ska noteras att Telia-ägda TV4:s kanaler dock inte ingår i paketet. Är man sugen på att kolla in TV4 och TV7 så är man hänvisad till att göra det på annat sätt. Telenor Stream Mini används via Telenors vanliga streamingapp som finns till iOS och Android eller så kan man kolla in det via webbläsaren. Tjänsten kostar 79 kronor i månaden och första månaden är avgiftsfri. Tjänsten är inte knuten till någon av Telenors andra abonnemang och går att använda oavsett om man tidigare är kund host Telenor eller inte. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Porsche Carrera GT är Doug DeMuros absoluta favoritbil
Här förklarar han varför

2003 presenterade Porsche något alldeles extra - Carrera GT. Namnet har man använt tidigare men det som gjorde just denna speciell var att man placerat en V10:a bakom sittbrunnen. Motorn ger 612 hästar och förutom att det är helt tillräckligt med effekt har ingenjörerna fått till ett helt sagolikt ljud som letar sig ut ur avgaspiporna. Modellen är Doug DeMuros absoluta favoritbil och i det här klippet får vi reda varför han tycker så. Vilken är din absoluta favoritbil om du bara får välja en enda? Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

BMW M8 Competition tar sig en sväng på Nürburgring
Klockade 7:32.79

Sport Auto tog ut BMW M8 Competition på Nürburgring för att se vad den gick för och när man hade kört klart klockades tiden 7:32.79. Det gör bilen minst lika snabb som både Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio och Audi R8 V10 Plus. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Cops stoppas även i Sverige
Innehållet i realityserien ska "utvärderas"

Häromdagen blev det klart att amerikanska Paramount Networks skulle sluta sända reality-serien Cops och nu är det klart att den populära polisserien även försvinner från svensk tv. Det är Nent som nu har beslutat att sluta sända Cops från och med nästa vecka. Programmet har tidigare sänts i TV3 men sänds nu för tiden i 3:ans systerkanaler TV6 och TV10. Filippa Wallestam är innehållschef på Nent och hon säger om beslutet till Dagens Media: "Vi har valt att lyfta ut programmet för att göra en grundlig utvärdering av innehållet. Vi ser kontinuerligt över hela vår portfölj för att upprätthålla rätt balans, kvalitet och relevans i vårt erbjudande." Cops började sändas i USA 1989 och har genom åren varit ett av USA:s populäraste tv-program. Programmet har även ibland anklagats för att glorifiera polisvåld. Tumnagel
32.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lamborghini Huracán Evo RWD nu även som cabriolet
Möt sommaren med taket nere

I början av året rullade Lamborghini ut en version av Huracán Evo med bara bakhjulsdrift. Nu presenteras Spyder-versionen av denna vilket alltså innebär att man får ett tygtak man kan fälla bort när vädret är trevligt. Precis som i versionen med hårt tak bjuds det på en V10:a på 5,2 liter som ger 610 hästar och 560 newtonmeter i vrid. Det räcker för att man ska kunna ta sig från stillastående till 100 km/h på bara 3,5 sekunder. Det roliga är slut först vid 324 km/h. Taket tar 17 sekunder att fälla bort och det kan man göra i hastigheter upp till 50 km/h. Prislappen säger 175.838 euro innan skatt. De första kunderna ska få sina bilar nu i sommar. Bygg ditt exemplar på länken nedan. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Spyros Panopoulos Project Chaos - superbil med 3000 hästar
Har 3D-printade kolvar och stakar

Nämen sedär, en ny superbil från en uppstickare! Den här ligger en herre vid namn Spyros Panopoulos bakom och han kallar sin bil för Project Chaos. Skapelsen ska ha en dubbelturbomatad V10:a på 4,0 liter som levererar inte mindre än 2000 hästar. Motorn ska ha kamaxlar i titan och Inconel-behandlade ventiler men det mest uppseendeväckande måste ju ändå var att både kolvarna och vevstakarna är 3D-printade. Varvstoppet ska ligga på 11.000. Väljer man istället versionen med kolvar och stakar i kolfiber höjs effekten till 3000 hästar, och varvstoppet till 12.000. Motorn ska vara kopplad till en åttastegad dubbelkopplingslåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. Några fartresurser vet vi dock inte för tillfället. Project Chaos baseras kring en kolfiber-monocoque klädd med kevlarkaross. Avgassystemet är i titan och de ganska spektakulära bakljusen är också framtagna med hjälp av 3D-skrivare, precis som fälgarna som även de är i titan. Temat fortsätter med bromsoken i magnesium som även de är framtagna med tekniken. Bromsskivorna som är keramiska mäter 428 millimeter fram, 416 bak. Två stycken personer får plats på insidan och körupplevelsen ska vara förstärkt med hjälp av augmented reality. Målet är att visa upp bilen på mässan i Genève nästa år. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Lexus LFA på dynon
Har ett motorljud som är svårt att tröttna på

Lexus lyckades verkligen med motorljudet när modellen LFA togs fram. Yamaha var med och utvecklade hur V10:an skulle låta och i mina öron gjorde man alla rätt. Här får vi höra maskinen yla fastspänd i en dyno. Resultaten säger 531 hästar på hjulen vilket är mer än vad Lexus angivit i sina siffror. Bonusklipp nedan. Tumnagel
44.8°
+
Bobby Green
0

Är första Audi R8:an bättre än den senaste?
Carfection testar

2006 lanserade Audi sin första riktiga superbil - R8. En härlig kärra som man hade stoppat ned RS4:ans V8:a i, bakom sittbrunnen. Senare kom som ni säkert redan vet modellen även med V10:a och blev ännu mer lik sitt Lamborghini Gallardo-syskon. Många tycker dock att den första med vinkelåtta är den trevligaste, och här testar Carfection en sådan mot den allra senaste Råttan för att försöka avgöra vilken av dem som är bäst egentligen. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Huracán Evo nu med endast bakhjulsdrift
Ska vara roligare att köra

För ett år sedan presenterade Lamborghini en version av Huracán med tillägget Evo. Nu kommer ytterligare en version av den versionen och här har man plockat bort drivningen på framhjulen. Med den här lovar tillverkaren att sätta föraren i centrum för körupplevelsen. Det borde väl även Lamborghinis övriga modeller också göra men här kanske ännu mer. Vdn Stefano Domenicali säger följande om nytillskottet: "The Huracán EVO rear-wheel drive puts the car in the driver’s hands: the driving experience is delivered by the hardware. This car reminds the driver of Lamborghini’s pure engineering origins: the driver is at the center of the Huracán EVO RWD’s performance, with unfiltered feedback and an emotive and more engaging driving experience controlled by the pilot." Bakom sittbrunnen sitter den välbeprövade V10:an på 5,2 liter. Här ger den 610 hästar och 560 newtonmeter. Till maskinen kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 3,3 sekunder, till 200 tar det 9,3 och det roliga är slut först vid 325 km/h. Den här är 33 kilo lättare än vanliga Evo och vågen stannar på 1389 kilo. Prislappen börjar på 208.571 dollar. De första kunderna ska få sina bilar till våren. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0
2019

Carwow recenserar en gammal Audi RS 6
Den med V10:a

Nya Audi RS 6 Avant är starkare än den någonsin har varit men kanske inte riktigt lika galen som andra generationen som tillverkades mellan 2008 och 2011. I den hade man nämligen tryckt ner samma V10:a under huven som sitter i Lamborghini Gallardo och dessutom adderat två turbo-aggregat. Receptet blev en 580 hästar stark kombi med sjuk prestanda som inte helt oväntat var och är extra populär hos folk som snabbt vill ta sig undan lagens långa arm. Mat Watson från Carwow tar sig en närmare titt på ett exemplar i det här klippet. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Nvidia har en AI som kan göra 3D-modeller av stillbilder
Första artificiella intelligensen som fixar det

Nvidia fortsätter att experimentera med artificiella intelligenser och nu har man presenterat en ny sådan som ska kunna göra 3D-modeller genom att studera en enda bild. Det finns sedan tidigare verktyg som kan göra 3D-modeller från videoklipp eller flera stillbilder men enligt Nvidia ska deras nya AI-verktyg vara det första som kan åstadkomma detta baserat på en enda bild. Jun Gao är en av forskarna bakom Nvidias nya AI-verktyg och han säger: "This is essentially the first time ever that you can take just about any 2D image and predict relevant 3D properties." Nvidia kallar sitt nya AI-verktyg för DIB-R vilket står för "Differentiable Interpolation-Based Renderer". Man har tränat upp den artificiella intelligensen genom att låta den studera tidigare bilder som använts för att skapa 3D-modeller, faktiska 3D-modeller och foton på specifika objekt ur olika vinklar. Enligt Nvidia kan man träna upp DIB-R på att generera 3D-modeller av en särskild sort, till exempel fåglar, på cirka två dagar om man använder Nvidias V100 GPU, en GPU speciellt framtagen för att hantera artificiella intelligenser. Därefter ska DIB-R kunna generera 3D-modeller från en enda 2D-bild på under 100 millisekunder. Då det handlar om att göra 3D-modeller i nästan realtid så skulle till exempel stillbilder från en robot kunna användas för att roboten enklare skulle förstå hur objektet faktiskt ser ut i 3D om den till exempel skulle vilja plocka upp detta. På liknande sätt skulle stillbilder från kameror på självkörande bilar kunna användas för att ge bilen en uppfattning om hur objekt bilen möter ser ut i 3D och anpassa körningen efter det. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida