LIVE 19:50 NASA hälsar på hos en asteroid! LIVE 02:00 Eldrivna Hummern presenteras inatt!
m

I helgen får alla testa Black Ops: Cold War
In och kötta!

Activision har betatestat Call of Duty: Black Ops - Cold War på PS4 de senaste helgerna, men snart är det dags för alla spelare på samtliga plattformar att hoppa in i pangandet. För tillfället har folk som förbokat spelet tillgång till betatestet, men från och med i morgon till på måndag har alla som vill möjlighet att se vad Cold War har att erbjuda. Nytt för helgens betatest är att spelare kommer få tillgång till det nya spelläget Fireteam: Dirty Bomb där 40 spelare i 10 olika squads måste klara olika uppdrag under matchens gång för att kamma hem segern. Utöver Fireteam-läget kommer spelare också ha möjlighet att lira traditionella 6v6-lägen samt Combined Arms med 12v12. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0

Novitec piffar till Ferrari Monza SP1
Går att få med guldpläterat avgassystem

Den som tycker att Ferrari Monza SP1 är lite för vek original kan nu gå till Novitec och be dem piffa upp modellen lite. De ser då bland annat till att öka effekten i den 6,5 liter stora V12:an från 810 hästar och 719 newtonmeter i vrid till 844 hästar och 780 newtonmeter istället. Det gör att 0-100-tiden kapas med 0,1 sekunder till 2,8. Gasresponsen och accelerationen över hela registret ska även ha blivit vassare. Den ökade effekten har man fått genom att specialbygga ett nytt avgassystem som kan fås guldpläterat för bättre värmeavledning. Vidare får bilen sänkfjädrar som sänker den 35 millimeter och smidda Vossen-fälgar på 21 respektive 22 tum. Även insidan behandlas och här är det kunden själv som väljer vad Novitec ska göra. Har du en SP2 kan du som väntat få alla dessa grejer också. Vad man får betala framgår inte för tillfället. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Så här låter Lamborghini Essenza SCV12
Ej som en elbil

I somras drog Lamborghini täcket av modellen Essenza SCV12. Den här får man bara köra med på bana och nu får vi äntligen se den göra det, på Monza. Det innebär även att vi får höra hur bilen låter och satan i gatan - eargasm! Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Aston Martin börjar vägtesta V12 Speedster
Hjälm på!

I mars visade Aston Martin upp den taklösa modellen V12 Speedster. Nu har man varit ute och kört med en mattsvart prototyp och det är dags för nästa steg i utvecklingen - vägtesterna. Den här är väldigt lik konceptet som visades upp tidigare i år och det är bara småsaker som skiljer. Under skalet är det en blandning av Vantage och DBS Superleggera. Motorn är en dubbelturbomatad V12:a på 5,2 liter som ger 700 hästar och 752 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 3,5 sekunder och toppfarten anges till 300 km/h. Endast 88 stycken exemplar kommer att tillverkas och de första leveranserna ska dra igång i början av nästa år. Prislappen börjar (!) på 765.000 pund. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Ferrari-båt från 50-talet nu till salu
Användes för att sätta hastighetsrekord

Det ni ser här är en Ferrari Arno XI från 1952. Den tillverkades för att sätta hastighetsrekord i 800-kilosklassen på vatten. Båten togs fram tillsammans med speedboat-föraren Achille Castoldi. Under huven sitter en V12:a på 4,5 liter med dubbla kompressorer och effekten ska ligga på mellan 550 och 600 hästar. Med skapelsen kom man som snabbast upp i 242 km/h. Bygget har renoverats och är nu till salu, igen. Förra gången den såldes var 2012 och då gick den för 868.000 euro. Nu ligger prislappen istället på 10,2 miljoner euro. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Harry har kört Ian Callums specialbyggda Vanquish
Förbättrad på många punkter men oj vilket pris

Bildesignern Ian Callum presenterade för ett år sedan en specialversion av första generationen Vanquish som släpptes 2001. Den ritades av honom och inspirationen kom från DB-4 Zagato. Den nya versionen som kallas för Vanquish 25 behåller mycket av utseendet men har förfinats på alla plan. Allt som var "fel" back in the days ska ha rättats till. En sak som är helrätt är att det under huven fortfarande sitter en V12:a på 6,0 liter utan överladdning. Den har fått ytterligare 60 hästar jämfört med originalet och lämnar nu runt 580. Till den kan man även få en manuell sexpetad låda! Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och ett av dessa har nu Harry Metcalfe fått provköra. Pris? Över 500.000 dollar. Och då måste du själv fixa fram en Vanquish som byggs om. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Lamborghini har taklös superbil på gång
Konkurrent till McLaren Elva och Ferrari Monza

Av någon anledning har biltillverkarna i den högre skalan börjat trycka ur sig bilar utan tak. Inte cabbar utan såna som helt saknar både tak och vindruta, där du behöver integralhjälm på dig när du kör för att inte bli mätt på luftrussin. Hösten 2018 rullade Ferrari ut Monza, för ett år sedan dök McLaren Elva upp och i mars visade Aston Martin upp V12 Speedster som följer samma koncept. Då kan ju såklart inte Lamborghini stå med brallorna nere och titta på, så de har också en liknande superbil på gång. Bilden ovan är det enda vi får se för tillfället och eftersom den har samma foliering som Essenza SCV12 kan det röra sig om en taklös version av denna. Den får man bara köra på banan, men om detsamma kommer gälla versionen utan tak återstår att se. Det här är faktiskt inte första gången Lamborghini ger sig på något liknande. Redan 2005 presenterades konceptbilen Concept S som var en Gallardo utan tak och vindruta. 2012 var det dags igen med Aventador J Speedster. Tumnagel
33.7°
+
Bobby Green
0

Pagani teasar Huayra R
Får ny motor utan överladdning

En ännu vassare version av Paganis superbil Huayra är på gång. Den heter Huayra R och till skillnad från vanliga Huayra får den här en helt nyutvecklad Mercedes-AMG-motor som inte kommer att ha överladdning. Den nuvarande dubbelturbomatade V12:a på 6,0 liter ger runt 800 hästar och det väntas den nya motorn också göra, fast utan turbo-snurror då. 37:04 in i klippet här ovan pratar man kort om den nya bilen. Huayra R kommer att presenteras den 12 november. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Nu får Telenors kunder tillgång till TV4-kanaler via streaming
TV4 och Telenor sluter avtal

Telenor och TV4 har ingått ett avtal som innebär att Telenors kunder nu kan börja streama TV4:s tv-kanaler via Telenors streamingtjänst Telenor Stream. Efter det att Telia köpte upp TV4:a förra året har det fram tills nu bara varit Telias egna kunder samt kunder till Discovery som har haft möjlighet att streama TV4 via sina traditionella abonnemang. Med det nya avtalet kommer Telenors runt 500.000 svenska kunder få tillgång till att streama TV4, Sjuan samt TV12 via Telenor. De cirka 2,2 miljoner kunderna till Tele2-ägda Com Hem har dock än så länge inte fått den möjligheten. Det verkar dock inte helt omöjligt att även Com Hem-kunder kan få möjlighet att streama 4:ans kanaler i framöver. Mathias Berg, vice vd på TV4 uppger att avtal liknande det man nu slutit med Telenor även kan komma att slutas med andra aktörer i branschen om förutsättningarna är de rätta. Berg säger till DN: "För oss är det jätteviktigt att TV4 finns där användarna finns, det är vår ambition. Det här avtalet med Telenor är en viktig händelse. Men avtal kräver dock ömsesidig förståelse och en samsyn om det ekonomiska värdet. Det har vi lyckats få med Telenor." Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ferrari Omologata - specialbygge baserat på 812 Superfast
Kaxig röv!

Den som har lite för mycket pengar kan gå till Ferrari och be dem bygga en specialversion i ett exemplar som ingen annan har eller kan köpa. Det är precis vad någon har gjort och Omologata är det senaste att dyka upp som en one-off. Den här är baserad på modellen 812 Superfast och det enda utseendemässigt som den har kvar är vindrutan och strålkastarna - allt annat är specialbyggt just för Omologata. Grillen har en ny design precis som framskärmarna som biffat till sig lite. Bakrutan har ersatts med en inbyggd laxtrappa och de nya runda bakljusen har flyttats långt in i karossen. För att runda av baken sitter en läpp på bakluckan och en massiv diffusor med fyra avgaspipor i. Insidan får vi tyvärr inte se så mycket av men här finns bland annat fyrpunktsbälte, blåa sportstolar och massa kolfiber. Om man gjort något med motorn är oklart. Standard bjuder 812 Superfast på en V12:a på 6,5 liter utan överladdning som ger 800 hästar och 718 newtonmeter i vrid. Det räcker för att ta sig från 0-100 km/h på 2,9 sekunder och kunna toppa 340 km/h. Bilen är beställd av en kund i Europa och på önskelistan stod "create a futuristic design with distinctive elements reinterpreted in a fresh manner to provide potential for a timeless shape that is certain to leave a lasting impression". Från start till mål tog bilen två år att få fram. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

Det här är Touring Superleggera Aero 3
En strömlinjeformad bil med 30-talskänsla

Custombyggarna Touring Superleggera ska nästa vecka visa sitt senaste bygge på Salon Privé. Bilen som kallas för Aero 3 är en modern tolkning av strömlinjeformade sportbilar på 30-talet och under kolfiberkarossen som med lack tagit 5000 timmar att få till återfinns en "italiensk superbil". Man säger alltså inte vilken det är men med tanke på att det under huven sitter en V12:a som ger 740 hästar är det högst troligt en Ferrari F12berlinetta som gäller här. Man har inte velat bygga något som ska replikera en viss modell men personen som kommer att få det första exemplaret har ändå önskat att man fick in lite Alfa Romeo 8C 2900B Berlinetta Aerodinamica i bilen. Med en sån körde man Le Mans 1938 och den rattades då av Raymond Sommer och Clemente Biondetti. Det är därför det står nummer 19 på den nya bilen samtidigt som de bakre sidorutorna har fått tre stycken ventilationshål i sig - såna som Alfan har framför cockpiten. 15 stycken exemplar kommer att tillverkas totalt men vad man får betala framgår inte, vilket kanske är bäst. Riktiga bilder istället för renderingar hittar ni på länken nedan. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

En genomgång av Lamborghini Essenza SCV12
Den håriga banracern

I somras presenterade Lamborghini den nya modellen Essenza SCV12. Den här är enbart för bankörning och i det här klippet får vi oss en genomgång som visar lite varför den är så speciell. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Trailer för multiplayerdelen i Black Ops - Cold War
Dansa i neon

Igår kördes det en ordentlig show på närmare fyra timmar där Treyarch visade upp massvis med material från multiplayerdelen i Black Ops - Cold War. Det hela inleddes med en rackabajsare till trailer som gav oss en titt på några kartor vi kommer få strida på när spelet släpps i november. Precis som kampanjen i Black Ops - Cold War kommer multiplayerdelen utspela sig under 80-talet och matcherna kommer "utspela sig" efter händelserna i kampanjen. Vi kommer få lira som grupperingar som bland annat CIA, MI6 och KGB och striderna kommer köras på nya banor i Svarta havet, Angola, Miami och Moskva. Traditionella spellägen kommer bli tillgängliga i multiplayerdelen, men vi kommer få ta del av lite nymodigheter som 6v6 VIP Escort, 12v12 Combined Arms och Fireteam där totalt 40 spelare uppdelade i 10 lag får slåss på stora kartor och använda massvis med olika fordon för att få övertaget. Gunsmith som introducerades i Modern Warfare kommer återvända, men med en ordentlig uppgradering. Vapnen har upp till 54 olika tillbehör som kan placeras ut på 8 olika ställen, men för att använda alla lediga utrymmen behöver ett Wildcard användas. Något trevligt är att vapenstats kommer synas under matcherna, vilket gör att du snabbt kan se om ett vapen på marken är bättre. För övrigt kommer det köras lite betatest av multiplayer i Call of Duty: Black Ops - Cold War innan spelet släpps. Schemat ser ut som sådan: PS4-spelare som förbokar spelet får betatesta 8-9 oktober och ett öppet betatest för PS4-spelare kommer rulla från 10-12 oktober. 15-16 oktober kommer samtliga förbokare, oavsett plattform, få betatesta och 17-19 oktober kommer betatestet vara öppet för alla. Call of Duty: Black Ops - Cold War släpps 13 november till PC och konsol. Gårdagens stream kan ni för övrigt se i sin helhet nedan. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Aston Martins Q-avdelning presenterar Victor
Retro-inspirerad specialare i ett exemplar

Det senaste att ploppa ut från Aston Martins Q-avdelning är Victor. Det är en specialbyggd version i ett enda exemplar som hämtat inspiration från V8 Vantage från 70/80-talet. Man har utgått från en renoverad kolfibermonocoque hämtad från modellen One-77. Det ska även finnas en hel del delar från Vulcan här. För att matcha sitt extrema utseende har man under huven stoppat en V12:a på 7,3 liter som Cosworth fått pilla lite på. Den lämnar här hela 848 hästar och har 812 newtonmeter i vrid. Maskinen har man sedan kopplat till en sexpetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Det här innebär att detta är den mest kraftfulla manuellt växlade bilen Aston Martin har byggt någonsin. Victor får samma fjädrar och dämpar-system som Vulcan och innanför de centrumbultade fälgarna sitter keramiska bromsskivor i dimensionerna 380 millimeter fram, 360 bak. Vad kunden har fått betala för denna skapelse framgår inte men det kanske också är bäst. Tumnagel
53.3°
+
Bobby Green
0

T.50s - banversion av Gordon Murrays nya superbil
Går att köra upp och ner

För en månad sedan fick vi äntligen en ordentlig presentation av Gordon Murrays senaste projekt - superbilen T.50. En avskalad och ganska elegant skapelse där allt är förpackat för att vara så optimalt som möjligt. Nu visar man upp en skiss på T.50s som är en version för den som vill köra på banan. Som vi kan se har den fått ett ännu större takscoop och en rejäl ving-fena baktill. Det finns även en ny främre splitter, omdesignad diffusor baktill och en rejäl vinge på bakluckan. Alla aerodynamiska prylar man smackat på ska tillsammans generera mer än 1500 kilo i marktryck. Enligt Gordon Murray skulle man kunna köra med bilen upp och ner om hastigheten är 282 km/h. Som väntat har inredningen strippats på allt onödigt som exempelvis ac, infotainmentsystem, förvaringsutrymmen och andra bekvämligheter. Den här skippar även möjligheten för tre stycken personer att sitta i bilen. Föraren sitter fortfarande i mitten men det finns bara plats för en passagerare på vänster sida här. Totalt har man sparat in 94 kilo i vikt vilket gör att T.50s landar på 890 kilo. Den Cosworth-utvecklade icke-överladdade V12:an på 3,9 liter har uppdaterats ytterligare och fått omgjorda toppar, vassare kammar och högre kompression. Tillsammans med ett avgassystem som andas lite bättre är den nya effekten 730 hästar vilket är 67 fler än vanliga T.50 bjuder på. Till paketet kopplas en helt ny sexpetad växellåda med paddlar, inget manuellt alternativ här alltså. Bilen får smidda magnesium-fälgar klädda med Michelin Cup Sport 2-däck. Innanför dessa sitter keramiska bromsskivor från Brembo som har sexkolvsok fram, fyrkolvsok bak. Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje kostar 3,1 miljoner pund. Alla T.50 är redan sålda och fler än hälften av alla T.50s har redan sålts, så du får vara snabb om du vill vara med och leka. Tillverkningen ska dra igång i början av 2023. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Rolls-Royce presenterar nya Ghost
Made in China?

Efter en utbredd teaser-kampanj är nu nya Rolls-Royce Ghost presenterad i sin helhet. Det här är den mest tekniskt avancerade och förfinade Rollsen någonsin. Och det låter ju trevligt, men frågar ni mig gällande designen säger jag magplask! Det kan inte vara ett bra betyg när ens produkt ser ut som en billig Kina-kopia av den äkta varan. Eller vad tycker ni? Under den långa huven sitter en dubbelturbomatad V12:a på 6,75 liter som ser till att driva alla fyra hjulen. Motorn ger 571 hästar och har ett vridmoment på 850 newtonmeter. Maskinen sitter faktiskt bakom framaxeln så här har vi en mittmotor-bil med 50/50 i viktfördelning. Längden har ökat med 8,9 centimeter och mäter nu 5,54 meter. Bredden har ökat med tre centimeter och är numera 1,97 meter. På bekvämlighetsfronten hittar vi det nya stötdämparsystemet Planar som tagit tre år att utveckla och som ska göra åkturen ännu behagligare än tidigare. Annat är att dörrarna numera är helt elektroniska och både öppnar och stänger utan att du behöver anstränga dina stackars lemmar. Allt om bilen finns att läsa på länken nedan. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Ninebot GoKart Pro nu i Lamborghini-version
Kan låta som en också

Xiaomi presenterar nu sin lilla Ninebot GoKart Pro som Lamborghini Edition för dig som vill ha ett lite fräsigare åk. Den är lackad i Lambo-gult och har några klibbor med den italienska biltillverkarens logga. Specialversionen är framtagen för att fira att Xiaomi fyller tio år i år. Under skalet sitter ett batteripack på 432 Wh och den ska ha andra hjul som ska vara enklare att sladda med. Det finns även en ljudpryl som kan få gokarten att låta som om den hade en Lamborghini-V10 eller Lamborghini-V12-motor. Priset för ett exemplar ligger på 9999 Yuan vilket i svenska kronor är cirka 12.500 kronor. Om den kommer att säljas utanför Kina är dock oklart. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Bilmärket Delage återuppstår
Det här är superbilen D12

Mellan 1905 och 1954 tillverkade det franska bilmärket Delage bilar i Levallois-Perret. Nu återuppstår namnet som smackas på den nya superbilen Delage D12. Den här benämns som "the world’s fastest street-legal hybrid supercar" och under det Hot Wheels-inspirerade skalet ska det finnas en V12:a på 7,6 liter utan överladdning som är kopplad till en åttastegad automatlåda. Bilen erbjuds i versionerna GT och Club. Den förstnämnda får en elmotor på 112 hästar till förbränningsmotorn och den kombinerade effekten anges till 1115 hästar. Club har en mindre elmotor på bara 20 hästar som endast är igång när man kör långsamt i en kö, parkerar eller backar. Här är den kombinerade effekten istället 1024 hästar. Torrvikten ligger på 1400 respektive 1310 kilo. GT ska accelerera snabbare men Club ska vara snabbare på banan. Målet är att slå varvrekordet på Ringen. Karossen och chassiet ska vara inspirerat från både Formel 1 och stridsflygplan. 2021 ska produktionen dra igång och endast 30 stycken exemplar ska tillverkas. Prislappen börjar på 2,3 miljoner dollar styck. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0

Säg hej till Lamborghini Essenza SCV12
Banleksak för de med gott om pengar

Efter mycket teasers hit och dit är nu äntligen Lamborghinis senaste modell presenterad. Den heter Essenza SCV12, får endast köras på bana och kommer som väntat kosta ohemult mycket pengar. Endast 40 stycken exemplar kommer att tillverkas och det köparna får är bland annat tillverkarens kraftigaste icke-överladdade motor någonsin - en V12:a som ger hela 830 hästar. Bilen är utvecklad för att möta FIA:s säkerhetsregler och här finns avgassystem från Capristo och en sexstegad sekventiell växellåda från X-trac som driver bakhjulen. Cockpiten är byggd kring en monocoque i kolfiber som har en inbyggd bur. Vid 250 km/h genereras ett marktryck på hela 1200 kilo vilket är mer än hos en GT3-bil. Bilen rullar på magnesium-fälgar i storlekarna 19 tum fram, 20 bak och dessa är klädda med banracing-däck från Pirelli. Innanför hjulen sitter stora bromsar från Brembo. Med på köpet får man förvaring av bilen i en ny hangar som Lamborghini byggt i Sant’Agata Bolognese. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Ny teaserbild på Lamborghini SCV12
Ser kaxig ut

Snart är Lamborghini redo att visa upp den nya banracern SCV12 och för att läska oss ytterligare har man nu skickat ut följande teaserbild. Det vi bland annat kan se är att bilen får en rejäl vinge på bakluckan, massiv diffusor och ett scoop på taket. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Första teasern för nya Rolls-Royce Ghost
Verkar bli mer slimmad än föregångaren

Någon gång mellan september och november i år är planen att Rolls-Royce ska visa upp nya Ghost och nu får vi ett första smakprov på bilens linjer. Bilen ska följa designfilosofin "Post Opulence" och temat ska vara minimalism. Vdn Torsten Müller-Ötvös säger följande: "Ghost is the purest expression of Rolls-Royce yet, it distills the pillars of our brand into a beautiful, minimalist, yet highly complex product that is perfectly in harmony with our Ghost clients’ needs and, I believe, perfectly in tune with the times in which we are all living." Nya Ghost kommer att baseras på samma plattform som Phantom och under huven kommer det att sitta en dubbelturbomatad V12:a på 6,75 liter som ger 571 hästar och som har 900 newtonmeter i vrid. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

En åktur med en Bizzarrini 5300 GT Strada
Unik kärra

Efter att Giotto Bizzarrini jobbat hos både Alfa Romeo och Ferrari var han med och utvecklade Lamborghinis världsberömda V12:a som användes från 1960 till 2011. Mellan 1964 och 1968 tillverkade han även bilar under eget namn, och Bizzarrini 5300 GT Strada var en av dessa. Det blev 133 stycken exemplar och under det läckra skalet sitter en Chevrolet 327-V8:a på 5,4 liter kopplad till en fyrpetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Här får vi se ett exemplar i fantastiskt skick som just nu är till salu, vad den kostar framgår dock inte men det spelar nog mindre roll för en hugad spekulant. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Doug spanar in en Ferrari F50
F1-bilen för gatan

När Ferrari skulle ersätta F40 föddes F50. Men det var en helt annan typ av bil. Istället för en dubbelturbomatad liten V8:a hade den nya bilen en stor V12:a utan överladdning. Den här motorn grundade sig i en maskin man använde i Formel 1 vilket gjorde modellen till en riktigt vass racerbil ämnad för gatbruk. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Lamborghini presenterar Sián Roadster
Men den går inte att köpa längre

När det presenteras supersportbilar är det lite irriterande eftersom vi vanliga människor aldrig kommer att ha råd att köpa dem. Ännu mer irriterande blir det när de redan är slutsålda när de presenteras. Som Lamborghini som nu släpper en taklös version av Sián. Den kommer att tillverkas i 19 exemplar, alla sålda. Jag som så gärna ville ha en. Attans. Sián Roadster är lite långsammare än versionen med tak, här får man vänta 2,9 sekunder istället för 2,8 sekunder innan man kommer till 100 km/h. Dit tar en V12:a på 785 hästar och en elmotor på 34 hästar dig. Tumnagel
43.2°
+
Roger Åberg
0

Ny båt från Tecnomar och Lamborghini
Inspirerad av hybriden Sián FKP 37

Automobili Lamborghini och den italienska båttillverkaren Tecnomar har tillsammans kokat ihop lyxbåten Tecnomar for Lamborghini 63. Det finns än så länge bara renderingar och en oerhört tacky video på båten men den ska tillverkas. Inspirationen till linjerna ska komma från Sián FKP 37 som Lamborghini presenterade förra hösten. Båten mäter strax över 19 meter i längd och det som driver den framåt är två stycken V12-dieslar från MAN på 24 liter vardera. Dessa ger sammanlagt 4000 hästar vilket gör att den 24 ton tunga båten kan toppa 60 knop (111km/h). Sián är en hybrid men någon sådan teknik har inte fått följa med över till båten. Leveranserna ska dra igång i början av nästa år. Vad man får betala är dock oklart för tillfället. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Häng med i Lamborghinis nya banbil
Snart är SCV12 här

Lamborghinis kommande superbil för banan heter SCV12 och snart har den premiär. Innan dess hinner tillverkaren dock teasa modellen ännu lite mer och här får vi två färska klipp - ett där vi får åka med och ett där vi får se lite mer av bilen, om än maskerad. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Så här borde framtiden för Apples chip se ut
Apple Silicon kan vara mer banbrytande än bytet till Intel

Ryktena har florerat länge, men nu är det officiellt att Apple kommer att flytta även sina mac-datorer till egna chip. Jag säger även, för macen har ju faktiskt varit den enda av Apples stora produktkategorier som inte har rullat på egna chip. Storsäljaren iPhone har gjort det i över tio år nu. På många sätt är bytet logiskt, det har varit konstigt att testa en ny Apple-dator och se den få stryk på vissa områden av deras tablet. Det är också logiskt för Apple vet vad de gör och deras utvecklingskurva är fantastisk, speciellt jämfört med Intel. Apple skryter om att deras senaste iPad Pro har 1000 gånger bättre grafik än den första iPaden, något de har levererat på 10 år. Det är Apples ord, men det är sant och väldigt imponerande. Tumnagel
40.5°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida