m

TV12 tillbaka i Com Hems grundutbud
Oklart om någon glädjer sig över det

När TV4 och Com Hem bråkade för några år sedan resulterade det i att TV12 försvann från Com Hems grundutbud. Men förra veckan letade sig kanalen tillbaka till grundutbudet och via streaming-tjänsten Com Hem Play. Måste nog erkänna att jag inte ens visste att TV-kanalerna hade gått upp till tolv vid det här laget men om man nu som Com Hem-användare saknade denna kanal kanske man kan glädjas åt denna nyhet. Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0

Pagani presenterar Huayra R
Har V12:a utan överladdning på 850 hästar

Pagani visar nu upp den mest extrema versionen av modellen Huayra hittills - Huayra R. Den här är speciellt utvecklad för banan och får inte köras på allmän väg. Grunden i paketet är en ny V12:a på 6,0 liter som utvecklats från grunden i samarbete med HWA AG. Den saknar överladdning men lämnar ändå hela 850 hästar och 750 newtonmeter i vrid. Varvstoppet ska ligga på 9000. Man säger att motorn är "lightest, most powerful and efficient track-ready V12 ever created". Till paketet sitter en ny sexstegad sekventiell växellåda som driver bakhjulen. Torrvikten på bilen ska ligga på 1050 kilo. Endast 30 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 2,6 miljoner euro, innan skatt. Läs allt om bilen på länken nedan. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på en gammal BMW M8-prototyp
Har oljeledningar i taket

E31 är internbeteckningen på BMW:s numera klassiska 8-serie. Värstingen man kunde få från dem när det begav sig var 850 CSi med 5,5 liter stor V12:a som gav 380 hästar. Men man byggde faktiskt en M8 - dock bara i ett enda exemplar. Den har också en V12:a under locket men den är borrad till 6,0 liter och bjuder istället på hela 640 hästar! Och nej, här finns ingen överladdning. Allt är specialbyggt och ingenjörerna placerade motorn så långt bak och lågt i chassiet som de bara kunde. Eftersom motorn hamnade så långt ner kunde man inte köra med ett vanligt oljetråg utan istället fick det bli ett torrsumpssystem. Tanken till detta placerades i bagagerummet och oljeledningarna dit går alltså genom taket! I klippet får vi lära oss lite mer om denna udda och fantastiska skapelse. Läs mer om bilen på länken nedan. Tumnagel
44.8°
+
Bobby Green
0

Mercedes varumärkesskyddar modellnamnet E 73
AMG E-Klass som laddhybrid på gång?

Mercedes har lämnat in en patentansökan för modellnamnet E 73 till US Patent and Trademark Office. Det här kan innebära att nästa E-Klass i AMG-utförande kommer som laddhybrid. Sjuan har blivit Mercedes sätt att visa att något är ännu vassare än tidigare. E 63 har ju varit toppversion tidigare men med elektrifiering petas denna ned ett snäpp. Sedan tidigare har Mercedes även reggat G 73, GLS 73, S 73 och nyss smigvisade man kommande GT 73 så det är en hel del på gång. Det här innebär dock inte att bilarna kommer få en V12:a på 7,3 liter som det var förr utan troligtvis blir det den dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter parad med en elmotor som finns under huven. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

GTO Engineerings Ferrari 250 GTO är nu under utveckling
Bellissima!

I november förra året meddelade GTO Engineering att de skulle bygga en modern hyllning till Ferrari 250 GTO. Bilen som går under namnet Project Moderna är nu under utveckling och det beslutet togs efter den mycket trevliga responsen man fick. Grundaren Mark Lyon säger följande: "After the exceptional reception from interested owners and fans who would like to own a car such as ours, we’re now making it happen and publicly documenting the development process. For our team, the engine and the aesthetics are two of the most important parts of any car, especially this one, which is why we were keen to start here. To ensure we keep to our goals we’re working around a custom ‘muletto’ chassis, which is situated in the GTO Engineering workshops. It’s a daily reminder of how we need to not only keep the design’s proportions right, as well as weight distribution and ergonomics. People have got a little taller since the Sixties, so we’re looking at the packaging with the design too, ensuring that the driver and passenger have enough room in the cabin and ample luggage space in the car." Bilen kommer att ha en V12:a utan överladdning med fyra överliggande kamaxlar. Till denna kopplas en manuell växellåda. Målvikten för ekipaget ligger på under ett ton. Orderböckerna är nu officiellt öppna så den som är intresserad behöver bara ladda Swishen ordentligt och kontakta GTO Engineering för att lägga en beställning. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray presenterar T.50s Niki Lauda
Banracer som kan producera upp till 1500 kilo i marktryck

I augusti förra året presenterade Gordon Murray Automotive superbilen T.50. En månad efter det fick vi en skiss på T.50s som är en ännu vassare version endast avsedd för bankörning. Nu är denna presenterad som T.50s Niki Lauda och som väntat är den mer extrem på alla sätt och vis. Vikten anges till löjligt låga 852 kilo vilket är en bantning med hela 134 kilo jämfört med T.50. Den 3,9 liter stora V12:an utan överladdning har även vässats från 633 till 736 hästar. Varvstoppet ligger på sjuka 12.100 varv. Till motorn sitter en nydesignad sexstegad X-Trac-lådan med paddlar bakom ratten. Den skickar i sin tur kraften vidare till bakhjulen och toppfarten anges till mellan 322 och 338 km/h. Alla karosspaneler skiljer sig mellan T.50 och T.50s och de är inte helt oväntat tillverkade i kolfiber. Allt glas är också lättare. Vidare har fjädrar, dämpare och krängningshämmare uppgraderats för att prestera ännu bättre. Bilen är även 87 millimeter lägre fram och 116 millimeter lägre bak. Fläkten där bak som hjälper till med marktrycket får sällskap av en ännu större diffusor och en ny fetare vinge. Tillsammans med en front som fått större splitter kan bilen producera upp till 1500 kilo i marktryck. Insidan har en stol i kolfiber för föraren i mitten och på vänster sida finns det plats för en passagerare. I T.50 kan man som ni säkert vet ha en passagerare på varje sida om sig. I T.50s har den högra stolen ersatts av ett brandsläckarsystem istället. Där man tidigare hade fötterna på denna sida sitter det nu en panel med massa knappar. Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 3.1 miljoner pund. Dessa kommer att börja tillverkas efter att alla 100 stycken exemplar av vanliga T.50 är klara vilket ska vara i januari 2023. Det allra bästa är att lyssna på Gordon själv berätta om bilen för Harry Metcalfe i klippet nedan. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Leveranserna av Aston Martin Valkyrie ska dra igång i år
Två år senare än planerat

Sommaren 2016 presenterade Aston Martin och Red Bull den gemensamma hyperbilen Valkyrie. Forfarande har dock inga kunder fått något exemplar, men snart ska det bli ändring på detta. Aston Martins vd Tobias Moers lovar att de första leveranserna ska dra igång i mitten av året. Det är fortfarande två år senare än man först lovade men den som väntar på något gott... väntar alltid för länge. "I apologize that itx27s taking a little longer than we promised you. But now wex27re on the run with Valkyrie. Therex27s still a path to go. Therex27s still a lot of things to go, but Ix27m confident that wex27ll have the car available to you as our customers by mid x2721." Endast 175 stycken exemplar av Valkyrie kommer att tillverkas och av dessa kommer 150 stycken vara för gatbruk och 25 stycken endast för bankörning (AMR Pro-versionen). Alla får en Cosworth-utvecklad V12:a på 6,5 liter parad med ett KERS-hybridsystem. Effekten anges till 1160 hästar och det sinnessjukt trevliga motorljudet skickas ut till omgivningen via ett 12-till-1-avgassystem. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Mercury presenterar V12-utombordare
Något att hänga på lilla gummibåten

Det börjar bli hög tid att tänka på årets båtsäsong även om snön fortfarande ligger hårt på backen. Som tur är har Mercury svaret på vilken utombordare du ska köra med i år - deras nya V12 600 Verado såklart. Det är precis som rubriken och modellbeteckningen avslöjar en motor med inte mindre än tolv stycken cylindrar i vinkel. Den är på 7,6 liter och effekten är hela 600 hästar. Förutom massa effekt och cylindrar har motorn även en automatisk tvåstegad växellåda, ett svängbart växelhus och dubbla motroterande propellrar. Mer om monstermaskinen i klippen och på länken nedan. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

Ferraris brödbil lever igen
Baserad på 550 Maranello

För två år sedan skrev vi att Niels van Roij Design som tidigare bland annat byggt kombi av Tesla Model S och coupé av Land Rover skulle ge sig i kast med att bygga en nytolkning av Ferraris klassiska Breadvan. Det var en Ferrari 250 GT SWB som Ferrari 1962 byggde om för att ha och tävla med. Nu är Niels skapelse klar och man kallar den kort och gott för Breadvan Hommage. Den baseras dock inte på en 250 utan istället en 550 Maranello. Bilen är framtagen åt en kund som efter att ha sett originalet köra på Goodwood kände att han ville ha en egen version av denna udda skapelse. Att valet föll på en 550 beror på att man ville använda en GT-modell, och 550 var den första bilen med frontmatad V12:a kopplad till manuell låda sedan Daytona. Alla karosspaneler har ändrat form på något vis och det enda som egentligen är kvar från ursprunget är vindrutan. I alla fyra hörnen sitter Koni-stötdämpare och ett nytt specialbyggt avgassystem har tillverkats. Motorn har dock lämnats orörd så det är 485 hästar och 568 newtonmeter som gäller här. Insidan har fått sig ett par skålade sportstolar i kolfiber med blå Alcantara på. Maranellos plastiga knappar på mittkonsolen har även bytts ut mot frästa aluminiumswitchar. Vad kunden har fått betala för denna bil framgår inte men det spelar ju heller egentligen ingen roll. Vad tycker ni om bygget? Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0
2020

Pagani hyllar flygakrobater igen, fast nu med en Huayra
Får extra flygplansinstrument

Pagani presenterar inte Huayra R just nu utan istället Huayra Tricolore. Precis som Zonda Tricolore som man visade upp för tio år sedan hyllar denna version de italienska flygakrobaterna Frecce Tricolori. Förutom att bära färgtemat de har på sina Aermacchi MB-339A utrustas bilen även med ett riktigt flygplansinstrument framför ratten som visar Air Speed. Man har även smackat dit en kralligare splitter framtill och en ny stötfångare. Det finns även ett nytt luftscoop som tittar upp mellan nackstöden och som leder bak till motorn. Fälgarna har också en turbinliknande design för att flörta med flygmaskinerna. Motorn som är en dubbelturbomatad Mercedes-V12:a på 5,9 liter ger 840 hästar och 1100 newtonmeter i vrid. Den är i sin tur kopplad till en sjustegad sekventiell växellåda som driver bakhjulen. Endast tre stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 5,5 miljoner euro. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Lamborghini presenterar vindrutelösa SC20
Specialbyggd åt en kund

I början av oktober visade vi bilder på en ny Lamborghini som moderiktigt saknade framruta och tak. Nu är bilen presenterade och man kallar den för SC20. Men det här är inget som kommer att säljas till kreti och pleti utan det här är något som specialbyggts åt en enda kund. Det är Lamborghinis Squadra Corsa-avdelning som snidat fram kärran vid Lamborghini Centro Stile precis så som kunden ville ha den. Utseendeinspiration ska ha kommit från Diablo VT Roadster, Aventador J, Veneno Roadster och Concept S. Som väntat är SC20 baserad på Aventador. Under den unika kolfiberkarossen finns en V12:a på 6,5 liter utan överladdning. Här ger den 770 hästar och 720 newtonmeter i vrid. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en sjustegad automatlåda. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

R-Reforged presenterar de nya Zagato-tvillingarna
Aston Martin V12 Vantage som coupé och Speedster

Vi har tidigare skrivit om företaget R-Reforged och deras plan på att bygga Aston Martin V12 Zagato-bilar. Nu presenteras de första prototyperna och det är ett tvillingpar bestående av en coupé och en Speedster. Båda två är specade av Andrea och Marella Zagato själva och kommer att ingå i deras privata samling. Först ska de ställas ut hos Aston Martin St. Gallen i Schweiz fram till nyårskiftet. Bilarna är del av en mycket begränsad upplaga om 19 stycken exemplar som alla byggs för att hylla Zagatos 100-årsjubileum. Alla tillverkas för hand av R-Reforged i deras nya fabrik som ligger i Warwick i Storbritannien. Under huven sitter en V12:a på 5,9 liter som ger runt 600 hästar. Bilarna skiljer sig från vanliga Vantage genom en helt ny front och bak, andra baklampor, annan motorhuv och specialgjorda interiörer. Varje bil tar ett team på 12 stycken personer 16 veckor att få ihop. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Uppföljaren till Lamborghini Aventador behåller V12:an
Och får en elmotor på framaxeln

Att uppföljaren till Lamborghinis toppmodell Aventador skulle få någon form av elektrifiering har varit känt länge, men inte riktigt på vilket sätt. Under ett samtal Car & Driver hade med tillverkarens chief technical officer Maurizio Reggiani bekräftade han att den nya bilen kommer utrustas med en "hybrid motor". I praktiken kommer det att innebära att en elmotor placeras på framaxeln och ser till att driva framhjulen medan den frustande V12:an där bak driver bakhjulen. Vad kombinationen skulle kunna bjuda på för effekt återstår att se, men det lär bli över 800 hästar totalt. Uppföljaren till Aventador skulle kunna presenteras någon gång nästa år. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Nya Mercedes-Maybach S-Klass är här
En bil du inte vill köra

I början av september rullade Mercedes ut nya S-Klass. Nu kommer den i det lyxigaste utförandet man kan tänka sig - Maybach. Bilen sticker ut genom att ha lack i två toner, mer krom, annan design på fälgarna och en grill med vertikala ribbor i sig. Den är dessutom hela 29 centimeter längre än en vanlig S-Klass vilket innebär att den mäter 5,47 meter på längden. Busenkel att fickparkera alltså. Allt för att man ska förstå att det här inte är någon vanlig vagn som kommer rullandes. Med den här vill man utmana bilar som Bentley Flying Spur och Rolls-Royce Ghost. Som väntat är det i baksätet man vill hänga i den här bilen. Här dryper det av lyx i överflöd, benutrymme så det räcker och blir över och alla tekniska prylar du kan tänkas behöva. Du kan öppna och stänga dörrarna elektriskt med en knapp eller genom att göra en gest - för att öppna en dörr manuellt är för tjänstefolk. Här bak finns det två stycken fåtöljer att plantera ändan i och dessa är givetvis utrustade med massage, värme och kyla. Sitter man bakom passagerarstolen kan man även fälla sin stol och få en mer liggande position. Då fälls även ett stöd för benen ut från sätet framför, och detta kan ge dig massage av vaderna. Som om inte allt detta vore nog är även dörrsidorna och armstöden uppvärmda för att du inte ska frysa om dina armbågar. Skärmarna på framstolarna mäter 11,6 tum och via dessa kan du styra allt från musik till klimatanläggning. Mellan stolarna finns en skärm till som du kan ta loss och använda som surfplatta. Sist men inte minst finns här ett kylskåp för dina drycker och specialdesignade glas att hälla upp detta i. Under den långa motorhuven finns det antingen en V8:a eller en V12:a. Den förstnämnda versionen heter S580 4Matic och den har den välbeprövade dubbelturbomatade vinkelåttan på 4,0 liter. Den ger här 500 hästar och kan via ett mildhybrid-system bjuda på en extra dos med 25 hästar vid behov. S650 har istället tolv stycken burkar, dubbla turbo och maskinen är på 6,0 liter. Effekten är 625 hästar och drivningen sker på alla fyra hjulen. Längre fram kommer även en laddhybrid-version att erbjudas. Den kombinerar en rak bensinsexa på 3,0 liter med en elmotor och ska ha en sammanlagd effekt på 510 hästar. Lansering sker i mitten av nästa år men något pris har vi inte fått än. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

TV4 och Com Hem har kommit överens om nytt avtal
Nu dröjer det nog några år tills det börjar bråkas igen

Com Hem skriver i ett pressmeddelande att de har tecknat nytt avtal med TV4 efter den konflikt som blossade upp gällande detta i slutet av oktober. Det skrivs inget om vad det innebär rent ekonomiskt för någon av parterna men det nu kan hur som helst Com Hems och Boxers kunder fortsätta kolla på TV4, Sjuan, TV12 och C More som tidigare. Det nämns även att Com Hem-fastigheter kommer kunna ta del av sitt kanalutbud via andra enheter som till exempel mobiler och surfplattor. Det nya avtaler mellan Com Hem och TV4 är flerårigt men exakt på hur många år det löper nämns inte i pressmeddelandet. Tumnagel
32.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

GTO Engineering Moderna är en hyllning till Ferrari på 60-talet
Mamma mia!

Den brittiska Ferrari-specialisten GTO Engineering presenterar nu den helt egna modellen Moderna. Det här är en sportbil med V12:a och kolfiberkaross som man vill hylla 60-talets Ferrari-modeller med, fast med en uppdaterad touch. Den färdiga produkten ska väga omkring 1000 kilo och vinkeltolvan ska ge över 350 hästar. Bilen byggs för hand och den har ett rörramschassi i stål och en subframe i aluminium. Även dörrar och huv är i aluminium. Utvecklingen är i full gång och man ska kunna lägga en beställning nu om man är intresserad. Vad man får betala är dock oklart, men det lär bli mer än den 250 SWB Revival man släppte för en månad sedan. Den börjar på 800.000 pund. Tumnagel
50.3°
+
Bobby Green
0

I helgen får alla testa Black Ops: Cold War
In och kötta!

Activision har betatestat Call of Duty: Black Ops - Cold War på PS4 de senaste helgerna, men snart är det dags för alla spelare på samtliga plattformar att hoppa in i pangandet. För tillfället har folk som förbokat spelet tillgång till betatestet, men från och med i morgon till på måndag har alla som vill möjlighet att se vad Cold War har att erbjuda. Nytt för helgens betatest är att spelare kommer få tillgång till det nya spelläget Fireteam: Dirty Bomb där 40 spelare i 10 olika squads måste klara olika uppdrag under matchens gång för att kamma hem segern. Utöver Fireteam-läget kommer spelare också ha möjlighet att lira traditionella 6v6-lägen samt Combined Arms med 12v12. Tumnagel
39.3°
+
André Stray
0

Novitec piffar till Ferrari Monza SP1
Går att få med guldpläterat avgassystem

Den som tycker att Ferrari Monza SP1 är lite för vek original kan nu gå till Novitec och be dem piffa upp modellen lite. De ser då bland annat till att öka effekten i den 6,5 liter stora V12:an från 810 hästar och 719 newtonmeter i vrid till 844 hästar och 780 newtonmeter istället. Det gör att 0-100-tiden kapas med 0,1 sekunder till 2,8. Gasresponsen och accelerationen över hela registret ska även ha blivit vassare. Den ökade effekten har man fått genom att specialbygga ett nytt avgassystem som kan fås guldpläterat för bättre värmeavledning. Vidare får bilen sänkfjädrar som sänker den 35 millimeter och smidda Vossen-fälgar på 21 respektive 22 tum. Även insidan behandlas och här är det kunden själv som väljer vad Novitec ska göra. Har du en SP2 kan du som väntat få alla dessa grejer också. Vad man får betala framgår inte för tillfället. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Så här låter Lamborghini Essenza SCV12
Ej som en elbil

I somras drog Lamborghini täcket av modellen Essenza SCV12. Den här får man bara köra med på bana och nu får vi äntligen se den göra det, på Monza. Det innebär även att vi får höra hur bilen låter och satan i gatan - eargasm! Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Aston Martin börjar vägtesta V12 Speedster
Hjälm på!

I mars visade Aston Martin upp den taklösa modellen V12 Speedster. Nu har man varit ute och kört med en mattsvart prototyp och det är dags för nästa steg i utvecklingen - vägtesterna. Den här är väldigt lik konceptet som visades upp tidigare i år och det är bara småsaker som skiljer. Under skalet är det en blandning av Vantage och DBS Superleggera. Motorn är en dubbelturbomatad V12:a på 5,2 liter som ger 700 hästar och 752 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 3,5 sekunder och toppfarten anges till 300 km/h. Endast 88 stycken exemplar kommer att tillverkas och de första leveranserna ska dra igång i början av nästa år. Prislappen börjar (!) på 765.000 pund. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Ferrari-båt från 50-talet nu till salu
Användes för att sätta hastighetsrekord

Det ni ser här är en Ferrari Arno XI från 1952. Den tillverkades för att sätta hastighetsrekord i 800-kilosklassen på vatten. Båten togs fram tillsammans med speedboat-föraren Achille Castoldi. Under huven sitter en V12:a på 4,5 liter med dubbla kompressorer och effekten ska ligga på mellan 550 och 600 hästar. Med skapelsen kom man som snabbast upp i 242 km/h. Bygget har renoverats och är nu till salu, igen. Förra gången den såldes var 2012 och då gick den för 868.000 euro. Nu ligger prislappen istället på 10,2 miljoner euro. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Harry har kört Ian Callums specialbyggda Vanquish
Förbättrad på många punkter men oj vilket pris

Bildesignern Ian Callum presenterade för ett år sedan en specialversion av första generationen Vanquish som släpptes 2001. Den ritades av honom och inspirationen kom från DB-4 Zagato. Den nya versionen som kallas för Vanquish 25 behåller mycket av utseendet men har förfinats på alla plan. Allt som var "fel" back in the days ska ha rättats till. En sak som är helrätt är att det under huven fortfarande sitter en V12:a på 6,0 liter utan överladdning. Den har fått ytterligare 60 hästar jämfört med originalet och lämnar nu runt 580. Till den kan man även få en manuell sexpetad låda! Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och ett av dessa har nu Harry Metcalfe fått provköra. Pris? Över 500.000 dollar. Och då måste du själv fixa fram en Vanquish som byggs om. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Lamborghini har taklös superbil på gång
Konkurrent till McLaren Elva och Ferrari Monza

Av någon anledning har biltillverkarna i den högre skalan börjat trycka ur sig bilar utan tak. Inte cabbar utan såna som helt saknar både tak och vindruta, där du behöver integralhjälm på dig när du kör för att inte bli mätt på luftrussin. Hösten 2018 rullade Ferrari ut Monza, för ett år sedan dök McLaren Elva upp och i mars visade Aston Martin upp V12 Speedster som följer samma koncept. Då kan ju såklart inte Lamborghini stå med brallorna nere och titta på, så de har också en liknande superbil på gång. Bilden ovan är det enda vi får se för tillfället och eftersom den har samma foliering som Essenza SCV12 kan det röra sig om en taklös version av denna. Den får man bara köra på banan, men om detsamma kommer gälla versionen utan tak återstår att se. Det här är faktiskt inte första gången Lamborghini ger sig på något liknande. Redan 2005 presenterades konceptbilen Concept S som var en Gallardo utan tak och vindruta. 2012 var det dags igen med Aventador J Speedster. Tumnagel
33.7°
+
Bobby Green
0

Pagani teasar Huayra R
Får ny motor utan överladdning

En ännu vassare version av Paganis superbil Huayra är på gång. Den heter Huayra R och till skillnad från vanliga Huayra får den här en helt nyutvecklad Mercedes-AMG-motor som inte kommer att ha överladdning. Den nuvarande dubbelturbomatade V12:a på 6,0 liter ger runt 800 hästar och det väntas den nya motorn också göra, fast utan turbo-snurror då. 37:04 in i klippet här ovan pratar man kort om den nya bilen. Huayra R kommer att presenteras den 12 november. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Nu får Telenors kunder tillgång till TV4-kanaler via streaming
TV4 och Telenor sluter avtal

Telenor och TV4 har ingått ett avtal som innebär att Telenors kunder nu kan börja streama TV4:s tv-kanaler via Telenors streamingtjänst Telenor Stream. Efter det att Telia köpte upp TV4:a förra året har det fram tills nu bara varit Telias egna kunder samt kunder till Discovery som har haft möjlighet att streama TV4 via sina traditionella abonnemang. Med det nya avtalet kommer Telenors runt 500.000 svenska kunder få tillgång till att streama TV4, Sjuan samt TV12 via Telenor. De cirka 2,2 miljoner kunderna till Tele2-ägda Com Hem har dock än så länge inte fått den möjligheten. Det verkar dock inte helt omöjligt att även Com Hem-kunder kan få möjlighet att streama 4:ans kanaler i framöver. Mathias Berg, vice vd på TV4 uppger att avtal liknande det man nu slutit med Telenor även kan komma att slutas med andra aktörer i branschen om förutsättningarna är de rätta. Berg säger till DN: "För oss är det jätteviktigt att TV4 finns där användarna finns, det är vår ambition. Det här avtalet med Telenor är en viktig händelse. Men avtal kräver dock ömsesidig förståelse och en samsyn om det ekonomiska värdet. Det har vi lyckats få med Telenor." Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ferrari Omologata - specialbygge baserat på 812 Superfast
Kaxig röv!

Den som har lite för mycket pengar kan gå till Ferrari och be dem bygga en specialversion i ett exemplar som ingen annan har eller kan köpa. Det är precis vad någon har gjort och Omologata är det senaste att dyka upp som en one-off. Den här är baserad på modellen 812 Superfast och det enda utseendemässigt som den har kvar är vindrutan och strålkastarna - allt annat är specialbyggt just för Omologata. Grillen har en ny design precis som framskärmarna som biffat till sig lite. Bakrutan har ersatts med en inbyggd laxtrappa och de nya runda bakljusen har flyttats långt in i karossen. För att runda av baken sitter en läpp på bakluckan och en massiv diffusor med fyra avgaspipor i. Insidan får vi tyvärr inte se så mycket av men här finns bland annat fyrpunktsbälte, blåa sportstolar och massa kolfiber. Om man gjort något med motorn är oklart. Standard bjuder 812 Superfast på en V12:a på 6,5 liter utan överladdning som ger 800 hästar och 718 newtonmeter i vrid. Det räcker för att ta sig från 0-100 km/h på 2,9 sekunder och kunna toppa 340 km/h. Bilen är beställd av en kund i Europa och på önskelistan stod "create a futuristic design with distinctive elements reinterpreted in a fresh manner to provide potential for a timeless shape that is certain to leave a lasting impression". Från start till mål tog bilen två år att få fram. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

Det här är Touring Superleggera Aero 3
En strömlinjeformad bil med 30-talskänsla

Custombyggarna Touring Superleggera ska nästa vecka visa sitt senaste bygge på Salon Privé. Bilen som kallas för Aero 3 är en modern tolkning av strömlinjeformade sportbilar på 30-talet och under kolfiberkarossen som med lack tagit 5000 timmar att få till återfinns en "italiensk superbil". Man säger alltså inte vilken det är men med tanke på att det under huven sitter en V12:a som ger 740 hästar är det högst troligt en Ferrari F12berlinetta som gäller här. Man har inte velat bygga något som ska replikera en viss modell men personen som kommer att få det första exemplaret har ändå önskat att man fick in lite Alfa Romeo 8C 2900B Berlinetta Aerodinamica i bilen. Med en sån körde man Le Mans 1938 och den rattades då av Raymond Sommer och Clemente Biondetti. Det är därför det står nummer 19 på den nya bilen samtidigt som de bakre sidorutorna har fått tre stycken ventilationshål i sig - såna som Alfan har framför cockpiten. 15 stycken exemplar kommer att tillverkas totalt men vad man får betala framgår inte, vilket kanske är bäst. Riktiga bilder istället för renderingar hittar ni på länken nedan. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida