m

Lexus drar täcket av LX 600
Går att få med fyra säten

Efter teasers är nu nya Lexus LX 600 officiell. Det här är tillverkarens bjässe och som vi tidigare har skrivit så är det en Toyota Land Cruiser i andra, uppsnofsade, kläder. Den här packas med lyx och vill du ha gott om plats väljer du bara fyra stycken sittplatser. Då får du två stycken kaptensstolar i baksätet och en mini-lounge att ta igen dig i. På tillvalslistan finns exempelvis ett ljudsystem från Mark Levinson med inte mindre än 25 stycken högtalare. Skärmarna på instrumentpanelen mäter 12,3 tum för infotainmentsystemet och under denna sitter en på 7 tum och på den justerar du klimatanläggningen. Under huven sitter en ny dubbelturbomatad V6:a på 3,5 liter som ger 415 hästar och 649 newtonmeter i vrid. Till denna kopplas en ny tiostegad automatlåda som ser till att driva alla fyra hjulen. Jämfört med föregångaren väger den här 200 kilo mindre och det är tack vare dörrar i aluminium och en ny plattform. LX 600 kommer inte att säljas i Sverige utan det är Land Cruiser som gäller här. Tumnagel
22.6°
+
Bobby Green
0

Kia ska bara sälja laddbara modeller i Sverige 2024
Det borde de klara

Kia meddelar nu att de har som mål att bara sälja laddbara modeller i Sverige om drygt två år. Idag består försäljningen av 77 procent laddbara bilar så det tycker man ju att de borde lyckas med. I juli och augusti var modellerna Niro och Ceed som laddhybrider de mest registrerade bilarna i Sverige. e-Niro var den mest sålda elbilen i landet dessa månader. Nästa månad ska de första exemplaren av den nya elbilen EV6 börja säljas. Till våren lanseras nya Sportage som laddhybrid. Tumnagel
49.5°
+
Bobby Green
0

TV6 blir betalkanal
Ska visa mer sport

Som rubriken lyder har Nordic Entertainment Group bestämt sig för att göra lite förändringar gällande TV6. Kanalen har sedan 1 oktober krypterats och blivit betal-tv-kanal och folk som vill se vad kanalen har att erbjuda behöver ett abonnemang från Boxer. Kunder som redan kikar på TV6 via kabel, IPTV, parabol eller annan distributionsform har inte berörts av ändringen. Utöver detta kommer TV6 i framtiden erbjuda mer direktsänd sport. Bland annat kommer fokus ligga på vintersport som längdskidor och utförsåkning samt att europeisk fotboll ska erbjudas. Tumnagel
-4.7°
+
André Stray
0

Använd din Samsung-telefon som bilnyckel
Rubriken är dock mer spännande än verkligheten

Samsung har börjat rulla ut en ny funktion för några av deras Galaxy-lurar som gör att de kan användas som bilnyckel. Det låter ju onekligen spännande och bra men tyvärr är detta något som just nu endast kan användas i Sydkorea och endast på en Genesis GV60. Men enligt XDA så kommer denna funktionalitet bli tillgänglig på allt fler Samsung-telefoner, i allt fler marknader och med allt fler bilmodeller framöver. Men fram tills det händer kan man ju glädjas över faktumet att detta är något som är på gång på riktigt för Samsung nu. Apple har sedan tidigare slängt in detta stöd i deras enheter och tidigare i år meddelade Google att de kommer ha liknande funktionalitet i Android 12. Tumnagel
35.0°
+
Frode Wikesjö
0

Genesis presenterar eldrivna crossovern GV60
Har drift-läge

Genesis drar nu täcket av den nya modellen GV60 som är helt eldriven. Det är en crossover som baseras på samma plattform som Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 (E-GMP) och en av funktionerna den bjuder på är ett Drift Mode så att du kan göra feta sladdar, för det vill man ju i den här typen av bil. GV60 kommer att erbjudas med bakhjulsdrift, fyrhjulsdrift och som prestandaversion. Oavsett vilken du väljer får du ett batteripack på 77,4 kWh. Instegsversionen har en elmotor på bakaxeln som ger 228 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Den fyrhjulsdrivna har en elmotor på vardera axel och den där bak ger 217 hästar medan den där fram ger 100 hästar. Det sammanlagda vridet anges till 605 newtonmeter. Den förstnämnda ska ta sig 45,1 mil på en laddning, den fyrhjulsdrivna 40 mil. Prestandaversionen har en 217-hästarsmotor på vardera axel istället. Den här ska ta sig 36,8 mil och köra 0-100 km/h på fyra sekunder. Bilen har ett 400/800V-system och kan ladda med upp till 350 kW. Har man den effekten kan man ladda från 10 till 80 procent på 18 minuter. När GV60 kommer att lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Jeep presenterar Grand Cherokee som laddhybrid
Tar sig 4 mil på el

Jeep presenterar nu den femte generationen av modellen Grand Cherokee. Förutom ny plattform och ny design erbjuds den för första gången som laddhybrid, och nästa år börjar den att säljas i Europa. Hybriden som man kallar för 4xe kombinerar en turbomatad bensinfyra med två stycken elmotorer. Den sammanlagda effekten anges till 375 hästar och 637 newtonmeter i vrid. Batteripacket är på 17 kWh och på bara el ska man kunna ta sig fyra mil. En helt eldriven version av modellen kommer även att erbjudas längre fram. V6:a och V8:a-alternativ kommer också att finnas. För den som vill köra offroad på riktigt finns Trailhawk-paketet som ger dig en markfrigång på 28,7 centimeter, terrängdäck, diffspärr bak, lågväxel och möjligheten att vada genom 60 centimeter djupt vatten. Grand Cherokee är 12,6 centimeter kortare jämfört med Grand Cherokee L som presenterades i januari. Denna version har därför bara två sätesrader och plats för fem stycken personer. Några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

Totem visar klassisk Giulia med förbränningsmotor
Om du inte vill ha den eldrivna versionen

För ett år sedan presenterade Totem Automobili en eldriven klassisk Alfa Romeo Giulia som de hade moddat rejält. Nu visar man även upp en version med förbränningsmotor, och den verkar minst lika potent som sitt syskon. Totem GT Super som man kallar bygget har motorn från nya Giulia GTA under huven vilket innebär en dubbelturbomatad V6:a. Den kan man få med 560, 575 eller 621 hästar. Vridet är som mest 790 newtonmeter. Kraften hittar till bakhjulen via en automatlåda från ZF och 0-100 km/h ska gå på 3,2 sekunder. Vikten på bilen anges till 1140 kilo vilket är 150 kilo lättare än elversionen. Totem kommer att tillverka 20 stycken av varje version. Den eldrivna kostar 430.000 euro medan den här med förbränningsmotor är snäppet dyrare med prislappen 460.000 euro. Visa det här inlägget på Instagram Ett inlägg delat av Totem Automobili (@totem.automobili) Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

Martin Brundle och Damon Hill kör Sharknose
Legendarisk Ferrari från 1961

Här ser vi racerförarna Martin Brundle och Damon Hill köra en riktigt klassisk Formel 1-bil - Ferrari 156. Bilen kallades för Sharknose och den tillverkades mellan 1961 och 1964. Bilen är liten, lätt och väldigt aerodynamisk, men även ljusår från hur säker en F1-bil är idag. Under skalet sitter en V6:a på 1476 kubik som ger 190 hästar vid 9500 varv. Kraften skickas till bakhjulen via en sexpetad växellåda. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Ford bekräftar att Raptor-version av Bronco är på väg
Släpps nästa år

Det var ju inte direkt oväntat men nu är det i alla fall bekräftat av Ford själva - en Raptor-version av nya Bronco är på väg och den kommer att släppas nästa år. Teaservideon visar lite av bilen som kommer att ha mer fokus på prestanda än övriga versioner. Motormässigt väntas bilen få en EcoBoost-V6:a på 3,0 liter som ger 406 hästar och 562 newtonmeter i vrid. I övrigt kommer den att få feta skärmbreddare, större terränghjul, högre markfrigång och den unika färgen Code Orange som vi ser en skymt av här. Det sägs att Bronco Raptor endast kommer att gå att få med fyra dörrar. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Lotus Emira blir din för 75.995 pund
Går att få med sex eller fyra cylindrar

I början av juli rullade Lotus ut den nya modellen Emira. Nu är priset för den nya sportbilen officiellt och det börjar på 75.995 pund för den man kallar för First Edition. Förutom priset får vi även reda på alla specifikationerna. Standard har bilen en mittmonterad kompressormatad Toyota-V6:a på 3,5 liter som ger 400 hästar. Till den kopplas en manuell sexpetad låda som driver bakhjulen. Som tillval finns en sexstegad automat med paddlar bakom ratten. 0-100 km/h ska gå på 4,3 sekunder (4,2 för automat) och toppfarten anges till 290 km/h. Emira V6 First Edition ska börja tillverkas nästa vår. Nästa höst kommer även en First Edition med fyrcylindrig motor att släppas. Det är Mercedes-AMG:s turbomatade M139-maskin man har stoppat i här och den ger 360 hästar. En instegsversion som får prislappen 59.995 pund släpps någon gång 2023. Speca din bil på länken nedan. Mer information finns i pressmeddelandet. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Ferrari kommer turbomata sina V12-motorer
Måste för att de ska få leva kvar

I somras presenterade Ferrari den nya modellen 296 GTB och förutom att vara en hybrid hade den en turbomatad V6:a under skalet. Nu snackas det om att samma behandling även kommer att appliceras på de modeller som har dubbelt så många cylindrar. V12:orna ska nämligen också få turbosnurror och elektriska motorer för att de ska få leva kvar. Den kommande suven Purosangue, ersättaren för 812 och LaFerrari kommer alla ha V12:or men antagligen då med mindre cylindervolym och kanske även elektrifiering. 2017 sa den dåvarande vdn Sergio Marchionne att V12:orna absolut inte skulle få några turbos utan istället hybrid-system men det verkar vara dags att revidera detta nu. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Bentley Continental GT som hybrid kanske är på väg
Blir det V6 eller V8 + elmotor?

I våras presenterade Bentley modellen Continental GT i snabbt Speed-utförande. Men det blir inga snabbare versioner än så, utan nu ligger fokus istället på att få ut en hybrid-version av modellen. Troligtvis kommer Continental låna drivlinan från Bentayga och Flying Spur Hybrid vilket innebär en V6:a på 3,0 liter som ger 340 hästar. Till den kopplas en elmotor som i sin tur ger 128 hästar. Men en Continental "ska" ju ha en maffig motor så det kan också bli så att man istället väljer den hybridiserade V8:an som sitter i Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid. 2025 ska Bentley lansera sin första helt eldrivna modell. 2030 ska alla modeller som erbjuds bara gå på el. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Radford Type 62-2 i John Player Special-kläder
Ganska så rad

I mars skrev vi att den brittiska custombyggaren Radford skulle återuppstå. För en månad sedan visade de upp modellen Type 62-2 som är en Lotus Emira som fått ett retro-racemässigt skal på sig. Nu visar man upp bilen klädd i John Player Special-kostym. Under skalet sitter en kompressormatad V6:a på 3,5 liter som ger 608 hästar vilket också gör den här till den starkaste versionen man kan få. Innanför fälgarna sitter keramiska skivor som mäter 360 millimeter. Jämfört med Type 62-2 Classic och Gold Leaf som presenterats tidigare har den här versionen fetare frontsplitter, större luftintag och en rejäl diffusor bak. Den före detta F1-stjärnan Jenson Button är delägare i det nya företaget och han säger så här om bilen: "The John Player Special Type 62-2 is the most extreme Type 62-2 that money can buy. It is low, sleek, and powerful and sports one of the most iconic racing liveries ever created—one of the liveries that the heroes of Formula 1 such as Emerson Fittipaldi and Ayrton Senna used to race with, in the cars that made me want to be a driver." Endast 12 stycken exemplar kommer att bli till av denna och planen är att dra igång produktionen i slutet av året och leverera de första exemplaren någon gång nästa år. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Så utvecklade man Acura NSX Type S
Har piffats upp här och där

För några veckor sedan presenterade Acura en vassare version av modellen NSX som fått tilläggsnamnet Type S. Här får vi se hur man gjorde när man utvecklade denna. Type S har en helt ny front, större luftintag, kolfibersplitter, kolfiberkjolar och en kolfiberdiffusor. Motorn som är en dubbelturbomatad V6:a på 3,5 liter med tre stycken elmotorer kopplad till sig har piffats upp lite så att alltsammans numera ger 30 hästar extra - totalt 600. Vridet har även det ökat med 22 newtonmeter till 667. Endast 350 stycken exemplar kommer att bli till och prislappen börjar på 169.500 dollar. Vill du ha Lightweight Package får du istället hosta upp 182.500 dollar. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Volvo lanserar större batteripack i Recharge-modellerna
Ska nu klara upp till 9 mil på el

Hybrid-versionerna av Volvo XC60, S/V60, XC90 och S/V90 som kallas för Recharge får nu ett större batteripack. Man går från 11,6 kWh till 18,8 kWh vilket ska göra det möjligt att komma upp till 9 mil på bara el. Det hävdar Volvo ska vara fullt tillräckligt för att man ska kunna klara av sin vardagskörning på el. En undersökning från konsultbolaget Sigma visar att genomsnittliga bilföraren inom premiumsegmentet kör under fem mil på en vardag. Förutom det större batteripacket ska det nu även vara möjligt att utnyttja så kallad enpedalskörning i XC60, S90 och V90 Recharge. Släpper du gasen bromsar bilen automatiskt och du slipper därför flytta foten från gaspedalen. Den bakre elmotorn är numera på 145 hästar istället för tidigare 87 och totalt bjuder Recharge T6 nu på 350 hästar och Recharge T8 på 455 hästar. Den uppgraderade motorn ska bland annat ge bättre fyrhjulsdrift. Tumnagel
55.7°
+
Bobby Green
0

Lotus Emira i racingkostym
Ska börja köras med nästa säsong

I början av juli presenterade Lotus den nya modellen Emira som blir deras sista bil med förbränningsmotor innan elen tar över. Nu visas bilen i GT4-utförande anpassad för racing. En ordentlig premiär ska ske senare i år på racerbanan i Hethel. Som väntat är raceversionen något lättare och målvikten (torr) ska ligga på 1260 kilo. Man har strippat bort alla bekvämligheter och på insidan hittar man nu en bur, sexpunktsbälte och instrumentpanel från Motec. Vidare har en stor vinge monterats på bakluckan, tåligare 18-tummare skodda med Pirelli GT4-däck sitter i hjulhusen och både bromsar och fjädring har uppgraderats ytterligare. Man har även ersatt den vanliga bensintanken med en fuel cell. Någon förändring effektmässigt ska inte ha skett vilket innebär att det även i denna sitter en kompressormatad V6:a på 3,5 liter från Toyota som ger 400 hästar. Till den kopplas dock en annan växellåda och det är en sexstegad paddelhistoria från xTrac. Lotus kommer att bygga ett gäng Emira GT4 för säsongen 2022 och fler när det är dags för 2023. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Hur bra är Kia EV6?
The Late Brake Show och Carwow har testat

Nu har Jonny Smith från The Late Brake Show och Mat Watson från Carwow fått testa Kias senaste elbil, EV6. Så här såg det ut. Kort sagt tycker båda biljournalisterna att bilen ser bättre ut i verkligheten än på bild och de är mycket nöjda med bilen överlag. Tumnagel
44.4°
+
Hugo Engström
0

Nya bonus-malus-regler från nästa år
Dyrare med halvsmutsiga bilar

I budgetpropositionen för 2022 föreslår regeringen ett antal nya regler för bonus-malus. Grundtanken är fortfarande densamma, men man justerar nivåer en smula och tillför mer pengar så att de som beställt och kommer att beställa bonus-bilar faktiskt får sina pengar. – Försäljningen av elbilar har dubblerats flera gånger om sedan bonus-malus infördes, och regeringen vill fortsätta gynna den utvecklingen. Nu ser vi till att de som vill göra en god sak för miljön också kan få den klimatbonus de förväntade sig när de köpte en klimatbonusbil, säger miljö- och klimatminister Per Bolund I stora drag är alltså tanken densamma och elbilar har samma tak för bonus nästa år som i år, det vill säga 70.000 kronor. 2023 kommer denna att sänkas till 50.000 kronor, troligen eftersom det skulle bli alldeles för dyrt att hålla samma höga nivå. Försäljningen av elbilar ökar ju hela tiden och den utvecklingen lär inte minska. Laddhybrider kan i dag få rätt bra bonus på maximalt 45.000 men det kommer att sänkas till 20.000 kronor nästa år och 10.000 kronor året efter. Om det är rätt kan man diskutera, men det är inte en orimlig del av utvecklingen. Gränsen för att få bonus sänks från 60 gram i år till 50 gram nästa år och 30 gram året 2023. Samtidigt så justerar man malus-delen. I dag kostar det 107 kronor per gram mellan 90 och 130 gram koldioxid som man släpper ut och 132 kronor över 130 gram. Detta justeras till att bli 107 kronor mellan 75 och 125 gram och 132 kronor över 125 gram. Det betyder att en Volvo V60 av slöaste modell som släpper ut 142 g/km kommer att öka från 5864 till 7594 kronor per år de första tre åren. Totalt ökar straffet från 17.592 kronor till 22.782 kronor under de tre första åren. Just malus-delen ökar främst för bilar som inte släpper ut speciellt mycket, en bil som släpper ut 300 g/km får sin skatt höjd från 80.160 till 85.350 kronor, vilket är procentuellt mycket mindre. Tumnagel
31.0°
+
Roger Åberg
0

Emilia Auto visar restomoddad Alfa Romeo Giulia GT
Har samma motor som nya Giulia QV under huven

Det tyska företaget Emilia Auto presenterar nu tillsammans med VELA Performance en riktig mumsbit i form av en restomoddad klassisk Alfa Romeo Giulia GT som under huven ska husera samma drivlina som sitter i nya Alfa Romeo Giulia QV. Det innebär en dubbelturbomatad V6:a på 2,9 liter som ger 510 hästar och 600 newtonmeter i vrid. Till denna kopplas en åttastegad automatlåda som i sin tur driver bakhjulen. Förutom krallig maskin har man även sett till att matcha chassi och kaross med det nya hjärtat. Det sitter ställbara KW-coilovers i alla fyra hörnen, multilänk-bakaxel, adaptiv servostyrning och Brembo-bromsar med ABS och antispinn. Utseendemässigt handlar det om breddade skärmar, slimmade dörrhandtag, ny huv, modernare fram- och bakljus och dubbla centralt monterade avgaspipor där bak. Insidan är ganska clean och inte så förändrad jämfört med originalet men nyare instrument och en automatisk klimatanläggning har hittat dit i alla fall. Sitter gör man i sportstolar från Recaro. Det vi får se nu är endast renderingar men planen är att lansera bilen under nästa års andra kvartal. Endast 22 stycken exemplar kommer att bli till och varje kommer att ha en prislapp på runt 400.000 euro. Tumnagel
48.4°
+
Bobby Green
0

Det ser inte lovande ut för kombin
Volvo gör superresultat - men V-modellerna säljer dåligt

Det har varit suv-fest de senaste åren och eftersom det är det segment som säljer bäst så blir de allra flesta nya elbilar i det formatet. Och varje gång vi skriver om en ny suv så finns det ett gäng bland kommentarerna som skriker att tillverkarna ska satsa på kombis, för det är ju det "som alla vill ha". Tydligen inte, i alla fall inte stora kombins, för V90 säljer sämst i Volvos utbud. När Volvo nu har släppt rapporten för första halvåret 2021 så ökar alla modeller i försäljning utom V60 (-0,2%) och V90 (-5,6%). Nu är dessa siffror jämförda med första halvåret 2020 då pandemin kickade in med full kraft, så i andel av Volvos försäljning ser det ännu värre ut. Backar vi bara till 2018 så stod V-modellerna för en rejäl del av försäljningen, men nu för tiden är det XC-modellerna som stor för den stora delen. V-modellerna säljer nu för tiden även sämre än S-modellerna. Anledningen till det är så klart att USA och Kina har ökat för Volvo och där är det SUV som gäller, i USA har Volvo till och med slutat sälja V90. Men även här i Sverige är det segt för kombin. Visst säljer V60 bäst med drygt 10.000 sålda bilar och tillsammans med V90 blir det drygt 14.000 bilar. Vi räknar med S-bilarna här eftersom de är så få i Sverige. Men räknar vi ihop XC-modellerna så landar vi på drygt 17.000 bilar och inte ens här vinner alltså kombin. Tittar vi på Volvos resultat för halvåret så landar det på en vinst på 13 miljarder vilket är rekord. 25 procent av bilarna man sålde var Recharge-modeller och alltså laddbara. I Europa var siffran 41 procent. Tumnagel
27.8°
+
Roger Åberg
0

Porsche ansiktslyfter Macan en smula
Sista med fossil?

Snart kommer en ny Macan som drivs av el och den är nog väldigt efterlängtad av Porsche-handlarna eftersom fossilversionen inte finns som hybrid och därför är rejält dyr att köpa här i Sverige. Men fossil-Macan kommer att finnas kvar ett tag till eftersom Sveriges skatteregler inte gäller i hela världen och det finns ett fortsatt sug efter mindre bensin-suvar. Man skakar om lite i versionerna av bilen. Turbon kommer att försvinna och GTS kommer att bli den nya toppmodellen. I förra generationen var S starkare än GTS men inte i den här generationen. Både S och GTS drivs av en 2,9 liter stor V6 med biturbo men som GTS levererar den 440 hästar (+60) och som S "bara" 380 hästar (+26). 0-100 går på 4,3 respektive 4,6 sekunder. Som insteg finns vanliga Macan som har 265 hästar och tar 6,2 sekunder till hundra. Alla modeller har PDK-låda och fyrhjulsdrift. Chassit ska enligt Porsche reagera snabbare och känsligare på körstil och körsituationer och de aktiva dämparna har justerats efter Macan. Dessa är standard i S och GTS. Luftfjädring är numera också standard i GTS och där har man sänkt karossen 10 mm. Ska man se skillnaderna i design ska man vara riktigt vaken. I fronten har lite olika detaljer lackats i bilens färg eller på GTSen svarta. LED-strålkastarna är numera standard vilket även backspeglar i sport design är. Tre nya färger finns för den som vågar, de heter Papaya, Gentian Blue och Python Green. Som standard är nu också större fälgar där Macan nu har 19, Macan S 20 och Macan GTS 21 tum. På insidan har det hänt lite saker och Macan har fått en ny mittsonsol. Du kan numera också få 911:ans GT-ratt. Baspriserna ligger på 655.000 kronor för Macan, 735.000 kronor för Macan S och 870.000 för Macan GTS. På bilderna nedan är den orangea S och den röda och gröna GTS. Tumnagel
37.7°
+
Roger Åberg
0

Ubisoft presenterar Tom Clancy's XDefiant
En free-to-play-6v6-arenaskjutare

Ubisoft presenterade i dag det nya spelet Tom Clancyx27s XDefiant. Spelet är en arenaskjutare där två lag med sex spelare varje lag spelar som diverse karaktärer från Tom Clancy-universumet. Utvecklarna lovar att spelet kommer ha många olika kartor att spela på samt massvis med olika vapen. Det första betatestet för spelet drar igång den 5 augusti för Windows-spelare i Nordamerika. En första trailer för spelet kan beskådas ovan. Tumnagel
34.6°
+
Frode Wikesjö
0

Kia uppdaterar Ceed
Med nya detaljer och mjukvara

Kia säljer bra och bäst säljer Ceed-modellerna. Bättre säljer faktiskt bara Volvo XC40, XC60 och V60. Nu uppdateras hela linjen och Kia är tydliga med att modellerna är utvecklade för den europeiska marknaden. Skillnaderna är inte gigantiska om man säger så och är en regelrätt ansiktslyftning med detaljer. Grillarna har fått lite annan stil lite mer krom och lyktorna har också uppdaterats. Nya fälgar har även hittat in i utbudet liksom fyra färger med coola namn (Machined Bronze, Lemon Splash, Yucca Steel Gray och Experience Green). Enklast att känna igen den uppdaterade varianten är på den nya loggan som nu finns både fram och bak på bilen. På insidan har man ändrat detaljer och materialval, till exempel på växelväljare och knappar. I mitten finns en 12,3 tum stor skärm och framför föraren en skärm på 10,25 tum. Ny mjukvara finns också, inte bara på skärmarna utan också för den som vill koppla upp sig mot sin bil med Kias app. På drivlinjefronten är det inga nyheter förutom att en 1,4 liters bensinare har ersatts av en 1,5 T-GDi. Räckvidden på laddhybriden, som så klart är viktigast i skaran av modeller, är numera 57 kilometer. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

En titt på nya ambulansen
Byggd på Volkswagen Amorak

Motorblog of Sweden har fått kolla in i nya ambulansen. Den är byggd på Amarok Negea från Volkswagen och under huven har den en V6:a på 248 hästar. Lådan bakpå är väldigt boxig vilket inte ser så spännande ut men det verkar väldigt praktiskt. Tricket med bilen är att den till skillnad mot många andra får köras på B-körkort. Tumnagel
44.2°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida