m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Dagens Black Week-erbjudanden!

Upp till kombi-kamp
Volvo V60 Cross Country mot Subaru Outback XT

Subaru Outback XT är en populär kombi att köpa i USA men den har börjat få konkurrens. En modell som hotar den är Volvo V60 Cross Country som nyligen lanserats "over there". Redline Reviews ställde de båda mot varandra och den testade Volvon är hela 17.000 dollar dyrare än Subarun - men är den värd det? Du får ganska mycket bil i Outbacken, och enligt videon är den även roligare att köra. Vilken av de två hade du valt? Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Kinesiska BYD kommer till Europa i år
Börjar i Norge med eldriven SUV

BYD Auto är Kinas största tillverkare av elbilar. Snart kommer de hit till Europa och man börjar i Norge med SUV-modellen Tang EV600. Lanseringen kommer att ske senare i år men några prisuppgifter har vi tyvärr inte för tillfället. I Kina bjuder bilen på ett 82,8 kWh batteripack som driver antingen en eller två elmotorer beroende på om man vill ha endast framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Motorn är på 245 hästar och räckvidden enligt NEDC-cykeln ligger på 52 mil. Om allt går bra för BYD i Norge är det inte helt omöjligt att deras modeller även kommer att börja säljas här i Sverige. Tumnagel
34.6°
+
Bobby Green
0

Fel på Volvos autobroms - återkallar 750.000 bilar
Bromsar inte alls automatiskt

Den danska bilorganisationen FDM har gjort massa tester på bland annat Volvo XC60:s autobroms-system och det visade att systemet inte fungerade som det borde. Bilen bromsade inte alls automatiskt utan körde rakt in i den så kallade ballongbilen man hade ställt upp som atrapp. Volvo har nu undersökt bilen som testades och upptäckte då att det finns ett fel i tekniken som nu gör att man återkallar 750.000 bilar världen över. Nästan 70000 bilar berörs här i Sverige och det handlar om modellerna V90/S90, V60/S60, XC90, XC60 och XC40 som är tillverkade från vecka 4 2019 och framåt. Felet ligger i mjukvaran som styr autobromsen. För att fixa detta måste bilen till en verkstad där ny mjukvara tankas in. Volvo kommer att kontakta ägare av berörda fordon. Tumnagel
21.8°
+
Bobby Green
0

LG presenterar V60 ThinQ
Flaggskeppet kan kittas med dubbla skärmar

LG har hållit lite låda och presenterat sitt nya flaggskepp V60 ThinQ. Och som vanligt när det kommer till flaggskepp så är även V60 ThinQ utrustad med flaggskeppshårdvara som Snapdragon 865, 8GB ram, 128GB lagring som går att utöka med och en ordentlig 6,8 tum stor OLED-panel med förvånansvärt stora skärmkanter samt ett batteri på 5000mAh. Utöver det kommer telefonen med 5G-stöd och nymodigheter som Wifi 6-stöd. och det kommer även vara möjligt att köpa till en extraskärm till telefonen som ger dig en ordentlig vikbar upplevelse med två skärmar som kan köra varsin fullskärmsapp samtidigt, vilket är rätt smidigt. V60 ThinQ kommer med dubbla kameror på baksidan varav huvudsensorn är en 64MP-sensor från Sony som sammanflätar information från pixlarna för att leverera lite ljusare och skarpare bilder, speciellt när det är dåligt ljus. Den andra kameran är en 13MP vidvinkelkamera med 117 graders synfält. Med enheten ska det vara möjligt att spela in 8K-video och det kommer även vara möjligt att skapa 3D-ljud tack vare de fyra mikrofonerna på telefonen. Pris och releaseinfo kommer vid senare tillfälle. LG säljer som känt inte längre telefoner i Sverige och det lär även gälla V60. Nedan har ni lite hands on-videor om V60 ThinQ från Engadget, CNET och Android Authority. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Bildläcka visar LG V60 ThinQ
Läcker?

LG har ett nytt flaggskepp på ingång vid namn V60 ThinQ och nu har information om den kommande enheten börjat dyka upp på nätet. Som ni ser på bilden ovan så är det inte precis någon världsomvälvande design, men kommer med skärm på större delen av framsidan med en liten droppformad flärp. Tidigare läckor pekar på att telefonen kommer med fyra kameror på baksidan, fyra mikrofoner för vass ljudinspelning, ett ordentligt batteri på 5000mAh och ett hörlursuttag. På insidan ska det sitta ett stycke Snapdragon 865 och 8GB ram. LG V60 ThinQ skulle troligtvis presenteras i samband med MWC, men då mässan inte blir av så lär det ske någon form av streamad presentation av enheten nästa vecka. Oavsett så lär enheten inte säljas i Sverige då LG lagt ner mobilförsäljningen här. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Laddbara bilar är nu en tredjedel av försäljningen
Men är det bara tillfälligt?

Vid årsskiftet började nya regler för utsläpp att gälla och alla som ville köpa en bensinslukande bil passade på att göra det innan nyåret. Bilhandlarna passade också på att registrera så många smutsiga bilar de bara kunde. Att försäljningssiffrorna därför gick ner i januari var inte så förvånande, personbilar minskade med 18 procent och lätta lastbilar med höga 57,5 procent. En effekt av de nya reglerna blev att andelen registrerade laddbara bilar ökade till 30,7 procent i januari, vilket är rekord, men frågan är om de höga siffrorna kommer att bestå. De nya reglerna gjorde också att Kia Niro slog sin in på topp tre, efter Volvo S/V60 och VW Passat. Kia överlag går starkt, deras modell Optima är femma och Ceed är elva på topplistan. Inte helt oväntat finns alla tre i laddbara varianter. Tumnagel
39.6°
+
Roger Åberg
0
2019

Volvo skriver avtal om batterileveranser
Blir det lite fart nu?

Volvo må ha sitt Polestar, men med elektriska Volvos går det segt. Leveransen av en smått elektrifierad XC40 dröjde till exempel flera månader. Nu har man skrivit ett avtal med CATL och LG Chem som ska vara värt "flera miljarder dollar" och ska gälla det kommande årtiondet. – Med dagens avtal har vi på ett effektivt sätt säkrat vår batteriförsörjning för det kommande årtiondet. Genom att ha tillgång till två leverantörer i varje region ser vi också till att vi har flexibilitet i vår leveranskedja framöver, säger Martina Buchhauser, senior vice president för upphandling på Volvo Cars. Volvo håller på och bygger en batterimonteringslinje i Ghent i Belgien och den ska vara klar i slutet av året. Sedan är planen att bygga en helt elektrisk version av XC40 där. Batterierna som man nu får tillgång till kommer att användas på SPA2-plattformen, uppföljaren till den plattform som V60, V90, S90 och XC90 byggs på och nuvarande CMA-plattformen som XC40, Polestar och Lynk & Co bygger på. Äntligen är väl ett ord som kommer i huvudet när jag hör detta. Tumnagel
47.6°
+
Roger Åberg
0

Volvo sålde bäst förra månaden
Laddbara bilar ökar rejält

Idag presenterade branschorganisationen Bil Sweden siffrorna för förra månadens nyregistreringar på den svenska bilmarknaden. Dessa visar att Volvo tar guld, silver och brons med modellerna V60, V90 och XC60. Totalt registrerades det 5768 stycken Volvo-bilar och av dessa var 2490 stycken V60 eller V60 Cross Country. 1179 stycken V90 reggades in medan siffran för XC60 landade på 1093 stycken. Under april reggades även 441 stycken XC40, 417 stycken V40 och 148 stycken XC90. V60 är på väg att bli den folkbil som vi förutsatte att den skulle bli, det har skett en tydlig förändring där beställningarna av V60 har ökat lika mycket som V90 har minskat. Även om uppgången för V60 är rejäl så minskar Volvo totalt sett på de både modellerna och eftersom V60 är något billigare minskar omsättningen. Även om Volvo alltså minskar lite ser det mörkt ut hos Volkswagen. Golf minskar med 35 procent, Tiguan med 15 procent och Passat med hela 56 procent. Nu var april förra året en supermånad för bilförsäljningen, men VW-folket kan knappast vara nöjda med detta. Att sälja 640 stycken Passat en månad då Volvo säljer 2490 stycken V60 kan knappast ses som en vinst. Visst är V60 helt ny, men Passaten är i alla fall nyligen ansiktslyft. På elsidan ökar det rejält. Andelen laddningsbara ökade med 44 procent av antalet sålda och rena elbilar ökade med 271 procent. Anledningen till det är så klart Tesla Model 3 som nu säljs på riktigt. Förra månaden kvalade man nästan in på topp 3, men den här månaden blev det en 14 plats med 446 sålda bilar. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

Sverigepremiär för Volvos nya Polestar Engineered-bilar
S60, V60 och XC60 med fokus på prestanda

I juni förra året presenterade Volvo nya S60. Den kan man få preppad av Polestar om man vill, men hittills har man bara kunnat köpa den i staterna. Nu är det dock dags för Sverigepremiär, och förutom S60 erbjuds även V60 och XC60 som Polestar Engineered. Alla bilarna får unika designdetaljer, mer utrustning och något bättre prestanda. Man utgår från hybrid-versionen T8 och ökar effekten från 390 till 405 hästar. Vridet ökar från 640 till 670 newtonmeter. Vidare får bilarna vassare bromsar från Brembo, XC60 får dock bromsar från Akebono - samma som Polestar 1. Dämpningen kommer från Öhlins och det sitter multilänkfjädring både fram och bak. Fjäderbensstagen och den justerbara stötdämparkonstruktionen är också av samma typ som sitter på Polestar 1. Utseendemässigt handlar det om speciella fälgar, guldmålade bromsok, svarta avgaspipor, Polestar-emblem och gula säkerhetsbälten. Bilarna går att beställa idag och priserna ser ut som följande: S60 Polestar Engineered kostar från 637 900 kronor. V60 Polestar Engineered kostar från 642 900 kronor. XC60 Polestar Engineered kostar från 723 900 kronor. Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0

Tanka loss med HVO100 i din Volvo
Om den är från 2015 eller nyare

Volvo meddelar nu att det är fritt fram att tanka det fossilfria och förnyelsebara bränslet HVO100 i samtliga modeller byggda på SPA- och CMA-plattformarna från 2015 och framåt så länge de har den egentillverkade fyrcylindriga dieselmotorn. Tillsammans med Taxi Göteborg drog man för snart ett år sedan igång ett projekt där man testade att köra omkring 100 stycken V90 med motorerna D3 och D4 på bränslet. I oktober fick samtliga taxibolag tanka sina bilar med detta och det gällde då S90 och V90 från 2018 och framåt och V60 från 2019 om man hade motorerna D3, D4 eller D5. Eftersom man är nöjda med resultaten efter detta släpper man nu HVO100 fritt även för privat- och tjänstebilskunder. Inga konverteringar eller anpassningar krävs för att detta ska fungera. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
61.0°
+
Bobby Green
0

Volvo och VW har över halva tjänstebilsmarknaden
Var tredje är en Volvo

Förra året fanns det 300.000 tjänstebilar, eller förmånsbilar som det egentligen heter, rullandes i Sverige. Det kanske kan tyckas lite med tanke på att det finns nästan 5 miljoner bilar i Sverige som på något sätt då och då rullar. Men med tanke på att det nyregistrerades 350.000 bilar förra året och en tjänstebil sällan är en tjänstebil i mer än tre år är det här en viktig del av marknaden för tillverkarna. Och det är verkligen en marknad som ägs av Volvo och VW, som tillsammans har över halva marknaden. Volvo ökade och har nu över en tredjedel själva, en ökning som tror bero bland annat på att V60 började säljas. Tumnagel
42.7°
+
Roger Åberg
0
2018

Det här tummade ni upp under 2018!
Förbud ligger högt i toppen

Om man går igenom vad ni har tummat upp mest under 2018 så är trenden tydlig: ni gillar förbud och nya lagar. Att muntliga avtal inte längre gäller, att rökning förbjuds på uteserveringar, att sugrör i plast förbjuds och att teleoperatörer inte får skilja på trafik och trafik är några av de saker som ligger på topplistan. Det säger också en del om Febers 2018, vi har alltid skrivit om saker som vi bryr oss om och om jag får klappa oss lite på axlarna har vi under året blivit lite bättre på att hitta de sakerna som, på ett positivt sätt, engagerar er. Vi vill ju inte falla i hålet där man bara skriver om saker för att det blir debatt och reaktioner, men det är roligt att lyfta saker som ni verkligen reagerar på. Faktum är dock att man får leta en bit ner på listan för att hitta riktiga teknik-nyheter som engagerar. Nya iPhones står inte oväntat högt på listan och Volvo V60 engagerar också, att Sverige kan leverera en bil som på riktigt är en god konkurrent verkar gillas. Men tittar man på topp 100-listan över mest upptummade under året hittar vi faktiskt inte så många fler tekniknyheter. Har det varit ett så tråkigt år? Det har släppts (cirka) 100 miljarder mobiltelefoner i år, den ena mer imponerande än den andra, men inte många av dem verkar engagera er. Börjar vi bli lite bortskämda kanske? En av årets största "neeeeej!" var när Simone Giertz fick beskedet att hon var sjuk. Att den operationen gick bra är vi på redaktionen, miljoner fans och så klart Simone och hennes nära och kära väldigt glada över. Återigen en påminnelse om att man inte ska ta saker och människor för givet. Om du får bestämma, vad ska ligga på nästa års topplista när det kommer till engagemang? Och vad har engagerat dig mest i år, både här på Feber och AFF? Ovan får ni återigen njuta av när Falcon Heavy landade. Nedan finns ett urval av artiklarna på topplistan. Hela hittar ni på länken! Tumnagel
49.5°
+
Roger Åberg
0

Mercedes A-Klass fick bäst betyg av Euro-NCAP i år
Grattis!

Euro-NCAP presenterar nu en lista som visar vilka bilar som klarade sig allra bäst hos dem under året. I topp hittar vi nya Mercedes A-Klass som presenterades i början av februari. Den har den bästa krocksäkerheten av alla testade bilar och fick 96 procent när det kommer till skydd för vuxna, 91 procent för skydd för barn och 92 procent när det kommer till skydd av fotgängare. I kategorin "Stor familj" vann Lexus ES och i kategorin "Stor SUV" Hyundai Nexo. På plats nummer två hittar vi Audi A3. Volvo XC40 hamnade på sjätte plats och V60/S60 på sjunde. 15 stycken av årets testade bilar fick fem stjärnor. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

Nya Jeep Wrangler får en stjärna av Euro NCAP
Fiat Panda får noll

Euro NCAP har krockat lite fler nya bilar och resultatet är minst sagt varierande. Volvo S60 och V60, Audi Q3, BMW X5, Hyundai Santa Fe, Jaguar I-Pace och Peugeot 508 fick alla fem stjärnor men det blev verkligen toppenuselt resultat för nya Jeep Wrangler och Fiat Panda. Jeepen fick en stjärna medan Pandan fick noll. Hur det ens är tillåtet att bygga såna här usla bilar i dagsläget förstår jag inte. Till Pandans försvar ligger dock att den som går att köpa nu har tillverkats sedan 2011 och att kraven hos krocktestarna gått upp rejält sedan dess. När den krocktestades för sju år sedan fick den fyra av fem stjärnor. Jeep ska dock inte ursäktas. Det här handlar om den helt nya generationen Wrangler som presenterades för ett år sedan. Michiel van Ratingen som är generalsekreterare hos Euro NCAP säger följande om bilen: "Det är verkligen en besvikelse att se en helt ny bil som säljs år 2018 utan autonomt bromssystem och ingen filassist. Det är hög tid att vi får se en produkt från Fiat-Chrysler-gruppen som erbjuder säkerhet som kan konkurrera med sina rivaler." Tumnagel
30.9°
+
Bobby Green
0

De här sju kan bli årets bil
Volvo V60 kom inte till final

Förra året vann Volvo den fina utmärkelsen Car of the year och självklart hade de hoppats på att lyckas med det i år igen. Men S/V60 kom inte ens till final. Istället är det sju andra bilar som kommer att slåss om titeln i år. Det är lite roligt att Alpine A110 kom till final, men om jag vågar gissa så kommer den inte att vinna. I-Pace kan kanske vinna för att man måste visa att det finns andra elbilar än Tesla. Rösta på din favorit här nedan! Tumnagel
35.8°
+
Roger Åberg
0

Nästa Volvo XC90 kommer att uppdateras över nätet
Bekräftat av Volvo-VDn Håkan Samuelsson

I går öppnade Volvo upp sitt showroom i Kungsträdgården i Stockholm efter lite ombyggnad. Men det viktiga här är inte att inredningen har bytts ut utan att Stockholm och Sverige nu har vad man kallar för Volvo Studio. Konceptet finns sedan tidigare i Tokyo, Milano , New York, Warszawa, Beijing och Shanghai. Men vad är skillnaden? Tidigare har man kunnat gå in och kolla på några av Volvos modeller för att sedan åka ut till en återförsäljare och provköra och beställa sin bil. Det har Volvo äntligen förstått att alla inte vill, så nu kan man istället beställa sin bil på plats i innerstan istället. Till en början går det bara att beställa bil på prenumeration, det som på Volvo-språk kallas för Care by Volvo. Om detta kommer att utökas så att bilar som köps även går att köpa i Volvo Studio återstår att se, Volvo vill ju helst att man prenumererar. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Analogt och härligt i ett vackert paket
Carfection kör Aston Martin V12 Vantage V600

I våras presenterade Aston Martin modellen V12 Vantage V600. Det är ett slags sätt att säga hejdå till nuvarande generation Vantage som snart kommer att ersättas efter 13 år. Den här bilen är för den som vill ha något analogt att köra. Stor mustig V12:a där fram utan överladdning, dogleg-låda och ett ljud som troligtvis aldrig kommer att komma tillbaka till Aston Martin (Valkyrie undantaget). Att stoppa den här stora motorn i lilla Vantage är verkligen helgalet men så kul, jag vet själv hur galet rolig jag tyckte bilen var när jag körde den. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Vi har kollat in nya Volvo V60 CC
Men vi vill kolla in den i skogen, inte i finrummet

Så har då Volvo äntligen släppt en CrossCountry-version av V60. Men är det så stor skillnad? Svaret är både ja och nej. Tror jag. Å ena sidan så är det lite plastdetaljer, lite högre markfrigång (60 mm), lite fetare sulor (22 mm på varje sida) och större däck (13 mm i diameter). Å andra sidan är det kanske precis lagom skillnad och det som behövs för köparen av V60 CC. När Volvo pratar om den här och jämför den med V90 pratar de om ungdomlighet och dynamik. Så V60 CC-köparen vill inte ha en SUV och ska inte få det, så det här är kanske så lagom man faktiskt kan bli i mellanmjölkens land. Och det är ju absolut inga fel med det! Jag gillar det. Det är inget världsomvälvande eller revolutionerande, men spela roll. Vad som spelar roll är motoralternativen. En D4 och en T5 finns från start, ingen hybrid så långt ögat kan nå. Eller det ska komma, men det är väldigt synd att det inte finns med från start. Med en hybrid hade det här kunnat bli en supersuccé men nu är den inte lika självklar. På utsidan är det en lite annorlunda grill, plastdetaljer, rails på taket och lite annorlunda stil på front och rumpa, i alla fall på nederdelarna. Den största skillnaden på utsidan gör nog hjulen som både är bredare och större. Detaljerna i rostfritt stål bak och på sidan är extrautrustning. På insidan är det precis som i en vanlig V60. Eller på en läderstol får man en lite speciell söm. Nu är ju inte det något dåligt, jag gillar verkligen inredningen i den här. På vägen in är det dock skillnad, den högre markfrigången gör att insteget blir lättare. Kanske inte en så ungdomlig förändring, men det kan nog göra att man utökar målgruppen några år. Nu vill vi ta ut den här i skogen där den hör hemma. Eller på den lite skitigare vägen i alla fall. Tumnagel
48.0°
+
Roger Åberg
0

Volvo rullar ut V60 i Cross Country-kostym
Ut i leran och busa!

En något förhöjd markfrigång, plast runt hjulhusen och en hasplåt som skyddar lite grann är något vi svenskar gillar. Volvo har alltid varit i framkant när det kommer till detta och nu får nya V60 också behandlingen. Då kallar man den för Cross Country och med den här ska man alltså våga sig några centimeter utanför asfaltskanterna. Vdn Håkan Samuelsson säger följande om nyheten: "Med nya V60 Cross Country tar vi vår svenska familjekombi från en naturlig livsmiljö till en annan. Vi uppfann Cross Country-segmentet för mer än 20 år sedan och med den här bilen förstärker vi vår mångåriga stamtavla inom säkra och mångsidiga familjebilar med hög prestanda." Markfrigången har höjts 60 millimeter jämfört med vanliga V60 och bilen har ett unikt Cross Country-chassi och fjädring. Fyrhjulsdrift är givetvis standard och så även Hill Descent Control, elektronisk stabilitetskontroll, Corner Traction Control och ett speciellt Off-Road-körläge. Andra saker på tekniksidan är City Safety med autobroms och Pilot Assist-systemet som hjälper till med styrning, acceleration och inbromsning på vägar med tydliga vägmarkeringar i hastigheter upp till 130 km/h. På tillvalslistan finns bland annat Cross Traffic Alert med autobroms. V60 Cross Country kan fås antingen som T5 AWD eller D4 AWD. Mildhybrid- och plug-in hybrid-versioner kommer längre fram. Det går att prenumerera på bilen med en fast månadsavgift via tjänsten Care by Volvo. Roger är på plats vid avtäckningen så en artikel om hur den upplevelsen var kommer senare. Tumnagel
47.0°
+
Bobby Green
0

Klockan 16.00 kollar vi in Volvo V60 CC
Hösten är här!

Det börjar bli höst och då är det dags för Volvo att dra på gummistövlarna på V60. Klockan 16.00 i dag drar de av täcket och vi är så klart på plats. Så håll koll på Instagram och här lite senare under kvällen för en närmare titt! Är det något som ni undrar eller som ni vill att vi ska fråga Volvo när vi ändå hänger med dem, ställ frågan bland kommentarerna! De kommer att ha kunnigt folk på plats. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Volvo gör nya parkeringsrutor för familjer
För familjer kan se olika ut

I de brittiska hushållen är 65 procent icke-traditionella. Volvo i Storbritannien har därför gjort en reklamkampanj för nya V60 där man målat egna parkeringsrutor i garaget till shoppingcentret Westfield London. I rutorna visar man att en familj kan se ut på olika sätt. Tumnagel
26.4°
+
Bobby Green
0

USA får bara 20 Volvo S60 Polestar Engineered
Kommer att kosta 1100 dollar i månaden

Vi har inte fått några priser på Volvo S60 som gäller här i Sverige, men priserna för den amerikanska marknaden är nu klara. Billigaste versionen kostar 35.800 dollar och sedan går det uppåt. För en T8 får man betala 55.400 dollar med inscription-paketet. Att bara konvertera dollarpriserna till svenska kronor på bilar går tyvärr inte, men i Volvo-fallet fungerar det faktiskt ok. En Volvo V60 T5 Momentum kostar 379.900 kronor i Sverige och 42.500 dollar i USA, översätter man dollarn till kronor 383.000 kronor. Det är faktiskt rätt billigt att köpa en Volvo i Sverige, så det finns hopp och ganska bra pris på S60. En V60 kostar 337.900 kronor med T5-motorn och översätter man dollarpriset rakt av blir det 322.000 kronor. Någonstans där kommer det nog att landa. Men det viktigaste är ändå S60 Polestar Engineered, den lite roligare versionen. Denna kommer endast att gå att köpa via deras prenumerationstjänst Care By Volvo och kommer att kosta 1100 dollar i månaden. En vanligt S60 kostar från 775 dollar i månaden. Det sjuka är att man endast kommer att leverera 20 stycken bilar i USA. Varför är lite oklart. Specialmodeller säljs av naturliga skäl i små upplagor och det kan vara så att Volvo vill göra modellen eftertraktad istället för att sälja få bilar och riskera en flopp. Hur tillgången blir till Sverige är ännu oklart. Vi får hoppas på fler än 20 bilar i alla fall. Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida