m

Genesis visar sin G70 Shooting Brake
Fler bilder på bilen gjord för Europa

Hyundais lyxmärke Genesis är på väg till Europa och ett antal modeller är på gång. Först ut är G80, GV80, G70 och GV70, men för att riktigt passa in så har man inte bara sedaner och suvar. Nä, för att blidka våra hjärtan har man tagit fram en kombi av G70. Så mycket mer får vi inte veta om bilen just nu, men märket har börjat säljas i Europa i juli och först ut va länderna Tyskland, Storbritannien och Schweiz. När märket kommer till Sverige är okänt. Tumnagel
38.7°
+
Roger Åberg
0

Lego Masters-vinnare bygger Lego-kopia av sin egen bil
David Gustafsson är snart klar med sin Lego-V70

Förra året vann David Gustafsson den svenska versionen av Lego Masters och här kan ni kolla in ett av hans senaste projekt. Gustafsson har arbetat som professionell lego-byggare sedan 2018 och i och med vinsten i Lego Masters vann han "sjuka mängder" Lego. En del av detta har Gustafsson nu använt för att bygga en lego-kopia i verklig skala av sin egen vita Volvo V70. Gustafsson har en bit kvar på byggandet av sin Lego-volvo men på bilden här ovanför kan ni kolla in hur den ser ut för tillfället. Exakt när det hela är klart framgår inte men ABS Wheels skriver att det kommer att ske "inom kort". Tumnagel
50.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Genesis visar kombi anpassad för oss européer
Det här är G70 Shooting Brake

Hyundais lyxigare märke Genesis är på väg till Europa, vilket man berättade för en vecka sedan. Då sa man att man skulle börja med modellera G80 och GV80 och att man sedan skulle börja sälja G70 och GV70. Men redan så här en vecka senare så visar man upp en ny modell som enbart är skapad för den europeiska marknaden. Det handlar om en kombiversion av G70 som man inte kallar för kombi utan för shooting brake. Med modellen vill Genesis visa att man menar allvar med sin ankomst till vår del av världen. Kombin kommer att ha exakt samma mått som sedanen men kommer att svälja mer last, 40 procent mer enligt Genesis. Genesis kommer till Europa senare i år och första länderna ut är Tyskland, Storbritannien och Schweiz. Tumnagel
44.4°
+
Roger Åberg
0
2020

Ingen behöver en SUV
Det räcker med en gammal Volvo XC70

Många tror att de behöver en SUV för att ta sig fram på vägarna, men 99,99 procent av dessa kör troligtvis mest på asfalterade vägar och kanske någon enstaka gång på grusväg. Men det är bekvämt att sitta lite högre och fyrhjulsdrift "ska man ju ha för det sa min granne Bert-Evert". Men räcker det egentligen inte bara med en 13 år gammal Volvo XC70? Själv går jag och drömmer om ett välvårdat exemplar av första generationen Volvo V70 XC innan den bytte namn till XC70. Givetvis ska den ha tvåtonslack, helst den som är brun upptill och grå nedtill. Ja jag vet att Viskokopplingen är skit, men jag vill ha en ändå. Tumnagel
51.7°
+
Bobby Green
0

Genesis visar bilder på den kompakta suven GV70
Börjar säljas nästa år

Hyundais lyxmärke Genesis visar nu modellen GV70 som är en hyfsat kompakt SUV som anammar samma designspråk (Athletic Elegance) som den större suven GV80 och sedan-syskonen G70 och G80. Jämfört med GV80 har GV70 en något slankare taklinje som så många tycker är populärt nu för tiden. Genesis delar än så länge bara med sig av bilder på utsidan av bilen och ingen övrig information. Suven baseras på G70 och den lär erbjuda samma drivlinor som denna, vilket innebär en turbomatad fyra på 2,5 liter eller en dubbelturbomatad V6:a på 3,5 liter. Till detta kopplas antagligen en åttastegad automatlåda. Om inte drivningen sker på alla fyra hjul som standard lär det finnas som tillval. Lanseringen ska ske någon gång under början av nästa år. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Hyundais premiummärke Genesis ska komma till i Europa
Storbritannien är nyckelmarknad

Hyundai har precis som många andra tillverkare ett premiummärke under ett annat namn och detta är Genesis. Bilar under detta epitet har Hyundai sålt i Asien, Ryssland, Mellanöstern, Australien, USA och hemma i Sydkorea. Det har tidigare snackats om att Genesis ska lanseras här i Europa och att det skulle ske redan i år. Pandemin har dock satt stopp för detta och nu snackar man om nästa vår istället. En nyckelmarknad i Europa sägs vara Storbritannien och en modell som lär dyka upp då är G70 som är en utmanare till Audi A4 och BMW 3-serie. Vidare säljer Genesis modellen G80 som konkurrerar med BMW 5-serie och suvarna GV70 och GV80. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Volkswagen T-Roc Cabriolet är så torr, så underbar!
Dubbla personligheter på hjul

Volkswagen är väl inte ett bilmärke som andas fest, spänning och passion direkt men de gör bilar som fungerar och som ändå gör många nöjda och glada, kanske just för att det är en bil och inte en passion. Deras småsuvar T-Cross och T-Roc (vad är det för namn egentligen?) vinner väl kanske inte heller några priser över spänning, även om Volkswagen själva tycker att T-Roc har "en uttrycksfull design". Bilen jag provkör är fullutrustad med R-line-paket och stora fälgar och ser faktiskt riktigt trevlig ut. Formatet är liten SUV, något som en del fnyser åt men som är älskat av många fler. Det finns något med att vara lite rejäl, sitta relativt högt och åka skönt utan att för den sakens skull behöva köpa en gigantisk bil. Och så är det ju en väldigt populär klass som bara blir populärare, i juni var T-Roc den 13:e mest sålda bilen i Sverige. Tumnagel
35.5°
+
Roger Åberg
0

Blocket listar hetaste bilarna för 2019
En bil i minuten såld

Blocket har nu sammanfattat hur förra året såg ut på bilfronten och bland annat listat de hetaste bilarna som lades upp på sidan och såldes. Under förra året såldes det en bil i minuten och 44 procent av alla annonserade bilar såldes inom en vecka. Modellerna som såldes snabbast var Volvo 740 och 760 medan de mest sålda modellerna var Volvo V70 och Volkswagen Golf och Passat. Mest eftersökta märke blev BMW. I pressmeddelandet nedan hittar ni alla resultat och sammanfattningar. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
2019
2018

Om Polestar 1 och Audi R8 fick ett barn
Då skulle Volvo få en superbil i modellfloran

Rain Prisk gillar att skissa fram bilar som inte finns. En av hans senaste skapelser är en superbil med en Volvo-logga i fronten. Den är baserad på Polestar 1, men har enligt mig väldigt mycket linjer från Audi R8. Hur som helst så ser den riktigt bra ut. Det fascinerande är att den här bilden visar hur långt Volvo har kommit. Om du hade tagit och baserat en supersportbil på en Volvo V70 så hade det garanterat sett galet ut, men det här känns verkligen som en Volvo och samtidigt som en supersportbil. Kolla in fler bilar på länken. Tumnagel
45.7°
+
Roger Åberg
0

Tyska bilar mest populära på Blocket
BMW i topp

Blocket har tagit fram lite statistik över vilka bilar som varit mest eftersökta på deras tjänst i år och de tyska bilmärkena ser ut att sopa banan med sina konkurrenter. Det är framför allt BMW-bilar Blocket-användarna letar efter och olika typer av BMW-serier intar de första fyra placeringarna på Blockets topplista. Tyska bilmärken dominerar även resten av topplistan och Volvo V70 är den enda bilmodellen på topplistan som inte kommer från en tysk biltillverkare. BMW 5-serien som toppar listan var även förra årets fjolårets mest bevakade bilmodell med över 110.000 skapade bevakningar. På bilden ovan hittar ni den för tillfället mest lästa bilannonsen på Blocket och ni hittar hela Blockets biltopplista i faktarutan nedan. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

"Vi kopierar inte tyskarna, vi är bortom det"
Vi har pratat med Volvos Europachef

Efter presentationen av nya Volvo V60 satte vi oss ner för att prata med Volvos Europachef Lex Kerssemakers och utvecklingschefen Henrik Green (som inte är släkt med Bobby). Det är klart att Volvo har ställt in den här bilen annorlunda än både XC-serien och V90. Det är en mindre och lättare bil och det ger den möjlighet att bli roligare, något som man har tagit tillvara på. Mycket av komponenterna är desamma som i V90, de delar ju plattform, men Volvo har ställt in det mesta för en mer dynamisk körning, modeordet nu för tiden för "rolig". Bilen är väldigt låg, något som känns i baksätet. Man sitter lågt, nästan en känsla av att man sitter på golvet. Det är enligt Lex och Henrik något som är valt med en anledning, man vill ha en sportig känsla och sportig profil. Vill man ha det lite högre i livet får man vänta på Cross Country-modellen eller välja en XC60. Nya V60 är en mix av gamla V60 och V70. Tight form men boxig rumpa gör detta till kombin för den typiska svenska kombikunden. Marknaden är också Europa, kombi är inte så stort i Kina och USA - även om man hoppas kunna övertyga framförallt amerikanarna att kombi är rätt najs. Här i kombilandet är man övertygad om att det här är storsäljaren i kombisegmentet, men om den kommer att slå XC60 eller inte vågar man inte säga ännu. Skillnaden mote V90 är pris och storlek. Men det finns nog kunder som inte vill ha en stor bil även om de har råd. Jämfört med konkurrenterna är man övertygade om att man står sig på alla punkter storleksmässigt. Jämför med dem förresten, eller de tyska framförallt, så är Lex väldigt stolt över att man inte längre jämför sig med de tyska konkurrenterna. Man är bortom det och tycker nu att man är med och sätter agendan och leder. Vad tycker ni? T6 och T8 är ju el-alternativen i denna och de har exakt samma batteri och elmotor. Skillnaden ligger i prestandan från bensinaren. En trecylindrare med elmotor kommer till XC40 och verkar inte vara på gång just nu till V60. Det är tydligt att de gillar el och att det kommer mera med tiden. Klart är att det inte handlar om image, Lex påpekar att man vågade köra på bara fyrcylindriga motorer och har inget mot trecylindriga i V60, bara de inte låter som symaskiner. Men just nu är det alltså inte aktuellt, bland annat för att det är lättare att möta utsläppskraven med en fyrcylindrig motor med en lite större bil. Räckvidden har förresten ökat jämfört med T8 i V90, det här är ju en mindre och lättare bil. Tumnagel
53.5°
+
Roger Åberg
0

Vi har kollat in nya Volvo V60!
Vi säger bara en sak: Wow!

När Volvo lanserar sin nya V60 gör man det i två villor utanför Stockholm, en i Täby och en på Lidingö. Man gör det helt utan slides och pang pang utan kör bara upp bilen på uppfarten. Det ger ett rätt kaxigt intryck och det är den här värd. Det enda som är gemensamt med gamla V60 är namnet. Det här är en folkbil, nya V70 helt enkelt. Den känns mycket större inuti även om den så klart inte är lika stor som V90. Men en hel Roger får plats i baksätet. Den är väldigt snygg, faktiskt oerhört snygg. Kan inte komma på någon av konkurrenterna som solklart kan slå Volvo på fingrarna i den här klassen just nu. Självklart är bilen de just presenterade extrautrustad, men ändå. Speciellt jämfört med gamla V60, som enligt mig är bedrövlig, är det natt och dag. Bilen känns betydligt större på alla sätt och vis än föregångaren, speciellt bak. Det är lätt att komma in i baksätet och bagageutrymmet går faktiskt att använda. Även på utsidan känns bilen mer pondus utan att kännas klumpig. Jag tror att väldigt, väldigt många kommer att tycka att den här storleken är perfekt. På insidan är det exakt samma känsla som vi känner igen från tidigare nya Volvos. Vilket är något väldigt bra. Läs all fakta om bilen i artikeln här nedan. Har ni några frågor, ställ dem bland kommentarerna så ska jag försöka få svar! Tumnagel
85.4°
+
Roger Åberg
0

Nu vill vi köpa begagnad elbil
Men Volvo 940 säljer snabbast på Blocket

Precis som i försäljningsstatistiken av nybilar regerar Volvo och Volkswagen när det gäller sökningar på Blocket under 2017. Efter dem kommer BMW, Mercedes och Saab(!). Sedan kommer drömmarna: Porsche, Audi, Mustang, Corvette och Chevrolet fortsätter listan. Tesla är långt från topp 10 men är årets raket, sökningarna ökade med 16 procent. Sökningarna på hybrid och elbil ökade med 40 respektive 22 procent jämfört med förra året så trenden är tydlig, nu vill vi köpa eldrivet även begagnat. Blocket säger sig ha 543.000 besökare per dag på deras bildel och vill man sälja en bil snabbt är det Volvo 940 man ska ha, den modellen säljer snabbast. 940 följs av Ford Focus, Saab 9-5, Volkswagen Golf, Saab 9-3, Volvo V70, Volkswagen Passat, Audi A4, Audi A6 och BMW 320. Bilar är som sagt populära på Blocket, olika bilmärken leder stort bland de mest sökta orden. Efter bilarna kommer soffa, husbil, skrivbord, moped, traktor, byrå, soffbord och iPhone. Prylarna som sålde snabbast förra året var biljetter, tv, telefoner och vitvaror. Tumnagel
39.6°
+
Roger Åberg
0

De här bilarna sålde bäst förra året
Volvo och VW tar de sju översta platserna

Svenskarna gillar bilmärken som börjar på V. När 2017 nu sammanfattas regerar nämligen Volvo och Volkswagen stort - de två har de sju översta placeringarna. Volvo XC60 är etta med 24.090 sålda, upp från 16.266 förra året. Det är en kombination av nya och gamla modellen. Tvåa ligger S/V90 med 22.593 sålda, upp från 4197 förra året. Det här är ju en ny modell och V70 sålde 17.124 bilar förra året så totalen är inte så annorlunda. På tredje plats kommer VW Golf med 20.055 sålda, ner från 22.084. Volvo S/V60 rasade från 16755 till 15116 sålda men lyckades trots det hålla undan från VW Passat som rasade från 15716 till 15057. Sedan hittar vi Volvo V40, VW Tiguan, BMW 5-serie, Toyota Auris och Skoda Octavia. Året som helhet blev ett rekordår, totalt 379.255 stycken bilar såldes. Några andra noteringar: - VW hann sälja hela 447 Arteon - Det såldes fler BMW i8 (30 st) än Audi A8 (29 st) - Volvo sålde 3171 XC90 vilket är rejält mycket, Audi sålde 773 Q7. - Porsche sålde fler Macan (539 st) och Panamera (346 st) än 911 (330 st) Tumnagel
39.0°
+
Roger Åberg
0
2017

En hejdundrande mashup av årets trailers
Featuring en Volvo V70

Traileråret 2017 börjar gå mot sitt slut och det har bevisligen varit ett hejdundrande år. I alla fall om man får tro Sleepyskunk som har klippt ihop en mashup av årets viktigaste trailers. Alla filmer finns i rätt ordning på länken nedan. Tumnagel
37.5°
+
Roger Åberg
0

Försäljningen av begagnade bilar steg
Det rullar på

Enligt statistik som bilvärderingsföretaget KVD Bilpriser tagit fram så steg försäljningen av begagnade bilar med 1,9% under årets första kvartal jämfört med samma tidsperiod förra året. Det innebär att det under årets tre första månader såldes 269.053 stycken begagnade bilar i Sverige. Utav de begagnade bilarna som såldes under perioden var 66,3% bensinbilar, 28,5% dieselbilar medan miljöbilar (el, gas eller hybrider) endast stod för 1,67% av begagnatmarknaden. Jonas Björkman, vd på KVD Bilpriser, säger: "Efter ett svagt fjärde kvartal 2016 med minskad försäljning ökar nu försäljningen av begagnade bilar igen. Hela ökningen och mer därtill stod bilhandeln för medan privatmarknaden minskade svagt. En förklaring till ökningen är den mycket starka nybilsförsäljningen under samma kvartal för tre år sedan och att många av de tjänstebilar som då såldes nu kommer ut på begagnatmarknaden." Nedan hittas topp-tio-listan över de begagnade bilar som sålde bäst under kvartal ett 2017. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rekordår för bilförsäljningen i Sverige
Golf snor förstaplatsen från Volvo

2016 var ett bra år för bilbranschen. Både försäljningen av personbilar och lätta lastbilar slog rekord, 372 296 personbilar och 58 174 sålda lätta lastbilar. Bilförsäljningen ökade med 7,9 procent och lätta lastbilar med 15,3 procent. Ännu mer ökar supermiljöbilarna, 51,4 procent, men det är från rätt låga nivåer. Endast 12 992 av bilarna var supermiljöbilar, vilket är 3,5 procent. Fler var miljöbilarna, 61 259 stycken men miljö- och supermiljöbilarna stod ändå tillsammans bara för 16,5 procent av försäljningen. Vad som är mest fascinerande med förra året är att det inte var en Volvo i topp. Anledningen är så klart att Volvo V70 har bytts ut mot V90, något som gjorde att VW Golf kunde sno förstaplatsen. Volvo har fortfarande kvar plats två till fyra med V70/V90/S90, S60/V60 och XC60. XC90 kommer först på plats 22. Senast en Volvo inte var i toppen var 1962 då Bubblan tog förstaplatsen. Men Volvo regerar fortfarande som märke, hela 21,5 procent (ner från 27 procent) av de sålda bilarna var Volvos. VW kommer tvåa med 14 procent och Audi är trea med 7,3 procent. Just Audi ökade sin försäljning i december med 55 procent, så de som heligt lovade att aldrig köpa Audi på grund av Kakan-händelsen verkar inte ha varit så många i verkligheten. VW-koncernen (VW, Audi, Skoda, Seat, Porsche) slår tillsammans Volvo hårt på fingrarna i år. Tillsammans sålde de en bit över 100 000 bilar förra året, Volvo sålda 71 238 stycken. Tumnagel
36.8°
+
Roger Åberg
0
2016

Skogsmulle-versionen av Volvo V90 är här!
V90 Cross Country är officiell och går att beställa

Ska man vara riktigt med i tiden ska man ha en bil som kan klara en skogsstig utan större problem. Där behövs lite högre markfrigång, plast runt skärmarna, ruggade fälgar och kanske även en hasplåt ifall man kör över stockar och sten. Detta började Volvo med redan för 20 år sedan, när V70 XC dundrade fram på grusvägar till tonerna av Creedence fantastiska Bad Moon Rising. Hipster before it was cool. Nu är det dags för nästa spelare i matchen att kliva ut på planen, och den heter V90 Cross Country. Tumnagel
54.9°
+
Bobby Green Roger Åberg
0

De här bilarna säljs det mest av i Sverige
Hela listan

Teknikens Värld har sammanställt en lista av hur nybilsregistreringen i Sverige för året har sett ut hittills vilket ger oss en bild över vilka bilar det säljs mest av i vårt avlånga land. I juni registrerades 12,6 procent fler nya bilar jämfört med juni förra året och det säljs fler nya bilar än någonsin tidigare. Hittills har 187 591 stycken nya bilar registrerats i Sverige i år vilket är en ökning med 20 000 bilar mot föregående år. Av dessa är 39,2 procent privatbilsköp. Under hela 2015 såldes 345 053 stycken bilar vilket är nytt rekord, det återstår att se om 2016 kan slå detta. De bilar som har sålt bäst i år är: 1. Volvo V70/S90/V90, 15 040 stycken 2. Volkswagen Golf, 10 626 stycken 3. Volkswagen Passat, 8 015 stycken 4. Volvo S60/V60, 7 572 stycken 5. Volvo XC60, 6 652 stycken 6. Volvo V40, 6 308 stycken 7. Toyota Auris, 3 875 stycken 8. Kia Ceex27d, 3 628 stycken 9. Volkswagen Polo, 2 966 stycken 10. Audi A4, 2 811 stycken Hela listan med alla bilar hittar ni på länken nedan. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Volvo gasar vidare med Volvo V90 Bi Fuel
Klarar sig 40 mil på enbart gas

Volvo låter nyheterna sippra ut en efter en och den senaste är att nya V90 nu finns som Bi Fuel. Den är baserad på samma motorteknik som föregångarna Volvo V60 och V70 Bi Fuel och på bara gas ska du få en räckvidd på 40 mil. Bilen går att beställa i dag och kostar från 387 900 kronor. Byggstart blir i höst. Bilen baseras på T5 och har alltså en turboladdad bensinfyra på 254 hästar och 350 Newtonmeter under huven. Motorn kopplas till en åttastegad automatlåda. Bensintanken rymmer 55 liter och i gastanken ska man få in 18 kilo gas. Miljödeklarationen är inte klar än men den väntas visa samma siffror som V70 gjorde vilket innebär 120 gram i utsläpp på metandrift och 40 gram i utsläpp när man kör på 100 procent biogas. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! I dag fyller Volvo 850 25 år!
Grattis och tack för allt

Volvo "åttafemti", åttfemti, åttahundrafemti. Kärt barn har många namn. För mig har det alltid varit den där fyrkantiga plåtlådan som låter riktigt trevlig original och skruvar man lite på den mycket potenta raka femman kan man få ut både sjuk effekt och ännu mera härligt motorljud. I dag fyller i alla fall modellen hela 25 år, en ålder som självklart måste firas. Kanske genom att ta sig en tur men modellen om man har en, lägga några timmar på YouTube för att minnas eller så äter man bara tårta och skänker bilen en tanke. Den elfte juni 1991 var det världspremiär i Stockholm Globe Arena för Volvo 850 GLT. Det var något helt nytt från Volvo, en framhjulsdriven bil med femcylindrig tvärställd motor. 850 var också den första personbilen från Volvo som gick att få med fyrhjulsdrift. Andra nyheter var den egenkonstruerade Deltalink-bakaxeln, sidokrockskyddet SIPS och det självjusterande säkerhetsbältet fram. 1993 kom kombin och året därefter versionen som bland annat undertecknad alltid uppskattat - T-5R. 240 hästar, 330 Newtonmeter och en överlag tuffare attityd. Samma år gav sig Volvo även in i racingvärlden igen och det med två stycken kombibilar. Förarna var svenske Rickard Rydell och holländske Jan Lammers och många skakade nog på huvudet åt valet av bil, men tji fick dem. 1995 ändrades dock reglerna och man gick över till att istället köra med sedan-versionen. 1996 var det sista tillverkningsåret för modellen och 1997 uppdaterades den och fick istället namnet S70 och V70. Totalt tillverkades 1 360 522 exemplar av 850-serien. Tumnagel
66.8°
+
Bobby Green
0

Volvos framtid är här och den ser mycket ljus ut
Jag har kört nya Volvo S90 och V90

Nya XC90 väckte liv i Volvo på nytt igen. Helt plötsligt kändes företaget hett, inne och som en frisk fläkt. Hur längesen var det du vände dig efter en Volvo som passerade? När nya XC90 började rulla på gatorna gjorde man det, och någonstans blev det tyskarna hade i utbudet något svalare. Bilen var ju såklart väldigt efterlängtad och Volvo skulle nog behöva anstränga sig ordentligt för att misslyckas. Speciellt med tanke på hur mycket erfarenhet de har i bagaget med första generationen och hur länge de kört modellen medan konkurrenterna spottat ut betydligt mer moderna vagnar till höger och vänster de senaste åren. Med det underlaget kan man diskutera, analysera och forma en ännu vassare produkt. När skynket föll i augusti 2014 stod där en modell som presenterade en helt ny designstrategi, ett nytt tänk och som tog ett kliv in i det mycket viktiga premiumsegmentet. Men det var fortfarande mycket Volvo och man hade inte tappat bort sig i tankeverkstaden. Bilen vilar på en helt ny plattform som heter SPA och som givetvis skulle bana väg även för framtida modeller. Och nu är framtiden här. Precis som XC90 började V70 kännas riktigt trött och långkörare som den är var det verkligen på tiden att presentera något nytt. I december förra året visade Volvo upp nyheten S90 - och även om namnet var gammalt var det här något helt nytt. Men det folket egentligen väntade på var såklart det som presenterades några månader senare - V90. Ersättaren till V70 - allsmäktig arvtagare, vår befriare, nästa kandidat till epitetet ”Sveriges vanligaste bil”. Både den och S90 bygger också på den nya plattformen och trion är i princip samma bil fast med olika egenskaper, skapade för de allra flesta ändamål. Alla har små men effektiva motorer, smarta lösningar men en sak gemensamt - de är alla grunden för att Volvos saga ska kunna berättas i många år till. Jag for till Marbella för att känna lite på det senaste och hetaste från tillverkaren. När jag nu har kommit hem och landat finns det egentligen inget mer att säga än att det här nya kapitlet Volvo har gått in i är det bästa någonsin. Eller jo, lite mer finns det att säga och det hittar ni under ”Läs mer”. Tumnagel
67.5°
+
Bobby Green
0

Tack och hej Volvo V70
Sista bilen har rullat av bandet i Torslanda

1996 markerade året för Volvos första upplaga av kombimodellen V70. Sedan dess har det hunnit bli tre stycken generationer och hela 1 250 000 stycken tillverkade exemplar. Modellen har varit Sveriges mest sålda i 20 år och en framgångssaga av rang, bara förra året registrerades 28 613 stycken Volvo V70 och XC70. Nu är dock det roliga slut, och i dag rullade det sista exemplaret av bandet i fabriken i Torslanda. Den sista V70 och XC70 kommer att köras till Volvo Museum i Arendal där de kommer att ställas ut. Så länge lagret räcker finns det dock fortfarande bilar ute hos handlarna att köpa. Nu är det snart dags för produktionen av nya S90 att dra igång och i juni börjar man att bygga nya V90. Tumnagel
75.2°
+
Bobby Green
0

Volvo presenterar nya V90
Den nya kombin blir din för 339 000 kronor

Precis som utlovat presenterar Volvo i dag nya V90 - en kombi vi snart lär få se mycket av på våra svenska vägar. Bilen tar efter designspråket nya XC90 introducerade och blir alltså det storlastande syskonet till S90 som presenterades för inte så längesedan. V90 ersätter som ni säkert redan vet dagens V70 och den nya bilen är större på alla leder, förutom i bagaget. Längden mäter 4,93 meter vilket är hela 12,2 centimeter längre än V70. Hjulbasen anges till 2,94 meter och detta är 12,5 centimeter mer än vad V70 bjuder på. I bagageutrymmet ska man kunna lasta 1 526 liter om man fäller baksätesryggen, i V70 går det in 1 600 liter jämt. Är raden uppe går det in 560 liter, en siffra som också är mindre än V70 som kan lasta 575. Bilens tjänstevikt ligger på mellan 1 825 och 2 100 kilo beroende på version. Ska man dra släp gäller släpvagnsvikt på mellan 1 800 och 2 200 kilo. Modellen bygger på den skalbara och modulbaserade SPA-plattformen och den delar motorfamilj med S90. Starkast blir T8 Twin Engine som är en laddhybrid med tre olika körlägen - Hybrid, Pure och Power. Totalt finns det till en början fem olika motoralternativ att välja mellan. På dieselfronten har vi D4 som ger 190 hästar och 400 Nm och D5 AWD som har 235 hästar och 480 Nm. Förbrukningen anges till 0,45 liter per mil (119 gram) respektive 0,49 liter per mil (129 gram). Senare kommer även D3 som är ett något svagare dieseldrivet alternativ. Vill man köra bensin är det T5, T6 AWD och T8 AWD som gäller. Den första driver på framhjulen medan de andra två är fyrhjulsdrivna. Motorn i denna ger 245 hästar och 350 Nm och den ska nöja sig med 0,68 liter per mil (154 gram). T6:an bjuder på 320 hästar och 400 Nm och drar 0,74 liter (169 gram). T8:a är en laddhybrid som kombinerar T6-motorn med en elmotor som driver bakhjulen. Den sammanlagda effekten anges till 407 hästar och 640 Nm. 0-100 km/h går här på 5,2 sekunder och förbrukningen anges till 0,21 liter per mil med ett utsläpp på 47 gram per kilometer. På bara el ska man kunna köra i upp till 4,5 mil. Siffrorna gör också bilen till en supermiljöbil. Till motorerna kopplas åttastegade automatlådor men till vissa går det även att få en manuell sexpetad låda. Priserna ser ut som följande: D4 190 hästkrafter FWD Manuell Kinetic - 339 000 kronor D4 190 hästkrafter FWD Automat - 387 900 kronor D5 235 hästkrafter AWD Automat Momentum - 427 900 kronor T5 254 hästkrafter FWD Automat Momentum - 374 900 kronor T6 320 hästkrafter AWD Automat Momentum - 463 900 kronor T8 - inget pris än Momentum - 29 000 kronor (från Kinetic) Inscription - 69 000 kronor (från Kinetic) V90 börjar byggas i mitten av juni, vecka 24. De första leveranserna borde ske några veckor efter detta. Teknikens Värld var på plats vid dagens avtäckning och hur det såg ut ser du i klippet nedan. Tumnagel
96.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida