m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Våra bästa Black Friday-tips är här!

Jag behöver ingen Alpina XB7 men jag vill ha en
The Straight Pipes provkör super-X7:an

BMW X7 är fläskig som den är men vill man ha något ännu fläskigare går man till Alpina och beställer en XB7. Då får man förutom den vanliga Alpina-touchen med diskret kjolpaket, andra fälgar och omgjord interiör även 621 hästar och 800 newtonmeter ur den dubbelturbomatade V8:an på 4,4 liter. 0-100 km/h avklaras på snabba fyra sekunder och man kan mosa på ända upp till 290 km/h i den hör klossen. En bil ingen behöver såklart, men oj vad jag vill ha en ändå. Tyvärr verkar Alpina inte ha någon Black Friday-rea så det är bara att snällt slanta upp 155.200 euro om man vill bli ägare till en. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Naran Automotive presenterar hyperbilen Naran
Har plats för fyra stycken personer

I somras smygvisade ett företag vid namn Naran Automotive en hyperbil som lovade över tusen hästar. Nu är bilen som kort och gott heter Naran officiell. Och det som gör den lite speciell är att den faktiskt har plats för fyra stycken personer. Eller man benämner den som 2+2 så det handlar troligtvis om ett nöd-baksäte och säkerligen inget för långa vuxna att placera sig i. Designat har Jowyn Wong gjort och det är han som ligger bakom linjerna på Apollo IE och De Tomaso P72. Motorn som är en dubbelturbomatad V8:a på 5,0 liter är monterad framtill, fast bakom framaxeln så bilen räknas som en mittmotorbil. Maskinen är framtagen av tyska Racing Dynamics och utvecklar 1048 hästar och 1036 newtonmeter i vrid. Det är tillräckligt för att skicka bilen från stillastående till 100 km/h på runt 2,3 sekunder och för att ge den en toppfart på över 370 km/h. Kraften skickas till alla fyra hjulen men man kan välja att den bara ska driva på bakhjulen. Endast 49 stycken exemplar kommer att tillverkas och premiär blir i början av nästa år. Vad man får betala för en bil framgår tyvärr inte just nu. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Nya Mercedes-Maybach S-Klass är här
En bil du inte vill köra

I början av september rullade Mercedes ut nya S-Klass. Nu kommer den i det lyxigaste utförandet man kan tänka sig - Maybach. Bilen sticker ut genom att ha lack i två toner, mer krom, annan design på fälgarna och en grill med vertikala ribbor i sig. Den är dessutom hela 29 centimeter längre än en vanlig S-Klass vilket innebär att den mäter 5,47 meter på längden. Busenkel att fickparkera alltså. Allt för att man ska förstå att det här inte är någon vanlig vagn som kommer rullandes. Med den här vill man utmana bilar som Bentley Flying Spur och Rolls-Royce Ghost. Som väntat är det i baksätet man vill hänga i den här bilen. Här dryper det av lyx i överflöd, benutrymme så det räcker och blir över och alla tekniska prylar du kan tänkas behöva. Du kan öppna och stänga dörrarna elektriskt med en knapp eller genom att göra en gest - för att öppna en dörr manuellt är för tjänstefolk. Här bak finns det två stycken fåtöljer att plantera ändan i och dessa är givetvis utrustade med massage, värme och kyla. Sitter man bakom passagerarstolen kan man även fälla sin stol och få en mer liggande position. Då fälls även ett stöd för benen ut från sätet framför, och detta kan ge dig massage av vaderna. Som om inte allt detta vore nog är även dörrsidorna och armstöden uppvärmda för att du inte ska frysa om dina armbågar. Skärmarna på framstolarna mäter 11,6 tum och via dessa kan du styra allt från musik till klimatanläggning. Mellan stolarna finns en skärm till som du kan ta loss och använda som surfplatta. Sist men inte minst finns här ett kylskåp för dina drycker och specialdesignade glas att hälla upp detta i. Under den långa motorhuven finns det antingen en V8:a eller en V12:a. Den förstnämnda versionen heter S580 4Matic och den har den välbeprövade dubbelturbomatade vinkelåttan på 4,0 liter. Den ger här 500 hästar och kan via ett mildhybrid-system bjuda på en extra dos med 25 hästar vid behov. S650 har istället tolv stycken burkar, dubbla turbo och maskinen är på 6,0 liter. Effekten är 625 hästar och drivningen sker på alla fyra hjulen. Längre fram kommer även en laddhybrid-version att erbjudas. Den kombinerar en rak bensinsexa på 3,0 liter med en elmotor och ska ha en sammanlagd effekt på 510 hästar. Lansering sker i mitten av nästa år men något pris har vi inte fått än. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Jeep Wrangler med V8:a
Snabbaste och mest kraftfulla Wranglern någonsin

Idag presenterar Jeep Wrangler Rubicon 392 som är den version som får en V8:a under huven. Maskinen är en Hemi på 6,4 liter som ger 477 hästar och 637 newtonmeter i vrid. Den är i sin tur kopplad till en åttastegad automatlåda som ser till att driva alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 4,6 sekunder vilket innebär att det här är den snabbaste och mest kraftfulla Wranglern Jeep någonsin har byggt. Motorn har cylinderdeaktivering som släcker fyra stycken burkar när det inte finns behov för dessa. Förutom större motor är den här även 2,5 centimeter högre än en vanlig Wrangler Rubicon, och fem centimeter högre än standard-Wranglern. Vaddjupet anges till 82 centimeter. På frågan om varför man har valt att stoppa ned en vinkelåtta under huven svarar Scott Tallon som är director of Jeep brand marketing för den amerikanska marknaden så här: "Why are we doing it? Because our customers are doing it anyway." Försäljningen ska dra igång i början av nästa år, och i samband med detta släpps prislistan. Den officiella avtäckningen sker idag klockan 18.00 och du kan följa eventet här. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Jeep bekräftar Wrangler med V8:a
Släpps nästa år

I somras visade Jeep upp Wrangler 392 Concept där man stoppat ner en V8:a under huven. Nu bekräftar tillverkaren att en sådan version är på väg, och att det handlar om en Hemi-V8:a. Denna ska släppas nästa år men vi får ingen närmare information kring vad den kommer att bjuda på, förutom lite motorljud i följande klipp. Konceptet hade en maskin på 6,4 liter som gav 450 hästar och 609 newtonmeter kopplad till en åttastegad automatlåda. Produktionsversionen förväntas ha samma specar. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Hennessey Venom F5 visas i produktionsform innan året är slut
Preddan jublar

Det har nu gått hela sex år sedan Hennessey presenterade superbilen Venom F5 och fortfarande har den inte dykt upp i produktionsutförande. Men nu lovar trimfirman att den ska ha premiär innan året är slut. Bilen ska vara nästan helt klart redan nu och fullt funktionsduglig. De ordentliga testerna väntas dra igång i början av nästa år och 24 stycken exemplar är planerade för tillverkning. Bilen bygger runt en kolfibermonocoque som bara väger 86 kilo. Motorn är en dubbelturbomatad V8:a på 7,6 liter som ska ge 1843 hästar och 1617 newtonmeter i vrid. Målet är att passera 500 km/h-gränsen och sätta ett nytt hastighetsrekord för produktionsbilar. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Ferrari SF90 nu även som Spider
Låt de 1000 hästarna stöka till din frisyr

Förra våren presenterade Ferrari den nya superbilen SF90 Stradale. Nu visar man bilen i cabbat utförande och då heter den istället SF90 Spider. Som väntat får bilen en liten takbit som kan fällas bort när man vill släppa in världen och detta ska ta 14 sekunder. Den nya konstruktionen lägger på 100 kilo i vikt vilket gör att vågen stannar på 1670 kilo totalt. Under skalet finns en hybriddrivlina som består av en dubbelturbomatad V8:a som ger 780 hästar tillsammans med tre stycken elmotorer som ger ytterligare 220 hästar. Den sammanlagda effekten är 1000 hästar och 900 newtonmeter i vrid. Till paketet kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda och drivningen sker på alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 2,5 sekunder, 0-200 på sju sekunder blankt och toppfarten anges till 340 km/h. Den blåa bilen på bilderna är utrustad med tillvalspaketet Assetto Fiora. Detta ger dig Multimatic-dämpare optimerade för bankörning, mer kolfiber och titan vilket lättar bilen med 21 kilo, en bakvinge i kolfiber och Michelin Pilot Sport Cup 2-däck. Vad man får betala för en SF90 Spider framgår inte just nu. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

Fler fräsiga koncept från Porsche
Vilka bilar!

Igår skrev vi om ett gäng koncept Porsche varit tysta om men som de nu gladeligen visade upp. Totalt handlar det om 15 stycken som tillverkades mellan 2005 och 2019. Igår visade vi fyra av dem, här är ytterligare åtta stycken. Först ut är 960 Turismo och det är konceptet som slutligen blev Taycan. Frågar ni mig så är det så här jag hade velat att den färdiga produkten såg ut. Sen har vi Le Mans Living Legend som är en Cayman-liknande skapelse där man stoppat ner en V8:a bakom sittbrunnen. Med den här ville man hylla coupé-versionen av racerbilen 550. 2013 byggde man 904 Living Legend som är en hyllning till 904 / Carrera GTS från 60-talet. Egentligen är det här en Volkswagen XL1 med annan kaross och som motor sitter där faktiskt en V2:a. Japp, där satt faktiskt en vinkeltvåa som man hade hämtat från Ducati 1199 Superleggera. Den är på 1,2 liter, ger 200 hästar och varvar upp till 12.000 varv. 911 Safari Concept och Macan Safari var två stycken skogsmulle-versioner som tillverkades 2012 respektive 2013. Båda fick högre markfrigång, plast runt hjulhusen och saker som extraljus på taket. Vision 918 RS var ett koncept man tog fram två år efter att produktionen av 918 Spyder lades ned 2015. Det här var en vidareutveckling av bilen där man tog den ännu mer in i framtiden. Något som skulle kunna fungera både på bana och på gata. Togs fram av Porsches Weissach-team men blev aldrig verklighet. Sist men inte minst har vi Vision 916 och 906 Living Legend som båda två är racerbilar för framtiden. Dessa togs fram 2016 respektive 2005. 906 Living Legend hämtar sin inspiration från 906 som man började tävla med 1966. Med Vision 916 ville man skapa en modern version av klassikern 914, fast med eldrivna navmotorer och mycket mer effekt. 916 var en 914 fast med boxersexa istället för boxerfyra, endast elva stycken exemplar tillverkades. Konceptet ritades av en praktikant på designavdelningen. Vilket eller vilka av alla koncept som Porsche nyligen visat gillar du bäst? Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

På banan med BMW M5 ClubSport
Sägs få 635 hästar

För att på något vis försöka tvätta bort iX som presenterades tidigare idag från hornhinnan kan man ju titta på en snyggt designad bil istället - nya M5. Den kommer snart i ett ClubSport-utförande och här får vi se den maskerad bränna runt på Hockenheimring. Den här versionen är för dig som tycker att Competition är för tam och som vill ha något ännu råare som lämpar sig ännu bättre för bankörning. Enligt klippet ska den dubbelturbomatade V8:an på 4,4 liter bjuda på 635 hästar och 750 newtonmeter i vrid. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Nu är Rezvanis monster-pickis här
Hercules 6x6 bjuder på upp till 1318 hästar

Ibland kan man behöva köra riktigt stora stenar och då är det bra att ha ett fordon som klarar av uppdraget. Rezvani Motors senaste modell Hercules 6x6 gör troligtvis det. Den kostar från 225.000 dollar men för den slanten får du bara en V6:a på 3,6 liter som ger 289 hästar. Det finns även en dieselsexa på 3,0 liter som ger 260 hästar. Dessa är dock alldeles för fjuttiga för den här typen av bil. Det finns också en SRT-V8:a på 6,4 liter som ger 507 hästar och vill du ha den får du slänga upp ytterligare 40.000 dollar. Men det räcker liksom inte heller riktigt. Så den du ska köpa är versionen med en kompressormatad V8:a på sju liter som ger hela 1318 hästar och 1341 newtonmeter i vrid. Det är det enda rimliga i det här fallet. Men den kostar 249.000 dollar - extra! De klenare motoralternativen går att få med antingen en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Värstingen går dock endast att få med samma åttastegade automat som återfinns i Ram 1500 RX. Drivningen sker på alla sex hjulen men du kan även välja mellan 6x2, 6x4 eller 6x6 när du kör. Bilen baseras på Jeep Gladiator men den har förlängts rejält och mäter nu 6,2 meter på längden för att få plats med de dubbla bakhjulen och ett flak som mäter 2,43 meter. Bilens bredd ligger på 2,15 meter och den är 2 meter hög. Den rullar på 37 tum stora offroad-hjul och innanför dessa sitter åttakolvsok som greppar 400 millimeter stora bromsskivor. Den som verkligen vill sticka ut köper Military Edition som ger dig kevlarskydd, skottsäkert glas, punkteringsfria däck, självläkande bränsletank, skydd mot explosioner undertill och möjligheten att stå emot EMP-attacker. Den här har även förstärkt fjädring, elektriska dörrhandtag och möjligheten att skicka ut en rökridå. Som om inte det vore nog får man även ett night vision-system, intercom, gasmasker, första hjälpen-prylar och lampor som kan blända fienden. För den här militärversionen får du betala 325.000 dollar. Bygg din version på länken nedan. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Nu är den äntligen här - Aznom Palladium
Überlyx-suvcoupén

I somras fick vi se renderingar på Aznom Palladium för första gången. Och vad är detta för bil egentligen? Tillverkaren själv beskriver den som en "hyper-limousine that is capable of traversing any terrain". Nu är skapelsen i alla fall officiellt presenterad och i princip handlar det om en Ram 1500 som fått nytt utseende och proppats med lyx. Jag kan inget om design men jag misstänker att de som ritat formerna på denna antingen luktat lite väl mycket på glöggen eller så har de innan de började helt enkelt bytt ut ögondropparna mot syra. Syftet med den här bilen är som tur är att hänga på insidan, och då slipper man ju se hur den ser ut på utsidan. Här ska baksätesåkarna kunna färdas fram i lyx och flärd och allt man kan tänkas behöva ska finnas på plats. En stor soffa i skinn och förvaringsutrymmen för sprit finns så här ska man nog kunna trivas. Ljudsystemet kommer från Harman Kardon och det finns två stycken Microsoft Surface Pro X-plattor att leka med. Det finns även en klocka i guld och palladium att kika på. Denna går att plocka bort och även använda i hemmet om man vill lyxa till det lite där också. Under huven sitter en V8:a på 5,7 liter som fått dubbla turbosnurror på sig. Effekten nu anges till 710 hästar och 950 newtonmeter. Maskinen är kopplad till en åttastegad automatlåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 4,5 sekunder och toppfarten ska vara elektroniskt begränsad till 210 km/h. Ekipaget väger in på 2,65 ton och får hjälp att stanna av Brembo-bromsar med sexkolvsok och 408 millimeter stora skivor fram. Bak sitter det fyrkolvsok med 380 millimeter stora skivor. Endast tio stycken exemplar kommer att tillverkas men vad det står på prislappen är oklart för tillfället. Man räknar med att köparna kommer från Kina, Ryssland, Mellanöstern och USA. Tumnagel
11.5°
+
Bobby Green
0

Bitcoin-plånbok som innehöll en miljard dollar har tömts
Plånboken misstänks ha kopplingar till ökänd drogmarknad

Flera källor rapporterar att en så kallad bitcoin-plånbok som innehöll bitcoins värderade till närmare en miljard dollar har tömts på sitt innehåll. Plånboken som innehöll 69.369 BTC ska ha varit "vilande" sedan 2013 men vem som gjort det enorma uttaget finns det än så länge inga uppgifter om. Det misstänks att plånboken har kopplingar till den första versionen av den ökända drogmarknaden Silk Road som stängdes ner av amerikanska FBI 2013. Det finns uppgifter som säger både att plånboken kan ha tillhört dem som drev Silk Road såväl som att den kan ha tillhört någon som sålde droger via Silk Road. Det finns även möjligheter att det kan ha varit någon "obehörig" som lyckats cracka lösenordet till bitcoin-plånboken då det har florerat uppgifter om denna välfyllda plånbok på olika hackerforum det senaste året, något som Vice skrev om för två månader sedan. De 69.369 BTC som plånboken innehöll motsvarar i skrivande stund lite över 8,78 miljarder svenska kronor. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Första nya Iso Rivolta GTZ levererad till kund
Vilken vacker skapelse!

I början av augusti skrev vi om Zagatos planer på att ta fram en ny Iso Rivolta-modell. Den fick namnet GTZ och nu är det första exemplaret levererat till kund. Inspirationen till linjerna kommer från Iso Rivolta A3 som presenterades 1963. Under skalet finns en motor från Corvette Z06 som lämnats orörd. Det innebär kompressormatad V8:a på 6,2 liter som ger 650 hästar och 881 newtonmeter i vrid. Det gör att bilen tar sig från stillastående till 100 km/h på 3,7 sekunder och att den kan toppa 315 km/h. Till maskinen ser det ut som att man har kopplat den åttastegade automatlådan. Drivningen sker på bakhjulen. GTZ kommer endast att tillverkas i 19 stycken exemplar och det första som ni ser här har sålts till Schweiz. Nio stycken är beställda så det finns tio stycken kvar för den som är sugen. Vad man får betala är dock oklart. Tumnagel
46.0°
+
Bobby Green
0

Genesis visar bilder på den kompakta suven GV70
Börjar säljas nästa år

Hyundais lyxmärke Genesis visar nu modellen GV70 som är en hyfsat kompakt SUV som anammar samma designspråk (Athletic Elegance) som den större suven GV80 och sedan-syskonen G70 och G80. Jämfört med GV80 har GV70 en något slankare taklinje som så många tycker är populärt nu för tiden. Genesis delar än så länge bara med sig av bilder på utsidan av bilen och ingen övrig information. Suven baseras på G70 och den lär erbjuda samma drivlinor som denna, vilket innebär en turbomatad fyra på 2,5 liter eller en dubbelturbomatad V6:a på 3,5 liter. Till detta kopplas antagligen en åttastegad automatlåda. Om inte drivningen sker på alla fyra hjul som standard lär det finnas som tillval. Lanseringen ska ske någon gång under början av nästa år. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Ares S1 Project nu även som Spyder
I detta fall betyder det helt utan tak

Förra månaden visade Ares Design upp S1 Project. Det vi ser här är S1 Project Spyder men istället för att vara en cabbad version där man kan fälla bort taket saknar den här tak helt och hållet, som sig bör enligt rådande trender med taklösa superbilar. Endast 24 stycken exemplar kommer att tillverkas och orderböckerna står öppna nu och väntar på din kosing. Hur mycket du måste lätta på lädret är oklart men med tanke på att vanliga S1 kostar 500.000 euro lär inte den här vara billigare. Precis som sitt takförsedda syskon är även Spyder baserad på Corvette C8. Effekten ur V8:an utan överladdning har skruvats upp till 715 hästar vilket ska räcka för 0-100 km/h på bara 2,7 sekunder. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Brabus presenterar ny Rocket 900
En Mercedes-AMG GT 63 S med 900 hästar

En Mercedes-AMG GT 63 S är långt från slö. Men folk vill alltid ha mer och det är där Brabus kommer in i bilden. Nu presenteras deras senaste Rocket och det är en best i tio stycken exemplar som bland annat bjuder på 900 hästar. Motorn som är en V8:a med dubbla turbo har borrats upp från 4,0 till 4,5 liter. Sen har man tillverkat en egen vevaxel och monterat nya vevstakar och kolvar. Vidare sitter det ett helt nytt specialbyggt insug, nya turbos och ett nytt avgassystem i rostfritt. Resultatet efter allt jobb är alltså 900 hästar och 1250 newtonmeter i vrid vid låga 2900 varv. För att skydda drivlinan ger motorn dock "bara" 1050 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på snabba 2,8 sekunder, 0-200 på 9,7 och 0-300 på 23,9 sekunder. Toppfarten är elektroniskt (!) begränsad till 330 km/h. Förutom den nya effekten får bilen ett tjockt breddningspaket runt om, vinge i kolfiber på bakluckan, kolfiberdiffusor, och en omgång nya fälgar som mäter 21 tum fram och 22 tum bak. Dessa är skodda med 295/30 respektive 335/25-däck. Priset för ett exemplar ligger på 427.000 euro. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Porsche uppdaterar Panamera som laddhybrid
Bjuder på upp till 700 hästar

Porsche rullar nu även ut en uppdatering av Panamera som laddhybrid. Versionerna heter Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo, Panamera Turbo S E-Hybrid och Panamera 4S E-Hybrid. Toppversionen är Turbo S E-Hybrid och den bjuder på hela 700 hästar och 870 newtonmeter i vrid. Här kombineras en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 571 hästar med en elmotor som ger 136 hästar. Den har fått ett helt nytt batteripack på 17,9 kWh vilket gör att man kommer 30 procent längre på bara el - nu upp till fem mil. 0-100 km/h ska gå på 3,2 sekunder och toppfarten anges till 315 km/h. Alla versioner går att beställa nu och de kommer till återförsäljarna i början av december. Panamera 4 E-Hybrid kostar från 1.110.000 kronor, Panamera 4S från 1.210.000 kronor och för Turbo S E-Hybrid får man lasta upp 1.950.000 kronor. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Mustang Mach 1 kommer till Sverige
Med manuell låda!

I somras rullade Ford ut nya Mustang Mach 1. En klassisk muskelbil med stor V8:a och möjligheten att få manuell låda. Nu får vi reda på att bilen kommer att säljas i Europa för första gången, och att den kommer hit till Sverige. Jämfört med en vanlig Mustang GT har Mach 1 vassare dämpare, fjädrar och krängningshämmare. Styrningen ska också vara rappare. En annan splitter fram och en liten läpp på bakluckan får man också. Det finns åtta olika lackalternativ och både dekor och 19-tumsfälgarna är unika för den här versionen. Motorn är på 5,0 liter och den ger 460 hästar. Man kan alltså få antingen en tiostegad automatlåda eller en sexpetad låda från Tremec med varvtalsmatchning. Drivningen sker som väntat på bakhjulen. Bilen kommer hit någon gång under nästa år, men vad den kommer att kosta vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Bentley Flying Spur V8
100 kilo lättare än W12

Förra sommaren rullade Bentley ut nya Flying Spur med W12 under huven. Nu kommer versionen med fyra burkar färre - Flying Spur V8. Den här beskrivs som en mer förarorienterad version än W12:an som är 100 kilo tyngre. Och även om det finns gott om effekt så förstår nog alla att det här inte är en racerbil utan ett lyxlok skapat för långturer. V8 har samma maskin som Continental GT vilket innebär en dubbelturbomatad vinkelåtta på 4,0 liter som ger 550 hästar och 700 newtonmeter i vrid. Motorn har cylinderdeaktivering som släcker halva banken vid låg belastning för att spara några droppar. 0-100 km/h ska gå på 4,1 sekunder och toppfarten anges till respektabla 318 km/h. Bilen erbjuds med fyra eller fem säten och tillvalslistan är som ni säkert kan gissa nästintill oändlig. De första leveranserna ska ske i slutet av året. Vad det står på prislappen vet vi inte just nu. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Nästa generation av McLarens hybrid kommer nästa år
Ny turbomatad V6:a ersätter Sports Series

McLaren visar nu upp två stycken teaserbilder på deras kommande sportbil som kommer att ersätta utbudet man idag har i Sports Series-ligan. Den här kommer med en helt nyutvecklad laddhybrid-drivlina och istället för den välbeprövade V8:an har denna V6:a. Trots att den har två cylindrar färre lovar man "astonishing levels of performance and a uniquely intense driving experience". Man kommer även att kunna köra på enbart el, men inte mer än runt tre mil. Bilen baseras på MCLA (McLaren Carbon Lightweight Architecture)-plattformen och den ska vara optimerad för just hybrid-teknik. Bilen som för tillfället går under namnet HPH (High-Performance Hybrid) hamnar mellan modellen GT och 720S. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Splinter - superbilen i trä
Inspirerad av ett flygplan från andra världskriget

Under nio års tid snickrade Joe Harmon på sin superbil Splinter. Och han snickrade bokstavligen eftersom bilen är i trä. I alla fall 90 procent av den. I mitten sitter en V8:a på 650 hästar. Bilen designade och byggde han under tiden han var ingenjörsstudent och i det här klippet berättar han om projektet. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Skisser på Hyperoden Giocattolo Marcella
Raggarbil möter hyperbil

En australiensare vid namn Paul Halstead håller på att utveckla en egen hyperbil som han kallar för en Hyperod. Här har han blandat klassisk raggarbils-design med futuristiska former. Chassiet ska vara i kolfiber och bakom sittbrunnen finns en W16-motor som består av två stycken LS7-V8:or som man smackat ihop. Effekten anges till 1400 hästar och till paketet sitter en sexstegad sekventiell växellåda som driver bakhjulen. Som vi kan se på skisserna finns det plats för tre stycken personer där föraren precis som i McLaren F1 sitter i mitten. Barry Lock som var ingenjör på McLaren F1-tiden är faktiskt inblandad även i detta projekt. Bilen saknar tak och dörrar, men ska vara så låg att det bara är att kliva över kanten för att komma i den. Målet är att bilen ska visas upp på Pebble Beach Concours d’Elegance i juli 2022. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida