m

Nya Land Rover Defender med V8:a är här
Bjuder på 525 hästar

Den som tycker att nya Land Rover Defender haft för klena motoralternativ blir troligtvis glad för nu presenteras en version med V8:a. Det är den gamla trotjänaren på 5,0 liter med kompressor som hittat ned under huven och den ger här 525 hästar och 625 newtonmeter i vrid. Det hjälper till att ta bilen från 0-100 km/h på runt fem sekunder och toppa 240 km/h. Det mulliga ljudet från de fyra avgaspiporna får man på köpet. Till motorn kopplas en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Bilen erbjuds både som kort (90) och lång (110) men visst ser den fränast ut i det korta utförandet? Du får även ett "Dynamic"-läge för ännu sportigare köregenskaper och 22 tum stora fälgar. Meningslösa grejer i en offroadmaskin men detta är väl vad folket vill ha. Vidare är både fjädrar och dämpare styvare och krängningshämmarna fetare. Elektronisk diff på bakaxeln är standard. Endast tre stycken färger erbjuds och dessa är Carpathian Grey, Yulong White och Santorini Black. Alla har svart tak. Prislappen väntas börja på runt 85.000 dollar. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Lexus rullar ut IS 500 som har V8:a
Men den kommer bara säljas i USA

Lexus har den senaste veckan smygvisat att de haft något F Sport-mässigt på gång. Flera trodde att det bara handlade om någon specialversion som fått sportigare utseende, men icke. Det rör sig om IS 500 F Sport Performance som är en prestandaversion av IS som får V8:a under huven. Motorn har ingen överladdning, är på 5,0 liter, bjuder på 479 hästar och 536 newtonmeter i vrid. Kraften skickas till bakhjulen via en åttastegad automatlåda och 0-100 km/h ska gå på 4,5 sekunder. Bilen utrustas även med fetare bromsar runt om och bättre kylning för dessa. Den får också ett bitigare kjolpaket, större fälgar och en överlag sportigare attityd. Är du sugen på ett exemplar får du dock ta dig till Nordamerika för det är bara där denna version kommer att säljas. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Imorgon har nya Mercedes C-Klass premiär
Kommer bara erbjudas med fyrcylindriga motorer

Imorgon har nya Mercedes C-Klass premiär. En sak som vi vet kring den nya generationen är att den endast kommer att erbjudas med fyrcylindriga motorer. Det innebär alltså att nästa C63 AMG inte kommer att få en mullrig V8:a och inte ens en mustig rak sexa, utan en fyra av något slag. Högst troligt med hybriddrift och massvis med hästar, men det blir alltså inte med lika många cylindrar som vi är vana vid. Rykten kring att den dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter skulle spolas för nästa C63 AMG började cirkulera i slutet av 2019. Under denna tid var Tobias Moers vd för Mercedes-AMG och det sägs att han stormade ut ur mötesrummet när det blev klubbat att efterföljaren bara skulle erbjudas med fyra cylindrar. Några veckor efter detta avgick han som vd och är nu istället vd för Aston Martin. Och Aston Martin använder sig som ni säkert redan vet av AMG-V8:an i flera av sina modeller. Men varför stoppar inte Mercedes ner den raka sexan (M256) under huven då? Chefsingenjören Christian Früh säger att man då hade behövt göra nosen på bilen fem centimeter längre och även fått en högre belastning på framaxeln och därigenom sämre egenskaper. Har man bara fyrcylindriga motorer som är relativt små kan dessa placeras på ett bättre sätt i motorrummet och så adderar man bara hybriddrift när man vill ha mer effekt. En C63 med rak sexa och hybriddrift hade helt enkelt blivit tyngre än föregångaren, och det går inte. Speciellt eftersom det även snackas om att denna version ska få fyrhjulsdrift. Den digitala världspremiären drar igång klockan 14.00 imorgon. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Morgan visar skisser på specialaren Plus 8 GTR
Endast nio stycken exemplar ska byggas

Biltillverkaren Morgan visar nu upp skisser på en kommande specialare av modellen Plus 8. Denna får tilläggsnamnet GTR och endast nio stycken exemplar kommer att bli till. Det som skiljer denna från en vanlig Plus 8 kommer vara stora fälgar med centrumbult, fetare skärmar, annan front med en splitter, en hardtop och ett överlag kaxigare utseende. Under huven kommer BMW:s N62-maskin sitta vilket är en V8:a utan överladdning på 4,8 liter. I standardutförande ger den 370 hästar men vad den kommer att bjuda på i GTR återstår att se. Till motorn kommer man att kunna få antingen en sexpetad manuell låda eller en sexstegad automat från ZF. Drivningen sker på bakhjulen. Tillverkningen ska dra igång i sommar. Vad man kommer att få betala för ett exemplar framgår inte för tillfället. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Land Rover Classic presenterar unik Defender
Men sitt ner när ni ser priset

Hösten 2019 rullade Land Rover ut helt nya Defender. Land Rover Classic har dock några gamla kvar och nu presenteras en specialversion baserad på Defender Works V8 som såldes mellan 2012-2016. Den här får tillägget Trophy och kommer endast att tillverkas i 25 stycken exemplar. Bilen går att få som kort (90) och lång (110) och alla lackas i färgen Eastnor Yellow och får klibbor på framdörrarna. Vidare utrustas bilen med extraljus på taket, stort takräcke, vinsch, extra skydd undertill svarta skärmbreddare, svart motorhuv och svart bakdörr. Man får även plåtfälgar på 16 tum skodda med tjocka däck. Insidan går i svart läder och här finns sportstolar från Recaro. Under huven sitter det en V8:a på 5,0 liter utan överladdning. Den ger 400 hästar och 515 newtonmeter i vrid och är kopplad till en åttastegad automatlåda som givetvis driver alla fyra hjulen. Och nu till det "roliga" - priset. Land Rover vill ha 195.000 pund för bilen. Och det är innan man plockat på mer tillval som man givetvis kan. Men i priset ingår även ett tre dagar långt äventyr vid Eastnor Castle i Herefordshire där man får testa sin bil ordentligt. Kanske värt det då? Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

En Alfa Romeo Disco Volante Spyder är till salu
Nummer sju av sju tillverkade

I början av 2016 rullade Carrozzeria Touring Superleggera ut en taklös version av deras finfina Alfa Romeo Disco Volante Spyder. Endast sju stycken exemplar har tillverkats och nu är ett av dessa till salu, så passa på! Bilen baseras på Alfa Romeo 8C Competizione Spider som i sin tur hämtar mycket från Maserati GranTurismo och motor från Ferrari. Under huven sitter en V8:a på 4,7 liter utan överladdning som ger 450 hästar. Till den kopplas en sexstegad halvautomatisk växellåda som driver bakhjulen. Bilen säljs av företaget Auxie Treschmidt men vad man vill ha för den framgår inte tyvärr. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Top Gear America testar framtida klassiker
Vad tycker ni om de nya programledarna?

I december 2019 blev det klart att den amerikanska upplagan av Top Gear skulle få helt nya programledare. Dessa är Rob Corddry, Jethro Bovingdon och Dax Sheppard. Här får vi se när trion testar varsin framtida klassiker. Rob valde en Saab 900 Turbo, Jethro gick på BMW E46 330Ci och Dax rattar en gammal Ford Mustang V8. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Ta dina Edge-lösenord till mobilen
Authenticator-appen uppdaterad med efterlängtad funktionalitet

Microsoft har uppdaterat sin Authenticator-app så autofyll-funktionaliteten för lösenord nu fungerar på iOS och Android. Det innebär att alla inloggningsuppgifter du har sparat i Edge via ditt Microsoft nu kan användas i mobilen. Microsoft har även slängt in ett autofyll-tillägg för Chrome om man nu vill ha sina lösenord sparade i Edge men använda dem i Chrome. Nya uppdateringen för Authenticator ger användare också möjlighet att importera inloggningsuppgifter från Chrome och andra lösenordshanterare samt CSV-filer. Tumnagel
40.7°
+
Frode Wikesjö
0

Det här nya Ford F-150 Raptor
Raptor R med V8:a kommer nästa år

I somras rullade Ford ut nya F-150 och nu är det dags för denna modell fast i lite värre utförande att presenteras. Den heter då precis som tidigare F-150 Raptor och man kommer initialt bara att kunna få den med V6:a. Nästa år kommer dock Raptor R att lanseras och den har V8:a så att alla blir nöjda och glada. Nya Raptor som blir den tredje generationen är förfinad ut i alla kanter, mer uppkopplad än tidigare, bättre på att köra offroad och framförallt vassare på att hoppa över saker. För det kan man ju behöva göra ibland. Under huven på vanliga Raptor sitter en dubbelturbomatad EcoBoost-V6:a på 3,5 liter som ska ge omkring 450 hästar och 690 newtonmeter i vrid vilket föregångaren också gjorde. För att få den att låta lite roligare sitter det likalängds-grenrör och ett X-rör på avgassystemet som tillsammans ska ge ett mulligare ljud. Motorn är kopplad till en tiostegad automatlåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. Exakt vad Raptor R kommer att bjuda på får vi inte reda på just nu men siktet är helt klart inställt på att sno kunder från den över 700 hästar starka RAM 1500 TRX. Troligtvis kommer Raptor R att få den kompressormatade Predator-V8:an som sitter i Mustang Shelby GT500 och i den bilen bjuder maskinen på 760 hästar. På teknikfronten hittar vi ett nytt Terrain Management System med sju stycken olika körlägen för när man är utanför vägen och härjar. En grej som bara finns på Raptor är Trail 1-Pedal Drive som gör att gaspedalen fungerar både som gas och broms. Bra när man kör på knixiga ställen att bara släppa pedalen så bromsar bilen. För första gången kommer Ford nu att erbjuda modellen med upp till 37 tum stora hjul. Väljer man dessa får man en markfrigång på 33,2 centimeter. Nya Raptor har en ram i höghållfast stål som är förstärkt på utsatta ställen som exempelvis de främre stötdämpartornen. Även dämparinfästningen bak är förstärkt och även de nya fästena för fjädrarna som med sin längd på 60 centimeter är de längsta i segmentet. Läs mer om bilen på länken nedan. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Cadillac presenterar CT5-V och CT4-V Blackwing
Får 677 respektive 479 hästar

Cadillac rullar nu ut prestandamodellerna CT5-V och CT4-V Blackwing. Båda två är rejäla krutpaket försedda med förbränningsmotorer helt utan hybridteknik. CT5-V Blackwing har en kompressormatad V8:a på 6,2 liter under huven som fått topplock i aluminium och insugsventiler i titan. Jämfört med en vanlig CT5-V har den även ett omarbetat avgassystem och en ännu bättre insug som ska ge upp till 46 procent bättre luftflöde. Den handbyggda motorn lämnar hela 677 hästar och har ett vrid på 893 newtonmeter. Det är 28 hästar fler och 39 newtonmeter bättre än toppmodellen CTS-V bjuder på. 0-100 km/h ska klaras av på runt 3,8 sekunder (med den tiostegade automatlådan, sexpetad manuell är standard) och toppfarten anges till 322 km/h. Drivningen sker endast på bakhjulen. I övrigt har bilen fått sig ett vassare kjolpaket runt om, smidda 19-tumsfälgar och de största bromsarna någonsin på en Cadillac. Dessa kommer från Brembo och har sexkolvsok med 398 millimeter stora skivor fram, fyrkolvsok med 374 millimeter stora skivor bak. Keramiska skivor som minskar vikten med hela 24 kilo finns som tillval. Priset för CT5-V Blackwing börjar på 84.990 dollar. CT4-V Blackwing är den lite snällare versionen och under huven på denna sitter det istället en dubbelturbomatad V6:a på 3,6 som ger 479 hästar och 603 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder och toppfarten anges till 304 km/h. Även här är det sexpetad manuell låda som driver bakhjulen som gäller, men den tiostegade automaten finns som tillval. Priset för denna börjar på 59.990 dollar. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Specialbyggd Speedback GT åt en gin & tonic-älskare
Här kan man ta sig en GT i GT:n

Vi har skrivit om David Brown Automotives modell Speedback GT tidigare och nu har man byggt ytterligare en åt en kund i Tyskland. Denna har specialbeställts med en liten picknickbänk baktill och ett dryckesset så att man kan blanda sig en gin & tonic. I setet finns även två stycken kristallglas och en filt i ull. Vad kunden har fått betala för sin vagn framgår inte. Speedback GT baseras på nedlagda Jaguar XK och varje bil tar över 8000 timmar att handbygga. Under huven sitter en V8:a på 5,0 liter med kompressor som ger 510 hästar och 625 newtonmeter. Den är i sin tur kopplad till en sexstegad automatlåda från ZF som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 4,8 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Ford smygvisar nya F-150 Raptor
Har premiär nästa vecka

Den 3 februari, på onsdag nästa vecka, har Ford premiär för nya F-150 Raptor. Det här är som ni säkert redan vet prestandaversionen av den populära pickupen och saker den nya kommer att bjuda på är bland annat spiralfjädrar istället för bladfjädrar som den haft tidigare. Det förväntas att den dubbelturbomatade V6:an på 3,5 liter får följa med från föregångaren. Där gav den 456 hästar och 691 newtonmeter vilket kanske har ökats. Det snackas även om att det kommer släppas en Raptor R-version med samma maskin som sitter i Mustang GT500. Det innebär i så fall kompressormatad V8:a på 5,2 liter och 710 hästar. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Bentley har nu byggt 80.000 stycken Continental GT
Är deras bäst säljande modell

18 år och tre generationer tog det men nu har Bentley lyckats tillverka 80.000 stycken exemplar av modellen Continental GT på fabriken i Crewe. Det här är den bil som säljer allra bäst och när den lanserades 2003 var det den första klivet in i en mer modern tid. Inspirationen kommer från R-Type Continental från 1952. Bil nummer 80.000 är en GT V8 lackad i Orange Flame utrustad med Blackline och Styling-paketen. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Det här är BMW M5 CS
Gör 0-100 på tre sekunder

Nu rullar BMW ut M5 CS och det är första gången modellen får dessa extra bokstäver i namnet. De står för Club Sport och det brukar innebära mindre vikt och mer effekt, och visst gör det det även här. Det här är den snabbaste och mest kraftfulla produktionsbilen BMW någonsin har byggt. Under huven sitter den numera beprövade V8:an på 4,4 liter med dubbla turbo. Den har man skruvat upp till 635 hästar och 750 newtonmeter vilket ska göra att den relativt stora sedanen tar sig från stillastående till 100 km/h på under tre sekunder. Det roliga är slut först vid 305 km/h. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en åttastegad automatlåda, och även om den driver på alla hjul ska den kännas som att den är mest bakhjulsdriven. Precis som i vanliga M5 kan man även koppla bort framhjulsdriften och bara låta bakhjulen jobba om man vill. Bromsarna är keramiska och de sitter innanför 20 tum stora fälgar. Huven har fått extra ventilationshål i sig och ljuslisterna i strålkastarna är gula för att kännas mer rejsiga och för att flörta med dåtiden. Lackalternativen är Brands Hatch Grey Metallic, Frozen Brands Hatch Grey Metallic och Frozen Deep Green Metallic som är den vi ser här. CS är som väntat baserad på Competition men är lite hårigare i alla hörn. Det innebär styvare motorfästen, fastare fjädrar, fetare krängningshämmare och en liten sänkning. Sen har vi bantningen som består av kolfiberarmerad plast och detta har man använt till taket, huven, frontsplittern, backspegelkåporna, diffusorn och den lilla läppen på bakluckan. För att ytterligare få ner vikten har man även tagit bort en del ljuddämpning. Resultatet blev 104 kilo lättare än M5 Competition vilket betyder en tjänstevikt på 1878 kilo. Insidan får rejäla skalstolar, sportig ratt och massa knappar man kan trycka på när man vill att det ska gå undan. BMW har även tänkt på de som sitter i baksätet och även här hittar vi två stycken kralliga skalstolar att placera ändan i. M5-loggan i framstolarna är upplyst och i nackstödet hittar vi Nürburgrings Nordslinga som siluett. M5 CS börjar dyka upp hos handlare nu i vår och kostar från 180.400 euro. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

Grundaren av Vector Motors har somnat in
Gerald Wiegert drömde om att bli nästa stora superbilstillverkare

Vector Motors Corporation grundades av amerikanen Gerald Alden "Jerry" Wiegert. 1978 presenterades modellen Vector W2 och Gerald plöjde ner pengar i företaget för att kunna sätta bilen i produktion. Det dröjde dock till 1989 och då hette modellen istället W8. Den såg typ ut som ett jetplan på hjul och hade en dubbelturbomatad V8:a på 625 hästar bakom sittbrunnen. Man hävdade att bilen skulle klara 0-100 km/h på 3,9 sekunder och sedan kunna toppa hela 390 km/h, men detta bevisades aldrig. Mellan 1989 och 1993 blev 17 stycken exemplar av W2 till. Initialt skulle bilen kosta 250.000 dollar men när den väl började säljas hade priset stigit till över 400.000 dollar istället. Det gjorde den till en av de dyraste bilmodellerna i världen. En av personerna som ändå köpte sig ett exemplar var tennisspelaren Andre Agassi. Han krävde dock pengarna tillbaka efter att bilen överhettat vid en körning i öknen i närheten av Las Vegas. Enligt Andres bror beskrevs även bilen som en dödsfälla. Totalt har det tillverkats runt 50 stycken Vector-bilar. och 2008 visade man ett helt nytt koncept - WX-8. Den lovade upp till 2000 hästar och toppfart på 443 km/h. Bilen har dock aldrig blivit verklighet. Nu har Gerald somnat in 76 år gammal. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

ByKolles Racing presenterar sin Le Mans-racer
Kommer även i gatutförande

ByKolles Racing visar nu upp bilen de ska tävla med på Le Mans och man kallar den för PMC Project. Förutom att tävla inom FIA World Endurance Championship kommer även andra versioner att tas fram, och även en du ska få köra med på gatan. Under skalet på Le Mans-versionen finns en V8:a utan överladdning som ger runt 700 hästar, inga hybridgrejer här alltså. Bilen ska väga in på 1039 kilo. Gatversionen kommer att få hybridiserad V8:a och en effekt runt 1000 hästar. Målvikten kommer att ligga på ett ton. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Aston Martin ska försöka bräcka 200 mph med Bulldog
Den över 40 år gamla konceptbilen har inte gett upp än

Bulldog är namnet på en konceptbil som Aston Martin presenterade 1979. 1981, för 40 år sedan, försökte man nå 200 mph (322 km/h) med bilen som hade en teoretisk toppfart på 237 mph (381 km/h). Det gick dock aldrig vägen och man nådde "bara" 191 mph (307 km/h). Nu vill dock den nuvarande ägaren att man ska försöka igen och det hela kommer att ske med Aston Martins egna racerföraren Darren Turner bakom ratten. Classic Motor Cars i Bridgnorth har under 18 månader gått igenom hela bilen så att den snart är i toppskick igen och redo för uppgiften. Bilen har en V8:a på 5,3 liter med dubbla turbo och över 600 hästar och 678 newtonmeter i vrid. När man ska försöka sig på 200-gränsen är oklart, men när den väl är slagen ska bilen ut på rundtur över hela världen för att visa upp sig. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Jeep presenterar Grand Cherokee L
Bjässe med plats för sju

Konceptbilen Grand Wagoneer som Jeep visade upp i september förra året har nu mynnat ut i Grand Cherokee L som vi ser här. Mycket har fått hänga med från konceptet och det här är alltså versionen med tre stycken rader och plats för upp till sju stycken personer. Det kommer även att erbjudas en version utan L i namnet som då bara erbjuder två stycken rader och plats för upp till fem personer. Bilens hjulbas ligger på 3,09 meter och den totala längden mäter 5,2 meter. Med alla stolar uppfällda ska det gå in upp till 484 liter bagage, fäller man den tredje raden ökar detta till 1328 liter istället. Fäller man även den andra raden får man 2396 liter att fylla med grejer. På insidan finns en helt ny instrumentpanel som har en pekskärm i mitten på 8,4 tum, denna kan mot tillägg öka till 10,1 tum. Infotainmentsystemet är det senaste UConnect 5 som har både trådlös Apple CarPlay och Android Auto. Instrumentklustret består också av en skärm och den mäter 10,3 tum. Basmotorn är en Pentastar-V6:a på 3,6 liter som ger 294 hästar och 348 newtonmeter i vrid. Sen finns det även en Hemi-V8:a på 5,7 liter som ger 362 hästar och som har 529 newtonmeter i vrid. Oavsett vilken man väljer är det åttastegad automatlåda som gäller. Bakhjulsdrift är det som är standard, fyrhjulsdrift finns som tillval. Vad man får betala för Grand Cherokee L framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0
2020

Illyrian Pure Sport - ny superbil från Albanien
Finns endast i datorn än så länge

I den digitala världen kan man skapa vad som helst, som exempelvis en ny superbil. Illyrian Pure Sport är precis just detta och den kommer från Albanien. Finns för tillfället endast i datorn och kanske även blir kvar där. För renderingarna står Qendrim Thaqi som är utbildad fordonsdesigner. Man tänker sig att bilen har en V8:a på 6,2 liter hämtad från General Motors. Den får i sin tur dubbla turbo och sedemera effekten 850 hästar. Till den ska det kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h säger man ska gå på 2,7 sekunder och toppfarten ska ligga på 375 km/h. Tumnagel
28.3°
+
Bobby Green
0

Smygtitt på BMW M5 CS
635 hästar och 70 kilo lättare

Nästa månad kommer BMW M5 CS att ha premiär och inför detta får vi denna lilla smygtitt på bilen av Markus Flasch som är chef för BMW:s M-avdelning. Bilen baseras på M5 Competition men får bland annat en annan grill, gula LED-slingor i strålkastarna, smidda fälgar och keramiska bromsar med röda bromsok. Vi ser det inte här men insidan får samma skalstolar i kolfiber som M3 och M4 har. Det ska finnas baksäte men bara plats för fyra stycken personer totalt så det kanske även finns separata sportstolar där bak. Den dubbelturbomatade V8:an på 4,4 liter ger 635 hästar vilket är tio fler än Competition bjuder på. CS ska ha bantat 70 kilo men vilken version man jämför den siffran med är oklart. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida