LIVE i kväll 22.30 Tesla Battery Day
m

Ferrari släpper M-version av Portofino
Har ny växellåda och mer effekt

Det är nu tre år sedan Ferrari presenterade deras nya instegsmodell Portofino. Nu presenteras bilen i M-utförande (Modificata) och på Ferrari-språk innebär det att bilen fått en ny växellåda och mer effekt i maskin. Växellådan är samma åttastegade dubbelkopplingslåda som sitter i SF90 Stradale och Roma. Den väger mindre än den som sitter i vanliga Portofino och har en kugg mer. Den växlar även snabbare och mjukare. Motorn är som tidigare en V8:a på 3,9 liter med dubbla turbo. Den får 20 extra hästar vilket innebär 620 totalt. 0-100 km/h ska gå på 3,45 sekunder och toppfarten anges till 320 km/h. Vidare får man ett nytt Manettino-vred på ratten med fem olika lägen. Utseendemässigt har Portofino M en lite annan front och man kan få diffusorn baktill i kolfiber. Portofino M ska kosta runt 70.000 kronor mer än vanliga Portofino. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Ford har en mer extrem version av Bronco på gång
Har vaurmärkesskyddat namnet Warthog

Nya Ford Bronco är ju trevlig men det finns alltid folk som vill ha mer. Typ en Raptor-version av bilen. Ford har nu skickat ut följande bild från tester av en mer extrem version av modellen, och det kan bli så att den får tilläggsnamnet Warthog. Den nya fräsigare Broncon väntas inte få någon V8:a utan istället en EcoBoost-V6:a på 3,0 liter som ger runt 400 hästar. När den nya versionen kan tänkas presenteras är oklart än så länge, men den testas alltså för fulla muggar. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Ares Design presenterar superbilen S Project
Baserad på en Corvette C8

Det senaste att presenteras från Ares Design är den här superbilen som man kallar för S Project. Det är en Corvette av allra senaste snitt som har fått en helt ny design - både på utsidan och insidan. Förmodligen en bra grund att bygga på då motorn sitter bakom kupén vilket passar en superbil bra. Enligt Ares ska motorn som är en V8:a på 6,2 liter trimmats till 705 hästar och 969 newtonmeter i vrid. Men inte med hjälp av turbo eller kompressor utan det är fortfarande sugmotor som gäller. Varvstoppet ska ligga på 9000 varv. Till motorn kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda som driver bakhjulen. Planen är att bygga 24 stycken exemplar av den här och frånpriset kommer att ligga på omkring en halv miljon euro. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Aston Martins Q-avdelning presenterar Victor
Retro-inspirerad specialare i ett exemplar

Det senaste att ploppa ut från Aston Martins Q-avdelning är Victor. Det är en specialbyggd version i ett enda exemplar som hämtat inspiration från V8 Vantage från 70/80-talet. Man har utgått från en renoverad kolfibermonocoque hämtad från modellen One-77. Det ska även finnas en hel del delar från Vulcan här. För att matcha sitt extrema utseende har man under huven stoppat en V12:a på 7,3 liter som Cosworth fått pilla lite på. Den lämnar här hela 848 hästar och har 812 newtonmeter i vrid. Maskinen har man sedan kopplat till en sexpetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Det här innebär att detta är den mest kraftfulla manuellt växlade bilen Aston Martin har byggt någonsin. Victor får samma fjädrar och dämpar-system som Vulcan och innanför de centrumbultade fälgarna sitter keramiska bromsskivor i dimensionerna 380 millimeter fram, 360 bak. Vad kunden har fått betala för denna skapelse framgår inte men det kanske också är bäst. Tumnagel
53.3°
+
Bobby Green
0

Det här är Brabham BT62R
För finsmakaren som vill köra på gatan

Brabham bygger banracern BT62 och i början av året meddelade de att för 150.000 pund extra kunde de fixa till bilen så att du får köra den på gatan. Men det är fortfarande en ganska så hårdbarkad racerbil, och det kanske man inte vill köra runt med i det långa loppet. Det är där BT62R kommer in. Visst, det är fortfarande en mycket potent banracer, men man har mjukat upp den lite och gett den en mysigare inredning så att den ska bli lite enklare att leva med i vardagen. Här finns lyxigheter som ac, bekväma säten, ljudisolering, uppvärmd vindruta, centrallås och ett avgassystem som inte väcker grannarna i nästa kommun när du startar på morgonen. Man kan till och med få en stereoanläggning! Bilen har även fått sig en ny frontsplitter och diffusor bak som är lite mer gata än bana. Slicksen har också bytts ut mot gatlegala diton från Goodyear. Vidare har man gett den sexpetade sekventiella växellådan lite annan utväxling och det finns faktiskt en kopplingspedal för finåka. Med hjälp av ett lyftkit kan nosen höjas från 70 till 130 millimeter om man skulle behöva komma över ett gupp eller liknande. Motorn är densamma vilket innebär V8:a på 5,4 liter utan överladdning. Den ger 710 hästar och har 667 newtonmeter i vrid. På prislappen står det nästan två miljoner dollar. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Klassiska Bubblan - fast 40 procent större
Coolt bygge!

Familjen Tupper älskar sin lilla Volkswagen Bubbla cabriolet från 1959. För att spexa till det lite bestämde de sig för att bygga en replika av den, fast 50 procent större. Den skulle dock bli för stor för vägen och olaglig, så de fick nöja sig med 40 procent istället. Resultatet blev trots detta rätt så maffigt och en riktig nackvridare när de är ute och kör. Kopian är baserad på en Dodge-pickup och har en Hemi-V8:a på 5,7 liter under skalet. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Lister presenterar Stealth
En Jaguar F-Pace SVR med 676 hästar

Hösten 2018 visade Lister Cars upp LFP. Det var en ombyggd Jaguar F-Pace SVR som man trimmat till 670 hästar och eftersom topphastigheten höjts till hela 322 km/h blev det här världens snabbaste SUV. Nu rullar man ut Stealth som verkar vara samma bil men i ett lite uppdaterat utförande. Den här kallar man för "Britain’s fastest and most powerful SUV" och med sina 676 hästar och 720 newtonmeter i vrid ska den göra 0-100 km/h på 3,7 sekunder och toppa 314 km/h. Den nya effekten ur den fem liter stora V8:an har man fått genom nya löphjul till kompressorn, annat luftfiltersystem, en helt ny laddluftkylare och en omprogrammerad ECU. Vidare sticker bilen ut med nya 23 tum stora fälgar, ett nytt aggressivare kjolpaket i kolfiber, skärmbreddare och större diffusor baktill. Man får även ett nytt avgassystem i rostfritt med kolfiber-ändar och uppdaterade bromsar. Endast 100 stycken exemplar kommer att tillverkas och på prislappen står det 109.950 pund. Det är 34.575 pund mer än vad en vanlig F-Pace SVR kostar. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Häng med in i Aston Martins fabrik
Så blir Vantage till

I den här dokumentärfilmen från Welt Documentaries får vi hänga med till fabriken där Aston Martin tillverkar modellen V8 Vantage. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Porsche uppdaterar Panamera
Mest nytt på insidan

Porsche Panamera i sin andra generation har några år på nacken nu och då är det dags för en liten uppfräschning. På utsidan har det inte hänt speciellt mycket men teknik och motorer har uppdaterats. Tumnagel
40.1°
+
Roger Åberg
0

Dragrace mellan Ferrari 488 Pista och Ferrari F40
Dubbelkopplingslåda har sina fördelar

Båda dessa bilar har dubbelturbomatad V8:a under skalet men där slutar likheterna. Så hur står sig egentligen klassikern F40 mot en 488 Pista i ett dragrace? Lovecars testar och så här såg det ut. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Ram 1500 TRX
Pickis med 712 hästar

För snart fyra år sedan visade Ram upp konceptet Rebel TRX och nu har denna förvandlats till en produktionsversion. Ram 1500 TRX är namnet och här har vi en monster-pickup med kompressormatad V8:a på 6,2 liter som pumpar ur sig inte mindre än 712 hästar och 880 newtonmeter i vrid. Borde räcka för att dra ekan bakom och för att kunna lasta riktigt stora stenar på flaket. Maskinen är kopplad till en åttastegad automatlåda som i sin tur ser till att driva alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 4,6 sekunder och kvartsmilen (om man nu vill ge sig på den) klaras av på 12,9 sekunder med en hastighet på 174 km/h. Toppfarten anges till 190 km/h. Till det som lurar under huven får man ett höjt chassi, 18-tumsfälgar klädda med 35-tumsdäck, svarta skärmbreddare, en maffig front och små gula LED-ljus i huvscoopet. Baktill hittar vi bland annat ett avgassystem med dubbla fem tum stora runda pipor. Insidan bjuder på tre olika interiör-alternativ och det lyxigaste innebär bland annat läderklädda stolar med mocka-inlägg. Framstolarna har fått bättre sidostöd och det finns en ny ratt med flat botten och aluminiumpedaler. I mittkonsolen sitter en ny skärm på tolv tum varifrån man sköter det mesta. På flaket får man lasta upp till 594 kilo och på kroken går det bra att hänga upp till 3,6 ton. Tillverkningen drar igång senare i år och priserna börjar på 69.995 dollar. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Aston Martin Vantage och DBS Superleggera i Bond-utförande
Framtagna för att hylla nya filmen

I november har den nya Bond-rullen No Time To Die premiär. I den kommer det bland annat figurera en klassisk Aston Martin DB5. Aston är synonymt med Bond så självklart har tillverkaren kokat ihop ett gäng specialversioner inför nästa film. Det är modellerna Vantage och DBS Superleggera som båda fått sig en 007 Edition-spec. När det gäller Vantage har man hämtat inspiration från modellen V8 som hade premiär i filmen The Living Daylights (Iskallt uppdrag) som släpptes 1987. Den kommer även att dyka upp i den senaste filmen. Bilen har fått en kromlist runt grillen som har ett retro-mönster i sig. Det finns även gula detaljer som kontrast till den gråa Cumberland Grey-lacken. Insidan får svart läder, mörk krominlägg och 007-loggor här och var. En kul grej man kan lägga till är hållare för skidor. Vantage 007 Edition kommer att tillverkas i 100 stycken exemplar och prislappen börjar på 161.000 pund. DBS Superleggera 007 Edition tillverkas endast i 25 stycken exemplar och dessa kostar från 279.025 pund styck. För pengarna får man en bil lackad i Ceramic Grey och kolfibertak, backspegelkåpor, diffusor, vinge som alla går i svart. Den får även unika fälgar som mäter 21 tum. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Första provkörningarna av Ferrari Roma är här
Den bästa grand tourern Ferrari byggt?

I november drog Ferrari täcket av den nya GT-modellen Roma och nu har de första journalisterna fått provköra bilen vilket såg ut så här. Roma bjuder på turbomatad V8:a på 3,9 liter, 620 hästar och har samma åttastegade dubbelkopplingslåda som SF90 Stradale. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Rykte Toyota har slutat utveckla V8:or
Turbomatad V6:a ersätter

Ett nytt rykte kring Toyota som just nu florerar är att de har slutat att utveckla V8:or. Istället håller man på att ta fram en ny dubbelturbomatad V6:a på 3,5 liter som ersättare till de icke överladdade V8:or på 5,0 och 5,7 liter man haft tidigare och som sitter i modellerna Tundra och Sequoia, och Lexus RC F och LC 500. Anledningen till att man tagit detta beslut är inte helt oväntat eftersom motorerna inte klarar de nya avgas- och utsläppskraven. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Jeep har något stort på gång
Ny Grand Cherokee på väg?

Jeep har skickat ut följande teaserbild på Twitter. Den visar Grand Canyon samtidigt som man har med definitionen av Grand i text. Det torde ju därför vara nya Grand Cherokee man teasar, men vi vet inte säkert. Det skulle också kunna vara en hint om Wrangler med V8:a som man teasat tidigare, den har ju som väntat ganska stor (grand) motor under huven. Vad det nu än handlar om ska i alla fall presenteras snart. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Maserati Ghibli och Quattroporte Trofeo är här
Har Ferrari-tillverkad V8:a på 588 hästar

Våren 2018 rullade Maserati ut suven Levante i Trofeo-utförande vilket innebar att den fick fyllig V8:a under huven. Nu får även syskonen Ghibli och Quattroporte Trofeo-stämpel på sig och det innebär att de också får vinkelåtta. Den är på 3,8 liter, har dubbla turbo och lämnar hela 588 hästar och 730 newtonmeter i vrid. Byggd av Ferrari såklart. Motorn kopplas till en åttastegad automatlåda som i sin tur skickar kraften till bakhjulen. 0-100 km/h ska för Ghibli Trofeo ta 4,3 sekunder och för Quattroporte Trofeo 4,5 sekunder. Båda två har 326 km/h som toppfart. Förutom mer kraft får bilarna även lite nytt utseende i form av annan front, sidokjolar, bakspoiler och fälgar i storlek 21 tum. Insidan får lite kolfiber här och där, läderklädsel, sportigare ratt och ett nytt infotainmentsystem med en pekskärm på 10,1 tum. När Trofeo-versionerna släpps och vad de då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Zagato väcker liv i Iso Rivolta
Ny bil på gång med V8:a från Corvette

Den italienska bilbyggarfirman Zagato visar nu så smått upp sitt senaste projekt som är en pånyttfödelse av märket Iso Rivolta. GTZ som bilen kallas är inspirerad av Iso Rivolta A3 från 1963, mer känd som Grifo. Designen är uppdaterad på alla fronter men precis som i originalet sitter det en amerikansk V8:a under huven, denna gång från Corvette Z06 vilket innebär 6,2 liter och kompressor. Här är den dock uppborrad till 6,8 liter istället. GTZ ska presenteras officiellt i oktober i samband med att det första exemplaret skeppas till sin nya ägare. Endast 19 stycken kommer att tillverkas och nio är redan sålda. Någon prislapp har vi inte sett men det kanske är bäst för hjärtat. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Hyundais premiummärke Genesis ska komma till i Europa
Storbritannien är nyckelmarknad

Hyundai har precis som många andra tillverkare ett premiummärke under ett annat namn och detta är Genesis. Bilar under detta epitet har Hyundai sålt i Asien, Ryssland, Mellanöstern, Australien, USA och hemma i Sydkorea. Det har tidigare snackats om att Genesis ska lanseras här i Europa och att det skulle ske redan i år. Pandemin har dock satt stopp för detta och nu snackar man om nästa vår istället. En nyckelmarknad i Europa sägs vara Storbritannien och en modell som lär dyka upp då är G70 som är en utmanare till Audi A4 och BMW 3-serie. Vidare säljer Genesis modellen G80 som konkurrerar med BMW 5-serie och suvarna GV70 och GV80. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Saleen S7 med 1229 hästar till salu
Löp och köp

En superbil som tillverkades i USA för många år sedan är Saleen S7. Den bjuder på snabba former och en V8:a på 7,0 liter utan överladdning som ger 550 hästar och som är placerad bakom sittbrunnen. Motorn är kopplad till en sexpetad manuell låda som driver bakhjulen och spakar man rätt ska 0-100 gå på runt 3,4 sekunder och toppfarten ligga på 354 km/h. En version med dubbelturbo lanserades också för den som ville ha ännu mer effekt, och den gav 760 hästar. 2006 kunde man få bilen med ett så kallat Competition Package som gav dig uppdaterad fjädring och hela 1000 hästar att leka med. Tillverkningen av bilen pågick från 2000 till 2009. Mellan den 27 och 29 augusti kommer Mecum att anordna bilmarknaden Kissimmee Summer Special och där kommer det att finnas en S7:a till salu. Den har dock uppdaterats ytterligare och har 1229 hästar. Man har även monterat en femstegad sekventiell växellåda till motorn. Vad ekipaget väntas gå för prismässigt återstår att se. Spana in annonsen på länken. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

En åktur med en Bizzarrini 5300 GT Strada
Unik kärra

Efter att Giotto Bizzarrini jobbat hos både Alfa Romeo och Ferrari var han med och utvecklade Lamborghinis världsberömda V12:a som användes från 1960 till 2011. Mellan 1964 och 1968 tillverkade han även bilar under eget namn, och Bizzarrini 5300 GT Strada var en av dessa. Det blev 133 stycken exemplar och under det läckra skalet sitter en Chevrolet 327-V8:a på 5,4 liter kopplad till en fyrpetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Här får vi se ett exemplar i fantastiskt skick som just nu är till salu, vad den kostar framgår dock inte men det spelar nog mindre roll för en hugad spekulant. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Maserati Ghibli och Quattroporte kommer i Trofeo-versioner
Mer V8:a till folket!

För två år sedan begåvade Maserati suven Levante med ett Trofeo-emblem. Det innebar bland annat att bilen fick dubbelturbomatad V8:a på hela 590 hästar och därmed blev det starkaste Maserati kunde erbjuda. Nu har tillverkaren börjat teasa att samma behandling även kommer till modellerna Ghibli och Quattroporte och att bilarna kommer presenteras den 10 augusti. Om dessa två kommer att få exakt samma antal hästkrafter som sin storebror återstår att se. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Nya Land Rover Defender med V8:a testas på Ringen
Blir troligtvis sista med denna maskin

Nya Deffen kommer med mullig V8:a och nu har Land Rover börjat testa denna version på Nürburgring vilket vi kan se bevis på här. Som maskin har man valt den beprövade kompressormatade vinkelåttan på 5,0 liter. Om några månader kommer dock tillverkningen av denna att läggas ned så detta kan mycket väl bli den sista nya Land Rovern som får ta del av den. Effekten väntas bli omkring 500 hästar. Defender med V8:a har troligtvis premiär nästa vår. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Doug spanar in en Ferrari F50
F1-bilen för gatan

När Ferrari skulle ersätta F40 föddes F50. Men det var en helt annan typ av bil. Istället för en dubbelturbomatad liten V8:a hade den nya bilen en stor V12:a utan överladdning. Den här motorn grundade sig i en maskin man använde i Formel 1 vilket gjorde modellen till en riktigt vass racerbil ämnad för gatbruk. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Jay Leno visar upp sin Bronco med GT500-motor
770 hästar borde räcka

Nya Bronco släpptes denna vecka men för många är det fortfarande originalet som gäller. Jay Leno har en från 1968 och även om den ser original ut på utsidan är det en helt annan femma under skalet. Eller en åtta faktiskt, för under huven på denna har man stoppat ner godsakerna från en Shelby Mustang GT500. Det innebär en kompressormatad V8:a på 5,2 liter som ger hela 770 hästar och 846 newtonmeter i vrid. Till maskinen har man kopplat en fempetad manuell låda. Vidare har bilen Kincer-chassi, fjädring från Fox och en helt omgjord interiör. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida