m

Vi drog till Norge med en Audi RS e-tron GT
Rask ladning er kjempegreit

I somras gav sig min Tesla-bitne bror ut på en resa där han skulle pröva vingarna utanför det trygga supercharger-nätverket. Det blev en usel upplevelse med laddare som inte fungerade och hundra appar och skit. Jag har inte vågat eller orkat ge mig ut på en likadan resa och det duger ju inte när man skriver om elbilar. Att situationen just nu inte är perfekt vet vi alla om, men när det nu har kommit bilar som laddar snabbt och snabbladdare finns på allt fler ställen, så hur uselt kan det vara? Värt att testa! Planen var att åka lagom långt och göra det med något som laddar snabbt men som inte har allt för lång räckvidd. Att åka obekvämt och tråkigt verkar onödigt, så valet föll på Audi RS e-tron GT. Två personer (och även fyra) i den här bilen är verkligen magiskt, man sitter skönt och har sportbilskänsla och man får plats med betydligt mer än en weekendväska per person. Så vi slängde med lite täcken och sånt som vi behövde på vägen, laddade fullt och körde iväg. Tumnagel
45.4°
+
Roger Åberg
0

Vi har klämt på Tesla Model Y
Första bilarna har nu levererats

Tesla Model Y är knappast en ny bil, Tesla presenterade bilen i mars 2019 och i början av förra året levererades de första bilarna i USA. Men nu har tillverkningen kommit igång till den grad i Kina att det blir bilar över till oss Européer så nu har man lastat dem på båten och kört hit några. Så det känns lite skumt att premiärtitta på en bil som redan känns lite gammal. Eller det gör den faktiskt inte, känns gammal alltså. Känns igen gör den däremot eftersom man har sett bilen på otaliga videos redan och väldigt mycket är ju gemensamt med Model 3. Ser man den på gatan så känns det faktiskt som att någon har tagit och blåst upp en trea. Bilen är rejält större och åsikterna går isär om de har lyckats eller inte med designen, jag tycker att den är ok. Hängvänlig är den inte riktigt, som ni ser på bilden ovan är den riktigt hög. Model 3 har ju blivit en succé här i Sverige, hittills i år har man sålt över 3000 bilar och ligger trea efter VW ID.4 och Kia Niro. Men jag anar att försäljningen kommer att ta fart på riktigt nu när man även kan leverera Model Y eftersom bilen nog passar betydligt fler köpare med sitt stora bagageutrymme. Eftersom den är högre än Model 3 är innerutrymmena också bättre, men inte riktigt så gigantiska som jag kanske hade hoppats på. Även om bilen är stor så är den så klart mindre än Model X. Tumnagel
33.8°
+
Roger Åberg
0

VW fasar ut manuella lådor
Kommer att försvinna med nya modeller

Manuella växellådor blir allt ovanligare och för vissa av Volkswagens modeller kommer de inte att finnas alls i framtiden. Det är Auto Motor och Sport i Tyskland som berättar att nästa version av Tiguan som kommer 2023 inte kommer att ha manuell låda som alternativ. Sedan kommer nästa generation av Passat och där kommer det att vara samma sak. Samma sak lär gälla för de koncernsyskon som bygger på samma plattform och teknik. Man kommer alltså inte att ta bort den manuella lådan över en natt utan framtida fossilbilar kommer helt enkelt att erbjudas i färre versioner och då får den manuella lådan flytta på sig. De elektrifierade versionerna kommer också att ta över och de är i princip alltid utrustade med automat. Tumnagel
54.0°
+
Roger Åberg
0

Waymo har kört över 30 miljoner kilometer på publika vägar
Alphabets självkörande bilar blir allt skarpare

Waymo, det företag som antagligen kommit längst i utvecklingen av självkörande bilar, meddelade igår att deras bilar nu har kört själva i över 20 miljoner miles (cirka 32,2 miljoner kilometer) på publika vägar. Samtidigt har systemet som bilarna använder kört över 20 miljarder miles (cirka 32,2 miljarder kilometer) i simulatorer. Varje vecka kör Waymos bilar över 100.000 miles (cirka 161.000 kilometer) på vägarna i San Francisco och hur det kan se ut kan ni kolla in det korta klippet här ovanför. I Arizona har Waymo dragit igång en taxitjänst med självkörande bilar. Här nedanför kan ni kolla in hur en av Waymos bilar trixar sig ut från en parkeringsplats där. Tumnagel
45.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

VW-gruppen börjar få igång elbilsleveranserna
Är, som grupp, halvvägs till Tesla

Bilbranschen har under många år förklarat för Tesla att det är svårt att bygga stora mängder bilar, men det verkar bevisligen vara väldigt svårt för bilbranschen att bygga stora mängder elbilar. Nu börjar man i alla fall komma igång. Eller en del börjar komma igång. VW-gruppen har berättat hur det gick under första halvåret i år och där berättade man att det hade levererats 170.939 elbilar. Men siffrorna har en starkt uppåtgående kurva. Under det första kvartalet levererades 59.948 bilar och under det andra 110.991, så det rör på sig. Detta är alltså för hela gruppen (VW, Skoda, Audi, Seat, Cupra, Porsche etc) och alla märkena ligger nu på ungefär halva takten mot Tesla som förra kvartalet levererade 200.000 bilar. Så en bra bit kvar innan man ens som grupp slår Tesla alltså, men samtidigt så hann varken Skoda eller Audi få ut sin Enyaq och Q4 i större upplagor innan sista juni, så nästa kvartal lär vara ännu högre. Topplistan över sålda elbilar inom gruppen ser ut så här: 1. Volkswagen ID.4 (37.292 bilar) 2. Volkswagen ID.3 (31.177 bilar) 3. Audi e-tron (25.794 bilar) 4. Porsche Taycan (19.822 bilar) 5. Volkswagen e-up! (17.890 bilar) I Sverige ser topplistan över sålda elbilar för samma period ut som nedan (källa Bil Sweden). Tumnagel
41.1°
+
Roger Åberg
0

Doug kollar in Volkswagen XL-1
Den udda och snåla bilen

Volkswagens visade 2011 upp konceptet XL1 och två år senare började man faktiskt bygga den udda bilen. 2014 provkörde jag den 1,1 miljoner kronor dyra bilen och det var en upplevelse. Kanske inte det roligaste jag kört men en väldigt annorlunda upplevelse. hela bilen är fylld av udda saker och alltså perfekt bil för Doug att kolla in! Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

VW och BMW fick miljardböter för kartellverksamhet
Daimler slapp eftersom de skvallrade

Vi skrev om Margrethe Vestager häromdagen då hon uttalade sig om Apples verksamhet och i dag är hon aktuell igen. Den här gången för att BMW, Daimler och Volkswagen tyckte att det var en bra idé att hålla på med kartellverksamhet. Det hela handlar om AdBlue-tillägget i dieselmotorer som hjälper till att minska utsläppen. Det är ju en bra sak, men tillverkarna kom överens om att bara använda AdBlue till en gräns som var tvunget enligt lagen om utsläpp i EU. Hade man velat hade man kunnat minska utsläppen ytterligare. Man kom också överens om storleken på AdBlue-tanken så att denna skulle vara densamma på alla modeller. Daimler slipper alltså undan böter eftersom man har skvallrar. VW får böter sänkt med 45 procent eftersom man har samarbetat och får böter på 502 miljoner euro. BMW får ingen sänkning och åker dit på böter på 373 miljoner euro. Nästa gång ni hör ett företag (eller någon som älskar företag framförallt annat) säga att lagar och regler inte behövs utan man kommer att ordna allt till det bästa ändå, då kan ni tänka på den här domen. Tumnagel
53.6°
+
Roger Åberg
0

VW presenterar Golf R som kombi
Praktiskt brum brum

Lagom sportiga fossilbilar i praktisk form är en variant som nog inte kommer att leva speciellt länge till, nu när man snart kan få samma sak utan ljud men med en bättre ekonomi. Men fossilerna fortsätter att komma och i grunden så gillar jag det. Nu är det Golf R som visar upp sig i kombiutförande. Skillnaderna mellan vanliga versionen i prestanda är små. 320 hästar och 420 Nm är detsamma, men lite långsammare går det till 100, 4,9 sekunder istället för 4,7 sekunder. Med R Performance package får man två körprogram till, Special och Drift, och toppfarten höjs från 250 km/h till 270 km/h. Prislappen för en vanlig Golf R ligger på 480.900 kronor, räkna med cirka 10.000 kronor till för kombin. Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0

Pelican är en motioncykel för barn
Typ en Peleton för kidsen

Little Tikes har skapat en motionscykel för barn i tre till sju år. Cykeln heter Pelican Explore & Fit Cycle och kommer med en blåtandshögtalare ifall man vill lyssna på musik medan man cyklar. För att motivera kidsen att trampa på lite extra kan man visa tillhörande klipp med diverse tränare och bakgrunder så de kan låtsas att de cyklar i olika miljöer. Tumnagel
27.7°
+
Frode Wikesjö
0

ID. Buzz har börjat rulla på gatorna
I maskerad form

I den här elbilstrenden som pågår så ser vi en herrans massa suvar och några roliga saker som Honda e. En bil som tillhör de där roliga är ID. Buzz från Volkswagen, som typ är en modern variant av den klassiska folkabussen. Nu har den setts rulla på gatorna i maskerad form. Volkswagen har ju redan tidigare sagt att den blir verklighet så det vet vi ju, men ändå roligt att se den testas på riktigt. ID. Buzz väntas komma nästa år. Och lugn, den kommer inte se ut som bilderna nedan. På dessa har den konstiga klistermärken över lysena. Men formerna kommer att vara där och man kan tydligt se storleksskillnaden mot en "vanlig" folk-buss. Bilen kommer att byggas på VWs elbilsplattform MEB som även ID.4 byggs på. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Volvo och Volkswagen bäst på elektrifiering
Toyota får bakläxa

Gruppen Transport and Environment har kollat på vilka biltillverkare som ligger bäst till när det kommer till elektrifiering ur ett europeiskt perspektiv. Jag vet inte om det är med flit, men Tesla verkar ha glömts bort helt eller så har man inte tagit med dem eftersom de är klara med elektrifieringen. Förutom Tesla så ligger Volkswagen och Volvo bäst till enligt gruppen. Man har tittat på hur långt fram man ligger i egna prognoser, hur det ser ut med batteritillverkning och en rad andra punkter. Både Volkswagen och Volvo kör ju en hård strategi mot elektrifiering just nu och säger att en betydande del av bilarna som säljs 2030 ska vara elektrifierad. I Volkswagens fall tror jag att de kommer att lyckas eftersom MEB-plattformen verkar bli en succé med deras VW ID.4, Skoda Enyaq och Audi Q4 som väntade storsäljare. Volvo väntar vi fortfarande på att de ska komma ur snackhörnan och in i levererahörnan, att ha en modell som kostar nästan 700.000 kronor räcker inte. Lite underligt är det att Kia och Hyundai hamnar så dåligt, de har redan i dag en stor del elbilar och kommande plattformen som Hyundai Ionic 5 och Kia EV6 ska rulla på verkar väldigt lovande. Att Toyota ligger sist är inga konstigheter, de mumlar fortfarande om hybridteknik även om elbilar också är på gång. Enligt rapporten så väntas försäljningen av rena elbilar ligga på 7,4 procent av produktionen i år, 24,2 procent 2025 och över hälften av produktionen 2030. Laddhybrider väntas nå sin topp försäljningsmässigt runt 2026 och sedan dala igen. Tumnagel
40.8°
+
Roger Åberg
0

En närmare titt på nya Volkswagen Multivan
Personbilsfeatures för den stora familjen

Volkswagens klassiska buss används ju för en massa saker, bland annat av den riktigt stora familjen som behöver mycket plats. Men kunderna har börjat bli lite kinkiga och vill ha laddhybrid och annan modern teknik vilket gjorde att Volkswagen nu har flyttat versionen som är just för den stora familjen till samma plattform som deras personbilar, alltså MQB-plattformen. Här får vi se våra tyska vänner gå igenom hela bilens funktioner. Skåpbilsversionen av denna kommer att stanna kvar på den äldre plattformen eftersom MQB inte passar så bra för det syftet. Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida