m

Renault ska göra elektrisk version av Renault 5!
Storsatsar på elektriskt

Renault har varit rätt tidiga i elbilsbranschen och nu storsatsar man. 2025 ska man ha 65 procent elektrifierad försäljning och 2030 ska 90 procent vara elbilar. Man satsar hårt på Frankrike och kommer att bygga en elmotorfabrik i Normandie och en batterifabrik i Douai. Redan nästa år ska man ha tagit fram ett bättre batteri och 2024 ska nya batterifabriken vara igång. I den lovar man att man ska producera ett batteri som är bättre, billigare och koldioxidsnålare. I elmotorsfabriken ska man tillverka en elmotor som är 30 procent billigare att bygga och som är riktigt bra på att återvinna energi, något som ska ge 2 mils längre räckvidd. Man lovar alltså mycket men det roliga är att det är inom rätt snar framtid. Så upp till bevis. Man lovar tio nya elbilar, varav sju ska ha varumärket Renault. Nästa år kommer en elektrisk version av Mégane, som man så klart kallar för MéganE. Det är en viktig bil eftersom den passar så många, men betydligt roligare är att man ska producera en modern version av klassiska Renault 5. Den är en av två ikoner som kommer att börja tillverkas. Det som är extra roligt är att det inte handlar om någon dyr specialare, nya Renault 5 kommer tvärtom att vara 33 procent billigare än dagens Renault Zoe! Mycket lovande. Man jobbar även på att batteriet ska användas till mer än att driva bilen. Dels fokuserar man på att ompaketera gamla batterier från Zoe-bilar men man tittar även på V2G-teknologi. Det handlar om vehicle-to-grid där bilen och dess batteri kopplas till elnätet, inte bara för att laddas utan också för att hjälpa elnätet att fungera. Renault uppskattar att ett fordon under ett år kan generera 400 euro i intäkter om den används som lastbalanserare. Tumnagel
45.1°
+
Roger Åberg
0
2019

Renault inleder pilotprojekt med vehicle-to-grid
Elbilar delar med sig av sin el

Nu drar Renault igång ett stort pilotprojekt i Nederländerna och Portugal med V2G (vehicle-to-grid). Detta kallas även reversibel laddning och innebär att elbilarna tar emot och ger tillbaka elektricitet till elnätet och följer användarens behov. Den reversibla laddaren finns i bilen men det krävs att befintliga laddningsstationer anpassa för detta. Först ut på test är en flotta med 15 stycken Renault Zoe. Efter detta kommer fler pilotprogram att dras igång i Frankrike, Tyskland, Schweiz, Sverige och Danmark. Gilles Normand som är direktör för elbilar på Groupe Renault säger följande: "Med detta initiativ uppfyller Renault sin roll som ledande inom el-mobilitet för alla och som aktör i övergången till alternativ energi. V2G är en viktig del i de smarta elektriska ekosystemen som Renault har satt upp. Vi har valt teknik inuti bilen som också optimerar kostnaden för laddningsstationer och underlättar därmed en storskalig utveckling." Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0