m

HBO släpper första bilderna från House of the Dragon
Ett gäng Targaryens har fastnat på bild

Är ni redo på mer äventyr i Game of Thrones-världen? Då avslutet på serien lyckades döda all hype som byggs upp i alla år är nog svaret nej. Men mer Game of Thrones är på ingång i form av spinoffen House of the Dragon. Inspelningarna av serien har nu dragit igång och HBO har levererat några bilder från inspelningarna som ni kan kika på ovan och under. Ovan har ni bild på Emma D’Arcy och Matt Smith som Princess Rhaenrya och Prince Daemon Targaryen och nedan kan ni se Olivia Cooke och Rhys Ifans som Alicent och Otto Hightower samt Steve Toussaint som Lord Corlys Velaryon. Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0

OnePlus 9 Pro imponerar med uppgraderad kamera
Vi har testat OnePlus nya flaggskepp

Sedan 2013 har OnePlus levererat stabila mobilupplevelser på relativt regelbunden basis. Enheterna har levererat hög byggkvalitet, härlig design, smarta funktioner och kraftfull hårdvara till ett relativt rimligt pris. Med tiden har telefonerna blivit vassare på flera sätt och vis, men trots det har kamerautvecklingen svackat och telefonerna har underlevererat jämfört med konkurrenternas flaggskepp. Med nya OnePlus 9-serien verkar OnePlus vilja ändra detta och har börjat samarbeta med det anrika svenska kameraföretaget Hasselblad för att förbättra kameraupplevelsen. Men lyckas OnePlus 9 Pro bryta trenden tack vare Hasselblads assistans? Det korta svaret är ja, men det finns fortfarande utrymme för förbättring. TL;DR: Hasselblad-loggan är inte bara dekaltrim, utan kameraupplevelsen med 9 Pro har förbättrats rejält. Och i vanlig ordning har OnePlus levererat en flaggskeppstelefon som slår många Androider på fingrarna. Tumnagel
36.8°
+
André Stray
0
2020

Eldriven Range Rover och Jaguar XJ presenteras snart
I oktober och november

Planen var att en helt eldriven Range Rover och en helt eldriven Jaguar XJ skulle presenteras i augusti och september, men så blir det inte tyvärr. Augusti har som ni säkert redan vet passerat men det blir alltså inget i september heller. Istället satsar man på oktober och november. Båda bilarna kommer att baseras på plattformen MLA och Range Rovern ska påminna en del om Velar fast ha en lite lägre profil. Jaggan vet vi dock inget om än, men snart så. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Lagom är bäst!
Vi har testat OnePlus Nord

När OnePlus startade levererade gänget kraftfulla mobiltelefoner med en unik design och lågt pris. Uppföljarna gick i samma spår och även om priserna höjdes, så kändes enheterna riktigt stabila även om allt inte var perfekt. OnePlus hade en förmåga att leverera enheter med funktioner som faktiskt var användbara medan andra funktioner nedprioriterades. Med tiden fick företaget fler och fler fans och i försök att tillfredsställa så många som möjligt med flådiga funktioner har enheterna blivit allt dyrare. OnePlus flaggskepp kostar nu runt 10 lök och avsett hur man motiverar prislappen svider det en aning för konsumenterna. Tumnagel
40.9°
+
André Stray
0
2019

Easy Allies tycker till om Fire Emblem: Three Houses
Släpps idag till Switch

Idag är det fredag och det betyder att Fire Emblem: Three Houses har släppts till Nintendo Switch. Velar ni fram och tillbaka om ni ska plocka upp spelet eller ej, så kan ni kolla vad Easy Allies tycker om spelet. För att sammanfatta så levererar spelet en riktigt bra upplevelse med en kombination av välskrivna och intressanta karaktärer med taktiska strider. Ovan har ni videorecension från Easy Allies och nedan hittar ni åsikter från IGN och Gamespot. Länk till spelets Metacritic-sida har ni här nere till vänster. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Nu finns även Range Rover Velar med 550 hästar
Äntligen?

Det var väl i och för sig bara en tidsfråga innan Land Rover skulle klämma ner den stora kompressormatade V8:an på 5,0 liter även i Range Rover Velar och nu har de alltså gjort detta. Den här kallar man för Velar SVAutobiography Dynamic Edition och inte för Velar SVR men det kanske inte gör något? Det viktigaste är ju att man får 550 hästar och en SUV som låter som en arg Jaguar F-Type R - eller? Med denna effekt kan man ta sig från stillastående till 100 km/h på 4,5 sekunder och det roliga är slut först vid 274 km/h. Kraftöverföringen står en åttastegad automatlåda för och drivningen sker på alla fyra hjulen. Men ingenjörerna hos SVO har inte bara skuffat ner en stor motor utan även pillat på andra saker. Inte mindre än 63.900 timmar ska ha lagts på att optimera styrning, respons, åkkomfort och annat så att bilen ska palla med den nya effekten och leverera den på ett bra sätt. Det sitter även bromsar som mäter 395 millimeter fram och 396 millimeter bak för att bättre få stopp på grejerna. I övrigt har bilen fått en ny front med större luftintag, röda bromsok och fyra avgaspipor där bak som ser helt löjligt stora ut. Insidan får en sportigare ratt och aluminiumpedaler. Bilen kommer endast att säljas under ett år och på prislappen står det 86.120 pund. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0
2018

Range Rovers lilla lyx-SUV Evoque i ny förpackning
Kommer som mildhybrid och laddhybrid

Precis som utlovat är nu nya Range Rover Evoque här, och precis som väntat ser den ut som en mindre version av modellen Velar. Det här är alltså en lyx-SUV i liten förpackning som ska ha blivit bättre på alla punkter. Nytt är också att den kommer som mildhybrid och det är faktiskt den första bilen från Land Rover som får systemet. Om ett år kommer även en laddhybrid-version. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Teaser för nästa Range Rover Evoque
Får drag från Velar

Den 22 november är det dags för Range Rover att visa upp nya Evoque i London. Precis som tidigare har man valt att teasa bilen genom att ställa ut vajerskulpturer som visar dess former på stan. Den nya bilen kommer designmässigt att hämta inspiration från den större modellen Velar - en bil som i år vann utmärkelsen World Car Design of the Year. Sedan lanseringen 2011 har man sålt fler än 750.000 stycken exemplar av Evoque. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Volvo XC60 kammade även hem World Car of the Year
Grattis, igen!

Det går bra nu. Volvo säljer inte bara mycket bilar, de får fina utmärkelser också. Nyligen vann XC40 "Årets bil i Europa 2018" och innan dess kammade XC60 hem "Årets bil i Japan". Nu är det dags för den sistnämnda att stila lite till, med utmärkelsen "Årets bil i världen". 34 stycken bilar var med från början. Dessa kokades sedan ned till 24 stycken och inför finalmomentet försvann ytterligare sju stycken. Sen var det upp till de 82 journalisterna från 24 olika länder att utse en vinnare - och det blev alltså XC60. Modellen vann över Mazda CX-5 och Range Rover Velar. Det fanns även fler kategorier med priser. World Urban Car of the Year gick till Volkswagen Polo, World Luxury Car of the Year fick Audi A8, World Performance Car of the Year knep BMW M5, World Green Car of the Year gick till Nissan Leaf och World Car Design of the Year fick Range Rover Velar. Tumnagel
63.4°
+
Bobby Green
0

Det här är finalisterna i World Car of the Year
Volvo XC60 kan dessutom vinna två utmärkelser

Nedräkningen till World Car of the Year Awards fortsätter och nu får vi reda på vilka finalisterna är för i år. 82 stycken biljournalister kommer att välja mellan sex stycken crossovers och fyra vanliga bilar. Kandidaterna är Alfa Romeo Giulia, BMW X3, Kia Stinger, Land Rover Discovery, Mazda CX-5, Nissan Leaf, Range Rover Velar, Toyota Camry, Volkswagen T-Roc och Volvo XC60. Pris till årets World Luxury Car kommer också att delas ut och där tävlar Audi A8, BMW 6-serie Gran Turismo, Lexus LS, Porsche Cayenne och Porsche Panamera om titeln. I kategorin World Performance Car tävlar BMW M5, Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, Audi RS 3 Sedan, Honda Civic Type R och Lexus LC 500 mot varandra. World Green Car kommer antingen att gå till BMW 530e iPerformance, Chevrolet Cruze Diesel, Chrysler Pacifica Hybrid eller nya Nissan Leaf. I kategorin World Urban Car är det någon av Ford Fiesta, Hyundai Kona, Nissan Micra, Suzuki Swift och Volkswagen Polo som blir vinnare. World Car Design of the Year kammas hem av någon av följande - Citroen C3 Aircross, Lexus LC 500, Range Rover Velar, Renault Alpine A110 eller Volvo XC60. Vinnarna i respektive kategori kommer att presenteras på New York Auto Show den 28 mars. Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0
2017

IGN recenserar The Evil Within 2
Det gör även Gamespot och ACG

Idag är det fredagen den 13 oktober och det betyder inte bara att det är en rackarns otursdag och du bör se upp. Det betyder även att The Evil Within 2 släpps. Vissa har säkert redan plockat på sig spelet, men velar du och känner att du behöver ha lite recensioner från diverse spelmedier så kan ni kolla på videorecensionerna ovan och under. Ovan ser ni IGN:s recension och här nere hittar ni Gamespots och ACG:s åsikter. Själv ska jag börja spela The Evil Within 2 i helgen och ser verkligen fram emot att aldrig kunna sova igen. Fler recensioner hittar ni på spelets Metacritic-sida. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Land Rover uppdaterar Range Rover Sport
Mer effekt i SVR och hybrid-alternativ

Land Rover rullar nu ut en faceliftad version av modellen Range Rover Sport. Förutom lite uppdaterade visuella saker presenteras även ett nytt drivlinealternativ i P400e - en plug-in hybrid. I andra änden hittar vi SVR-versionen som har fått ännu mer effekt. Det man lägger märke till direkt är de uppdaterade LED-strålkastarna som numera går i samma stil som hos syskonet Velar. Stötfångaren är också ny, precis som grillen. Baktill har lamporna fått ett ganska snyggt mönster som också består av LED-ljus. I övrigt känner man igen sig. På insidan återfinns det nya infotainmentsystemet Touch Pro Duo som består av två stycken pekskärmar på tio tum vardera. Man får även fler USB-portar till sina prylar som ska laddas. Under huven är det mest spännande kanske den nya drivlinan P400e. Den kombinerar en turbomatad fyra på 2,0 liter med en elmotor på 115 hästar som drivs av ett lithium-jon-batteri på 13,2 kWh. Den sammanlagda effekten anges till 404 hästar och 640 newtonmeter. Elmotorn är ihopbyggd med en åttastegad automatlåda som i sin tur skickar kraften till alla fyra hjulen. Bilen klarar 0-100 km/h på 6,3 sekunder och toppar 220 km/h. På bara el ska man kunna köra upp till 5,1 mil. En laddning av batteriet ska ta 2 timmar och 45 minuter. Vill man vara värst, låta mest och ha den mest bisarra bilen väljer man SVR. Den har sportavdelningen Special Vehicle Operations pillat på och gett ännu mer pulver. V8:an på 5,0 liter som är försedd med kompressor lämnar numera 575 hästar istället för tidigare 550. Det räcker för att den tjocka bilen ska ta sig från stillastående till 100 km/h på bara 4,3 sekunder. Det sjuka ljudet ur de fyra avgasrören har man som tur är inte dämpat. Utseendemässigt har denna version fått en fetare front med större luftintag och en huv i kolfiber med två stora hål i sig. Lansering blir i början av nästa år och priserna börjar på 61 315 pund. P400e kostar från 70 800 pund medan värstingen SVR har en prislapp som startar på 99 680 pund. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Teknikens Värld har provkört Range Rover Velar
Snygg, men är den också praktisk?

Sittandes i Velar First Edition med en treliters V6-diesel på 300 hästkrafter, 700 Nm, 1600 W i 23 högtalare och 22 tums fälgar som också skulle klä en Scania inser jag att enkelhet kan definieras på olika sätt. Men visst är den elegant. Range Rover har ett sparsmakat exteriört formspråk utan mycket utsmyckning. Med relativt låga 166 centimeter i höjd följer man Evoque i spåren, och slutresultatet tycker jag är en fullträff i suvsegmentet. Enligt Range Rovers marknadsförare fyller Velar ut tomrummet mellan Evoque och Range Rover Sport. Men i själva verket intar den prismässigt en position som ligger kannibalistiskt nära Range Rover Sport. Velar är 4,8 meter lång och kostar med dieselfyran på 240 hästkrafter 668?900 kronor. Det betyder att den är blott sju centimeter kortare än Range Rover Sport med samma motor och faktiskt kostar 1?900 kronor mer! På suv-marknaden landar den i ett tomrum. Större än Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC och Porsche Macan. Mindre än Q7, X5, GLE och Cayenne. Kanske har Range Rover hittat ett segment för kunder som vill ha en mindre uttalad suvkaraktär, utan att glida över till det infantila suv-coupé-formatet. Med två meter i bredd och 4,8 meter i längd blir det hyfsat med utrymme, men ändå överraskande litet. Paketeringen är mer elegant än effektiv. Baksätet har halvrisigt ben­utrymme och kardantunneln stjäl mycket plats. Bagageutrymmet är bättre, 673 liter ger plats åt mycket, men man får lyfta högt. Körmässigt bjuder Velar inte på några överraskningar, på gott och ont. Det räcker med att titta på databladet för att förstå att den här bilen rör på sig. V6-dieseln har 300 hästkrafter och 700 Nm, bensin-sexan på tre liter ger 380 hästkrafter. Båda är tysta och dragstarka, och tvekar inte det minsta när jag lägger mig i omkörningsfilen. Men det kostar förstås. När jag kör lugnt på norska landsvägar drar dieselmotorn strax under litern och bensinmotorn runt 1,25 liter per mil. Att hybriddrivlinor helt saknas på programmet förvånar. Under vinjetten "Teknikens Värld provkör..." delar vi med oss av vår systertidnings material. Klicka vidare på länken för att läsa hela testet och se fler bilder! Tumnagel
41.4°
+
Roger Åberg
0

Range Rover presenterar Velar
En mellanstor lyx-SUV

Efter en teaserbild har Land Rover nu dragit skynket av den nya modellen Range Rover Velar. Det här är en bil som placerar sig mellan Range Rover Sport och Evoque och som fyller den lucka som tidigare har funnits där. Utseendemässigt följer den syskonen tydligt men har ändå lite egna saker som gör att den sticker ut. Mest tydligt är de utdragna LED-strålkastarna med matrix laser-teknik och baklamporna. De infällda handtagen som för tankarna till Jaguar F-Type ger även en slimmad look i profil. Luftmotståndskoefficienten ska ligga på 0,32 vilket gör den här till den aerodynamiskt effektivaste Land Rovern som någonsin har tillverkats. På insidan hittar man det nya infotainmentsystemet som man kallar för Touch Pro Duo. Precis som namnet avslöjar handlar det om ett system som man petar på istället för trycker på, detta via två stycken skärmar på tio tum vardera. När bilen är avstängd blir panelen helt svart och det hela är ganska så trevligt att titta på. Under huven finns det sex stycken olika drivlinor att välja mellan - från dieselsnurra på 180 hästar till kompressormatad bensin-V6:a på 380 hästar som gör att man kan ta sig från 0 till 100 km/h på 5,7 sekunder. Däremellan finns en dieselfyra på 240 hästar med 500 newtonmeter i vrid och en V6-diesel med hela 700 newtonmeter. Det finns även en nyutvecklad bensinfyra på 250 hästar eller 300 hästar. Drivningen sker på alla fyra hjulen och väljer man till luftfjädring (standard på de sexcylindriga modellerna) blir markfrigången 25,1 centimeter, med vanliga stålfjädrar är den istället 21,3 centimeter. Vadningsdjupet anges till 65 centimeter med luftfjädring, 60 centimeter utan. Velars hjulbas mäter 2,87 meter (Evoque har 2,6 och Range Rover Sport har 2,92) och i bagagerummet ska man få in 673 liter innan man har fällt sätena. Dragkapaciteten är upp till 2,5 ton. På säkerhetssidan finns saker som autonom nödbromsning, förarövervakning och backvarnare. Velar kommer i versionerna Standard, S, SE och HSE, exklusivast blir dock First Edition som kommer att erbjudas under det första modellåret. Försäljningen drar igång nu i sommar. Några svenska priser har vi tyvärr inte än, i USA börjar det dock på 49 900 dollar. Tumnagel
49.2°
+
Bobby Green
0

Range Rover visar lite av nyheten Velar
Ett mellanting mellan Evoque och Sport

Den som tycker att Range Rover Evoque är för liten men att Range Rover Sport är lite för stor får snart en modell som kanske passar. Den heter Velar och blir något däremellan. Namnet har man hämtat från de ursprungliga Range Rover-prototyperna från 1969. Land Rovers designchef Gerry McGover säger följande om den nya modellen: "Vi kallar Velar för den avantgardistiska Range Rovern. Den ger märket en ny dimension av glamour, modernitet och elegans. Range Rover Velar förändrar allt." För tillfället får vi endast två stycken teaserbilder på bilen. Världspremiären äger rum den 1 mars. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0
2016

Jaguar Land Rover varumärkesskyddar "I"-beteckningar
Elektrifiering på gång?

Jaguar Land Rover har nyligen varumärkesskyddat namnen I-Pace, I-Type och Velar vilket i alla fall kan få oss att tro att de minst har två stycken elbilar alternativt hybrider på gång. Vad den sista kan bli för något återstår att se, en minibuss kanske? Namnet har använts förr, men då på den första prototypen av Range Rover. I-Pace blir elversionen av suven F-pace medan I-Type blir F-Type fast med eldrivlina. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
2015

Fstoppers jämför tre proffskameror
Sony A7R II vs Canon 5DS R vs Nikon D810

I ett nytt test jämför Fstoppers tre heta proffskameror som gissningsvis många står och velar mellan. Vi snackar Sony A7R II, Canon 5DS R och Nikon D810, alla med ordentligt tilltagna megapixlar och bra standard. Med hjälp av en hel del humor och flera olika tester försöker de ta reda på vilken som egentligen är bäst och inte helt oväntat presterar de också olika bra i de olika testerna. För varför ska något vara enkelt. Sonys kamera har exempelvis mycket bättre filmkvalitet och vann det testet men har, som det tidigare rapporterats, samtidigt problem med överhettning där den stänger av sig efter ett tag. När det kommer till fokus var det Canon 5DS som var bäst medan Nikon D810 glänste gällande det dynamiska omfånget. Vid test i hög ISO presterade samtliga kameror lika bra. Fler tester ser ni i videon ovan. Tumnagel
40.2°
+
Emmy Zettergren
0
2011
2010

Hantverkare istället för Horadric Cube i Diablo 3
Video som förklarar hantverkarnas roll

Minns du den mystiska Horadric Cube från Diablo 2? Vi fick den för att kunna skapa Horadric Staff, och därefter kunde man transmutera diverse föremål i kuben till bättre med hjälp av kuben. Och den behövdes även för att nå den hemliga ko-banan. Denna typ av förbättringar och förtrollningar på föremål kommer kunna uppnås genom att göra oss vän med diverse hantverkare i Diablo 3. Smeden tillverkar naturligtvis vapen och rustning åt oss, och kommer ibland kunna tillföra sockets till föremålen, juvelaren tillverkar ädelstenar, amuletter och ringar, och trollkarlen hjälper till med förtrollningar och tillverkar förbrukningsvaror som potions, scrolls och runes. Varje hantverkare kommer ha en quest line, och deras kunskapsnivå kommer kunna uppgraderas av spelaren. Tumnagel
39.4°
+
Henrik Igefjord
0
2008

[Rykte] Nya EyeToy-spel ikväll?
Hade varit trevligt att se

Enligt videogaming247.com så kommer Sony, under kvällens presskonferens, visa upp nästa generation av EyeToy-spel för Playstation 3. Som alla säkert vet så släppte Sony sin nya "EyeToy", PlayStation Eye, i samband med spelet Eye of Judgement men har sedan dess varit ganska anonyma med att släppa spel anpassade för tillbehöret. Så för alla som väntar att få höra något om nya EyeToy-spel kan väntan vara över vid 6-tiden ikväll, EyePet kanske? Tumnagel
37.0°
+
Frode Wikesjö
0

Vad hade du köpt om du vann 100 miljoner?
Lista!

Om du vann 100 miljoner på säg Lotto och hade fem platser i garaget, vad hade du valt ut för bilar då? Det låter som ett enkelt val, men är det verkligen det? Man vill ju ha en riktigt arg supersportbil, något riktigt praktiskt, något att leka på bana med, något litet och roligt, något som man kan åka 100 mil i och så vidare. Ett besök till Autoropa för att hämta upp den Veyron som de har inne är nog givet för min del. Inte helt oväntat kanske. Det praktiska velar jag mellan Audi RS6 och BMW M5. Eller ska man slå till på en SUV och Porsche Cayenne? Nä, en RS6:a och en Defender är roligare. Var sak har sin plats. Valet mellan Fiat 500 Abarth och Mini John Cooper Works är inte heller lätt, men det får nog bli Fiaten. Att åka hundra mil med är ganska solklart för min del: Maserati Quattroporte. Eller Gran Turismo? Får nog bli den senare trots allt, fast den vanliga utan S:et. Så, min lista ser just nu, även om jag inte är helt hundra, ut så här: Bugatti Veyron, Audi RS6, Land Rover Defender, Fiat 500 Abarth och Maserati Gran Turismo Hur ser din drömlista ut? Bild: Tracy O Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0