m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Deals på Sonos, Hue och Apple!

Ariel Atom 4 på Top Gears testbana
Förbättrade tiden avsevärt när det var torrt

Under säsong 28 av Top Gear körde Chris Harris Ariel Atom 4. The Stig körde den också på banan men det pissregnade och tiden som klockades var 1:25.3. Nu har den maskerade mannen istället kört bilen på torr bana, och då blev tiden istället 1:16.0. Det innebär att den är nästan lika snabb som Lamborghini Aventador och Bugatti Veyron Super Sport. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Bugatti presenterar banracern Bolide
1240 kilo, 1850 hästar

Efter teasers och spionfilmad video är Bugattis senaste modell nu presenterad. Den heter Bolide och det är en superbil som endast får köras på racerbana. Om Veyron och Chiron varit diskreta är Bolide motsatsen och istället väldigt extrem. Den har ett vikt/effektförhållande på 0,67 kilo per hästkraft och ser ut som något hämtat ur ett TV-spel. Och för tillfället är det också just det - det här är än så länge bara ett koncept och det sägs att man inte har bestämt än om den ska tillverkas eller inte. Som motor har man inte helt oväntat använt den 8,0 liter stora W16-maskinen med fyra stycken turboaggregat. Här har man skruvat upp grejerna ytterligare och paketet levererar enorma 1850 hästar och lika många newtonmeter i vrid. Torrvikten ligger på 1240 kilo och enligt Bugattis simuleringar ska bilen klara 0-100 km/h på 2,17 sekunder, 0-200 på 4,36, 0-300 på 7,37, 0-400 på 12,08 och 0-500 km/h på bara 20,16 sekunder. Ett varv runt Le Mans-banan Circuit de la Sarthe ska gå på 3:07.1 och Nordslingan ska klaras av på bara 5:23.1. Detta är alltså bara hittepå-siffror för tillfället, men kanske kan bli verklighet i framtiden. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Rykte Rimac köper Bugatti
Spännande rykte!

Nu kommer ett väldigt intressant rykte som säger att Volkswagengruppen är i faggorna med att sälja Bugatti till den kroatiska elbilstillverkaren Rimac Automobili. 1998 köpte Volkswagen rättigheterna till märket av Bugatti Automobili och gjorde om detta till Bugatti Automobiles istället. 2005 lanserades Veyron och resten är historia. Och nu kan det alltså vara dags igen att skapa historia, fast på ett annat vis. Vad skulle det innebära att Rimac köper Bugatti? Eldrift såklart, i vilken form är oklart men det står inga W16-motorer på Rimacs hyllor och dammar direkt utan där är det högpresterande elektriska drivlinor istället. Köpet skulle även innebära att Rimac får tillgång till Bugattis fabrik och därmed kan skala upp sin egna produktion. Som sagt, det här är endast ett rykte för tillfället men det skulle vara väldigt intressant att se vad det kan bli av detta om det stämmer. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Bugatti Veyron kör dragrace mot Chiron
Hej vad det går!

Förra helgen kördes mängder av superbilar på ett flygfält i Schweiz och två som ställde upp och tävlade mot varandra i ett dragrace var en Bugatti Veyron Grand Sport L’or Blanc och en Bugatti Chiron Sport. Bonusklipp nedan. Tumnagel
35.0°
+
Bobby Green
0

Leveranserna av Bugatti Divo drar igång
Två års utveckling är nu klar

För två år sedan presenterade Bugatti modellen Divo som är en vidareutvecklad version av Chiron med ett annat skal. Nu är man redo att dra igång de första leveranserna av hyperbilen som har en prislapp på fem miljoner euro. Endast 40 stycken exemplar kommer att tillverkas och det kunderna får är en bil som har 90 kilo mer downforce än Chiron, helt annan front med andra strålkastare och väldigt speciella bakljus bestående av 44 stycken små ljusfenor på vardera sida. Bakom sittbrunnen hittar vi återigen W16-snurran på 8,0 liter med fyra turbo-aggregat. Den ger 1500 hästar och 1600 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på snabba 2,4 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 380 km/h. Bugattis vd Stephan Winkelmann säger följande: "The Divo marks a milestone in Bugatti’s history, spanning over 110 years. The Divo will now enter our history books, alongside the cutting-edge Veyron and Chiron hyper sports cars. It starts a new era at Bugatti – the era of modern coachbuilding. With the Divo, we have created a highly customized masterpiece of automotive craftsmanship." Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Veyron Super Sport var så mycket bättre än vanliga Veyron
Enligt Jason Cammisa

Sommaren 2010 rullade Bugatti ut Veyron Super Sport. Den hade 200 hästar mer än vanliga Veyron, en helt nytt kolfibermonocoque, nya karosspaneler, annan fjädring och förfinad styrning. Utseendemässigt skiljde det inte så mycket men undertill var det en helt annan bil. Och den var så mycket bättre, i alla fall enligt biljournalisten och TV-personligheten Jason Cammisa. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! 15 år sedan Bugatti Veyron körde över 400 km/h
Imponerande bedrift

För 15 år sedan "chockade" Bugatti världen genom att köra över 400 km/h med modellen Veyron - en bil som man fick köra med på gatan. Det var då ingen annan tillverkare som gjort samma sak med en serietillverkad modell. Målet var att klå rekordet Porsche 917 hade på Les Hunadières-rakan vilket innebar att man var tvungen att passera 406 km/h. Det lyckades man med och hastigheten blev när den var avräknad 407 km/h. Bakom ratten satt testföraren Uwe Novacki. För att nå siffran hade ingenjörerna utvecklat en ny W16-motor på 8,0 liter som fått inte mindre än fyra turboaggregat. Effekten låg på 1001 hästar och vridet på 1250 newtonmeter. Sanslösa siffror för något man kunde ta till glasskiosken. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h går på bara 2,5 sekunder, 0-200 på 7,3 och 0-300 på 16,7. I juni 2010 klådde man sitt egna rekord med 1200 hästar starka Veyron 16.4 Super Sport som lyckades nå 431 km/h. I april 2013 körde man även 408,8 km/h med Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse vilket gjorde den till världens snabbaste gatlegala cabriolet. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Bugatti Veyron får nytt avgassystem i titan
Låter betydligt högre

Bugatti Veyron må vara en av modellerna med störst motor och mest effekt, men så vidare värst högljudd är den inte. Och det är inte meningen heller. Bilen har ett avgassystem i titan som brukar innebära att klangen blir väldigt trevlig, men det är fortfarande ganska bra dämpat. Här monteras ett nytt system i titan som skippar resonatorerna och därmed kör raka rör efter katalysatorerna. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Tre stycken Bugatti-koncept som aldrig blev av
Jag tar en Atlantic Coupé tack

Precis som alla andra experimenterar Bugatti med koncept och prototyper i mängder innan vi utomstående får se den färdiga produkten. Nu har man dock lättat lite på locket och delat med sig av några hemlisar som aldrig blivit av. Det handlar om Veyron Barchetta, W16 Coupe Rembrandt och min personliga favorit - Atlantic Coupé. Så här sa en Bugatti-chef till CarScoops: "This is just a story about concept cars that never saw the light of day, and it shows that plans for a second model line have always existed at Bugatti (beyond EB112 and Galibier) and not just in the 1920s and 30s. No other link to the present or future exists." Veyron Barchetta baserades på en Veyron Grand Sport Vitesse men fick en helt ny kaross utan tak och en låg u-formad vindruta. Den ritades av Achim Anscheidt 2008. Som vi kan se fick lite av strålkastarna följa med till Bugatti Divo. W16 Coupe Rembrandt var en GT-studie med frontmotor men inte utrustad med en mindre pjäs för det, här skulle samma W16 på 8,0 liter som man använt sig av tidigare sitta. Men inte heller här blev det något av projektet, som förväntades bli extremt dyrt. Atlantic Coupé skapades 2015 som en modern tolkning av klassikern Type 57 Atlantic från 1936. Tanken var att visa upp bilen på Pebble Beach 2015 men det satte dieselgate-skandalen stopp för. Vilken är din favorit i trion? Tumnagel
46.0°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Aventador och Bugatti Veyron leker i snön
Ser kul ut

Det är inte snö på jättemånga ställen i Sverige just nu vilket säkerligen är ledsamt för de som hade hoppats att sladda runt med sina bilar i det vita pudret. Tills dess att snösmockan slår till kan man ju alltid glädjas åt att andra har haft kul åt underlaget. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0
2019

Bil-expert snackar om några kändisars bilar
Vem har bäst smak?

Michael Prichinello är bil-expert och här snackar han om olika bilar som kändisar rullar omkring med. Från Drakes Mercedes Maybach G650 Landaulet till Jay-Z:s Bugatti Veyron Grand Sport och Jerry Seinfelds Aston Martin DB5. Bonusklipp nedan. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Hur mycket kostar det att äga en Bugatti Veyron?
Manny berättar

Manny Khoshbin har många exklusiva bilar. De flesta vet vad dessa bilar kostar att köpa nya, men vad kostar det att äga dem? I det här klippet går Manny igenom kostnaderna kring hans Bugatti Veyron. Byte av vätskor går bland annat på 25.000 dollar. Bonusklipp nedan. Tumnagel
31.6°
+
Bobby Green
0

Tesla Cybertruck blir polisbil i Dubai
Varför använda traditionella bilar till sådant?

Det var inte många dagar sedan Tesla presenterade sin kantiga Cybertruck men redan nu verkar polisen i Dubai ha beslutat sig för att köpa in en sådan. Det är Arabian Business som rapporterar att Dubai planerar att börja använda Cybertrucks som polisbilar när dessa väl blir tillgängliga att köpa. Under gårdagen twittrade även polisen i Dubai ut en bild på hur en Tesla Cybertruck kommer att se ut som polisbil vilken ni kan se ovan. Det är inte första gången polisen i Dubai tar lite med udda bilar i bruk som polisbilar. Sedan tidigare ingår bland annat Aston Martin One-77, Bentley Continental GT, Bugatti Veyron, Ferrari FF, BMW i8, Lamborghini Aventador samt Mercedes-AMG GT 63 S i Dubais flotta av polisbilar. Förutom rätt så feta bilar så använder polisen i Dubai även Google Glass så väl som robotar i sitt arbete. Man har även börjat kolla på att använda självkörande bilar och svävare för att fånga buset på Dubais gator. Tumnagel
35.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Toppfartstest med en Bugatti Chiron Sport
Första att passera drömgränsen 300 mph!

Top Gear fick nycklarna till en Bugatti Chiron Sport och tillgång till Volkswagens testbana Ehra-Lessien där man verkligen kan testa toppfart på riktigt. Bilen har en begränsad (!) toppfart på 420 km/h och dit såg man alltså till att komma. Precis lika odramatiskt som när James May gjorde samma sak i en Veyron Super Sport för några år sedan vilket ni kan se här. Ännu snabbare bonusklipp nedan, där Bugatti sätter nytt rekord genom att passera 300 mph-gränsen (över 490 km/h). Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Carspotting: Bugatti Chiron
En sån skönhet!

I går körde jag Volkswagen Passat i Tyskland. På ett av stoppen så upptäckte jag en fantastisk reg-plåt som var rätt lik namnet på en site som jag gillar skarpt. Så jag var så klart tvungen att fotografera den. Att den satt fast på en väldigt fin bil gjorde inte saken sämre. Jag har sett en Chiron tidigare, men det var i en lokal, utställd. Att se den så här lite härligt parkerad är en annan upplevelse. Bilen, och framförallt fälgarna, är oerhört vacker och verkligen glänser lyx på ett bra sätt. Bilen känns väldigt mycket mindre än man kanske tror att den är, jämför med Panameran bredvid som känns gigantisk. Reg-plåten ska enligt internet tidigare ha suttit på en Bugatti Veyron, så ägaren gillar märket. Tumnagel
50.2°
+
Roger Åberg
0

Manny visar upp sin "Rembrandt"-Veyron
En av alla specialversioner

En av alla specialversioner Bugatti har gjort av modellen Veyron är den vi ser här - Grand Sport Vitesse Rembrandt. Den tillverkades 2014 som en del i "Legends Series" och endast tre stycken exemplar blev till. Bilen är inte en hyllning till konstnären Rembrandt utan till Ettore Bugattis yngre bror. Han var en skulptör som bland annat älskade att jobba med bronsmaterial, därav färgtemat på bilen vi ser här. Ägaren Manny Khoshbin tar oss med på en rundtur i den här videon. Tumnagel
35.0°
+
Bobby Green
0

Köpte sex stycken Rolls-Royce som matchar hans turbaner
Kan man ha för många Rollsar?

Reuben Singh är en entreprenör som gjort bra med pengar på olika saker genom åren. Han är verkligen inte rädd för att visa upp sina rikedomar, och hans senaste inköp är ett bevis på det. Inte mindre än sex stycken nya Rolls-Royce har köpts in - tre Phantom och tre Cullinan. Och varje bil matchar någon av alla hans turbaner. Det nya tillskottet innebär att han nu äger inte mindre än 20 stycken bilar från Rolls-Royce, och även tidigare har han sett till att bilarna matchar hans huvudbonad. I sin samling har han även bilar som Bugatti Veyron, Mercedes SLR, Ferrari F12 och Porsche 918 Spyder. Visa det här inlägget på Instagram The Jewels Collection. Rubies, Sapphires & Emeralds. It’s ok to be a little obsessed with jewellery as jewellery is like ice cream “there is always a little room for more”. . #turban #singh #matchingoutfits #matchingturbans #turbanchallenge #rollsroyce #sikh #sardar #charity #desi #punjabi #india #indian #ootd #religiouslife#hypebeast#picoftheday #photooftheday #christianlouboutin #tomford #gucci #berluti #louisvuitton #billionairecouture #billionaire @rollsroycecars #london #reubensingh #entrepreneur #entrepreneurlifestyle #entrepreneur @rollsroyceedinburgh @rollsroycecars #cullinan Ett inlägg delat av Reuben Singh (@singhreuben) 29 Jan 2019 kl. 11:38 PST Tumnagel
6.6°
+
Bobby Green
0

Begagnade hjul till Bugatti Veyron på eBay
Dina för strax över 900.000 kronor

Går du i tankarna att införskaffa ett par nya sommarsulor till din bil? Då kanske detta kan vara något för dig. Just nu finns det nämligen fyra stycken kompletta begagnade hjul till Bugatti Veyron ute till försäljning. 85 procent av gummit på däcken finns kvar och får du bara tag i rätt spacers eller bultmönsteromvandlare kanske du kan få på dem på din bil. Om den nu inte råkar vara en Veyron såklart. Priset är satt till 100.000 dollar vilket är 907.581 svenska riksdaler. Tumnagel
22.7°
+
Bobby Green
0
2018

Doug kollar in en Bugatti Veyron
Coolare än Chiron?

Nu har Doug DeMuro fått möjlighet att spana in en Bugatti Veyron på närmare håll och han tycker att det är en av de coolaste bilarna på 2000-talet, håller du med? Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Bugattis mål är inte att bygga den snabbaste bilen
Stephan Winkelmann: "Inte en prioritet"

När Bugatti dundrade in på marknaden igen med Veyron var det många som drog efter andan. Monsterbilen toppade över 408 km/h och därmed var den magiska 400-gränsen nådd. Sen kom Super Sport som tog det hela ett snäpp till med den begränsade toppfarten 415 km/h (432 utan spärr). När man i mars 2016 presenterade uppföljaren Chiron trodde nog alla att den skulle blåsa skjortan av sin lillebror och alla andra också för den delen. Men så blev det inte. Den är fortfarande sjukt snabb men med sin toppfart på 420 km/h var det inte så stor skillnad. Bilen lär gå snabbare men inga ordentliga tester har utförts av tillverkaren, och det är heller inte fokuset får vi reda på nu. Enligt Stephan Winkelmann som förra året klev in som ny vd är det ingen prioritet att vara snabbast. Prestanda ska dock alltid finnas med i bilden, precis som lyx och stil. "When I started at Bugatti, one of the first things I did was to test-drive the car. Being used to all the other supersports brands, I had never driven a Bugatti. For me it was so surprising and above all what I had experienced before. I was really blown away. Then I sat with my team and started asking about what is in the pipeline next and what is important. And I put my priorities in. To me, a top speed run is not on the agenda. For me, performance has a lot of facets, and the Chiron besides being a hypercar is a car covering a lot more than other supersports cars. When I read in the past about the car and what we communicated about it, we were missing a big part of what the car is all about. You have cars of nice designs or others that are supersports cars that are fast and performing. It is much more important than showing one little slice of what this car is able to do. In this world, to talk only top speed is not a priority for me." En intervju som Motor Trend gjord med Stephan finns på länken nedan. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Bugattis W16-motor är den sista av sitt slag
Hybridgrejer kan vara på gång

Det är nu hela 13 år sedan Bugatti presenterade modellen Veyron. Ett monster med en enorm W16-motor på 8.0 liter försedd med fyra turboaggregat. Den senaste modellen Divo har samma konstellation fast ännu mer effekt. Nu berättar företagets vd, Stephan Winkelmann, att motorn blir den sista av sitt slag och att det inte kommer att komma någon ersättare med såpass många cylindrar. Han säger följande: "It is an incredible engine, and we know there is huge enthusiasm for it, everybody would like to have it forever, to continue to develop it – we will do our utmost to keep it alive. But if you want to be on the edge with advanced technology, it’s important you choose the right moment to change. The race for power is not over." Nästa modell från Bugatti lär alltså ha färre antal cylindrar och får troligtvis någon form av elektrisk hjälp för att ändå bjuda på sjuk prestanda. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Den här killen gjorde sin Veyron bakhjulsdriven
Tja, varför inte?

En Bugatti Veyron är snabb, väldigt snabb. Men är det verkligen så roligt? Houston Crosta tyckte inte det så han gjorde, själv dessutom, om sin Veyron från fyrhjulsdrift till bakhjulsdrift. Fullt rimligt kan man tycka! Resultatet blev en lättare bil med bättre svängradio som dessutom går att bränna gummi med. You won’t believe what @jessessupercargarage & I just did ?? WORLDS 1st RWD BUGATTI ?????? @royaltyexoticcars • Watch our latest vlog now LIVE, Link in BIO ???? • ?? @KingMarrs Ett inlägg delat av Houston Crosta (@houstoncrosta) 26 Jul 2018 kl. 2:13 PDT Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0

10 sköna fordon för barn
För motorburen ungdom

Här kommer ett klipp med tio stycken olika fordon som är tänkta att framföras av barn. Det handlar om såväl koncept som klara produkter och förutom modeller av traditionella bilar som Lamborghini och Bugatti Veyron visar man upp en motorcykel, en långtradare, gocarts och en landspeeder som vanligtvis återfinns i Star Wars-filmerna. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Betala Bugatti 21.000 dollar för oljebyte eller göra det själv?
Göra det själv

Att köpa en Bugatti Veyron är dyrt. Att äga den är också dyrt. För ett oljebyte vill tillverkaren exempelvis ha 21.000 dollar. Det tyckte ägaren av det här exemplaret var i det högsta laget, så han och en kompis gjorde det själva istället. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Bugatti Veyron dammar in i barriärer
Föraren bromsade för dåligt

En Bugatti Veyron accelererar duktigt bra, och den är även bra på att få ned hastigheten när man bromsar. Men då måste man också se till att applicera tryck på bromspedalen så att bilen kommer ned i fart. Det verkar ägaren av den här Veyron Grand Sport Vitessen ha missat, vilket slutade med att han dammade in i ett par vattenfyllda barriärer med bilen. Tråkigt för kolfiberfronten och den ena strålkastaren. Och för plånboken. Det hela inträffar strax innan en minut in i klippet. Tumnagel
33.2°
+
Bobby Green
0

Ingenjörskapet bakom Bugatti Chiron
Andy Wallace berättar för Henry Catchpole

När man ska ta fram en bil med 1.500 hästar som ska bli snabbast i världen finns det både en och två saker att tänka på innan. För Bugatti började det med Veyron och uppföljaren Chiron är ju såklart ännu vassare och förbättrad på alla punkter. Här går racerföraren Andy Wallace igenom det senaste från tillverkaren tillsammans med Henry Catchpole från Carfection. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Bugatti har nu byggt 100 stycken Chiron
Bara 400 kvar att tillverka

I februari 2016 presenterade Bugatti uppföljaren till modellen Veyron - Chiron. Nu har man byggt det 100:e exemplaret. En bil som kostar 2,85 miljoner euro innan skatt och som nu är på väg till sin köpare i Mellanöstern. Företagets hyfsat färska vd Stephan Winkelmann säger följande: "I find the 100th Chiron especially pleasing. It is dynamic and elegant in equal measure. This car shows that Bugatti produces highly individualized masterpieces of automobile craftsmanship that are simply unparalleled." Bilen har mörkblå kolfiberkaross med matt finish vilket är något man inte har gjort tidigare. Till det kommer röda detaljer som fortsätter på insidan där det är blodrött italienskt läder. Totalt kommer Bugatti bygga 500 stycken exemplar av Chiron. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Däckeldning med en Bugatti Veyron
Gummi för 40 000 dollar går upp i rök

Bugatti Veyron är en bil som går väldigt snabbt. För att kunna klara av hastigheterna har Michelin utvecklat speciella däck till modellen, och dessa fyra kostar inte mindre än 40 000 dollar. Den här bilen behövde nya däck så det var ju lika bra att burna upp de gamla. Själva däckmisshandeln börjar strax efter nio minuter in i klippet. Tumnagel
26.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida