32 i dag 12 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Microsoft kommer plocka bort Forza Motorsport 7
Skynda att fynda innan det händer

Microsoft kommer ta bort bilspelet Forza Motorsport 7 från Microsoft Store från den 15 september. Både spelet samt all DLC kommer försvinna och kommer därmed inte gå att köpa men har man redan köpt det kommer man så klart kunna ladda ner det så många gånger man vill. Folk som skaffat spelet via Xbox Game Pass och sedan köpt DLC för spelet kommer få fortsatt tillgång till spelet. Varken Microsoft eller Turn 10 har gett någon vettig förklaring till varför de kommer plocka bort spelet förutom att det har nått slutet på sin livscykel. Det spekuleras dock att det är på grund av att licenserna för spelets bilar har löpt ut. Med endast sex veckor kvar innan spelet försvinner har Microsoft sänkt priset på spelet rätt så ordentligt så vill man ha det får man ju passa på att köpa det innan den 15 september. Standard-versionen kostar nu 87 kronor medan medan Ultimate Edition nu kostar 187 kronor istället för 749 kronor. Forza Motorsport 7 släpptes hösten 2017 till både Xbox One och Windows. Bonusklipp nedan där man kan kolla in lite gameplay från kommande Forza Horizon 5. Tumnagel
36.9°
0

Lordstown Motors verkar vara i trubbel
Både vd och ekonomichef lämnar företaget

Det verkar vara allt annat än frid och fröjd på den tidigare hajpade elbilstillverkaren Lordstown Motors för tillfället. Igår meddelade företaget att både deras vd Steve Burns och ekonomichefen Julio Rodriguez hade sagt upp sig. Detta kommer kort efter att företaget varnade för att man hade ekonomiska problem och var tveksamma till om man skulle kunna fortsätta sin verksamhet. Lordstown presenterade förra året den eldrivna Pickupen Endurance. Tidigare i år uppgav man att den hade förbeställts i 100.000 exemplar och skulle börja levereras i september. I mars kom dock uppgifter om att Lordstowns siffror gällande antal förbeställningar kan ha varit uppblåsta. Företaget börsnoterads förra året via ett så kallat SPAC-företag, en slags genväg för företag att snabbt ta sig till börsen. Bara under gårdagen föll företagets aktie med nästan 19 procent och sedan årsskiftet har aktien rasat med 54 procent. Tumnagel
35.0°
0

Indycar drar igång i kväll
21:30 svensk tid

I kväll kommer formelbilserien Indycar dra igång på Barber Motorsports Park i Birmingham, Alabama. Det blir också startskottet för de 14 stall och 33 förare att göra upp om vem som är bäst på att ratta snabba bilar. Vi har två svenska i startfältet i kväll där Marcus Ericsson fick en åtråvärd sjätteplats medan Felix Rosenqvist hamnade längre bak i klassen, nämligen på plats 22 av 24. De kommer ha 90 varv runt den 3,83-kilometer långa banan på sig att köra sig fram till förstaplatsen. Om de kommer lyckas med det återstår att se klockan 21:30 i kväll. Indycar visas i Sverige på Viasat. Lite snabba klipp från kvalificeringen kan kollas in i klippet nedan. Tumnagel
40.7°
0

Hybriderna från Mercedes-AMG kommer ha upp till 815 hästar
Nästa C 63 får turbofyra med över 650 hästar

Nu berättar Mercedes-AMG lite mer om sina kommande hybrider och inte helt oväntat handlar det om effektstinna diton. Tillverkaren håller på att ta fram förbränningsmotorer med både åtta och fyra cylindrar som sedan paras med en elmotor som AMG har utvecklat själva. Max effekt kommer ligga på 815 hästar och nästa C 63 som bara kommer erbjudas med fyrcylindriga motorer kommer i AMG-utförande att bjuda på över 650 hästar. Elmotorn finns inbyggd i en elstyrd tvåstegad växellåda och en elstyrd bakre diffspärr. Den kan ge upp till 204 hästar och 320 newtonmeter i vrid. Den driver i huvudsak bakhjulen men kan även skicka kraft till framhjulen om detta skulle behövas. Flaggskeppet kommer bli Mercedes-AMG GT73 och den kombinerar en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som alltså får en sammanlagd effekt på 815 hästar. Vridmomentet anges till 1000 newtonmeter och 0-100 km/h ska klaras av på runt tre sekunder. Nästa C 63 AMG kombinerar den turboladdade fyran på 2,0 liter (M139) med en elmotor. Förbränningsmotorn ska ge 448 hästar och elmotorn 204 hästar vilket sammanlagt blir strax över 650 hästar. Den första elektrifierade AMG-modellen kommer att lanseras senare i år. Läs allt om nyheterna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.6°
0

Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5
Kan laddas riktigt snabbt

Efter en lång smygtitts-kampanj är nu väntan över. Det här är Hyundais första modell under den eldrivna Ioniq-flaggen och man kallar den kort och gott för Ioniq 5. Precis som bland annat Honda flörtar Hyundai rejält med retro-fantaster och den härligt kantiga designen och valet att pixla strålkastare och baklampor tilltalar i alla fall mig oerhört mycket. Men alla bryr sig inte bara om utseendet och vill se bra siffror på pappret också. Ioniq 5 gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder, tar sig upp till 48,1 mil på en laddning och kan ladda tio mil på bara fem minuter. Från 10-80 procent batteri ska också bara ta 18 minuter tack vare 800-voltsteknik och att den kan laddas med upp till 350 kW. Köparen får välja mellan batteripack på 58 eller 72,6 kWh. Instegsversionen ger dig en elmotor på bakaxeln och den har 170 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Då gör bilen 0-100 km/h på 8,5 sekunder. Den fyrhjulsdrivna ger dig även en motor på framaxeln som är på 72 hästar och 255 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på 6,1 sekunder istället. Väljer man det stora batteriet och bara bakhjulsdrift ger motorn 218 hästar och 350 newtonmeter. 0-100 km/h på 7,4 sekunder. Snabbaste får man om man väljer stora batteriet och fyrhjulsdrift. Samma motor på bakaxeln här med men den där fram ger istället 95 hästar. 0-100 km/h går då på 5,2 sekunder och den sammanlagda effekten anges till 306 hästar och 605 newtonmeter i vrid. Med fyrhjulsdrift får man hänga upp till 1,6 ton på dragkroken. Bilen mäter 4,63 meter på längden, 1,89 på bredden och 1,6 på höjden. Hjulbasen anges till tre meter. I bagagerummet ska man få in upp till 531 liter, fäller man baksätet ökas detta istället till 1600 liter. Det finns även en frunk och i den får man ner 57 liter. Men väljer man versionen med fyrhjulsdrift minskar detta till 24 liter. Instrumenteringen består av två stycken skärmar på tolv tum vardera. Det finns även en head up display med AR-teknik i sig. Växelväljaren sitter bakom ratten. Solcellstak finns på tillvalslistan men vad det ska ge för strömstyrka är oklart. Bilen har även V2L-teknik vilket gör det möjligt att ta ström från bilen och ladda andra saker. Bilen ska lanseras här i Sverige i sommar men några svenska priser har vi tyvärr inte än. I Storbritannien snackas det om ett pris på 48.000 pund men vilken version det rör sig om då är oklart. Ioniq 5 följs upp av Ioniq 6 2022 som är produktionsversionen av konceptbilen Prophecy. Efter den kommer Ioniq 7 som är en SUV planerad för 2024. Tumnagel
54.7°
0

Tesla uppdaterar Model S och Model X
Får helt ny interiör med halv ratt

Tesla dundrar nu ut en uppdatering av modellerna Model S och Model X. Vid en första anblick ser det inte ut som att det har hänt så mycket, men det har det. Åtminstone på insidan och under skalet. Båda bilarna får en helt ny interiör där ratten kapats på mitten och där den stående stora skärmen ersatts av en liggande precis som Model 3 har. Denna mäter 17 tum och upplösningen har gått från 1900×1200 till 2200×1300. Det finns även en skärm på 12,3 tum framför ratten och en på 8 tum där bak som man kan använda till film och spel. Model S:en vi ser på bilderna är den man kallar för Plaid. Det blir den nya värstingversionen och den kommer att ersätta Performance. Man kan få Plaid både till S och X och detta innebär tre stycken elmotorer som tillsammans genererar 1020 hästar. S med Plaid ska klara 0-100 km/h på 2,1 sekunder och kunna toppa hela 320 km/h. Räckvidden anges till 62,8 mil. Men vänta nu, det släpps även en Plaid+. Den har över 1100 hästar, gör 0-100 km/h på runt två sekunder, toppar också 320 km/h men ska kunna ta sig hela 84 mil på en laddning. X Plaid gör 0-100 km/h på 2,3 sekunder och kommer 54,7 mil på en laddning. Här anges ingen toppfart men bilen ska klara kvartsmilen (402 meter) på 9,9 sekunder. Plaid+ går inte att få till Model X. Bilarna går att beställa nu men leverans sker först i september. Model S Long Range kostar från 974.990 kronor, Model S Plaid får du för 1.279.990 kronor och värstingvärstingen Model S Plaid+ kostar från 1.499.900 kronor. Model X Long Range börjar på 1.099.990 kronor och Model X Plaid kostar 1.279.990 kronor. Tumnagel
36.0°
0

Det här är nya Bentley Bentayga Hybrid
Inga överraskningar direkt

I juli förra året rullade Bentley ut en uppdaterad version av modellen Bentayga. Nu presenteras denna som laddhybrid och det är samma recept som tidigare som gäller. Under huven sitter en dubbelturbomatad V6:a på 3,0 liter som ger 449 hästar och 700 newtonmeter i vridmoment. Till detta kopplas en elmotor och på bara el ska man enligt NEDC-cykeln kunna ta sig runt fem mil. Batteripacket har dock ökat i storlek från 13 till 17,3 kWh och en full laddning ska ta runt 2,5 timmar - men det gjorde det innan också. 2026 ska alla modeller som Bentley erbjuder vara hybrider och 2030 ska alla vara helt eldrivna. Läs allt om den nya bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
34.8°
0
2020

Lamborghini presenterar vindrutelösa SC20
Specialbyggd åt en kund

I början av oktober visade vi bilder på en ny Lamborghini som moderiktigt saknade framruta och tak. Nu är bilen presenterade och man kallar den för SC20. Men det här är inget som kommer att säljas till kreti och pleti utan det här är något som specialbyggts åt en enda kund. Det är Lamborghinis Squadra Corsa-avdelning som snidat fram kärran vid Lamborghini Centro Stile precis så som kunden ville ha den. Utseendeinspiration ska ha kommit från Diablo VT Roadster, Aventador J, Veneno Roadster och Concept S. Som väntat är SC20 baserad på Aventador. Under den unika kolfiberkarossen finns en V12:a på 6,5 liter utan överladdning. Här ger den 770 hästar och 720 newtonmeter i vrid. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en sjustegad automatlåda. Tumnagel
37.9°
0

Japanskt i topp i amerikansk kundundersökning
Volvo klättrade sex placeringar

Amerikanska Consumer Reports har än en gång genomfört kvalitetsundersökningen Annual Auto Reliability Survey där de rankar vilka bilmärken som anses vara mest problemfria. Som så många gånger tidigare är det japanskt i toppen med Mazda på första plats, Toyota på andra och Lexus på tredje platsen. Volvo har klättrat upp några placeringar jämfört med förra årets lista men kommer trots det inte högre upp än plats nummer 18. Varje bilmärke får poäng på skalan 0 till 100 där poängen räknas från medelvärdet av bilmärkets olika modeller. Värt att nämna är att dessa poäng är baserade på amerikanska bilägares åsikter kring de olika modellerna. Läs mer om undersökningen via länken nedan. Tumnagel
40.0°
0

Morgan firar av 3 Wheeler med specialare
Nästa år säger modellen farväl

Det är dags för Morgan att säga farväl till trehjulingen 3 Wheeler och man väljer att göra det med specialversionen P101 som vi kan se här. Endast 33 stycken exemplar kommer att tillverkas och anledningen till att man lägger ned tillverkningen är för att licensieringen att använda S&S V-twin-motorn går ut. Specialaren får ett gyllene kupé-överdrag för passagerarsätet, plåtfälgar lackade i bilens färg och ett par lågt monterade extraljus från Hella. Man får även avgassystem i svart och vitt, exponerade nitar och P101-dekaler. Motorn är en twin som sagt och den är på 2,0 liter och ger 85 hästar. Till den sitter det en manuell sexpetad låda hämtad från Mazda Miata. 0-100 km/h ska gå på sex sekunder blankt. Nuvarande 3 Wheeler som lanserades 2011 har hittills sålts i över 2500 stycken exemplar. P101 kommer att kosta från 45.000 pund. Även om detta är sista av nuvarande generation lovar man att en ny ska komma, men när är oklart för tillfället. Tumnagel
40.6°
0
Nästa sida