2 i dag 33 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
EA Vancouver ryktas ha lagt ner Star Wars-spel Verkar inte bli något open world-spel i Star Wars-universumet Den numera döda spelutvecklaren Visceral Games jobbade på ett singleplayer-spel som skulle utspela sig i Star Wars-universumet. EA stängde som känt ner Visceral och deras spel lades delvis på is och några koncept följde troligtvis med till EA Vancouver som tog över arbetet med singleplayerspelet. Nu har EA satt ner foten ytterligare en gång för singleplayerupplevelsen. Kotaku skriver att projektet gick under namnet Orca och var i ett tidigt skede i utvecklingsprocessen. I spelet skulle vi få kontrollera en prisjägare som vi skulle få utforska stora öppna världar och lära känna olika grupper i Star Wars-universumet. Det låter rätt lovande, men ingenting EA vill se för tillfället. Enligt Kotakus källor lades spelet ner då EA vill få ut ett Star Wars-spel snabbare och kommer i stället satsa på ett Star Wars-spel i mindre skala som väntas släppas 2020. Enligt källorna kommer spelet kanske bli en launchtitel för nästa konsolgeneration. Huruvida EA kommer blåsa nytt liv i Orca i framtiden är oklart, men vi håller tummarna. Orca är inte det enda Star Wars-spelet EA har på ingång. I år kommer Respawn lansera Jedi: Fallen Order och om det spelet kommer vara i närheten av vad Titanfall 2, både på single- och multiplayer-fronten, så kommer vi troligtvis inte bli besvikna av årets Star Wars-utbud. Tumnagel
26.5°
0
2018
Jade Raymond lämnar EA Ytterligare ett stort namn lämnar speljätten Jade Raymond jobbade tidigare med spelserierna Assassinx27s Creed och Watch Dogs på Ubisoft, men hoppade över till EA 2015 för att starta en ny spelstudio vid namn Motive. Motive assisterade bland annat Visceral Games med deras Star Wars-lir innan spelet och spelstudio lades ner tidigare i år och gänget hjälpte även till med Star Wars: Battlefront II. Nu verkar Raymond vara färdig med företaget och har bestämt sig för att gå vidare. I ett uttalande skriver John Reseburg, kommunikationschef på EA, detta: “With this change, Jade Raymond has decided to leave Electronic Arts. In her time with us, Jade helped to build great teams, and our projects underway at Motive and other studios continue unchanged. We’re appreciative of all of her efforts, and we wish Jade all the best as she moves on to her next adventure. We are driving greater creativity into everything we do across EA Studios, and we’ll look forward to sharing more in the months to come.” Vad Raymond kommer göra i framtiden är för tillfället oklart, men det lär handla om något spelrelaterat. Tumnagel
39.2°
0
Livstecken från EA:s Star Wars-spel med öppen värld Kommer företaget avsluta Viscerals arbete? Innan EA lade ner Visceral Games jobbade spelstudion på ett singleplayerspel i Star Wars-universumet med diverse open world-element. När studion stängde portarna meddelade EA att man kommer göra en hel del ändringar med Star Wars-liret som mest handlade om att göra det till en multiplayer-upplevelse. För att lyckas med detta behövs dock folk och enligt en jobbansökan söker EA efter en lead online engineer till EA:s Vancouver-studio som ska jobba på onlinefunktioner i ett projekt som kallas Star Wars Open World. Förhoppningsvis kommer EA att visa upp sitt kommande Star Wars-lir. Om det sker i år så lär det presenteras under företaget presskonferens på E3. Tumnagel
38.1°
0
Crystal Dynamics rekryterar Naughty Dog- och Visceral-veteraner Shaun Escayg och Stephen Barry ska jobba på Avengers Tomb Raider-utvecklarna Crystal Dynamics meddelar idag att de har rekryterat 15 utvecklare som ska jobba på det det kommande Avengers-spelet som presenterades för ett år sedan. Bland drösen utvecklare hittar vi bland annat Shaun Escayg och Stephen Barry. Shaun Escayg jobbade tidigare på Naughty Dog där han bland annat var creative director samt manusförfattare för Uncharted The Lost Legacy och kommer agera creative director för Avengers-spelet. Stephen Barry var chef för produktutveckling på Visceral Games och har bland annat jobbat med spel som Dead Space. Ovan har ni en teaser för The Avengers Project. Tumnagel
38.4°
0
2017
Viscerals Star Wars-spel lades ner för att det var linjärt Och för att det inte skulle dra in nog med pengar För ett tag sedan fick vi veta att EA stänger ner studion Visceral Games och att det kommande Star Wars-spelet inte blir av. I alla fall inte i nuvarande form. Star Wars-projektet kommer att leva vidare i någon form men byter inriktning och ska utvecklas på annat håll inom EA. Men varför tog då EA det här beslutet? Enligt CEO Blake Jorgensen berodde det bland annat på att spelet var för linjärt, något som spelare inte längre gillar. “As we kept reviewing the game, it continued to look like a much more linear game [which] people don’t like as much today as they did five years ago or ten years ago." Projektet ska också ha varit väldigt ambitiöst, men inte ekonomiskt lönsamt i längden. Med andra ord var det mycket ett ekonomiskt beslut enligt Jorgensen. De som arbetar med projektet får nu i så stor mån som det går hjälp att hitta andra jobb inom EA, men Jorgensen säger också att de kommer att behöva avskeda folk. Tumnagel
14.2°
0
EA stänger Visceral Games Studion bakom Dead Space finns snart inte mer EA har stängt ner spelstudion Visceral Games. Studion ligger bakom Dead Space-spelen och Battlefield Hardline. De höll även på att utveckla ett Stjärnornas krig-spel tillsammans med Amy Hennig som tidigare gjort majoriteten av Uncharted-spelen. Detta spel offentliggjordes 2013 men tydligen har man inte lyckats får till något vettigt vilket har lett till att projektet nu måste ändra riktning till något som låter mer kommersiellt gångbart. "we are shifting the game to be a broader experience that allows for more variety and player agency, leaning into the capabilities of our Frostbite engine and reimagining central elements of the game to give players a Star Wars adventure of greater depth and breadth to explore." EA Worldwide Studios lett av EA Vancouver kommer nu ta över Stjärnornas krig-projektet från Visceral Games. Ett litet klipp från hur spelet såg ut när det utvecklades av Visceral Games kan beskådas nedan. Tidigare planer sa att spelet skulle släppas 2019 men nu är det dock oklart när detta spel väl kommer släppas. Tumnagel
23.1°
0
2016
Respawn gör Stjärnornas krig-spel för EA Ett tredjepersonsactionspel I dag meddelade EA att de anlitat Titanfall-studion Respawn för att göra ett tredjepersonactionspel i Stjärnornas krig-universumet. Spelet kommer ledas av Stig Asmussen som sannolikt är mest känd för sitt jobb som regissör för God of War III. Vad spelet kommer gå ut på eller när det väl släpps är fortfarande oklart men det får vi förhoppningsvis reda på under EAs presskonferens som går av stapeln den 12 juni. Förutom Respawn så jobbar även Visceral Games, DICE, Capital Games, BioWare och Motive på olika Stjärnornas krig-spel för EA. Tumnagel
44.5°
0
2015
Getaway släpps till Battlefield Hardline nästa månad Och Legacy Operations till Battlefied 4 är nu släppt EA meddelade nyligen att Getaway-expansionen för Battlefield Hardline kommer släppas till Premium-folket under januari månad. Getaway innehåller fyra nya kartor (Pacific Highway, Double Cross, Train Dodge samt) Diversion, ett nytt spelläte som heter Capture the Bag, fyra nya fordon, tre nya vapen för Mechanic-klassen samt lite annat. På tal om Battlefield-expansioner så släppte man Legacy Operations-expansionen för Battlefield 4 nyss som bland annat innehåller den klassiska Battlefield-banan Dragon Valley. Tumnagel
37.9°
0
Star Wars: Battlefront lär få uppföljare EA vill släppa fler Star Wars-spel Electronic Arts licensavtal med Disney, som ger dem rättigheterna att utveckla spel som handlar om Star Wars, är runt tio år långt och den tiden tänker företaget utnyttja så mycket det bara går. Star Wars: Battlefront släpps som bekant om två dagar i Europa (i dag i USA) och EA har också meddelat att de redan jobbar på ett annat Star Wars-spel som ska ha influenser från nedlagda Star Wars 1313 och som utvecklas av Visceral Games. Men det kan komma mer än så. Under pågående UBS Global Technology Conference in San Francisco pratade CFO Blake Jorgensen om framtiden och nämnde att Battlefront kommer att få minst en uppföljare och att flera andra spel i Star Wars-universumet är planerade till så väl konsoler, mobiltelefoner och PC. "Itx27s a big effort for us, and I donx27t think therex27s a human being in the world who hasnx27t heard of the Star Wars movie coming. And so, [itx27s a] great opportunity. We struck a licensing deal with Disney a few years back thatx27s almost ten years in length. The game that comes out tomorrow, Star Wars Battlefront, is a traditional first-person style shooter game. Our goal is to make future Battlefront games as well as other style games around the Star Wars franchise, both on mobile as well as console and PC. Itx27s a huge opportunity for us." Tumnagel
46.5°
0
Battlefield Hardline till EA Access Den 14 oktober Om man har EA Access så kommer man snart kunna spela Battlefield Hardline utan extra kostnad. Hardline kommer nämligen läggas till i EA Access Vault den 14 oktober så då kan man spela det så mycket man vill tills man tröttnar på det då. EA Access är som bekant en Xbox One-exklusiv tjänst som kostar 40,50 kr per månad 249 kr per år. Andra spel som man kan hitta i EA Access Vault är bland annat Dragon Age: Inquisition, FIFA 15, Battlefield 4 och Plants vs. Zombies: Garden Warfare. Tumnagel
40.2°
0
Nästa sida