m
2020

Volkswagen Arteon R och Tiguan R börjar säljas
Kostar från 579.900 respektive 519.900 kronor

Volkswagen har blivit väldigt frikostiga med sitt prestandaepitet R som de nu smackar på flera modeller. Bara i år har tillverkaren rullat ut Arteon och Arteon Shooting Brake R, Tiguan R och Touareg R. Nu börjar Arteon och Tiguan att säljas och därmed får vi reda på prislapparna som är 579.900 kronor för Arteon R, 589.900 kronor för Arteon Shooting Brake R och för Tiguan R får du betala från 519.900 kronor. Gemensamt för alla bilarna är att de under huven har en turbomatad fyra på 2,0 liter (EA888 evo4) som ger 320 hästar och 420 newtonmeter, har sjustegad dubbelkopplingslåda och drivning på alla fyra hjulen. Alla gör 0-100 km/h på 4,9 sekunder och är spärrade till 250 km/h som toppfart. Men, köper du R Performance-paketet höjs detta till 270 km/h istället. Läs alla nyheter om bilarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

Nu börjar Volkswagen sälja nya Arteon som laddhybrid
Kostar från 519.900 kronor

I somras presenterade Volkswagen nya Arteon som nu kommer både som Shooting Brake och som laddhybrid. Nu drar försäljningen igång och därmed får vi reda på vad den kostar. Prislappen är från 519.900 kronor och för den pengen får du Arteon eHybrid. Arteon Shooting Brake eHybrid kostar istället från 529.900 kronor. Utrustningsnivån R-Line är standard. Bilarna tar sig 5,9 respektive 5,7 mil på bara el och drivlinan har en systemeffekt på 218 hästar. Räckvidden på el och full tank bensin är över 90 mil. Läs mer i pressmeddelandet. Du kan bygga din bil på länken nedan. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Volkswagen rullar ut Arteon Shooting Brake
Kommer som laddhybrid och i R-version med 320 hästar

Volkswagen lyfter nu modellen Arteon och i samma veva presenteras även den nya versionen Shooting Brake som vi skrivit om tidigare. Det här är en slank kombi som precis som sitt sedan-syskon kommer att erbjudas som laddhybrid och i 320 hästar stark R-version. Kombin kan lasta upp till 590 liter och 1632 liter (75 fler än vanliga Arteon) om man fäller baksätet. Det ska även gå att få in nästan två meter långa grejer med sätet fällt. Gällande själva faceliften är det inte så mycket som har hänt och den mesta fokusen har legat på inredningen som fått mer läder och trä-detaljer. Här finns även en ny ratt med pekfunktioner och precis som i nya Golf styr man även klimatanläggningen genom touch. Det nya infotainmentsystemet MIB3 finns på plats och det klarar trådlös Android Auto och Apple CarPlay. Det finns även trådlös laddare för telefonen och ett ljudsystem på 700 watt från Harman/Kardon. Utsidan uppdateras med en ljuslist i fronten som kopplar ihop strålkastarna. Det finns även mer krom och lite större luftintag. Även bakljusens design är ny, och ett sportigare avgassystem får sällskap av en ny diffusor. Körmässigt har man bland annat uppdaterat den självkörande funktionen Travel Assist så att den nu fungerar upp till 210 km/h. Backkameran får en ny bredd på synfältet - från 90 till 170 grader. Köper man en Arteon som laddhybrid har den tillägget Ehybrid. Den får samma grejer som i GTE vilket här innebär sammanlagt 218 hästar och framhjulsdrift. Batteriet är på 13 kWh och på bara el ska man kunna köra 5,4 mil. Vassast blir som väntat Arteon R. Här finns en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 320 hästar. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften kommer dit via en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på omkring fem sekunder. Versionen får nyheten R-Performance Torque Vectoring som ser till att skicka kraften mellan alla hjulen på allra bästa sätt beroende på situation. Om det behövs kan exempelvis alla kraft skickas till ett enda hjul. Vad nya Arteon kostar och när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0

Volkswagen Arteon Shooting Brake läcker ut
Läcker?

I början av året fick vi se bilder på Arteon som kombi, men det var då oklart om denna bara skulle säljas i Kina. Tidigare denna månad stod det klart att bilen är på väg till en bredare massa, och nu har bilder på den läckt ut. Officiell premiär är den 24 juni, nästa onsdag alltså. Vad tycks? Tumnagel
27.9°
+
Bobby Green
0

Bekräftat - Volkswagen Arteon kommer som slank kombi
Erbjuds som laddhybrid

Den 24 juni kommer Volkswagen att presentera en uppdatering av modellen Arteon. Bilen som är en mer sportigt designad version av Passat i sedan-utförande kommer då även att erbjudas som slank kombi, vilket vi har sett bild på tidigare. Volkswagen kallar det för Shooting Brake-version men den benämningen har ju använts lite felaktigt de senaste åren då en sådan egentligen bara ska ha två dörrar. I övrigt får bilarna en uppdaterad förarmiljö med den senaste generationens infotainmentsystem MIB3. Nytt är också att modellen kommer som laddhybrid. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0

Volkswagen Arteon som slank kombi läcker ut
Bara för Kina?

Det är säkert många kombi-sugna här i Sverige som hade sett en Volkswagen Arteon i detta utförande och det finns! Nu har bilder på den läckt ut men modellen men det är oklart om det här bara är en bil för Kina eller om den även kommer att erbjudas på andra ställen. Namnet är CC Travel Edition och bilen är utvecklad av Volkswagen tillsammans med det lokala företaget FAW. Bilderna sägs komma från fabriken som ligger i Changchun. I mars 2018 skrev vi att Volkswagen bekräftat att det skulle komma en kombi-version av Arteon men sedan dess har det varit tyst. Nu återstår det att se om det blir lite mer liv i luckan kring denna modell tack vare dessa läckta bilder. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0
2019
2018

Volkswagen ger Arteon 490 hästar
Snabbt konstprojekt

Volkswagens modell Arteon ger som mest 280 hästar i versionen 2,0 TSI 280 GTR. Det är rätt bra med pulver men mycket vill som oftast ha mer. I helgen som var anordnades World Time Attack Challenge i Sydney och i samband med detta tog Volkswagen fram en specialversion av bilen som man visade upp och lät folk provköra. Gatukonstnären Simon Murray fick sätta sin prägel på utsidan medan Volkswagens ingenjörer och tekniker såg till att få lite bättre fart på bilen. Resultatet blev inte mindre än 490 hästar ur samma maskin och för att åstadkomma detta monterades en större turbo, fetare intercooler, nytt insug, nytt oljesystem, större soppapump och ett nytt avgassystem. Man gav även växellådan ny mjukvara, uppdaterade chassiet och hängde dit vassare bromsar. Bilen gör nu 0-100 km/h på bara 3,9 sekunder, en klar förbättring jämfört med standard som gör det på 5,6 sekunder. Räkna dock inte med att Volkswagen kommer att erbjuda den här vässade versionen i framtiden. Dock sägs det att man har en ny VR6-version på gång till Arteon så den som vill ha bilen med mer kraft kanske ska vänta på den. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Volkswagen Arteon kommer som kombi
Kan få ny VR6-motor

Volkswagens slanka fyrdörrars coupé Arteon har nu funnits ett år och ända sedan dess har folk undrat om det kommer en kombi-version av modellen. Nu bekräftar Volkswagen själva att den är under utveckling och den blir som väntat något slankare i utformningen än dagens Passat. Under huven ska det också hända grejer då det snackas om att bilen kommer att erbjudas med en nyutvecklad turbomatad treliters VR6-motor på över 400 hästar. När Arteon i kombi-utförande ska presenteras är dock oklart för tillfället. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0
2017

Kia Optima vinner Teknikens Världs Stora Bilpris 2018
Grattis!

Nu står det klart vilken av de tio utvalda bilarna som utsetts till Teknikens Världs Stora Bilpris 2018, och vinnaren är Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid. Bilarna har man valt eftersom de har utmärkt sig positivt under bilåret, och för att de har egenskaper som sticker ut från mängden. När soppan var färdigkokad är det alltså Kian som står högst på pallen, med motiveringen att den bjuder på den längsta räckvidden på bara el och således gör det möjligt för fler att köra miljövänligt i vardagen. Kia anger 6,2 mil och vid test kom man 5,92 mil vilket ändå är hyfsat nära, och exempelvis två mil längre än vad konkurrenten Passat GTE Sportscombi klarade. Övriga bilar som var med och tävlade om priset var Bentley Bentayga, Volkswagen Arteon, Skoda Kodiaq, Volvo XC60, Opel Insignia, Renault Zoe, Audi A4 g-tron, Suzuki Ignis och Ford Fiesta. Var de placerade sig i ordningen och motiveringen till detta hittar ni på länken nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Volkswagen Arteon
Det är tydligen utsidan som räknas…

Det är insidan som räknas brukar det ju heta. Det har inte Volkswagen riktigt lyssnat på när man nu lanserar sin nya modell Arteon, för här har man mest fokuserat på utsidan och det som finns under skalet när man gjort en bil som man själva i alla fall kallar för premium. Och som är rätt så premium på prislappen. Men vi börjar med namnet. Arteon kan ju låta som att det är nummer arton och att nästa borde heta nitteon, men det är enligt Volkswagen en mix av art och eon. På bakluckan sitter också namnet på samma sätt som det ett tag gjorde på den klassiska bilen Phaeton. Det gillar vi. Precis som Phaeton så kommer nog nog också Arteon att lida av det där med att det egentligen är en folka. För hur läcker utsidan än må vara så är det en Passat när man kommer in. Tyvärr. Man hade verkligen kunnat tycka att de kunnat fixa till lite bättre material, lite bättre känsla. Men nä, det är Passat. Frågan är om det spelar någon roll. Jag blev missnöjd eftersom utsidan är så mycket bättre, men om man köper en Volkswagen kanske det snarare är precis rätt stil. Smaken är som baken, men så premium är det inte. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen säljer Arteon med VR
Köp bilen i den virtuella verkligheten

När Volkswagen började sälja sin modell Arteon i Sverige fanns inga fysiska bilar tillgängliga hos Volkswagens återförsäljare i Sverige. Därför vände sig Volkswagen till Uppsala-företaget Animech Technologies som tog fram en VR-lösning i vilken Arteon-spekulanter kan uppleva bilen. VR-lösningen är utvecklad för HTC Vive och i upplevelsen kan användare bland annat kolla in bilen både exteriört och interiört samt byta färg på bilen, byta klädsel, byta fälgar och göra lite andra konfigurationer gällande bilen. VR-lösningen har även en koppling till Volkswagens säljsystem som gör att återförsäljarna enkelt kan lägga in en beställning på den färdigkonfigurerade bilen. Andreas Fällmar, försäljningschef på Volkswagen Sverige, säger i ett pressmeddelande: " Det här är ett mycket spännande pilotprojekt för oss som kommer att hjälpa både våra kunder och återförsäljare. Som återförsäljare är det idag helt omöjligt att ha alla Volkswagens modeller och varianter i lager, speciellt när det finns 400 000 olika konfigurationer att välja mellan. VR-lösningen kopplat till vårt affärssystem skapar helt nya möjligheter för kunder att hitta sin favorit och för våra återförsäljare att snabbt hjälpa kunderna." VR-lösningen för att kolla in Volkswagen Arteon kommer att finnas tillgänglig hos alla Volkswagens 90 återförsäljare i Sverige. Framöver planerar Volkswagen att ta fram lösningar så att man även kan kolla in andra Volkswagen-modeller i VR. Bonus. Roger är och testkör Arteon idag och ett utlåtande från det kommer i morgon. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagen Arteon blir din för 399 900 kronor
Nu drar försäljningen igång

Volkswagen beskriver den nya modellen Arteon som en nyskapande Gran Turismo med uttrycksfull design inom premiumsegmentet. Om detta stämmer i verkligheten är nog upp till var och en att bedöma, oavsett så är i alla fall de svenska priserna nu klara och bilen går att beställa. För 399 900 kronor får du TDI 190 GT men den släpps preliminärt i slutet av sommaren. Utöver den finns även TDI 240 GTS som kostar från 434 900 kronor. Vill man köra bensin är det TSI 280 GTR som gäller och den kostar från 489 900 kronor. Siffrorna i modellbeteckningen är antalet hästkrafter så den här sistnämnda blir alltså den vassaste på den fronten. Oavsett vilken du väljer är fyrhjulsdrift och sjustegad dubbelkopplingslåda standard. Alla motorer är fyrcylindriga och har turbo. De första kunderna ska få sina bilar efter sommaren. Allt om Arteon och de olika paket man kan välja till finns i pressmeddelandet nedan. Bygg din egna Arteon på länken. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Nu är Volkswagens nya modell Arteon här
Femdörrars coupé som har premiär efter sommaren

Passat får nu ett lite snofsigare syskon i form av den nya modellen Arteon. Den här ersätter CC och är precis som föregångaren en femdörrars coupé med plats för fem personer. Designen är omissigenkännligt Volkswagen men linjerna ska ge mer lyxkänsla än tidigare. Grillen flyter samman med LED-strålkastarna och resultatet blir både sportigt och elegant på samma gång. Under huven finns det sex stycken turbomatade fyrcylindriga diesel- och bensinmotorer med effekter från 190 till 280 hästar att välja mellan. I Sverige blir dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdrift standard. Nya lackalternativ är den gula Curcuma Yellow vi ser på pressbilderna och Atlantic Blue och Chili Red. Bilen bygger på MQB-plattformen och den har ett axelavstånd på 2,84 meter, en längd på 4,86, en bredd på 1,87 och en höjd på 1,42. På insidan hittar vi bland annat den digitala instrumenteringen Active Info Display och det nya infotainmentsystemet Discover Pro med en skärm på 9,2 tum. Till den finns det geststyrning så att du exempelvis kan vifta fram nästa låt på stereon. I bagagen ska det gå in 563 liter och om man fäller den bakre raden ryms det 1 557 liter. På säkerhetssidan finns bland annat den senaste generationen av den adaptiva farthållaren ACC som tar hänsyn till hastighetsbegränsningar. Här finns även den andra generationen av Emergency Assist som nu kan styra in bilen i krypfilen helt automatiskt samtidigt som bilen bromsas ned till stillastående om situationen tillåter. Bilen har även en lane assist som reagerar på andra fordon, exempelvis så varnar den om någon annan svajar i sin fil eller är på väg att svänga mot dig. Passagerarskyddssystemet PreCrash känner nu även av fordon bakom och vid sidan. Kameran framtill och navigationssystemet samarbetar också för att kunna ge ett dynamiskt kurvljus som lyser upp kurvan innan man har kommit in i den. Försäljningsstarten är snart och svensk premiär blir det efter sommaren. Några priser har vi tyvärr inte än. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Volkswagen Arteon blir storebror till Passat
Är dock ingen ny Phaeton

I november förra året fick vi en skiss på Volkswagens nya konceptbil Arteon. Då gick det rykten om att den skulle bli ersättaren till Passat CC, eller CC som den kort och gott heter nu för tiden. Nu står det dock klart att den snarare är en storebror. Dock utan att för den delen vara en ny Phaeton. Premiär blir det i Genève och dessa två bilder är det första vi får se av bilen. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0
2016

Volkswagen visar konceptbilen Arteon
Efterföljaren till CC?

På bilmässan i Genève nästa vår kommer Volkswagen att visa upp den nya konceptbilen Arteon. Det är en femdörrars coupé som i framtiden säkert kan bli en ersättare till modellen CC, även om den här positionsmässigt kommer att ligga över Passat. Ett alternativ för den som inte vill köra Audi A7 kanske? Här får vi i alla fall en första skiss på vad som komma skall. Volkswagen berättar att bilen inför ett nytt ansikte för märket. Kylargrillens design fortsätter ut i strålkastarna och kanske blir det lite som hos konceptbilen Sport Coupé Concept GTE som visades upp förra året. Lansering blir det nästa sommar. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0