m

Tesla Model 3 sålde näst bäst i Europa i juni
Volkswagen Golf bäst

Det gick bra för Teslas Model 3 försäljningsmässigt förra månaden. Den elektriska bilen, som nu är fyra år gammal, var den bil som sålde näst bäst i Europa. Tesla sålde 66 350 exemplar av bilmodellen, som då var den mest sålda elbilen i juni. Marknadsandelen elbilar ökade samtidigt med 19% jämfört med månaden innan. Bilen som dock sålde bäst var Volkswagens Golf. Volkswagen, som är Europas största bilföretag, har som mål att sälja fler elbilar än Tesla från 2025. Tumnagel
31.7°
+
Hugo Engström
0

Nya Volkswagen Golf R busar i snön
Demonstrerar den avancerade fyrhjulsdriften

Nya Volkswagen Golf R har landat i USA och närmare bestämt Michigan. Där finns det massvis med snö så då passande man på att demonstrera bilens egenskaper på detta underlag. I föregångaren kunde bilens system skicka upp till 50 procent av motorns kraft till bakhjulen. Men i den nya som har ett avancerat torque vectoring-system kan upp till 100 procent av kraften skickas till ett individuellt bakhjul om det skulle behövas. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Volkswagen firar 45 år av GTI med specialare
Hot hatch har hängt med ett tag nu

Det har nu gått 45 år sedan Volkswagen tryckte ner en ganska pigg motor i lilla Golf och därmed skapade en helt ny kategori med bilar - de man kallade för hot hatch. I dagsläget har nästan alla tillverkare en sån här version av en annars ganska alldaglig bil, men det var alltså Volkswagen som startade det hela. För att fira jubileet presenteras nu Golf GTI Clubsport 45 som är en specialversion av vanliga Clubsport. Det man får är svart tak med svart takvinge, paketet som heter Race och andra 19-tumsfälgar än vanligt som har en röd kant på sig. Utmed sidorna sitter det även klibbor som säger 45 och som visar en målflagg. Race-paketet ger dig ett sportigare avgassystem och tar bort toppfartsspärren på 250 km/h. Matrix LED-strålkastare med röda inlägg är standard. Insidan får sportstolar och på ratten står det nu också 45. Under huven har inget förändrats vilket innebär turbomatad radfyra på 2,0 liter som ger 300 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Den är i sin tur kopplad till en sjustegad dubbelkopplingslåda som driver framhjulen. 0-100 km/h ska gå på under sex sekunder. Priset börjar på 464 900 kronor. Den här är väl fin och så, men jag tar en första generationen Golf GTI alla gånger. Ingen som har en till salu? Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0
2020

Autogefühl kör nya Volkswagen Golf R
Tycker den är en stabil uppdatering

Efter nya vanliga Golf och Golf GTI har det nu blivit dags för Autogefühl att testa "värstingen" Golf R. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Volkswagen börjar sälja nya Golf Alltrack
Kostar från 357.000 kronor

Nu drar försäljningen av nya Volkswagen Golf Alltrack igång och i samband med detta får vi det svenska priset som är från 357.000 kronor. För den pengen får du en något höjd Golf-kombi med plast runt hjulhusen, 200 hästar stark dieselsnurra och drivning på alla fyra hjulen så att du kan komma fram till sommarstugan ordentligt. Till motorn sitter en sjustegad dubbelkopplingslåda. Förbrukningen anges till 0,57 liter per mil och utsläppen till 148 gram per kilometer. Läs allt om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
33.5°
+
Bobby Green
0

Audi släpper lite vassare version av A3 som laddhybrid
Har samma specifikationer som Volkswagen Golf GTE

I slutet av september visade Audi upp nya A3 som laddhybrid. Den heter då A3 Sportback 40 TFSI e, har 204 hästar och framhjulsdrift. Här har vi istället A3 Sportback 45 TFSI e, och det är den där siffran 45 som är grejen. Den här bjuder istället på 245 hästar samtidigt som vridet har ökats från 350 till 400 newtonmeter. Det här är alltså Audis version av Volkswagen Golf GTE som har samma siffror. 0-100 km/h ska gå på 6,8 sekunder istället för 7,6 som det tar för 40 TFSI e. Toppfarten är även 232 km/h jämfört med 227. Den ökade prestandan gör dock att räckvidden på enbart el minskar med fyra kilometer till 6,3 mil. Bilen går att beställa nu och kostar från 427.000 kronor. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Nu kan du beställa Volkswagen Golf GTI Clubsport och Golf R
Kostar från 394.900 respektive 474.900 kronor

Nyligen presenterade Volkswagen nya Golf GTI Clubsport och Golf R. Nu är det dags att dra igång försäljningen av bilarna och därmed får vi även priserna. För den förstnämnda får du betala 394.900 kronor medan R:en går loss på 474.900 kronor. Clubsporten bjuder på 300 hästar och framhjulsdrift, R:en 320 hästar och fyrhjulsdrift. Vill du ha fräsigare avgasljud erbjuds ett system från Akrapovic i titan för 42.100 kronor extra. Utöver dessa två vassa Golfar börjar även nya Golf GTI att säljas. Den kostar från 354.900 kronor och för pengarna får du också en framhjulsdriven bil som bjuder på 245 hästar. Samma effekt har laddhybriden Golf GTE som kostar från 429.900 kronor. Läs allt om bilarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0

Mer om nya Volkswagen Golf Alltrack och Sportscombi
Och fler bilder

I september visade Volkswagen upp nya Golf Sportscombi och Golf Alltrack. Nu får vi reda på lite mer information kring bilarna tillsammans med ett gäng färska bilder. Sportscombi går att beställa nu, Alltrack har premiär vid årsskiftet. Jämfört med föregångaren har modellerna vuxit 66 millimeter på längden vilket bland annat ska ge bättre benutrymme bak. Bagagets volym har också det ökat från 605 till 611 liter med ryggstödet uppfällt. Fäller man detta ska det gå in upp till 1642 liter vilket är 22 liter mer än tidigare. Några svenska priser har vi tyvärr inte fått än. Läs allt om versionerna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - nya Volkswagen Golf R
Får Drift Mode

Då var det dags att presentera den senaste upplaga av Volkswagen Golf R. Som väntat bjuder bilen på vassare prestanda än föregångaren och en del nyheter. Under huven hittar vi precis som tidigare en turboladdad fyra på 2,0 liter men här är effekten höjd från 300 till 320 hästar. Vridet har även det ökat med 41 newtonmeter till 420. Till maskinen kan man faktiskt få en sexpetad manuell låda, men tyvärr bara i USA och Kanada. Övriga marknader får endast den sjustegade dubbelkopplingslådan som val. Drivningen sker på alla fyra hjulen och en av nyheterna är ett "Drift Mode" så att man kan göra fetare sladdar än tidigare. Det sitter även en elektronisk diff på framaxeln som ska hålla reda på framhjulen när det går undan. 0-100 km/h ska gå på 4,7 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Som väntat får bilen styvare fjädring, vassare dämpare, större bromsar och kraftigare krängningshämmare. Senare denna månad kommer man att kunna beställa men något pris har vi inte fått än. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Nya Volkswagen Golf R snart här
T minus två dagar

Precis som vi tidigare har skrivit så kommer Volkswagen att dra täcket av nya Golf R den 4 november och inför detta får vi ytterligare en liten teaser. Premiär äger alltså rum nu på onsdag och det vi kan vänta oss är ett litet krutpaket som väntas bjuda på 333 hästar ur en turbomatad fyra. Vidare får bilen fyrhjulsdrift och en elektronisk diff på framaxeln. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Det här är nya gasdrivna Volkswagen Golf
Har lite sämre prestanda än föregångaren faktiskt

Nu dyker ytterligare en version av nya Volkswagen Golf upp och det är den gasdrivna varianten som får tilläggsnamnet TGI. Motorn är på 1,5 liter och den ger 130 hästar. Med full gastank som rymmer 115 liter kommer man runt 40 mil. Det finns även en bensintank på nio liter om gasen skulle ta slut. Förbrukningen anges till 0,41-0,43 kg CNG per 10 mil och utsläppen ligger på 111-117 gram per kilometer. Det här innebär dock att nya Golf TGI både kommer kortare än föregångaren som klarade 42,2 mil plus att den släpper ut mer (tidigare 95-98 gram). Bilen går att beställa nu och på prislappen står det 293.500 kronor. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

Nya Volkswagen Golf R har premiär den 4 november
Här är en första teaser

Volkswagen fortsätter att strössla ut versioner av nya Golf. Efter Clubsport igår är det snart redan dags för nya Golf R. Den 4 november ryker täcket av värstingen och det här är den första teasern vi får. Rykten säger 330 hästar och fyrhjulsdrift. Av någon anledning kör man omkring med en T-Roc R i klippet. Vill du se bilen helt omaskerad är det bara att hoppa vidare på länken nedan. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Volkswagen Golf GTI Clubsport
Bjuder på 300 hästar och en ny diffspärr

Klart att även Golf GTI generation åtta ska få sig Clubsport-version och nu är den här. Bilen är vassare än en vanlig GTI på flera punkter och får bland annat mer effekt och en ny diffspärr. Effekten i GTI är 245 hästar och 370 newtonmeter. Här är den istället 300 respektive 400 ur den turbomatade fyran på 2,0 liter. 0-100 km/h ska gå på under sex sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Clubsport går endast att få med den sjustegade dubbelkopplingslådan och drivningen sker på framhjulen. En ny elektromekanisk diffspärr ersätter den elektroniska som sitter på GTI. Den ser ännu bättre till att det inte spinner allt för mycket när man trycker på. Vidare har bilen fått större bromsskivor och andra ok, vassare styrning och något moddad fjädring och dämpning. Utseendemässigt skiljer sig bilen genom ett annat kjolpaket, 19-tumsfälgar och större vinge på bakluckan. Vanliga GTI går att beställa nu och den kostar från 354.900 kronor. Clubsport kommer släppas i slutet av året och de första bilarna kommer levereras i början av nästa år. Något svenskt pris på den har vi dock inte fått än. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

BMW släpper utmanare till Volkswagen Golf GTI
128ti är 80 kilo lättare än M135i xDrive

Under den här otroligt kraftiga maskeringen (ironi) döljer sig BMW 128ti. Det är en halvbusig version av lilla 1-serien för dig som tycker att M135i xDrive är lite för extrem men ändå vill ha något med knuff i. En utmanare till Volkswagen Golf GTI helt enkelt. Namnet ti kommer från Turismo Internationale och det fanns bland annat även på 02-serien för en herrans massa år sedan. I det här fallet betyder det att bilen har en turbomatad fyra på 2,0 liter - samma maskin som sitter i M135i xDrive fast med mindre effekt. Här ger den 265 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Till paketet sitter en åttastegad Steptronic-låda med Torsen-diff och 0-100 km/h ska gå på 6,1 sekunder. Bilen är 80 kilo lättare än M135i xDrive och det beror mycket på att 128ti endast är framhjulsdriven. Vidare sitter det M Sport-dämpare som sänker bilen en centimeter jämfört med 118i och det finns även M Sport-bromsar som man lånat från M135i xDrive. Utseendemässigt handlar det om lite aggressivare kjolpaket runt om och större fälgar. Lansering sker i november men vad denna version kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Nya Volkswagen Golf i kombi-kläder
Börjar säljas den här månaden

Klart att nya Golf även kommer i kombi-version och nu visar man upp just denna som man kallar Variant. Kombin kan man få med samma motoralternativ och utförande som hatchbacken och som väntat är en ny Golf R Variant också på gång. Alltrack-versionen får fyrhjulsdrift, lite högre markfrigång och plast runt hjulhusen. På dragkroken får man hänga upp till två ton. De första motoralternativen kommer gå att beställa den här månaden, när detta är igång släpp även priserna. Alltrack kommer gå att beställa i slutet av året. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Autogefühl kör nya Volkswagen Golf GTI
Komfort och sport i ett

De första provkörningarna av nya Volkswagen Golf GTI som presenterades i februari börjar trilla in och här ser vi två av dem. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida