LIVE 17:00 AMD presenterar Radeon RX 6000
m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

Det här är nya gasdrivna Volkswagen Golf
Har lite sämre prestanda än föregångaren faktiskt

Nu dyker ytterligare en version av nya Volkswagen Golf upp och det är den gasdrivna varianten som får tilläggsnamnet TGI. Motorn är på 1,5 liter och den ger 130 hästar. Med full gastank som rymmer 115 liter kommer man runt 40 mil. Det finns även en bensintank på nio liter om gasen skulle ta slut. Förbrukningen anges till 0,41-0,43 kg CNG per 10 mil och utsläppen ligger på 111-117 gram per kilometer. Det här innebär dock att nya Golf TGI både kommer kortare än föregångaren som klarade 42,2 mil plus att den släpper ut mer (tidigare 95-98 gram). Bilen går att beställa nu och på prislappen står det 293.500 kronor. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

Nya Volkswagen Golf R har premiär den 4 november
Här är en första teaser

Volkswagen fortsätter att strössla ut versioner av nya Golf. Efter Clubsport igår är det snart redan dags för nya Golf R. Den 4 november ryker täcket av värstingen och det här är den första teasern vi får. Rykten säger 330 hästar och fyrhjulsdrift. Av någon anledning kör man omkring med en T-Roc R i klippet. Vill du se bilen helt omaskerad är det bara att hoppa vidare på länken nedan. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Volkswagen Golf GTI Clubsport
Bjuder på 300 hästar och en ny diffspärr

Klart att även Golf GTI generation åtta ska få sig Clubsport-version och nu är den här. Bilen är vassare än en vanlig GTI på flera punkter och får bland annat mer effekt och en ny diffspärr. Effekten i GTI är 245 hästar och 370 newtonmeter. Här är den istället 300 respektive 400 ur den turbomatade fyran på 2,0 liter. 0-100 km/h ska gå på under sex sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Clubsport går endast att få med den sjustegade dubbelkopplingslådan och drivningen sker på framhjulen. En ny elektromekanisk diffspärr ersätter den elektroniska som sitter på GTI. Den ser ännu bättre till att det inte spinner allt för mycket när man trycker på. Vidare har bilen fått större bromsskivor och andra ok, vassare styrning och något moddad fjädring och dämpning. Utseendemässigt skiljer sig bilen genom ett annat kjolpaket, 19-tumsfälgar och större vinge på bakluckan. Vanliga GTI går att beställa nu och den kostar från 354.900 kronor. Clubsport kommer släppas i slutet av året och de första bilarna kommer levereras i början av nästa år. Något svenskt pris på den har vi dock inte fått än. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

BMW släpper utmanare till Volkswagen Golf GTI
128ti är 80 kilo lättare än M135i xDrive

Under den här otroligt kraftiga maskeringen (ironi) döljer sig BMW 128ti. Det är en halvbusig version av lilla 1-serien för dig som tycker att M135i xDrive är lite för extrem men ändå vill ha något med knuff i. En utmanare till Volkswagen Golf GTI helt enkelt. Namnet ti kommer från Turismo Internationale och det fanns bland annat även på 02-serien för en herrans massa år sedan. I det här fallet betyder det att bilen har en turbomatad fyra på 2,0 liter - samma maskin som sitter i M135i xDrive fast med mindre effekt. Här ger den 265 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Till paketet sitter en åttastegad Steptronic-låda med Torsen-diff och 0-100 km/h ska gå på 6,1 sekunder. Bilen är 80 kilo lättare än M135i xDrive och det beror mycket på att 128ti endast är framhjulsdriven. Vidare sitter det M Sport-dämpare som sänker bilen en centimeter jämfört med 118i och det finns även M Sport-bromsar som man lånat från M135i xDrive. Utseendemässigt handlar det om lite aggressivare kjolpaket runt om och större fälgar. Lansering sker i november men vad denna version kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Nya Volkswagen Golf i kombi-kläder
Börjar säljas den här månaden

Klart att nya Golf även kommer i kombi-version och nu visar man upp just denna som man kallar Variant. Kombin kan man få med samma motoralternativ och utförande som hatchbacken och som väntat är en ny Golf R Variant också på gång. Alltrack-versionen får fyrhjulsdrift, lite högre markfrigång och plast runt hjulhusen. På dragkroken får man hänga upp till två ton. De första motoralternativen kommer gå att beställa den här månaden, när detta är igång släpp även priserna. Alltrack kommer gå att beställa i slutet av året. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Autogefühl kör nya Volkswagen Golf GTI
Komfort och sport i ett

De första provkörningarna av nya Volkswagen Golf GTI som presenterades i februari börjar trilla in och här ser vi två av dem. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Så här kan Oettinger piffa till nya Volkswagen Golf
Går att beställa via återförsäljaren

Klart att även den åttonde generationen av Volkswagen Golf ska få sig lite stylingprylar och nu presenterar Oettinger vad de kan göra med din bil. Man har valt att göra grejerna hyfsat diskreta men att det ändå ska synas att utseendet har förändrats en aning. Det finns en ny front, nya sidokjolar, ny bakstöt med diffusor och en vinge på bakluckan. 18-tumsfälgarna på bilderna är dock från Volkswagens tillvalslista. Delarna ska kunna beställas via Volkswagen-återförsäljare från och med nu i sommar. Några priser har vi dock inte fått än. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Nya Volkswagen Golf i älgtest
Kämpar mot understyrning

Här får vi se när nya Volkswagen Golf körs i ett så kallat älgtest. Testet visade att bilen understyr ganska så kraftigt och man var tvungen att sänka hastigheten till 69 km/h för att den skulle passera konerna på ett godkänt vis. Tumnagel
31.8°
+
Bobby Green
0

Volkswagens fabrik i Zwickau ställs om för elbilsproduktion
Sista bilen med förbränningsmotor har rullat av bandet

I tyska Zwickau har Volkswagen en fabrik som öppnade i maj 1990. Sedan dess har man tillverkat hela 6.049.207 stycken bilar här av modellerna Polo, Golf, Golf kombi, Passat och Passat kombi. Nu är det dock dags att röra om lite i grytan och sluta tillverka bilar med förbränningsmotor här. Fabriken ställs om för elbilsproduktion och efter att utbyggnationen av stället är klart 2021 ska sex stycken MEB-baserade elbilar från Volkswagen, Audi och SEAT tillverkas här. Målet är en produktion om 330.000 stycken bilar om året. Sist ut från Zwickau-fabriken innan omställningen var en vit Volkswagen Golf R i kombi-utförande. ID.3 började tillverkas här i november och i sommar är det dags för ID.4. Tumnagel
51.0°
+
Bobby Green
0

Alla saker Volkswagen snålade in på med nya Golf
Här jämförs den med föregående generation

När en ny generation av en bilmodell lanseras förväntar sig nog de flesta att saker och ting har blivit bättre, men så är det inte alltid. YouTube-kanalen Mtl Car Garage jämför här en Volkswagen Golf av sjunde generation med nya Golf av åttonde generation. Här blir det väldigt tydligt vad Volkswagen har snålat in på och vissa saker är rätt så störande - typ att förvaringsfack försvunnit och att det inte ens finns gasdämpare till huven. En annan irriterande sak är att många av de fysiska knapparna flyttat in i pekskärmen och det blev verkligen inte bättre, något som Roger även anmärkte på i sin recension som finns inlänkad. Bonusklipp nedan. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ska ha fixat mjukvaran i nya Golf
Leveranserna kan dra igång igen

Vi har tidigare skrivit om mjukvaru-problemen Volkswagen har haft med nya Golf. Problemet har legat i bilens förmåga att kunna kontakta akuttjänster om man är med om en olycka, något som är lagkrav i Europa. Nu säger man sig dock ha fixat problemet och kan återuppta leveranserna som stoppades för några veckor sedan. För att lösa det hela krävs en uppdatering av mjukvaran. Detta går dock inte att göra over-the-air utan man måste åka till Volkswagen för att få det fixat. Berörda ägare kommer att bli kontaktade. 15.000 stycken exemplar av bilen ska redan ha levererats i Tyskland. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Volkswagen har fortfarande problem med mjukvaran i nya Golf
Leveranserna stoppas

För ett år sedan skrev vi att nya Volkswagen Golf försenades eftersom man hade problem med mjukvaran. I februari i år var det samma visa med elbilen ID.3. Nu kommer ytterligare rapporter om Golfen som säger att leveranserna stoppas eftersom man inte får bukt med ettorna och nollorna. Problemen sägs ligga i systemet som gör att bilen kan kontakta räddningspersonal om man är med om en olycka. Den här funktionen har sedan två år tillbaka varit ett krav på nya bilar i Europa. Hur Volkswagen ska fixa det hela är oklart för tillfället och det är inte bestämt om redan levererade bilar ska återkallas eller inte. Man planerar att kunna skicka ut en mjukvaruuppdatering mellan den 15 och 21 juni som ska fixa problemet. Produktionen av modellen kommer fortgå i Tyskland men alla tillverkade bilar kommer lagerhållas tills man har åtgärdat buggarna. Tumnagel
32.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida