Quantcast
m

Så här kan Oettinger piffa till nya Volkswagen Golf
Går att beställa via återförsäljaren

Klart att även den åttonde generationen av Volkswagen Golf ska få sig lite stylingprylar och nu presenterar Oettinger vad de kan göra med din bil. Man har valt att göra grejerna hyfsat diskreta men att det ändå ska synas att utseendet har förändrats en aning. Det finns en ny front, nya sidokjolar, ny bakstöt med diffusor och en vinge på bakluckan. 18-tumsfälgarna på bilderna är dock från Volkswagens tillvalslista. Delarna ska kunna beställas via Volkswagen-återförsäljare från och med nu i sommar. Några priser har vi dock inte fått än. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Nya Volkswagen Golf i älgtest
Kämpar mot understyrning

Här får vi se när nya Volkswagen Golf körs i ett så kallat älgtest. Testet visade att bilen understyr ganska så kraftigt och man var tvungen att sänka hastigheten till 69 km/h för att den skulle passera konerna på ett godkänt vis. Tumnagel
31.8°
+
Bobby Green
0

Volkswagens fabrik i Zwickau ställs om för elbilsproduktion
Sista bilen med förbränningsmotor har rullat av bandet

I tyska Zwickau har Volkswagen en fabrik som öppnade i maj 1990. Sedan dess har man tillverkat hela 6.049.207 stycken bilar här av modellerna Polo, Golf, Golf kombi, Passat och Passat kombi. Nu är det dock dags att röra om lite i grytan och sluta tillverka bilar med förbränningsmotor här. Fabriken ställs om för elbilsproduktion och efter att utbyggnationen av stället är klart 2021 ska sex stycken MEB-baserade elbilar från Volkswagen, Audi och SEAT tillverkas här. Målet är en produktion om 330.000 stycken bilar om året. Sist ut från Zwickau-fabriken innan omställningen var en vit Volkswagen Golf R i kombi-utförande. ID.3 började tillverkas här i november och i sommar är det dags för ID.4. Tumnagel
50.9°
+
Bobby Green
0

Alla saker Volkswagen snålade in på med nya Golf
Här jämförs den med föregående generation

När en ny generation av en bilmodell lanseras förväntar sig nog de flesta att saker och ting har blivit bättre, men så är det inte alltid. YouTube-kanalen Mtl Car Garage jämför här en Volkswagen Golf av sjunde generation med nya Golf av åttonde generation. Här blir det väldigt tydligt vad Volkswagen har snålat in på och vissa saker är rätt så störande - typ att förvaringsfack försvunnit och att det inte ens finns gasdämpare till huven. En annan irriterande sak är att många av de fysiska knapparna flyttat in i pekskärmen och det blev verkligen inte bättre, något som Roger även anmärkte på i sin recension som finns inlänkad. Bonusklipp nedan. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ska ha fixat mjukvaran i nya Golf
Leveranserna kan dra igång igen

Vi har tidigare skrivit om mjukvaru-problemen Volkswagen har haft med nya Golf. Problemet har legat i bilens förmåga att kunna kontakta akuttjänster om man är med om en olycka, något som är lagkrav i Europa. Nu säger man sig dock ha fixat problemet och kan återuppta leveranserna som stoppades för några veckor sedan. För att lösa det hela krävs en uppdatering av mjukvaran. Detta går dock inte att göra over-the-air utan man måste åka till Volkswagen för att få det fixat. Berörda ägare kommer att bli kontaktade. 15.000 stycken exemplar av bilen ska redan ha levererats i Tyskland. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Volkswagen har fortfarande problem med mjukvaran i nya Golf
Leveranserna stoppas

För ett år sedan skrev vi att nya Volkswagen Golf försenades eftersom man hade problem med mjukvaran. I februari i år var det samma visa med elbilen ID.3. Nu kommer ytterligare rapporter om Golfen som säger att leveranserna stoppas eftersom man inte får bukt med ettorna och nollorna. Problemen sägs ligga i systemet som gör att bilen kan kontakta räddningspersonal om man är med om en olycka. Den här funktionen har sedan två år tillbaka varit ett krav på nya bilar i Europa. Hur Volkswagen ska fixa det hela är oklart för tillfället och det är inte bestämt om redan levererade bilar ska återkallas eller inte. Man planerar att kunna skicka ut en mjukvaruuppdatering mellan den 15 och 21 juni som ska fixa problemet. Produktionen av modellen kommer fortgå i Tyskland men alla tillverkade bilar kommer lagerhållas tills man har åtgärdat buggarna. Tumnagel
32.5°
+
Bobby Green
0

Volkswagen rullar ut nya Golf GTI, GTE och GTD
Inga överraskningar

Efter ett par teasers presenterar Volkswagen nu nya Golf GTI, GTE och GTD. Som väntat handlar det inte om några jättestora överraskningar utan trion har alla fått det senaste utseendet, lite mer effekt och blivit effektivare på alla vis. Om vi börjar med originalet, GTI, så är det en bil som får ett lite fräsigare kjolpaket, en avgaspipa på varje sida, takvinge, större fälgar i 17 tum (18 och 19 finns som tillval) och klassiskt rutmönster interiört. Under huven sitter en turbomatad bensinfyra på 2,0 liter som ger 245 hästar och 370 newtonmeter i vrid. Sexpetad manuell låda är standard, sjustegad dubbelkopplingslåda är tillval. Några accelerationssiffror eller toppfart får vi inte reda på nu. Golf GTD har också en turbomatad fyra på 2,0 liter men här går den istället på diesel. Effekten anges till 200 hästar och 400 newtonmeter i vrid. GTD kan man endast få med dubbelkopplingslåda. Golf GTE är laddhybriden som kombinerar en turbomatad bensinfyra på 1,4 liter och 150 hästar med en elmotor på 114 hästar. Tillsammans genereras 245 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Till detta paket kopplas endast en sexstegad dubbelkopplingslåda. Batteripacket har blivit 50 procent större och är numera på 13 kWh. På bara el ska man kunna ta sig runt sex mil och toppfarten är då 130 km/h. Nytt chassimässigt är det nya systemet Vehicle Dynamics Manager. Detta tar hand om XDS-diffen och den adaptiva fjädringen för att bjuda på en så behaglig och stabil tur som möjligt. Du behöver heller inte bara rätta dig efter Comfort, Eco och Sport-lägena längre utan kan finjustera dessa ytterligare. Bilen kan alltså bli ännu mer bekväm än vad knappen Comfort ställer in när du trycker på den, justera bara via den digitala slidern på skärmen. När Golf i dessa nya smaker lanseras och vad de då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Volkswagen visar teaserbild på Golf GTI
Premiären närmar sig

Den 3 mars kommer Volkswagen att dra täcket av nya Golf GTI i Genève och för att hajpa upp premiären har vi fått en teaserbild som visar hur fronten kommer att se ut. Tidigare har man skickat ut samma typ av teaser för nya Golf GTD. Peppade? Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Volkswagen teasar nya Golf GTD
Får DRL-ljus alá Renault Megane R.S.

Nästa månad kommer Volkswagen att visa upp nya Golf GTD i Genève och nu får vi en första teaserbild på bilens front. Det vi ser är att den verkar få en ljusramp som löper längs med hela grillen och DRL-ljus likt de man hittar på Renault Megane R.S. Tidigare läckta uppgifter har skvallrat om att nya GTD får 201 hästar ur sin turbomatade fyra. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Vi har kollat in nya generationen av Volkswagen Golf
Börjar säljas i dag

Golf är Europas mest sålda bil, det säljs faktiskt en var 40:e sekund, så även om det mest pratas om elbilar nu för tiden så är lanseringen av en ny Golf viktig. Speciellt för Volkswagen så klart som inte vill bli av med en storsäljare. Men är den något bra och hur står den sig mot konkurrensen? Svaret är väl ja. Det är fortfarande en rätt ospännande bil och inte speciellt mycket är nytt. Volkswagen tycker så klart annorlunda, det är ju i deras ögon en ny generation, men bilen bygger på samma platta som förra generationen och även om saker och ting är uppdaterade så finns det ingen revolution här. Nu är det väl inte meningen heller, då hade man riskerat att tappa den där förstaplatsen i försäljningen, men samtidigt blir konkurrenterna knappast sämre. Problemet är inte att nya Golf är dålig, för det är den inte, problemet är att det känns som att den kunde ha varit bättre. Kanske har de bästa ingenjörerna på Volkswagen flyttats till iD-avdelningen? Utsidan är sig lik förutom i fronten där det är en ny look som vi även kommer att få se på nya Tiguan. Jag är inget fan av denna look, men smaken är ju som baken som väl är. På insidan är det också uppdaterat och här är det rejält uppdaterat. Tyvärr är det inte bra gjort, det nya systemet är tvärtom fruktansvärt. Den digitala cockpiten och skärmen i mitten må ha hårdvara som ser finfin ut men för att vara ett nytt system 2020 är det här under all kritik. Det är helt enkelt gjort och godkänt i Powerpoint, några UX-designers verkar inte ha följt med på resten av utvecklingsresan. Och det håller inte 2020. Varken unga eller gamla kommer att attraheras av detta. Unga kommer att fnysa åt att det är så ogenomtänkt eftersom de är vana med så långt mycket bättre gränssnitt på andra ställen, gamla kommer att bli tokiga och be säljaren ställa in någon sorts lagom-inställning och sedan aldrig röra den. Som tur är kan man köra Apple CarPlay. Hur som helst så är det säljstart i dag och tre tråkiga alternativ finns, två bensinare på 150 hästar där en är mildhybrid samt en diesel på 115 hästar. Jag har kört båda bensinarna och ingen av dem var speciellt roliga. Senare kommer även en GTE med 245 hästar som kommer att bli riktigt intressant. Frågan är vad den kommer att kosta. Här är nämligen priserna för de motoralternativ som släpps i dag: 1,5 TSI 150 hk, 6-växlad manuell (bensin): från 273 900 kronor 1,5 eTSI 150 hk, 7-växlad DSG (bensin, mildhybrid): från 299 400 kronor 2,0 TDI 115 hk, 6-växlad manuell (diesel): från 274 900 kronor Närmare 300.000 kronor vill alltså Volkwagen har för en ny Golf. Man ursäktar det med att de är välutrustade, med från start finns bland annat tre-zons klimat, digital cockpit och 10,25 tums skärm men det är ändå mycket pengar. Vill du ha en billigare bil utan så mycket utrustning får man vänta in bensinaren på 110 hästar som kommer att kosta 236 900 kronor. Senare kommer så klart också en GTI och en R som sig bör när det handlar om Golf. Tumnagel
34.3°
+
Roger Åberg
0

Rykte Nya Volkswagen Golf GTI får 245 hästar
R får 333 hästar

Ännu fler detaljer kring Volkswagens kommande Golf GTI läcker ut och nu får vi reda på att bilen kommer att bjuda på 245 hästar, i alla fall om den här bilden är korrekt. Som om inte det vore nog avslöjas det även att toppversionen R får hela 333 hästar. Det slutar dock inte där utan även effekten för GTI TCR, GTD och GTE i två utförande avslöjas. 300, 200 och 204/245 hästar gäller här. Effekten hämtas ur den turbomatade fyran på 2,0 liter som man har använt sig av tidigare. Visa det här inlägget på Instagram Este es el roadmap de los nuevos Golf que van a llegar. ¿Cuál queréis? #golf #golf8 #golf8gti #golfgti #carleaks #newcar #volkswagen #vwgolf #roadmap Ett inlägg delat av CocheSpias (@cochespias) 20 Jan 2020 kl. 5:53 PST Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Baken på nya Volkswagen Golf GTI läcker ut
Läcker?

En bild som sägs visa baken på kommande Golf GTI har läckt ut och den avslöjar bland annat en stor vinge på bakrutan och två ovala avgaspipor infällda i en diffusor. Premiär väntas bli i mars. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

Nya Volkswagen Golf GTI visas i Genève
Kanske även GTD

Autocar meddelar nu att Volkswagen har bekräftat att nya Golf GTI kommer att visas upp på bilmässan i Genève nu i mars. Under 2020 kommer även R, GTD och GTE att presenteras. Det sägs att GTD också kommer till Genève och att R kommer att visas under Goodwood Festival of Speed i juli. Gällande GTI lär det inte bli något direkt revolutionerande utan mer en vidareutveckling av föregångaren. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Blocket listar hetaste bilarna för 2019
En bil i minuten såld

Blocket har nu sammanfattat hur förra året såg ut på bilfronten och bland annat listat de hetaste bilarna som lades upp på sidan och såldes. Under förra året såldes det en bil i minuten och 44 procent av alla annonserade bilar såldes inom en vecka. Modellerna som såldes snabbast var Volvo 740 och 760 medan de mest sålda modellerna var Volvo V70 och Volkswagen Golf och Passat. Mest eftersökta märke blev BMW. I pressmeddelandet nedan hittar ni alla resultat och sammanfattningar. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida