m

Volkswagen påbörjar återvinning av elbilsbatterier
Första anläggningen är igång

I Salzgitter har Volkswagen Group Components nu startat koncernens första anläggning för återvinning av elbilsbatterier. Målet är att kunna återvinna värdefulla råvaror som litium, nickel, mangan och kobolt i en sluten slinga tillsammans med aluminium, koppar och plast. På lång sikt räknar man med en återvinningsgrad på mer än 90 procent. På anläggningen återvinns batterier som har gjort sitt och inte kan användas till något annat. Under pilotfasen som är nu kan anläggningen återvinna upp till 3600 stycken batterisystem vilket i ton blir runt 1500. I framtiden kan detta vid behov skalas upp ytterligare. Större antal batterireturer förväntas inte förrän tidigast i slutet av 2020-talet. Läs om hur återvinningen går till i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
64.0°
+
Bobby Green
0
2020
2019

Volkswagen har tagit fram en mobil laddrobot
Gör att alla parkeringsplatser kan bli en laddningsstation

För ett år sedan visade Volkswagen upp skisser på en mobil laddstation som skulle kunna placeras ut där det finns behov för laddning av elbilar. Nu visar man upp skisser på en liknande grej fast denna gång är stationerna små robotar som automatiskt ska åka runt och ladda bilarna. Det här gör att man inte behöver bygga speciella parkeringsplatser för elbilar utan att man istället kan ta till robotarna där det finns behov. Roboten drar på en batterivagn som har en energimängd på cirka 25 kWh. Med den ska det gå att snabbladda bilen med likström på upp till 50 kW. Mark Möller som är utvecklingschef på Volkswagen Group Components säger följande: "Eftersom vi tar laddinfrastrukturen till bilen, och inte tvärtom, kommer den mobila laddroboten att revolutionera elbilsladdning på ställen som parkeringsplatser och parkeringshus. På det här sättet kan vi elektrifiera så gott som alla parkeringsplatser, utan att några komplicerade och individuella infrastrukturåtgärder behöver vidtas. Det handlar om en visionär prototyp som snabbt kan bli verklighet om de allmänna förutsättningarna är de rätta. För företag som driver flera parkeringsanläggningar är detta ett snabbt och enkelt sätt att erbjuda laddning på samtliga P-platser. Den här lösningen har en enorm ekonomisk potential. Både nödvändiga byggarbeten och kostnaden för montering av laddinfrastrukturen kan minskas avsevärt om man istället använder robotar." När och om roboten blir verklighet återstår att se. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0
2018
2016