m

En Bugatti EB 112 är till salu
Endast tre stycken tillverkades

Precis innan Bugatti köptes upp av Volkswagen Group ägdes man av den italienske entreprenören Romano Artioli. Under hans flagg togs superbilen EB 110 fram, och den kanske inte för alla kända Bugatti EB 112. EB 110 dyker ibland upp på flådiga bilträffar utomlands medan EB 112 är ett betydligt mer sällsynt inslag. Och det beror på att bara tre stycken exemplar hann att tillverkas innan konkursen var ett faktum. En av bilarna ska nu säljas via tyska Schaltkulisse. EB 112 visades för första gången upp 1993. För designen står Giorgetto Giugiaro som fick instruktioner om att låta sig inspireras av företagets historia när linjerna skulle fram. Resultatet blev en stor padda där lite av Type 57 SC, Tipo 55 och Tipo 32 syns. Designen på fälgarna hämtades från Bugatti Royale. Under huven sitter en avancerad V12:a på 6,0 liter med inte mindre än 60 stycken ventiler. Effekten är på 456 hästar, 0-100 km/h ska gå på 4,3 sekunder och toppfarten anges till 300 km/h. Exemplaret som nu ska säljas har bara 390 mil på mätaren och allt fungerar som det ska. Det sägs att den bara har haft en tidigare ägare. Något pris finns inte på sajten utan det får man bara vid förfrågan. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

5000 nya snabbladdningspunkter från Ionity till 2025
Investerar 700 miljoner euro

Ionity investerar nu ytterligare 700 miljoner euro i ytterligare 5000 snabbladdningspunkter som ska stå klara till år 2025. Det innebär 1000 stycken nya snabbladdningsstationer med upp till 350 kW vilket såklart är välkommet. De nya laddplatserna ska ha 6-12 stycken laddpunkter vid sig och Plug & Charge-funktion som gör att du bara stannar vid "pumpen", kopplar in och börjar ladda din bil. Så här säger Markus Duesmann som är vd för Audi AG: "Vi ställer om till eldrift i alla våra kärnsegment. Det är en stor förändring, men jag ser det som en ännu större möjlighet. En heltäckande laddinfrastruktur är absolut avgörande för framgången för e-mobilitet. Mer än någonsin tidigare är det inte bara produkten som är avgörande utan hela ekosystemet. Med sitt fokus på vidareutveckling och förbättring av laddnätverket kommer Ionitys massiva expansion att vara ett avgörande bidrag till att göra elbilar ännu mer attraktiva." Tumnagel
48.0°
+
Bobby Green
0

Volkswagengruppen testar trådlös laddning
Ska kunna ladda en Porsche Taycan till 80 procent på tio minuter

Volkswagen Group of America i Knoxville forskar just nu tillsammans med Oak Ridge National Laboratory (ORNL) och University of Tennessee på framtida laddningslösningar, däribland induktionsladdning för elbilar. Man vill se om man kan få fram ett bättre sätta att ladda trådlöst och just nu testar man ett system som sägs kunna ladda en Porsche Taycan från 0 till 80 procent på bara tio minuter. Prototypen fungerar bra och har en effektivitet på upp till 98 procent vilket innebär att nästan all ström som kommer från laddaren träffar batteripacket och inte bara flyger iväg i luften. Effekten ligger på 120 kW men målet är att kunna nå 300 kW. Tumnagel
58.5°
+
Bobby Green
0

Volkswagengruppen visar upp konceptet OnePod
Ligger några år fram i tiden

Volkswagengruppen presenterar nu OnePod Concept som är en helt eldriven och självkörande pod med modulär interiör. Konceptet är en del av Volkswagens DRIVE.-forum i Berlin där den just nu står utställd. Poden är framtagen för att visa lite hur man tänker kring framtidens transport i städer, där man i princip bara hoppar in i en sån här låda och blir slussad dit man ska. Under tiden kan man då hänga i den lounge-liknande miljön och koppla av. Tyvärr får vi inte reda på så mycket mer just nu och dessa två bilder är de enda som Volkswagen bjuder på. Men om ni råkar befinna er i närheten kan ni ju alltid hoppa in i och kika på bygget. En ordentlig prototyp av konceptet ska visas upp på utställningen Go.City – The Future of Urban Mobility som också den äger rum i Berlin. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Volkswagen utvecklar BattMan
Batteridiagnostikmjukvara med fräsigt namn

Volkswagen har utvecklat "Battery Monitoring Analysis Necessity" som är en batteridiagnostikmjukvara som ska hjälpa tillverkaren att återvinna elbilsbatterier. Man kunde givetvis inte hålla sig så man kallar mjukvaran för BattMan. Ursprungligen utvecklades mjukvaran av Audi för modellen e-tron men har nu alltså återanvänts av Volkswagen. Med denna kan man på ett snabbt och enkelt vis kolla statusen på batteriet vilket ska göra det enklare när det kommer till återvinningen av dem. Den ska användas av experter från Volkswagen Group Components på deras första batteriåtervinningsfabrik som finns i Salzgitter. Om batteriet är i bra skick kan det användas till en annan bil, om det inte passerar testerna med fullgott resultat kan batteriet istället användas till något annat - exempelvis en gaffeltruck eller liknande. Är det för dåligt återvänder man bara materialen det är tillverkat av. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Imove ska öka från 100 till 1000 stycken bilar
Hedin bil ökar sin ägarandel i elbilstjänsten

I början av året skrev vi att den norska elbilstjänsten Imove där man kan prenumerera på elbil 30 dagar i taget lanserats i Sverige. Hedin bil ökar nu sin ägarandel i en nyligen avslutad kapitalrunda och därmed kan man öka antalet tillgängliga bilar - från dagens 100 till 1000 stycken nästa år. Volkswagen ID.3 och 4, Polestar 2, MG ZS, Kia E-Niro, BMW i3, Tesla Model 3, Renault Zoe, Nissan Leaf, Skoda Citigo iV och Mini Cooper electric är några av modellerna man kan låna här i Sverige. Nästa steg är att expandera vidare i Europa. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Första snabbladdaren från E.ON och Volkswagen invigd
Kräver inga anläggningsarbeten

E.ON och Volkswagen Group Components invigde igår den första snabbladdaren som de tagit fram tillsammans. E.ON Drive Booster heter den och den första finns i Essen, Tyskland. Det smarta med denna laddare är att den inte kräver några anläggningsarbeten eller justeringar av nätanslutningen och den kan ladda två stycken elfordon samtidigt med 150 kW. Just att man slipper anläggningsarbetena kan snabba på utbyggnaden av laddstationer ytterligare, vilket nog alla välkomnar. Laddningsstationen har ett eget integrerat batterilagringssystem och behöver alltså inte el direkt från nätet. En normal elanslutning som exempelvis finns vid stormarknader tillsammans med det interna batteriet räcker alltså. Tumnagel
55.1°
+
Bobby Green
0

2025 vill Volkswagen vara världens största elbilstillverkare
Lab för battericellsforskning nu öppnat

Volkswagen Group har ett tydligt mål - att bli världens största tillverkare av elbilar. 2025 räknar man med att passera Tesla i försäljning och 2030 ska inte mindre än 70 stycken eldrivna modeller ha lanserats globalt. För att lyckas med bedriften kommer man bland annat att utveckla och producera egna battericeller och nu i veckan öppnade man ett av de mest moderna laboratorierna för battericellsforskning och utveckling i Europa i Salzgitter. Volkswagen Group Components investerar även ytterligare 70 miljoner euro i utbyggd batteriforskning. Thomas Schmall som är ledamot i koncernledningen med ansvar för teknologi på Volkswagen AG och VD för Volkswagen Group Components säger följande: "Med invigningen av laboratorierna har vi nått nästa strategiska milstolpe. Förberedelserna för vår egen battericellsproduktion går framåt med full kraft. Det nya standardbatteriet för volymsegmentet är planerat att rulla från produktionslinjen vid gigafabriken i Salzgitter från 2025. År 2030 planerar Volkswagen-koncernen att driva sex battericellsfabriker i Europa, tillsammans med partners, med en produktionskapacitet på 240 GWh. Framöver kommer celler med en årlig kapacitet på 40 GWh att produceras i Salzgitter. Det nya standardbatteriet förväntas ge synergieffekter och minska batterikostnaderna med upp till 50 procent." Tumnagel
49.2°
+
Bobby Green
0

Prototyp av den självkörande versionen av ID. BUZZ
Arbetet går framåt

På bilmässan IAA i München har Volkswagen nu visat upp en självkörande version av den kommande eldrivna modellen ID. BUZZ. Den har tak- och karossmonterade radar, kameror och mängder av sensorer. Det här är en av de första testbilarna för det självkörande system (AD, autonomous driving) som Volkswagen Transportbilar utvecklar tillsammans med Argo AI. Målet är att börja använda dessa i kommersiella verksamheter från år 2025. Systemet som finns i bilen kan se 360 grader runt den och upp till 400 meter framför den och förutse vad fotgängare, cyklister och andra fordon kan tänkas göra. I närheten av Münchens flygplats har Volkswagen Transportbilar och Argo AI ett stort testområde där man kan simulera olika europeiska trafikmiljöer, Argo AI har redan testat systemet i USA under fem års tid. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Audi snabbar på omställningen till elbilar
Slutar tillverka förbränningsmotorer 2033

Audi ska satsa på att bli hållbart, socialt och tekniskt ledande till år 2030, säger företaget i ett pressmeddelande. Den tyska biltillverkaren har de senaste åren investerat stort i omställningen till elektriska bilar, vi har sett Audi utöka sin e-tron-lineup med helt elektriska bilar som e-tron GT och Q4 e-tron. Audis nya strategi som man kallar "Vorsprung 2030" ska innebära att: - Alla nya Audi-modeller är helt eldrivna från 2026 - Produktionen av förbränningsmotorer upphör 2033 - Omfattande ekosystem för elbilar under utveckling - Efterköpsaffären utökas med intelligent hårdvara och proaktiv service - Hållbarhet förankrad i ledningsprocessen Volkswagen Group ska tillsammans med Audi också utveckla mjukvaru-plattformen CARIAD, som ska vara skalbar med ett standardiserat och uppkopplat operativsystem. Alla koncernens märken ska använda plattformen senast 2025. Tumnagel
52.7°
+
Hugo Engström
0
Nästa sida